Verslaafd, wat nu.

03-05-2019 21:12 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even wat achtergrond informatie. Ik kom uit een drugs gezin, drugsgebruik was dus volkomen normaal bij ons. Dit heeft wel gevolgen gehad natuurlijk. 1 van ons is echt zwaar verslaafd geweest en op het nippertje door een voorbijganger van een overdosis gered, mijn vader is overleden aan een overdosis en ga zo maar door. Wij waren met 7 kinderen thuis en zijn allemaal uiteindelijk wel goed terecht gekomen, de 1 gebruikte een aantal keer per jaar, de ander met succes afgekickt, ik ben anti drugs geworden etc. Heel naar allemaal natuurlijk maar we hebben onze weg uiteindelijk allemaal gevonden.

Nu werd ik vorige maand door 1 broer huilend opgebeld, hij zou binnen 30 minuten uit huis gezet worden en had een flinke schuld. Ik ben erheen gegaan en heb de helft betaald en de andere helft heeft hij betaald en zo kon de ontruiming gestopt worden. Hem natuurlijk gevraagd hoe het zover is gekomen maar hij zat “ ff” krap. Het hoe en waarom snapte ik echt niet want hij verdiend meer dan wij allemaal bij elkaar maar goed.

Een week later stond een andere broer savonds laat bij mij voor de deur. Hij was bij die ene broer wat wezen drinken en dat was helemaal uit de hand gelopen met veel cocaine en woede uitbarstingen omdat er onvoldoende coke was en broer weigerde hem geld te geven voor meer. Volgende dag met hem besproken dat ik me zorgen maak maar het viel allemaal wel mee volgens hem en zijn vriendin. En die woedeaanval kwam niet van de coke maar door andere zaken. Ik geloofde hem natuurlijk niet maar hij is geen persoon aan wie je wat duidelijk kan maken zeg maar.

En nu kwam hij vorige week weer geld “ lenen” bij mij en ik schrok me kapot toen ik hem zag. Van een brede gespierde vent naar een uitgeteerd lichaam en ingevallen wangen met een drank lucht om hem heen. Weer gezegd dat ik me zorgen maak en ook wel ff boos geworden maar nogmaals het viel allemaal wel mee. En hem uiteindelijk geen geld gegeven maar samen boodschappen gedaan.

Hij belt mij normaal gesproken elke dag even op, dat was de laatste maanden wel veel minder geworden maar ach een nieuwe vriendin dus ik snap dat allemaal wel. Wel viel het mij op dat hij savonds zijn telefoon nooit meer opnam terwijl hij ALTIJD opnam normaal gesproken. En hoorde van mijn andere broers dat hij bijna elke avond bezopen is. Nu belde hij mij vannacht compleet lazarus op met allemaal rare verhalen waar ik niks van snapte en vandaag neemt hij z’n telefoon weer niet op.

Hij heeft altijd wel drugs gebruikt, op een feestje oid. Met “ speciale” gelegenheden nouja moet hij zelf weten. Nu is wel duidelijk dat hij verslaafd is aan alchohol en cocaine. Huurachterstand, dreiging dat de stroom wordt afgesloten, tv is al afgesloten, auto geen apk meer ( hij rijdt er ook niet meer mee) en zo mager en uitgeteerd geworden. Nu wil ik dus advies wat ik kan doen voor hem om hem te helpen. Zelf vind hij dat hij de afgelopen tijd wel te hard is gegaan en zijn vriendin ontkent alles maar verslaafd is hij echt niet...

Ik en 1 andere broer willen hem echt actief helpen, de andere zeggen laat hem lekker de tering krijgen en hij moet uit zichzelf om hulp komen vragen, een aardje naar z’n vaartje etc etc. Puntje bij paaltje staat iedereen natuurlijk direct klaar zodra hij er zelf om vraagt ( hebben we eerder ook voor een andere broer gedaan) maar ik maak me echt enorme zorgen.
anoniem_370845 wijzigde dit bericht op 03-05-2019 21:24
64.45% gewijzigd
Mijn man heeft, bij de vierde terugval, besloten zijn broer niet meer te helpen. Dat is verdrietig, zijn broer heeft het contact verbroken omdat hij het ziet als een gebrek aan liefde. Dat hij de afgelopen jaren heel veel mensen heeft gekwetst en iedereen nog duizenden euro’s schuldig is, daar mag niet over gesproken worden. Want hij is toch zo goed bezig nu?

Binnen de familie wordt het ook gespind alsof wij de egoïsten zijn. Het was best een stap om “nee” te zeggen, maar het is voor onze innerlijke rust beter. Overigens, als hij morgen ons weer uitnodigt voor een verjaardag dan komen we. Wij dragen hem niks na, we geven alleen geen geld meer en we gaan hem ook niet meer mer andere dingen helpen. Daar zijn bewindvoerders en hulpverlener voor.
Whatsinaname1988 schreef:
03-05-2019 22:45
Dank je wel voor je tip over bewind. En zijn auto staat gewoon bij hem voor de deur hoor.

Ik snap het ook allemaal niet zo. Hij verdiend zo ongelofelijk veel geld en dan bedoel ik niet dat hij boven modaal zit maar nog wat hoger. Hij verdiend meer dan mijn man en mij samen dus hoeveel geld er dan in hemelsnaam niet naar die zooi toe. Hij heeft personeel in dienst alles ( die overigens wel altijd salaris hebben ontvangen dat heb ik gecheckt) dus niet alleen hij gaat hieraan kapot maar ook nog eens 5 man!
Zwager snoof voor 80 euro per dag. Dan gaat het hard hoor, als je dat bovenop je vaste lasten hebt.
5 man geen baan en jouw gezin kapot is erger dan 5 man geen baan. Het is zijn personeel en dus niet jouw verantwoordelijkheid.
De schade aan zijn lichaam door cocaïne ga je niet tegen met een paar vitamines. Het mandje verse groente is meer symbolisch.
parbleumondieu schreef:
04-05-2019 12:20
De schade aan zijn lichaam door cocaïne ga je niet tegen met een paar vitamines. Het mandje verse groente is meer symbolisch.

Het lijkt mij ook meer een manier van TO om nog een beetje te zorgen voor haar broer.
Ze wil hem niet helemaal de rug toekeren.
Vergeet niet dat het vrij gemakkelijk is om precies te weten hoe je het 'wel of niet zou aanpakken' als het om een vreemde of vage kennis van je gaat.. betreft iemand waar je erg veel om geeft, dan is het echt heel moeilijk.
Daarbij heeft TO hieraan ook al haar vader verloren.
Dus dat ze ook vanuit een bepaalde angst handelt, kan ik me goed voorstellen.
Ik denk dat TO zelf ook profesionele ondersteuning kan gebruiken.
Het zou niet verbazen wanneer die vriendin een slechte invloed is waardoor het gebruik mede uit de hand loopt.
Pindakaasjes schreef:
04-05-2019 12:30
Het lijkt mij ook meer een manier van TO om nog een beetje te zorgen voor haar broer.
Ze wil hem niet helemaal de rug toekeren.
Vergeet niet dat het vrij gemakkelijk is om precies te weten hoe je het 'wel of niet zou aanpakken' als het om een vreemde of vage kennis van je gaat.. betreft iemand waar je erg veel om geeft, dan is het echt heel moeilijk.
Daarbij heeft TO hieraan ook al haar vader verloren.
Dus dat ze ook vanuit een bepaalde angst handelt, kan ik me goed voorstellen.
Ik denk dat TO zelf ook profesionele ondersteuning kan gebruiken.
Eens met deze en ook je vorige post.
Het is echt hartstikke moeilijk. helaas hier ook die ervaring.
Er moet echt een knop omgaan voor je echt afstand gaat nemen en dan nog is het erg lastig, want toch je moeder/vader/broer/welke geliefde dan ook. De eerste tijd blijf je je ook zorgen maken. Het slijt, maar helemaal los kom je volgens mij niet.
There is always something happening, and it's usually right now
Grobbekuiken_ schreef:
04-05-2019 12:38
Eens met deze en ook je vorige post.
Het is echt hartstikke moeilijk. helaas hier ook die ervaring.
Er moet echt een knop omgaan voor je echt afstand gaat nemen en dan nog is het erg lastig, want toch je moeder/vader/broer/welke geliefde dan ook. De eerste tijd blijf je je ook zorgen maken. Het slijt, maar helemaal los kom je volgens mij niet.
Inderdaad.
Ik denk dat je het meer leert loslaten. Je afstand gaat nemen.
Je jezelf gaat wapenen om er niet meer zo door geraakt te worden.
Omdat je machteloos staat en je er zelf te veel onder gaat lijden.
Maar helemaal los raak je er volgens mij nooit van..
Ik wil absoluut niet zielig doen, maar het soms echt een zwaar kruis geweest.
Niet alleen het bedrogen en bestolen worden, maar vooral het zachtjes aan iemand zien dood gaan..
Pindakaasjes schreef:
04-05-2019 13:25
Inderdaad.
Ik denk dat je het meer leert loslaten. Je afstand gaat nemen.
Je jezelf gaat wapenen om er niet meer zo door geraakt te worden.
Omdat je machteloos staat en je er zelf te veel onder gaat lijden.
Maar helemaal los raak je er volgens mij nooit van..
Ik wil absoluut niet zielig doen, maar het soms echt een zwaar kruis geweest.
Niet alleen het bedrogen en bestolen worden, maar vooral het zachtjes aan iemand zien dood gaan..
Nog maar een keer: eens. En dan zijn wij nog niet eens bestolen.
Grobbekuiken_ schreef:
04-05-2019 13:27
Nog maar een keer: eens. En dan zijn wij nog niet eens bestolen.

Oh' wij wel hoor.. tot de spaarpotten van de kinderen aan toe.
En telkens waren we uiteraard woedend! zouden we het niet langer pikken.
Maar dan ebde de boosheid weer weg en ging de deur weer op een kier.. en weer open.
En echt hoor!
Dan staat haast iedereen in je omgeving naar het voorhoofd te wijzen en je te vertellen hoe fout je het doet.. en ze hebben nog gelijk ook!
Maar man, man.. wat is het moeilijk.
Ik geloof ook dat de naasten van een verslaafde, echt steun en begeleiding moeten krijgen om uit die beschermende en verzorgende rol te kunnen stappen.
Zo ook TO.
Pindakaasjes schreef:
04-05-2019 15:29
Oh' wij wel hoor.. tot de spaarpotten van de kinderen aan toe.
En telkens waren we uiteraard woedend! zouden we het niet langer pikken.
Maar dan ebde de boosheid weer weg en ging de deur weer op een kier.. en weer open.
En echt hoor!
Dan staat haast iedereen in je omgeving naar het voorhoofd te wijzen en je te vertellen hoe fout je het doet.. en ze hebben nog gelijk ook!
Maar man, man.. wat is het moeilijk.
Ik geloof ook dat de naasten van een verslaafde, echt steun en begeleiding moeten krijgen om uit die beschermende en verzorgende rol te kunnen stappen.
Zo ook TO.
Zo kannie wel weer hè. Weer eens.
Bedankt voor alle reacties. En idd als ik boodschappen doe heeft hij weer extra geld voor zooi. Daar hebben jullie gelijk in maar het is moeilijk om te zeggen ja zoek het uit dan eet je maar niet. En qua de verse producten dat ligt niet aan mij hoor, hij eet gewoon heel gezond dat heeft hij altijd al gedaan. Maar jullie hebben gewoon gelijk, en sowieso het is bizar dat ik het voor hem moet betalen omdat hij blut is. Hij verdiend zoveel meer en wij redden het prima en leven nog redelijk luxe...hij was/is maar alleen dus zou al helemaal rond moeten komen.

En toen mijn andere broer zo verslaafd was toen was ik zelf een stuk jonger. Ik woonde nog thuis. Weet van die tijd dat hij elke avond bij mijn oma ging eten en dat niemand hem meer geld gaf en nergens mee hielp. Pas toen de politie voor de deur stond om te vertellen dat hij in kritieke toestand in het ziekenhuis lag na een overdosis gaf hij aan er echt helemaal klaar mee te zijn. Op dat moment heeft mijn moeder hem weer in huis genomen, is hij de schuldsanering in gegaan etc en zo stapje bij beetje heeft hij weer een normaal leven gekregen.

Hij heeft zelf wel kinderen maar die wonen niet bij hem. Hij zag ze wel regelmatig en had een goede band met ze, weet alleen dat ze nu niet meer om het weekend komen. En ik wil hem onder invloed ook niet bij mijn kinderen hebben, ik wil echt niet dat mijn kinderen een opvoeding krijgen zoals ik dat heb gehad waarin drugsgebruik normaal is. Maar nogmaals tot een aantal maanden geleden sprak ik hem dagelijks, kwam hij 3 a 4 keer per week langs etc en dat is allemaal opgehouden. Hoor hem nu alleen als hij iets nodig heeft en verder niet.

En qua zijn vriendin. Daar weet ik niet veel over, heb haar maar een paar keer ontmoet en toen gaf ze ons het idee niet te gebruiken of nouja niet in die zin dat ze echt een junk is maar wel gebruiken zoals mijn broer dat altijd deed dus met een feestje oid eens een keer maar verder niet. Zij heeft ook kinderen die nog jong zijn en die wonen bij haar ex. Het hoe en waarom daarvan weet ik allemaal niet.

En zijn personeel...enige dat ik weet is dat ze tot nu toe altijd netjes salaris hebben ontvangen en dat dat allemaal goed geregeld is maarja het is nu mei dus ook weer tijd voor vakantiegeld en aangezien mijn broer mij zelfs om 5 euro vraagt ben ik bang dat het vakantiegeld weg is of dat de boekhouder dat allemaal geregeld heeft dat mijn broer er niet bij kan.

En voor nu...ik weet het niet. Hij neemt zijn telefoon niet op en het is weekend dus hij zal het wel te druk hebben met gebruiken. Het is bizar hoe snel hij achteruit is gegaan. Mijn andere broer nog wel gesproken qua geld geven en hij had hem wel gebeld voor geld voor zijn telefoonrekening en dat heeft m’n andere broer geweigerd ( lastig uitleggen zijn dingen altijd voor me met 6 broers) omdat hij het geld simpelweg niet heeft. En de anderen geven hem sowieso geen geld.

Bewind gaan we achteraan hoe dat allemaal zit en ik laat weer een andere broer met hem praten over afkicken want hij degene die dingen altijd goed en duidelijk over kan brengen.
Fijn dat je er in ieder geval niet alleen voor staat :hug:
Voor de medewerkers van je broer (en voor hemzelf) hoop ik toch tenminste dat zijn zakelijke en prive administraties gescheiden zijn en hij niet zonder meer bij het zakelijk vermogen kan.
Maar goed, zijn bedrijf zal er sowieso onder gaan lijden zolang hij zijn verslaving niet onderkent en gaat afkicken.

Hij moet kiezen TO. Tot die tijd kun je weinig tot niks doen, behalve aandringen en pogen hem te overtuigen. Pas als hij zijn geluk, gezondheid, welzijn, familie en bedrijf boven de drugs plaatst valt er iets te helpen of steunen.
retrostar schreef:
03-05-2019 21:33
Ik zal wel nooit begrijpen waarom mensen liever dakloos worden dan ophouden met chemicaliën in hun lijf te spuiten.

Nee, ik zou hem niet helpen tenminste niet door geld of onderdak te geven. Misschien een kop thee af en toe.
Veel mensen zijn onwetend betreft verslavingen. De drang om te gebruiken (of te drinken) is lastig uit te leggen denk ik, laat staan je er iets bij voor te stellen als je nooit verslaafd bent geweest.

Voor TS:
Het is hier al vaker gezegd, maar hem niet meer helpen door hem geld te geven is wat gaat werken. Tevens grenzen aangeven. Maar ook uitleggen dat je hem wilt steunen door naar bv de huisarts te gaan.

Succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven