verschil van opleidingsniveau

17-08-2007 01:50 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort date ik met een leuke man en het klikt heel goed. Op één punt verschillen we echter: hij heeft L.T.S. gedaan en is daarna gaan werken, en ik ben universitair opgeleid. Zijn er mensen die ervaring hebben met daten/een relatie waarbij er een groot verschil is qua opleidingsniveau en is dit verschil een probleem voor jullie? Ik kan goed met hem praten over allerlei onderwerpen en het is geen issue, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je daadwerkelijk een relatie met iemand aangaat, het wel voor tegenstellingen kan zorgen. Kanttekening hierbij is dat ik geen moeite heb met zijn werk/opleiding an sich, maar juist superleuk vind. Het zijn de ervaringen met eventuele verschillen tussen twee achtergronden waar ik graag reacties over zou willen lezen.
ik denk dat je meer reacties krijgt op relaties. Hier op de vivapijler komen weinig forummers
Ik heb wisselende ervaringen hiermee...

Ik heb HBO en een paar jaar universiteit gedaan, en tijdens mijn studie werkte ik in een fammiliebedrijfje. De man had mts gedaan, en de vrouw was mensendieck therapeute. Deze relatie gaat al jaaaaaren goed en ze hebben 3 hele leuke kinderen.

Ikzelf heb een tijdje een relatie gehad met een jongen die mavo had gedaan en daarna direct was gaan werken. Het is een tijdje heel leuk geweest, maar op een gegeven moment liep ik toch tegen wat dingen aan. Een diepgaand gesprek kon je niet echt met hem voeren, want voor veel van die dingen interesseerde hij zich niet. Toen ik op kamers wilde gaan wonen was hij witheet, want 'hoe haalde ik het in mijn hoofd om met allemaal vreemde kerels in 1 huis te gaan wonen?!'

Toen ik er eenmaal woonde vind ie het overigens heel leuk. Maar goed, onze werelden bleken toch erg te verschillen, en wijzelf ook. Dat de relatie stuk is gelopen ligt meer aan de persoon zelf dan aan zijn opleiding.

Ik heb een hele goede vriend die timmerman is. Ik heb zelfs een tijdje bij hem in huis gewoond toen ik tijdelijk huis/dakloos was. ´t is dat ie mijn type niet is en ik niet de zijne, maar anders was het vast wat geworden tussen ons!

Kortom: ik denk dat het eigenlijk helemaal niets uitmaakt. Zolang jullie je er beiden goed bij voelen is er toch geen probleem? Volgens mij gaat het helemaal goedkomen met jullie!
Hoi Doortje, mijn situatie is hetzelfde als die van jou alleen ik heb 3 jaar een relatie. En ik moet zeggen dat het "niveau" verschil nihil is. Mijn vriend heeft inderdaad minder geleerd dan ik, maar dat wil niet zeggen dat zijn niveau en gezonde denkvermogen onder mijn niveau ligt.

Het enige wat ik merk is dat op de LTS bijvoorbeeld weinig aandacht aan de Nederlandse taal is besteed, maar goed hij heeft het niet geleerd dus waarom zou ik me daaraan irriteren? (een vriendin van mij maakt zich bijvoorbeeld wel ontzettend druk om dit punt bij haar vriend).

Ik ben het met bovenstaande poster eens dat het gewoon helemaal niets uitmaakt. Als je elkaar leuk vindt dan komt het prima in orde.
Een paar jaar geleden heb ik ook een lieve vriend gehad met een LTS-opleiding. Zelf heb ik een HBO-studie gedaan. Ik dacht dat het opleidingsniveau niets uit zou maken, omdat ik hem gewoon echt heel leuk vond. Maar al snel bleek dat onze interesses toch niet echt hetzelfde waren. Vakantie of een dagje weg vond ie niet interessant, musea ook niet, boeken en kranten las hij niet. Onze enige gemeenschappelijke belangstelling bestond uit uitgaan en onze vrienden. Maar dat bleek toch niet genoeg en we zijn uiteindelijk maar weer ieder onze eigen weg gegaan.

Inmiddels woon ik sinds een jaar samen met mijn huidge vriend, die net als ik ook een HBO-studie heeft gedaan. Hij gaat graag op vakantie en naar musea, we hebben leuke discussies over het nieuws, hij leest Quest, houdt van gezellige dineetjes en is ook nog eens een lieve schat. Ik denk dat het dus wel heel belangrijk is dat je gemeenschappelijke interesses hebt, anders wordt het echt moeilijk.
Mijn vriend heeft ook LTS gedaan en ik HBO en net als bewitched zegt, merk ik het alleen met de taal, dat hij niet altijd een woord goed kan spellen, maar daar doen ze ook weinig aan op de LTS. Hij blinkt uit in gezond denken en rationeel zijn en dat is belangrijker dan wordt met dt

Geniet ervan!!!
En even voor Naski, je interesses HOEVEN niks met je opleidingsniveau te maken te hebben, meer met je karakter. Mijn vriend houdt wel van lezen en lekker uit eten gaan en dagjes weg, dus dat zegt weinig denk ik.
Ik denk dat je het beter kunt linken aan intelligentie dan aan opleidingsniveau. Ik ben in het verleden een aantal keer uit geweest met mannen die niet bijster intelligent waren, en die waren dan ook niet hoog geschoold. Maar ik ken wel intelligente mensen die enkel lager geschoold zijn. Niet-intelligent is lager geschoold, maar lager geschoold is niet per definitie niet-intelligent.
mijn partner is laag geletterd wat in houd dat hij bijna niet kan lezen en schrijven. zijn lts heeft hij niet afgemaakt. ik heb MBO

ik vind zijn "handicap" soms erg lastig.

ik kan hem niet zomaar een artikel onder zijn snufferd schuiven om daarna er met hem over te discuseren. of gewoon een briefje voor hem achterlaten geeft problemen.

ik communiceer het sterkst via schrijven, dus in geval van relatieverbeterpunten maakte ik altijd een brief om daarna er een gesprek over aan te gaan. dat kan nu niet

vergt soms wat van je creativiteit.

aan de andere kant heeft mijn partner een fotografisch geheugen heel handig als ik weer eens spullen kwijt ben ...

noem hem dan wel grappend mijn wandelende database
quote: karanHet is dat ie mijn type niet is en ik niet de zijne, maar anders was het vast wat geworden tussen ons!

Haha Karan, die houden we erin!

On topic, ik heb een vriendin die zelf universiteit heeft gedaan en getrouwd is met iemand die lts heeft gedaan en daarna een mbo-opleiding. Tussen hun twee gaat het dus heel goed. Ik denk dat het er inderdaad aan ligt wat zijn interesses zijn en of dat met die van jou overeen komt. Vaak hebben lager opgeleide mensen andere interesses dan hoger opgeleiden maar dat hoeft niet zo te zijn.
anoniem_9423 wijzigde dit bericht op 17-08-2007 15:42
Reden: extra zin toegevoegd
% gewijzigd
quote:Branwen76 schreef op 17 augustus 2007 @ 14:07:

Ik denk dat je het beter kunt linken aan intelligentie dan aan opleidingsniveau. Niet-intelligent is lager geschoold, maar lager geschoold is niet per definitie niet-intelligent.Dit is absoluut waar.
Ik heb een HBO-opleiding afgerond en ik heb op de hogeschool toch heel wat domme mensen rond zien lopen. Of mensen die in weinig zaken geïnteresseerd waren.

Ik heb nog nooit een vriend gehad met een HBO of universitaire achtergrond en op 1 relatie na is dat nooit een probleem geweest. Mijn huidige vriend heeft een MBO-opleiding, is totaal niet dom, maar in het begin hadden we toch wel problemen met onze interesses. Het leuke is dat hij me heeft laten zien dat het geen probleem hoeft te zijn, maar dat je zoiets als een uitdaging kunt zien. Inmiddels brengen we samen heel wat uurtjes rond in de boekhandel, gaan we regelmatig naar het theater, enz. En ik ben echt supergelukkig met hem!!

Liefs Tadaa
Ik heb de universiteit gedaan, mijn man de lts. Daarna heeft 'ie trouwens wel nog allerlei cursussen gedaan en certificaten behaald. Ik heb nooit iets gemerkt van een niveauverschil in onze relatie. Hij is intelligent, onze interesses komen behoorlijk overeen, hij heeft een grote algemene ontwikkeling. Hij werkt nou eenmaal graag met z'n handen en heeft van jongs af aan geweten dat 'ie electricien wilde worden. Hels ben ik geweest toen we net 'n relatie hadden en er nogal wat vooroordelen in onze omgeving bleken. Vooral van oudere mensen trouwens ("zij kan toch wel iets beters krijgen?" puur op basis van z'n opleiding) maar ook van meiden met wie ik toen omging die zich lieten voorstaan op het feit dat ze op de universiteit zaten, die zich daarom beter voelden dan anderen. Echt om te kotsen. Er is mij destijds meerdere malen letterlijk gevraagd of ik niet liever iemand 'van mijn eigen niveau' had. Afijn, 18.5 jaar later zijn wij nog steeds supergelukkig samen!
Ik snap je vraag, want heb zelf dat idee ook wel.

Mijn vriend en ik zijn ongeveer even intelligent, dus momenteel speelt dit niet bij mij.

Ik denk dat niet zozeer verschil in opleiding uitmaakt, maar meer wat je toekomst beeld is.

Als jij een beeld hebt van bijv. koophuis, carriere maken, etc, en hij bij wijze van spreken vuilnisman is en het allemaal wel oke vindt zo, dan kan het zijn dat het niet werkt.

Wat ik hiermee eigenlijk bedoel is dat niet zozeer opleiding het probleem is, maar meer wat je wil met je leven. Als dat bij jullie heel erg afwijkt, lijkt me dat een groter probleem.
Ik ken genoeg superslimme mannen met een WO opleiding, die soms zo dom lopen te wauwelen, dat ik er steil van achterover sla.
quote:Ik denk dat je het beter kunt linken aan intelligentie dan aan opleidingsniveau. Niet-intelligent is lager geschoold, maar lager geschoold is niet per definitie niet-intelligent.quote:Dit is absoluut waar.

Ik wilde hetzelfde schrijven, maar je was me voor. Ik denk niet dat het opleidingsniveau het verschil maakt, maar wel de intelligentie, algemene ontwikkeling en interessegebieden.

Ik ben zelf hooggeschoold (pfff, ik vind het al stom om te zeggen), maar ik kan vaak heel goed opschieten met mensen die dat niet zijn. Gewoon, omdat ze heus niet dom zijn en we raakvlakken hebben. Zij hebben gewoon andere keuzes gemaakt en andere wegen bewandeld in het leven dan ik en niet gekozen om lang door te leren. Daarentegen ken ik ook genoeg mensen met een hele goede opleiding, die ik niets te vertellen heb, of die ik zelfs ronduit dom vind. Mijn ervaring is, dat hoe goed iemand kan leren niet altijd iets over zijn of haar niveau of intelligentie zegt.

Kijk gewoon even aan hoe het gaat met deze man. Klikt het en zit je op één lijn, wat kan jou zijn opleiding dan schelen. Klikt het niet, dan heb je gewoon pech; dat kan met iemand met dezelfde soort opleiding ook gebeuren.
quote:Zamirah schreef op 17 augustus 2007 @ 18:47:

Ik ken genoeg superslimme mannen met een WO opleiding, die soms zo dom lopen te wauwelen, dat ik er steil van achterover sla.Genoeg van zulke vrouwen zijn er ook.
Toen ik een relatie kreeg met trucker (toendertijd als gymnasiast, terwijl hij, in de ogen van veel van mijn klasgenootjes "maar" MBO deed) kreeg ik commentaar van IEDEREEN. Hij was te oud (2.5 jaar verschil) en te dom voor mij. We zouden niks hebben om over te praten, dat kon nooit lang goed gaan...

Inmiddels zijn we al weer heel wat jaartjes verder en hebben we een datum geprikt om in het huwelijksbootje te stappen. Dus iedereen heeft ongelijk gekregen.

Natuurlijk zijn er dingen die hij soms niet snapt van mij, of ik van hem. En het heeft van beide zijden wel wat aanpassingsvermogen gekost. Zijn vrienden zijn eigenlijk ook allemaal lager geschoold en (hoe toevallig) bijna al mijn vrienden zijn universitair opgeleid. Toch hebben we genoeg om over te praten. Het enige waar nog wel eens strubbelingen over waren was dat ik vond dat hij me niet genoeg steunde. Als ik weleens klaagde over iets was zijn antwoord standaard "dan stop je er toch mee en ga je werken?". Gewoonweg omdat hij niet snapte dat ik "school" leuk kon vinden.

Maar het opleidingsniveau heeft helemaal niks te maken met iemands karakter, of hoe slim iemand is. Mijn vriend was niet goed in leren, maar kan bijvoorbeeld puzzelen als de beste, en in een spelletje schaak verslaat ie me altijd. Hij kan veel beter logisch nadenken als ik. Zo heb ik een goede vriend die automonteur is. Die weet dingen waar ik geen weet van heb! In mijn vriendengroep van mensen met een MBO opleiding of minder, zitten allemaal mensen die weten hoe ze met hun handen moeten werken. Bovendien hebben ze veel meer werkervaring dan ik. Ik moet nog gaan beginnen...

Dus, om even terug te komen op de begin vraag. Ik dnek niet dat een opleidingsniveau verschil in de weg hoeft te staan van wat voor relatie dan ook. Sterker nog, het kan zelfs bevorderlijk zijn. Ik heb een wereld leren kennen waar ik geen weet van had, en we ontdekken soms nog steeds kanten van elkaar die we niet eerder zagen...
quote:Truckerbabe schreef op 17 augustus 2007 @ 22:36:

Het enige waar nog wel eens strubbelingen over waren was dat ik vond dat hij me niet genoeg steunde. Als ik weleens klaagde over iets was zijn antwoord standaard "dan stop je er toch mee en ga je werken?". Gewoonweg omdat hij niet snapte dat ik "school" leuk kon vinden. Daar zou ik persoonlijk dan weer niets mee kunnen. Ik vind het erg belangrijk in een relatie dat je elkaars beweegredenen begrijpt, sowieso dat je elkaar m.b.t. de echt belangrijke dingen (idd studie, werk, kinderen, toekomstdroom, etc.) begrijpt, en als mijn man mijn drive voor leren niet zo begrijpen dan zou het om 1 of andere reden denk ik niet tussen ons gewerkt hebben. Ik ben zelf universitair geschoold en mijn man heeft 'enkel' een HBO-propedeuse, maar ik vind het wel erg prettig dat we in de belangrijke dingen elkaar helemaal gevonden hebben. Mijn man is absoluut niet carierregericht, maar begrijpt wel waarom ik dat wel ben en kan daar ook helemaal in mee gaan, omdat hij zelf ook erg leergierig is, alleen op andere vlakken. Zou hij dat niet hebben, dan geloof ik niet dat het tussen ons geklikt zou hebben.
.
.
quote:extrahalo schreef op 18 augustus 2007 @ 10:23:

Bovendien is feitjes stampen nog steeds niet echt een teken van intelligentie IMHO.Maar dat is ook niet wat je op een opleiding leert. Je leert o.a. hoe het geleerde in elkaar zit, om verbanden te leggen, en het geleerde te verwerken om het zelf toe te kunnen passen. Of je dat wel of niet kunt is zeker wel een vorm van intelligentie.
quote:Branwen76 schreef op 18 augustus 2007 @ 09:07:

[...]

Daar zou ik persoonlijk dan weer niets mee kunnen. Ik vind het erg belangrijk in een relatie dat je elkaars beweegredenen begrijpt, sowieso dat je elkaar m.b.t. de echt belangrijke dingen (idd studie, werk, kinderen, toekomstdroom, etc.) begrijpt, en als mijn man mijn drive voor leren niet zo begrijpen dan zou het om 1 of andere reden denk ik niet tussen ons gewerkt hebben. Ik ben zelf universitair geschoold en mijn man heeft 'enkel' een HBO-propedeuse, maar ik vind het wel erg prettig dat we in de belangrijke dingen elkaar helemaal gevonden hebben. Mijn man is absoluut niet carierregericht, maar begrijpt wel waarom ik dat wel ben en kan daar ook helemaal in mee gaan, omdat hij zelf ook erg leergierig is, alleen op andere vlakken. Zou hij dat niet hebben, dan geloof ik niet dat het tussen ons geklikt zou hebben.

Nou ik begrijp het wel van hem. Hij heeft gewoon zelf geen plezierige tijd gehad op school, om het maar even zo te stellen. Dus het is voor hem moeilijk om te begrijpen waarom iemand anders voor zijn plezier een opleiding volgt.

Als jij jarenlang met tegenzin naar je werk gaat, om dat het zo'n klote baan is, dan begrijp je waarschijnlijk ook niet waarom een ander het daar zo naar zijn zin heeft.
quote:Truckerbabe schreef op 18 augustus 2007 @ 10:34:

[...]

Nou ik begrijp het wel van hem. Hij heeft gewoon zelf geen plezierige tijd gehad op school, om het maar even zo te stellen. Dus het is voor hem moeilijk om te begrijpen waarom iemand anders voor zijn plezier een opleiding volgt.

Als jij jarenlang met tegenzin naar je werk gaat, om dat het zo'n klote baan is, dan begrijp je waarschijnlijk ook niet waarom een ander het daar zo naar zijn zin heeft.Ik ben zelf vroeger een tijd lang ontzettend gepest op school, en mijn man nog erger (waaronder ook fysieke pesterijen), dus heb het zeker niet leuk gehad op school. Het gaat meer om het grote geheel; ik ben zelf erg leergierig, wil altijd van alles en overal wat weten, ben in veel dingen geinteresseerd, en als mijn man dat niet zou zijn of daar niets van zou begrijpen en zou zeggen ga nou maar gewoon werken, dan zou hij voor mij niet de juiste man zijn.
Dat is trouwens ook een vorm van intelligentie: iemand kan zelf wel nare ervaringen met iets hebben, maar dan nog zou je je wel in kunnen voelen in iemand anders en voor die ander wel helemaal blij zijn en diegene daarin steunen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven