verschil van opleidingsniveau

17-08-2007 01:50 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort date ik met een leuke man en het klikt heel goed. Op één punt verschillen we echter: hij heeft L.T.S. gedaan en is daarna gaan werken, en ik ben universitair opgeleid. Zijn er mensen die ervaring hebben met daten/een relatie waarbij er een groot verschil is qua opleidingsniveau en is dit verschil een probleem voor jullie? Ik kan goed met hem praten over allerlei onderwerpen en het is geen issue, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je daadwerkelijk een relatie met iemand aangaat, het wel voor tegenstellingen kan zorgen. Kanttekening hierbij is dat ik geen moeite heb met zijn werk/opleiding an sich, maar juist superleuk vind. Het zijn de ervaringen met eventuele verschillen tussen twee achtergronden waar ik graag reacties over zou willen lezen.
Vrouwen willen gewoon een man die meer geld in het laatje brengt dan zij zelf.

Ook willen zij mannen die invloed kunnen uitoefenen op het het reilen en zeilen van een maatschappij en/of onderneming.

Jongere meisjes kiezen liever iemand die er goed uitziet.

Bijvoorbeeld een Johny Depp of Brad Pitt.

Dit is allemaal zeer logisch omdat de dames enerzijds mooie kinderen willen hebben en aan de andere kant willen zij dat hun koters het later ver gaan schoppen in de maatschappij.

Hierbij komen veel veel meisjes al snel uit bij: Directeuren, managers, politici, zakenmannen,advocaten, leraren, artsen en piloten.

Alternatieven zijn professionele dansers, sporters, muzikanten,acteurs, kunstenaars en presentatoren.

Wie wil nou niet het beste voor zichzelf?

Opleiding en sociale milieu zij hierbij belangrijke aanwijzingspunten.

Dit geldt tevens voor een goed gesprek.
Hmm.. jammer dat er in deze topic geen reacties meer worden geplaatst... misschien zijn jullie uitgediscussieerd.

Ik vind het namelijk erg interessant omdat ik ook een vriend heb die veel lager is opgeleid dan mij. Hij is al heel vroeg gaan werken.. in de bouw.. Ik heb dit in het begin wel leuk gevonden...hij is zzp'er en verdient best veel geld. Hij heeft t altijd druk. Voor de rest zijn onze meningen vaak wel hetzelfde en hebben dezelfde interesses.

Maar nu bijna een jaar verder merk ik wel dat ik over sommige dingen gewoon niet met hem kan praten. Hij weet echt helemaal niks van school. Hij weet niet eens wat een scriptie, propedeuse of noem maar een term wat met school te maken heeft.... hij kent het gewoon niet en weet dus ook niet hoe het bij mij op school aan toe gaat of waar ik mee bezig ben. Hij probeert het wel te begrijpen en hij prbeert interesse te tonen...maar school boeit hem gewoon totaal niet. Terwijl het voor mij heel belangrijk is.

Iemand hetzelfde?
Goed hierbij dan ook mijn bijdrage:

Ik (universitair geschoold) nou ja ''geschoold''...ben nog de desbetreffende studie aan het afronden... afijn...Mijn voorkeur gaat uit naar een hoogopgeleide man. Ik heb gedate met lager opgeleiden..bij mij werkt het niet. Ik erger me aan hen, zij aan mij...werkt gewoon niet.

Alleen...als ik zo om mij heen kijk op de uni...zie ik toch echt een verhouding van 80% meiden en 20% jongens. Uberhaupt op de faculteit/universiteit zie ik meer dames dan heren die studeren.

Dus ik denk dat 't ons (de singles van vandaag de dag) niets anders resteert dan genoegen te nemen met een lager opgeleide man (lager opgeleid dan jij)
anoniem_14065 wijzigde dit bericht op 23-12-2008 15:58
Reden: omg uberhaupt met een P --> uperhaupt (schaam)
% gewijzigd
Ach gossie, zo is het ook eeuwenlang voor mannen geweest!
quote:badmeester schreef op 23 december 2008 @ 09:00:

Ach gossie, zo is het ook eeuwenlang voor mannen geweest!Nou, dan hoop ik wel dat wij vrouwen zo slim zijn dat we een oplossing bedenken die geen eeuwen gaat duren!
Wij hadden het anders graag nog een paar eeuwen zo willen houden:-)

OT: je kan er op twee manieren tegen aan kijken:

1. jammer voor de dames maar dan moeten ze maar niet allemaal zo hard studeren en beter zijn dan de heren (want dat zijn ze)

2. niet te veeleisend zijn want je vist in een te kleine vijver (maar ja als je in deze maatschappij niet veeleisend bent dan ben je gestoord...)

overigens wordt de soep niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend: europees gezien ligt de arbeidsparticipatie van vrouwen nog steeds laag en dan halen de mannen hen wel weer in...
Pfoe, herkenbaar!

Ik vind op het moment een jongen best leuk. Lief, gezellig, leuk hoofd, niks mis mee in eerste instantie. Maar ik merk dat ik me er nú al aan stoor dat hij inderdaad heel andere interesses heeft. Ik vind het heerlijk om te filosoferen over dingen, om over actualiteiten te discussiëren, en hij heeft daar niks mee.

Als ik naar een andere jongen in mijn omgeving kijk (onbereikbaar overigens) die dit wél heeft merk ik dat ik me daar toch meer toe aangetrokken voel. En tja, de ene heeft mbo gedaan en de ander universiteit. Ik moet zelf de man die mbo heeft gedaan en tóch qua interesses en gesprekken echt bij mij past nog tegenkomen helaas.
@Lepe_ana:

waarschijnlijk doe je gewoon de verkeerde studie. Ga ens een dagje naar delft of Eindhoven, en je bent als vrouw een soort bezienswaardigheid.

er is toch wel een behoorlijke correlatie vaak tussen opleiding en intelligentie. er zijn altijd uitzonderingen. ik ken ook wel een paar mensen die hun middelbare school niet eens hebben afgemaakt maar toch best wel slim zijn ( Die uitgevallen zijn om andere redenen). moet echter wel zeggen dat ik bij de gemiddelde MBO-er toch wel merk dat ze veel trager zijn en daar ga ik me al heel snel aan ergeren in een relatie. heb wel een paar hele goede vrienden die lager opgeleid zijn en mss ook minder slim, maar die hebben dan weer een heleboel andere kwaliteiten waarmee we elkaar toch aanvullen. Als ik echter echt met iemand moet samenleven dan erger ik me aan traag denken. Nu heb ik zelf ook nog eens ADHD, dus ik denk echt supersnel. maar ook zo chaotisch als de pest en daar worden mensen ook wel eens gek van.
quote:badmeester schreef op 23 december 2008 @ 10:19:

Wij hadden het anders graag nog een paar eeuwen zo willen houden:-)

overigens wordt de soep niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend: europees gezien ligt de arbeidsparticipatie van vrouwen nog steeds laag en dan halen de mannen hen wel weer in...

Zolang vrouwen zelfs op de universiteit al aangeven dat ze straks een "leuk"baantje wilen voor een dag of 3 om daarnaast lekker vor de kinderen thuis te blijven"zal dat niet veranderen.

Lees het rapport "Nederland deeltijdland" maar eens, dan weet je gelijk waarom het niet opschiet met de arbeidsparticipatie van vrouwen in Nederland.
..
Het is al eerder opgemerkt: iemand met een lage opleiding hoeft nog niet dom te zijn. En er kunnen inderdaad allerlei praktische omstandigheden zijn waarom iemand geen drs. is geworden. Ik woon in Spanje en heb nu al een paar keer van mannen gehoord dat ze niet hebben kunnen studeren omdat er geen geld was of omdat het onderwerp thuis niet leefde ("wie voor een dubbeltje is geboren"). Nu speelt dat in Nederland, met z´n riante studiefinanciering, minder. Maar toch. En ik merk dat zulke kerels vaak sociaal intelligenter zijn dan ik of beter weten hoe ze zich door het leven moeten slaan.

Mijn eigen schoolcarrière is trouwens ook niet om over naar huis te schrijven, maar vanwege mijn intellectuele afkomst en hoge IQ identificeer ik me altijd met hoger opgeleiden.
A dirty mind is a joy forever. (Oscar WIlde)
Denk dat het ook van de rest van de persoon af hangt. Ik heb heel kort gelopen met iemand die ook alleen LTS had. Ik heb HBO/Universiteit. Opleiding op zich maakt mij niets uit. Het was meer dat deze persoon gewoon heel 'dom' reageerde op heel veel dingen. "Ik vind dit, punt". Meteen een mening klaar obv zijn (beperkte) inzicht en niet open staan voor argumenten van anderen of zich er verder in willen verdiepen. Dat stoorde mij wel heel erg. (voor mijn gevoel reageerde en handelde hij heel onnadenkend)

Mijn huidige partner heeft MBO, maar kan juist met heel interessante inzichten komen over iets. Dingen waar ik zelf dan nog helemaal niet aan gedacht heb. Denkt verder na, oordeelt niet gelijk en staat open voor argumenten/discussie. Voor mijn gevoel hebben wij geen verschil in niveau. Ik vind zelfs dat hij op heel veel gebieden juist veel ontwikkelder is dan mij. Hij kan mensen heel goed inschatten, ik juist vrij slecht. (hij volgt momenteel overigens wel een HBO-opleiding, dus heeft de capaciteiten wel, zoals hieronder beschreven).

Opleiding zegt vaak maar een klein deeltje. Er zijn zat mensen die best HBO hadden kunnen doen, maar daar niet hebben gedaan. Je zult dan vrij weinig van het zgn niveauverschil merken. Alleen als iemand echt die capaciteiten niet heeft, kan het wel eens strubbelingen geven in een relatie. Omdat je dan vaak heel anders over dingen denkt, wat op zich natuurlijk helemaal niet erg is. Maar wat vaak wel problemen geeft, is dat je er niet over kunt praten/discussieren omdat je dat beiden op een ander niveau doet (en de hoger opgeleide zich dan gaat ergeren aan de kortzichtigheid).

Los daarvan heb ik ook voorbeelden van mensen met universiteit die zichzelf ontzettend slim vinden 'want ze hebben universiteit gedaan'. Maar die ik op heel veel vlakken (en vooral sociaal vlak) juist erg 'dom' vind.

Ik heb zelf ook HBO/Universiteit gedaan, maar ik vind mezelf niet slimmer dan voor ik die studie gedaan had. Heb niet het gevoel dat mijn studie veel toegevoegd heeft aan mij als persoon (ook niet qua analytisch denkvermogen). Ben wel blij dat ik het gedaan heb, want dat papiertje heb je toch nodig voor een baan die voor mij een uitdaging vormt.
quote:DTJ schreef op 23 december 2008 @ 12:32:

Denk dat het ook van de rest van de persoon af hangt. Ik heb heel kort gelopen met iemand die ook alleen LTS had..Wat een ouderwetse uitdrukking !!!!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
nou even een kleine noot (of was het nou note???)

Ik ''doe'' universiteit maar vind mijzelf ABSOLUUT niet slim...tuurlijk, ben geen debiel en heb een brede algemene kennis...maar om nou te zeggen dat ik intellectueel ben en last ondervind in het contact met lager opgeleide mannen...nou nee...

tis meer om mijn eigen gekrenkte ego op te krikken door wél een slimmerik van universiteit te daten.
wat een opmerking:

omdat ik geen opeiding heb maar wel een hoog iq en uit een intellectueel milieu kom zie ik mezelf als hoogopgeleid.

Eat this: je bent niet hoog opgeleid. Punt
En ineens mis ik Geleerd
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:badmeester schreef op 23 december 2008 @ 15:00:

Eat this: je bent niet hoog opgeleid. Punt
Opleiding zegt idd weinig over intelligentie. Ik ken mensen die geen enkele studie hebben afgerond, maar zichzelf ontwikkeld hebben. Als iemand en geen opleiding en geen ontwikkeling heeft, tja, dan wordt het lastig iemand als meer als een lichaam te zien.

Zelf vind ik een brede ontwikkeling / interesse belangrijker als pure intelligentie. Als iemand mijn interesses en hobbies niet direct begrijpt is niet zo'n probleem, maar als iemand het tevens geen moer interesseert zou dat me storen. Ook is het ontzettend leuk als de ander een passie heeft, bij voorkeur iets waar ik zelf nog wat van kan opsteken. Gepassioneerde mensen zijn sowieso leuker.
Tuurlijk maakt het geen r**t uit en zegt het weinig. Ja, het zegt wat voor opleiding iemand heeft gedaan en dan wil het nog niet zeggen dat diegene goed is in zijn vak of wat dan ook. Maar als je geen diploma van hbo of uni hebt ben je simpelweg niet hoog opgeleid.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 december 2008 @ 12:35:

[...]

Wat een ouderwetse uitdrukking !!!!

nu ik het nalees. Idd ja.

Maar goed. Ik vond het niet echt naam 'relatie' verdienen, vandaar de keuze.
jeetje zeg, ik vind uni al niet moeilijk (op één vak na ) MAar HBO is al helemaal peanuts.

En dat zegt iemand die niet bijster intelligent is.

IS het een algemeen aanvaard feit da we HBO scharen onder kopje ''hoogopgeleid'''?
Ik heb zelf HBO gedaan en mijn ex LTS op ito-niveau. Dus echt een groot verschil. Zo op het eerste gezicht leek dit verschil mee te vallen. Hij kwam op mij wel intelligent over. Wat wel opviel was dat hij totaal niet kon rekenen en geen zicht had op zijn inkomsten en uitgaven. Hierdoor raakte hij ook in de schulden. Het was gewoon een jongen die eerst deed en dan pas nadacht. Verder had hij ook geen interesse in het nieuws en wilde hij zichzelf ook niet verder ontwikkelen.

Ik denk dat dit bij iedereen weer anders is. Wanneer ik een jongen heel leuk zou vinden dan knap ik in ieder geval niet af op zijn opleidingsniveau. Als je over belangrijke dingen maar hetzelfde denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven