Verslaafd, wat nu.
vrijdag 3 mei 2019 om 21:12
Even wat achtergrond informatie. Ik kom uit een drugs gezin, drugsgebruik was dus volkomen normaal bij ons. Dit heeft wel gevolgen gehad natuurlijk. 1 van ons is echt zwaar verslaafd geweest en op het nippertje door een voorbijganger van een overdosis gered, mijn vader is overleden aan een overdosis en ga zo maar door. Wij waren met 7 kinderen thuis en zijn allemaal uiteindelijk wel goed terecht gekomen, de 1 gebruikte een aantal keer per jaar, de ander met succes afgekickt, ik ben anti drugs geworden etc. Heel naar allemaal natuurlijk maar we hebben onze weg uiteindelijk allemaal gevonden.
Nu werd ik vorige maand door 1 broer huilend opgebeld, hij zou binnen 30 minuten uit huis gezet worden en had een flinke schuld. Ik ben erheen gegaan en heb de helft betaald en de andere helft heeft hij betaald en zo kon de ontruiming gestopt worden. Hem natuurlijk gevraagd hoe het zover is gekomen maar hij zat “ ff” krap. Het hoe en waarom snapte ik echt niet want hij verdiend meer dan wij allemaal bij elkaar maar goed.
Een week later stond een andere broer savonds laat bij mij voor de deur. Hij was bij die ene broer wat wezen drinken en dat was helemaal uit de hand gelopen met veel cocaine en woede uitbarstingen omdat er onvoldoende coke was en broer weigerde hem geld te geven voor meer. Volgende dag met hem besproken dat ik me zorgen maak maar het viel allemaal wel mee volgens hem en zijn vriendin. En die woedeaanval kwam niet van de coke maar door andere zaken. Ik geloofde hem natuurlijk niet maar hij is geen persoon aan wie je wat duidelijk kan maken zeg maar.
En nu kwam hij vorige week weer geld “ lenen” bij mij en ik schrok me kapot toen ik hem zag. Van een brede gespierde vent naar een uitgeteerd lichaam en ingevallen wangen met een drank lucht om hem heen. Weer gezegd dat ik me zorgen maak en ook wel ff boos geworden maar nogmaals het viel allemaal wel mee. En hem uiteindelijk geen geld gegeven maar samen boodschappen gedaan.
Hij belt mij normaal gesproken elke dag even op, dat was de laatste maanden wel veel minder geworden maar ach een nieuwe vriendin dus ik snap dat allemaal wel. Wel viel het mij op dat hij savonds zijn telefoon nooit meer opnam terwijl hij ALTIJD opnam normaal gesproken. En hoorde van mijn andere broers dat hij bijna elke avond bezopen is. Nu belde hij mij vannacht compleet lazarus op met allemaal rare verhalen waar ik niks van snapte en vandaag neemt hij z’n telefoon weer niet op.
Hij heeft altijd wel drugs gebruikt, op een feestje oid. Met “ speciale” gelegenheden nouja moet hij zelf weten. Nu is wel duidelijk dat hij verslaafd is aan alchohol en cocaine. Huurachterstand, dreiging dat de stroom wordt afgesloten, tv is al afgesloten, auto geen apk meer ( hij rijdt er ook niet meer mee) en zo mager en uitgeteerd geworden. Nu wil ik dus advies wat ik kan doen voor hem om hem te helpen. Zelf vind hij dat hij de afgelopen tijd wel te hard is gegaan en zijn vriendin ontkent alles maar verslaafd is hij echt niet...
Ik en 1 andere broer willen hem echt actief helpen, de andere zeggen laat hem lekker de tering krijgen en hij moet uit zichzelf om hulp komen vragen, een aardje naar z’n vaartje etc etc. Puntje bij paaltje staat iedereen natuurlijk direct klaar zodra hij er zelf om vraagt ( hebben we eerder ook voor een andere broer gedaan) maar ik maak me echt enorme zorgen.
Nu werd ik vorige maand door 1 broer huilend opgebeld, hij zou binnen 30 minuten uit huis gezet worden en had een flinke schuld. Ik ben erheen gegaan en heb de helft betaald en de andere helft heeft hij betaald en zo kon de ontruiming gestopt worden. Hem natuurlijk gevraagd hoe het zover is gekomen maar hij zat “ ff” krap. Het hoe en waarom snapte ik echt niet want hij verdiend meer dan wij allemaal bij elkaar maar goed.
Een week later stond een andere broer savonds laat bij mij voor de deur. Hij was bij die ene broer wat wezen drinken en dat was helemaal uit de hand gelopen met veel cocaine en woede uitbarstingen omdat er onvoldoende coke was en broer weigerde hem geld te geven voor meer. Volgende dag met hem besproken dat ik me zorgen maak maar het viel allemaal wel mee volgens hem en zijn vriendin. En die woedeaanval kwam niet van de coke maar door andere zaken. Ik geloofde hem natuurlijk niet maar hij is geen persoon aan wie je wat duidelijk kan maken zeg maar.
En nu kwam hij vorige week weer geld “ lenen” bij mij en ik schrok me kapot toen ik hem zag. Van een brede gespierde vent naar een uitgeteerd lichaam en ingevallen wangen met een drank lucht om hem heen. Weer gezegd dat ik me zorgen maak en ook wel ff boos geworden maar nogmaals het viel allemaal wel mee. En hem uiteindelijk geen geld gegeven maar samen boodschappen gedaan.
Hij belt mij normaal gesproken elke dag even op, dat was de laatste maanden wel veel minder geworden maar ach een nieuwe vriendin dus ik snap dat allemaal wel. Wel viel het mij op dat hij savonds zijn telefoon nooit meer opnam terwijl hij ALTIJD opnam normaal gesproken. En hoorde van mijn andere broers dat hij bijna elke avond bezopen is. Nu belde hij mij vannacht compleet lazarus op met allemaal rare verhalen waar ik niks van snapte en vandaag neemt hij z’n telefoon weer niet op.
Hij heeft altijd wel drugs gebruikt, op een feestje oid. Met “ speciale” gelegenheden nouja moet hij zelf weten. Nu is wel duidelijk dat hij verslaafd is aan alchohol en cocaine. Huurachterstand, dreiging dat de stroom wordt afgesloten, tv is al afgesloten, auto geen apk meer ( hij rijdt er ook niet meer mee) en zo mager en uitgeteerd geworden. Nu wil ik dus advies wat ik kan doen voor hem om hem te helpen. Zelf vind hij dat hij de afgelopen tijd wel te hard is gegaan en zijn vriendin ontkent alles maar verslaafd is hij echt niet...
Ik en 1 andere broer willen hem echt actief helpen, de andere zeggen laat hem lekker de tering krijgen en hij moet uit zichzelf om hulp komen vragen, een aardje naar z’n vaartje etc etc. Puntje bij paaltje staat iedereen natuurlijk direct klaar zodra hij er zelf om vraagt ( hebben we eerder ook voor een andere broer gedaan) maar ik maak me echt enorme zorgen.
anoniem_370845 wijzigde dit bericht op 03-05-2019 21:24
64.45% gewijzigd
vrijdag 3 mei 2019 om 22:20
Hij moet die auto echt nu verkopen. Apk kan hij toch niet betalen en als hij inderdaad zijn wa niet meer betaalt, dan stromen binnenkort de boetes van het RDW binnen. En die zijn niet zuinig voor het hebben van een onverzekerd voertuig.Whatsinaname1988 schreef: ↑03-05-2019 22:11Ja dat weet ik zeker. Als hij gaat werken wordt hij gebracht/gehaald of gaat met het OV. Ook naar mij kwam hij op de fiets terwijl hij altijd zijn auto gebruikt. En idd vers voedsel kan je niet terug brengen gelukkig dus daar blijf ik wel mee doorgaan.
En idd het gaat bergafwaarts sinds hij die vriendin heeft. Ik geef haar niet de schuld maar als je 2 “ recreatie gebruikers” samen zet kan dat flink fout gaan.
Ik heb wel met je te doen hoor. Wat zul jij je machteloos voelen. Ik heb in mijn omgeving mensen zien afglijden van “party-gebruik” naar die situatie die jij beschrijft. Het is dweilen met de kraan open. Als hij geholpen wil worden zal hij idd onder bewind moeten en een traject voor zijn verslaving. Maar ja...ontkenning...dan kun je niets doen.
vrijdag 3 mei 2019 om 22:45
Dank je wel voor je tip over bewind. En zijn auto staat gewoon bij hem voor de deur hoor.
Ik snap het ook allemaal niet zo. Hij verdiend zo ongelofelijk veel geld en dan bedoel ik niet dat hij boven modaal zit maar nog wat hoger. Hij verdiend meer dan mijn man en mij samen dus hoeveel geld er dan in hemelsnaam niet naar die zooi toe. Hij heeft personeel in dienst alles ( die overigens wel altijd salaris hebben ontvangen dat heb ik gecheckt) dus niet alleen hij gaat hieraan kapot maar ook nog eens 5 man!
vrijdag 3 mei 2019 om 22:49
Ja idd want ik laat niemand zonder eten zitten.
vrijdag 3 mei 2019 om 23:01
En toch ga je hem en zijn vriendin vers eten brengen. Waarom? Alles wat ze niet hoeven te kopen gaat naar drank en drugs.Whatsinaname1988 schreef: ↑03-05-2019 22:45Dank je wel voor je tip over bewind. En zijn auto staat gewoon bij hem voor de deur hoor.
Ik snap het ook allemaal niet zo. Hij verdiend zo ongelofelijk veel geld en dan bedoel ik niet dat hij boven modaal zit maar nog wat hoger. Hij verdiend meer dan mijn man en mij samen dus hoeveel geld er dan in hemelsnaam niet naar die zooi toe. Hij heeft personeel in dienst alles ( die overigens wel altijd salaris hebben ontvangen dat heb ik gecheckt) dus niet alleen hij gaat hieraan kapot maar ook nog eens 5 man!
Weleens in je opgekomen dat zijn medeverslaafde hem stuurt en doorheeft dat jij en i.i.g. 1 broer toch wel blijven dokken.
Als jij je er niet mee had bemoeid en razendsnel had geregeld dat hij gewoon in zijn huis kon blijven was hij nu mss écht wanhopig, zou zijn vriendin aju zeggen (niks meer te halen..) en hij hulp gaan fixen.
DAT bedoelen ze met faciliteren, snap je? NIET zijn schulden betalen maar op straat laten gooien. Hoe hard het ook klinkt. Is ook hard, maar een doodskist is harder..
Je helpt hem waar je kan om te blijven gebruiken. Als je van hem houdt haal je je hele familie over om hem niks meer te geven. Moet jij eens kijken wat een kracht het hem geeft als hij gewoon nergens terechtkan. En laat maar razen.. zeg je gewoon: je kan beter cola drinken dan je zo boos maken omdat ik je geen geld voor coke en alcohol geef, doei rijke broer! Het stelt me wel gerust dat je zo gezond leeft.
Vooral doorgaan zo, spreek je later en alleen met leuk nieuws graag
Serieus, het is erger voor jou dan voor hem...
Heel veel sterkte
vrijdag 3 mei 2019 om 23:03
Zijn vriendin wel, zelf vindt hij eten ook niet zo belangrijk: speed, cocaïne: prima eetlustremmers!!!
vrijdag 3 mei 2019 om 23:05
Of ik zijn vriendin zonder eten laat zitten? Ik neem aan dat ze het eten gewoon delen. En speed gebruikt hij niet ( want dat is pas voor de echte junksSadButTrue999 schreef: ↑03-05-2019 23:03Zijn vriendin wel, zelf vindt hij eten ook niet zo belangrijk: speed, cocaïne: prima eetlustremmers!!!
vrijdag 3 mei 2019 om 23:09
Een maand geleden ging je naar je broer voor die schuld en uithuiszetting, en een week geleden was hij ineens uitgemergeld?
Heb je dat een maand geleden niet gezien of zit er een langere periode tussen?
Niet je kop in het zand steken en denken dat je hem kunt helpen. Geen geld lenen, geld geven of zijn problemen oplossen. Eens per week mee laten eten is misschien gezellig en zou onder normale omstandigheden ook kunnen, maar waak ervoor zijn gedrag te faciliteren. Werk niet mee aan zijn verslaving.
Heb je dat een maand geleden niet gezien of zit er een langere periode tussen?
Niet je kop in het zand steken en denken dat je hem kunt helpen. Geen geld lenen, geld geven of zijn problemen oplossen. Eens per week mee laten eten is misschien gezellig en zou onder normale omstandigheden ook kunnen, maar waak ervoor zijn gedrag te faciliteren. Werk niet mee aan zijn verslaving.
Pick your battles and bloom
vrijdag 3 mei 2019 om 23:19
Boodschappen doen helpt hem niet
Je doet dat voor jezelf omdat je niet machteloos toe kunt kijken, hoe iemand zichzelf de vernieling in helpt. Omdat je je emotioneel laat chanteren doordat je een bloedband hebt en iemand niet in de steek wil laten. Omdat je je schuldig voelt als je hem aan zijn lot over laat. Omdat je het niet aan kan zien dat je broer op straat gaat leven of zelfs dood zal gaan.
Wat allemaal heel begrijpelijke gevoelens zijn, maar realiseer je dat je dat dus voor jezelf doet en niet voor hem. Hem helpt het niet namelijk. Hem faciliteert het om te blijven gebruiken. Je ondersteunt namelijk de bestaande situatie en gedrag. Terwijl je verandergedrag zou moeten steunen.
Je doet dat voor jezelf omdat je niet machteloos toe kunt kijken, hoe iemand zichzelf de vernieling in helpt. Omdat je je emotioneel laat chanteren doordat je een bloedband hebt en iemand niet in de steek wil laten. Omdat je je schuldig voelt als je hem aan zijn lot over laat. Omdat je het niet aan kan zien dat je broer op straat gaat leven of zelfs dood zal gaan.
Wat allemaal heel begrijpelijke gevoelens zijn, maar realiseer je dat je dat dus voor jezelf doet en niet voor hem. Hem helpt het niet namelijk. Hem faciliteert het om te blijven gebruiken. Je ondersteunt namelijk de bestaande situatie en gedrag. Terwijl je verandergedrag zou moeten steunen.
zaterdag 4 mei 2019 om 00:47
Naief van je.
Hij verdiend meer dan jij en je man samen. Wat zou hij zonder eten moeten zitten?
Onmogelijk. Tenzij hij het aan drugs besteed. En door eten te kopen ondersteun je dat.
zaterdag 4 mei 2019 om 01:11
Ja maar het valt me op dat To deze uitspraak nu al een paar keer ontwijkt, niet op reageert. Dus ook zij steekt haar kop in het zandBattlebloem schreef: ↑04-05-2019 00:47Naief van je.
Hij verdiend meer dan jij en je man samen. Wat zou hij zonder eten moeten zitten?
Onmogelijk. Tenzij hij het aan drugs besteed. En door eten te kopen ondersteun je dat.
zaterdag 4 mei 2019 om 01:18
Als je bedenkt dat zij is opgegroeid in een omgeving met drugsgebruikers en goedpraters dan is het wel te begrijpen.Tattooaddict87 schreef: ↑04-05-2019 01:11Ja maar het valt me op dat To deze uitspraak nu al een paar keer ontwijkt, niet op reageert. Dus ook zij steekt haar kop in het zand
Maar ooit moet het kwartje gaan vallen, dus herhalen is niet erg natuurlijk.
En ik begrijp ook wel dat ze er niet aan wil dat ze eigenlijk gewoon meedoet door het op deze manier aan te pakken. Iemand anders schreef een goede post las is, over dat ze deze vorm van helpen alleen maar voor zichzelf doet. Misschien is dat haar copingmechanisme, dan is het wel heftig als dat even heel zwart op wit te lezen is.
zaterdag 4 mei 2019 om 01:29
Ik snap je emotionele betrokkenheid. Toch is het beter hem nu los te laten, want je houdt zijn huidige situatie mede in stand. En dat terwijl jij niet verantwoordelijk bent voor zijn leven en zijn keuzes. Als je geen afstand neemt ga je hier zelf kapot aan en je relatie ook.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
zaterdag 4 mei 2019 om 01:51
Je hebt 3 kleine kinderen las ik elders al vaak.
Wil je die broer écht in hun buurt?
Hen dit als voorbeeld geven?
Op dit moment willen je broer en zijn partner gewoon niet geholpen worden bovendien. Behalve dan met eeuwige centen die ze zelf (meer dan genoeg) hebben, maar aan de verkeerde dingen spenderen.
Laat broer eerst maar es inzien dat ie totaal verkeerd bezig is.
Als ie dan écht wil afkicken en zijn leven terug wil opbouwen kan je hem nog altijd gaan helpen.
Heeft ie kinderen die dit alles ook nog zien?
Of zij? Want dan zou ik Veilig Thuis gaan bellen of ze daar als familie proberen weg te krijgen (lees: tijdelijk opvangen).
En waarom zou je elke week bijvoorbeeld een boodschappenmand van 50 euro binnen gooien als hij elke maand voor 5.000 euro drugs en drank naar binnen gooit.
Kan je die 200 euro per maand beter op een spaarrekening zetten voor ofwel je eigen kinderen of voor als broer eindelijk ooit een keer het licht ziet.
Tegen dan is zijn zaak waarschijnlijk failliet, het personeel gaan lopen, heeft ie helemaal geen cent meer en komt het geld en de boodschappen beter van pas.
Wil je die broer écht in hun buurt?
Hen dit als voorbeeld geven?
Op dit moment willen je broer en zijn partner gewoon niet geholpen worden bovendien. Behalve dan met eeuwige centen die ze zelf (meer dan genoeg) hebben, maar aan de verkeerde dingen spenderen.
Laat broer eerst maar es inzien dat ie totaal verkeerd bezig is.
Als ie dan écht wil afkicken en zijn leven terug wil opbouwen kan je hem nog altijd gaan helpen.
Heeft ie kinderen die dit alles ook nog zien?
Of zij? Want dan zou ik Veilig Thuis gaan bellen of ze daar als familie proberen weg te krijgen (lees: tijdelijk opvangen).
En waarom zou je elke week bijvoorbeeld een boodschappenmand van 50 euro binnen gooien als hij elke maand voor 5.000 euro drugs en drank naar binnen gooit.
Kan je die 200 euro per maand beter op een spaarrekening zetten voor ofwel je eigen kinderen of voor als broer eindelijk ooit een keer het licht ziet.
Tegen dan is zijn zaak waarschijnlijk failliet, het personeel gaan lopen, heeft ie helemaal geen cent meer en komt het geld en de boodschappen beter van pas.
zaterdag 4 mei 2019 om 01:54
Nee, ik bedoel: zijn vriendin zal hem ook niet zonder eten laten zitten; misverstandje...Whatsinaname1988 schreef: ↑03-05-2019 23:05Of ik zijn vriendin zonder eten laat zitten? Ik neem aan dat ze het eten gewoon delen. En speed gebruikt hij niet ( want dat is pas voor de echte junks) en hij eet beduidend minder idd. Het voedsel wat ik voor hem daar zou hij normaal gesproken een dag of 2 mee doen, nu een ruime week.
Maar ik blijf erbij dat het ook een misverstand is dat je hem helpt door spullen/eten/geld of zo te geven maar dat staat er al tig keer dus genoeg daarover.
Ik vind het lief dat je je zo om ze bekommert maar het zijn paarlen voor de zwijnen vrees ik...
En neuh.. geen speed... die heb ik vaker gehoord, vooral van speed-gebruikers die beweren daar hun neus voor op te halen.
Waar is al zijn geld gebleven dan?
Waarommmm iemand helpen die zoveel verdiend én een partner heeft? Hoe kan het -anders dan door speed en niet eten- dat hij in korte tijd zo aftakelt? De inwendige schade zie je niet maar zijn lichaam wordt gesloopt van binnen. Zijn brein ook.. helder en logisch denken steeds moeilijker.
Ik zou willen dat je zo goed voor jezelf zorgde en eens geen zorgen hebt om verslaafde familieleden; je verdient beter dan dit.
En bedenk dat je eten brengt om JEZELF goed te voelen: hem boeit het niet. Ook vreemd dat zijn partner alles wel ok vindt, zou je je niet schamen als je moet leven van wat je schoonfamilie in hun goedheid langs komt brengen??
Help hem echt: laat hem stuiteren. Als je stuitert veer je weer terug of je komt hoger dan ooit
Een keer uit je huis gezet worden, je baan verliezen, écht honger lijden, overal uitgekotst worden is soms nodig voor iemand beseft dat hij een fiks probleem heeft.
Nu kan hij er nog uitkrabbelen, als je hem helpt gebruiken -of de troep achter hem opruimen- en smelt voor zijn puppy-ogen zeg je eigenlijk: leef je uit broer, ik sta in jouw corner en help je wel als je weer je huis uitgezet dreigt te worden.
Ook al gaat mijn eigen relatie eraan. (ik neem aan dat jouw man hier een keer genoeg van krijgt, en voor wie kies je dan?)
Vraag anders om goede raad bij de Jellinek-kliniek of een andere instelling voor verslaafden. Je zit er zelf zo middenin omdat het om je broer gaat en je houdt van hem, wil hem niet zo berooid zien, snap ik...
Vreemde ogen dwingen soms wel degelijk, vooral als er geen alternatief meer is en als hij niet wil: laten stuiteren, hoe moeilijk ook
zaterdag 4 mei 2019 om 08:28
Beste TO, wat een verdrietige situatie.
En ik snap je drang om hem te willen helpen. Een uitgehongerde hond of kat zou je toch ook een worst toegooien.. en dan mag je eigen broer geen eten geven??
Moeilijk is dat toch he'?!
Ik geloof dat willen voeden wat jij doet, vooral door angst gedreven is. "Want anders gaat het nog slechter met hem"
"Als ik niet help.. gaat ie dood!" Maar TO, die versproducten gaan hem niet redden. Dat weet je..
Als hij niet wil.. houd het eigenlijk op. Je hebt geen zorgplicht naar hem, ookal vind je zelf van wel.
Het gaat geen verschil maken en leugenachtig en bloed egoistisch als verslaafden zijn, zal hij jou geheid blijven gebruiken voor geld en andere zaken.
Als hij niet beter wil worden, geen afscheid van die troep wil nemen.. en jij jouw deur voor hem blijft openhouden.. zal het van kwaad tot erger gaan.
"Ik zou toch zweren dat ik mijn horloge op dat kastje had gelegd?'
Begrijp je?..
En ik snap je drang om hem te willen helpen. Een uitgehongerde hond of kat zou je toch ook een worst toegooien.. en dan mag je eigen broer geen eten geven??
Moeilijk is dat toch he'?!
Ik geloof dat willen voeden wat jij doet, vooral door angst gedreven is. "Want anders gaat het nog slechter met hem"
"Als ik niet help.. gaat ie dood!" Maar TO, die versproducten gaan hem niet redden. Dat weet je..
Als hij niet wil.. houd het eigenlijk op. Je hebt geen zorgplicht naar hem, ookal vind je zelf van wel.
Het gaat geen verschil maken en leugenachtig en bloed egoistisch als verslaafden zijn, zal hij jou geheid blijven gebruiken voor geld en andere zaken.
Als hij niet beter wil worden, geen afscheid van die troep wil nemen.. en jij jouw deur voor hem blijft openhouden.. zal het van kwaad tot erger gaan.
"Ik zou toch zweren dat ik mijn horloge op dat kastje had gelegd?'
Begrijp je?..
zaterdag 4 mei 2019 om 09:17
Iemand die 30 min voor zijn uithuiszetting belt om hulp die is enorm laat met hulp vragen. Daarna ook weer om geld luren...het is een bodemloze put.
Ik zou hem voor de keuze stellen: afkicken of de gevolgen dragen en geen geld meer geven. Zijn geld gaat naar drugs en drank dus je faciliteert hem door geld te blijven geven. Zo houd jij de situatie mede in stand.
In NL wordt je niet gedwongen geholpen dus zolang je broer zelf de switch niet maakt naar afkicken heeft hij het volste recht om zijn eigen leven te verkloten. De vraag is: hoe diep laat jij je er weer in mee zuigen?
Ik zou hem voor de keuze stellen: afkicken of de gevolgen dragen en geen geld meer geven. Zijn geld gaat naar drugs en drank dus je faciliteert hem door geld te blijven geven. Zo houd jij de situatie mede in stand.
In NL wordt je niet gedwongen geholpen dus zolang je broer zelf de switch niet maakt naar afkicken heeft hij het volste recht om zijn eigen leven te verkloten. De vraag is: hoe diep laat jij je er weer in mee zuigen?
zaterdag 4 mei 2019 om 09:36
Heel herkenbaar allemaal. Ik ben ook opgegroeid met een verslaafde. En geloof me, het ging pas beter toen iedereen zijn handen er vanaf trok.
Geen hulp meer met huishouden, het regelen van vaste lasten, geen boodschappen, niet meer koken, gewoon helemaal niks!
Alle hulp komt nu van professionele buitenstaanders, de verslaving is onder controle en de gezelligheid in de familie is weer terug.
Dit is niet zonder slag of stoot gegaan en hij heeft een paar terugvallen gehad. Maar we hebben allemaal voet bij stuk gehouden en de verslaving zijn probleem gemaakt en gehouden. Uiteindelijk viel het kwartje en nu gaat het al een paar jaar goed.
Je helpt je broer echt niet door voor hem te zorgen met boodschappen of wat dan ook. Je houdt hierdoor de verslaving mede in stand. Klinkt hard en dat is het ook, maar wel een keiharde waarheid.
Geen hulp meer met huishouden, het regelen van vaste lasten, geen boodschappen, niet meer koken, gewoon helemaal niks!
Alle hulp komt nu van professionele buitenstaanders, de verslaving is onder controle en de gezelligheid in de familie is weer terug.
Dit is niet zonder slag of stoot gegaan en hij heeft een paar terugvallen gehad. Maar we hebben allemaal voet bij stuk gehouden en de verslaving zijn probleem gemaakt en gehouden. Uiteindelijk viel het kwartje en nu gaat het al een paar jaar goed.
Je helpt je broer echt niet door voor hem te zorgen met boodschappen of wat dan ook. Je houdt hierdoor de verslaving mede in stand. Klinkt hard en dat is het ook, maar wel een keiharde waarheid.
zaterdag 4 mei 2019 om 09:46
Hij verdiend meer dan jij en je man samen, maar toch moet je als een veredelde voedselbank naar hem toe.Whatsinaname1988 schreef: ↑03-05-2019 22:45Dank je wel voor je tip over bewind. En zijn auto staat gewoon bij hem voor de deur hoor.
Vind jij. Want jij laat hem niet verhongeren.
Lieverd, hij laat zichzelf verhongeren he? Hij stelt drugs boven eten en drinken. Drugs boven het betalen van de huur (of is het hypotheek?).
Hij kiest zelf om zijn prioriteiten zo om te gooien. Het is niet aan jou om hem te redden met een mandje boodschappen. Je houdt er alleen zijn verslaving mee in stand. Biedt hem de gelegenheid om meer geld uit te geven aan zijn verslaving. Houdt hem net genoeg in leven en met een dak boven zijn hoofd om dit alles te kunnen doen.
Als je hem dakloos maakt, hem geen eten meer geeft, help je hem op den duur meer omdat je hem dan in de kijker speelt bij de hulpverlening. Nu niet. En blijf je hem daarmee onthouden van hulp.
Echt waar, stop met betalen van de achterstand en stop met boodschappen doen. Daarmee zorg je dat hij kan worden opgeraapd door de hulpverlening en er structureel iets wordt gedaan aan zijn gedrag.
zaterdag 4 mei 2019 om 11:50
Dit TO, pas als hij aan de lijve gaat meemaken dat zijn verslaving echt alles van hem afpakt, komt voor hem hopelijk het besef dat hij geen andere keuze meer heeft dan professionele hulp te aanvaardenDoreia* schreef: ↑04-05-2019 09:46Hij verdiend meer dan jij en je man samen, maar toch moet je als een veredelde voedselbank naar hem toe.
Vind jij. Want jij laat hem niet verhongeren.
Lieverd, hij laat zichzelf verhongeren he? Hij stelt drugs boven eten en drinken. Drugs boven het betalen van de huur (of is het hypotheek?).
Hij kiest zelf om zijn prioriteiten zo om te gooien. Het is niet aan jou om hem te redden met een mandje boodschappen. Je houdt er alleen zijn verslaving mee in stand. Biedt hem de gelegenheid om meer geld uit te geven aan zijn verslaving. Houdt hem net genoeg in leven en met een dak boven zijn hoofd om dit alles te kunnen doen.
Als je hem dakloos maakt, hem geen eten meer geeft, help je hem op den duur meer omdat je hem dan in de kijker speelt bij de hulpverlening. Nu niet. En blijf je hem daarmee onthouden van hulp.
Echt waar, stop met betalen van de achterstand en stop met boodschappen doen. Daarmee zorg je dat hij kan worden opgeraapd door de hulpverlening en er structureel iets wordt gedaan aan zijn gedrag.
Tot die tijd is elke handreiking anders dan hem afleveren in een kliniek zinloos.
Thats about all I got to say bout that.