Vertrouwens issue
donderdag 4 december 2025 om 09:13
Ik en mijn partner wonen 7 jaar samen en hebben 2 jonge kinderen. We hebben het in principe goed samen, maar ik heb wel last van een vertrouwensbreuk door mijn verleden en dingen in deze relatie.
Vorig jaar zag ik per ongeluk flirterige appjes van mijn partner met een vriendin (en verwijderde appjes). Volgens beide was dit vriendschappelijk bedoeld, maar ze waren het wel eens dat het te ver ging en zouden hun toon aanpassen en vriend zou de appjes niet meer wissen.
Later bleek dat het appjes wissen gewoon doorging. De frequentie en inhoud weet ik niet. Vriend geeft aan dat hij de appjes en dm's wist om gezeur te voorkomen.
Later kom ik er achter dat hij gevoelens voor haar heeft, en het appjes wissen niet gestopt is ondanks onze afspraken over eerlijk zijn. Zijn gevoelens heeft mn vriend niet met de vriendin gedeeld, omdat hij niks met deze gevoelens wil en vriend zegt dat de appjes echt puur zakelijk waren (ze is onderdeel van de gezamenlijke vriendengroep van mijn vriend, hij was tot vorig jaar niet heel close, maar het contact is vorig jaar geintesiveerd, omdat hij goed met haar kan praten over issues op zn werk en prive).
Ik heb door mijn verleden moeite met vertrouwen. We zijn in relatie therapie en hij heeft op mijn verzoek het contact beperkt, door haar te blokkeren op socials en whatsapp. Zodat ik niet meer de angst heb dat ze door gaan met hun stiekeme app contact. Wel zien ze elkaar een paar x per week in een soort werk gerelateerde omgeving, maar zijn niet directe collega's.
Nu zag ik toen ik een foto naar mezelf wilde appen dat de 'vriendin' als 1e deel suggestie stond bij sms. Nu blijkt dat er toch weer sms contact is wat gewist wordt. Dit zou zakelijk contact zijn en maar een paar x per maand.
Ik merk dat ik dit heel moeilijk vind om te vertouwen. Dat is een issue van mij waar ik/we aan werken. Maar ik moet wel van ver komen en dan is het gedrag van mn partner door hier niet eerlijk met mij over te communiceren niet helpend. Ik wil hem wel vertrouwen, maar mijn hoofd en lichaam lijken het niet te kunnen en ik wil graag bewijs zien dat het contact daadwerkelijk sporadisch is nu. Ik heb hem gevraagd om zijn telefoonrekeningspecificatie zodat ik kan zien dat het maar een paar smsjes zijn en niet intensief contact is. Hij vind dit een grens te ver, en ik denk nu alleen maar je hebt dus wat te verbergen.
Ik weet dat vertrouwen de basis is, maar dit is iets waar we aan werken. En zoiets is niet ineens opgebouwd na dat het gebroken is (door in mijn ogen emotioneel vreemdgaan). Ik wil niet zomaar het gezin opgeven, vooral omdat het wellicht gewoon mijn issues zijn uit angst. Er is ook nog gewoon liefde, maar het angststemmetje in mijn hoofd vraagt wel veel aandacht op dit moment.
Ben ik onredelijk om de specificatie te vragen? Hoe kan ik het loslaten dat hij de specifcatie niet wil delen?
Wie heeft er ervaring met vertrouwen opbouwen en hoe lang duurde het tot het beter werd.
Vorig jaar zag ik per ongeluk flirterige appjes van mijn partner met een vriendin (en verwijderde appjes). Volgens beide was dit vriendschappelijk bedoeld, maar ze waren het wel eens dat het te ver ging en zouden hun toon aanpassen en vriend zou de appjes niet meer wissen.
Later bleek dat het appjes wissen gewoon doorging. De frequentie en inhoud weet ik niet. Vriend geeft aan dat hij de appjes en dm's wist om gezeur te voorkomen.
Later kom ik er achter dat hij gevoelens voor haar heeft, en het appjes wissen niet gestopt is ondanks onze afspraken over eerlijk zijn. Zijn gevoelens heeft mn vriend niet met de vriendin gedeeld, omdat hij niks met deze gevoelens wil en vriend zegt dat de appjes echt puur zakelijk waren (ze is onderdeel van de gezamenlijke vriendengroep van mijn vriend, hij was tot vorig jaar niet heel close, maar het contact is vorig jaar geintesiveerd, omdat hij goed met haar kan praten over issues op zn werk en prive).
Ik heb door mijn verleden moeite met vertrouwen. We zijn in relatie therapie en hij heeft op mijn verzoek het contact beperkt, door haar te blokkeren op socials en whatsapp. Zodat ik niet meer de angst heb dat ze door gaan met hun stiekeme app contact. Wel zien ze elkaar een paar x per week in een soort werk gerelateerde omgeving, maar zijn niet directe collega's.
Nu zag ik toen ik een foto naar mezelf wilde appen dat de 'vriendin' als 1e deel suggestie stond bij sms. Nu blijkt dat er toch weer sms contact is wat gewist wordt. Dit zou zakelijk contact zijn en maar een paar x per maand.
Ik merk dat ik dit heel moeilijk vind om te vertouwen. Dat is een issue van mij waar ik/we aan werken. Maar ik moet wel van ver komen en dan is het gedrag van mn partner door hier niet eerlijk met mij over te communiceren niet helpend. Ik wil hem wel vertrouwen, maar mijn hoofd en lichaam lijken het niet te kunnen en ik wil graag bewijs zien dat het contact daadwerkelijk sporadisch is nu. Ik heb hem gevraagd om zijn telefoonrekeningspecificatie zodat ik kan zien dat het maar een paar smsjes zijn en niet intensief contact is. Hij vind dit een grens te ver, en ik denk nu alleen maar je hebt dus wat te verbergen.
Ik weet dat vertrouwen de basis is, maar dit is iets waar we aan werken. En zoiets is niet ineens opgebouwd na dat het gebroken is (door in mijn ogen emotioneel vreemdgaan). Ik wil niet zomaar het gezin opgeven, vooral omdat het wellicht gewoon mijn issues zijn uit angst. Er is ook nog gewoon liefde, maar het angststemmetje in mijn hoofd vraagt wel veel aandacht op dit moment.
Ben ik onredelijk om de specificatie te vragen? Hoe kan ik het loslaten dat hij de specifcatie niet wil delen?
Wie heeft er ervaring met vertrouwen opbouwen en hoe lang duurde het tot het beter werd.
donderdag 4 december 2025 om 15:14
Ik denk dat je zelf ook wel het antwoord weet maar je jezelf teveel laat tegenhouden door allerlei logistieke en financiële bezwaren (woonruimte, minder tijd met de kinderen).. En dat snap ik, want het is allemaal doodeng. Maar ik denk dat het goed is om jezelf af te vragen waarom je nog bij je man bent: is deze relatie echt zo goed, of ben je vooral bang voor wat er komt als je weggaat?
donderdag 4 december 2025 om 15:22
Als ik loep, denk ik dat je een hele grote kinderwens had en dat deze man die wens in vervulling wilde laten gaan. Dat je daarom zo blij met hem was. Maar wat hij nu doet… niet communiceren, voor zichzelf kiezen, allerlei dingen afschermen, liegen, moeilijk doen.. dat is geen leuke man.
Tussendoor geeft hij je net genoeg positieve aandacht om je vast te houden. Natuurlijk is hij niet 100% van de tijd een enorme lul, maar als het er echt op aan komt, is hij er niet voor jou en niet voor jullie kind. En dan vindt hij het contact met die andere vrouw belangrijker dan ervoor zorgen dat jij hem kunt vertrouwen.
Het is mega verdrietig, maar ik denk dat je nu ook eerlijk naar jezelf moet zijn. Wat wil jij? Wil je dit accepteren? Of ga je een harde grens trekken waarbij hij de keuze heeft om zijn gedrag echt te veranderen en met zijn eigen issues aan de slag te gaan of het houdt op.
En wat betreft de relatietherapeut.. een vervelende jeugd is geen excuus. Het is uiteindelijk aan je man of hij zijn eigen gedrag wil aanpassen voor jou. En tot nu toe lijkt hij dat niet de moeite waard te vinden… trek je conclusies…
Tussendoor geeft hij je net genoeg positieve aandacht om je vast te houden. Natuurlijk is hij niet 100% van de tijd een enorme lul, maar als het er echt op aan komt, is hij er niet voor jou en niet voor jullie kind. En dan vindt hij het contact met die andere vrouw belangrijker dan ervoor zorgen dat jij hem kunt vertrouwen.
Het is mega verdrietig, maar ik denk dat je nu ook eerlijk naar jezelf moet zijn. Wat wil jij? Wil je dit accepteren? Of ga je een harde grens trekken waarbij hij de keuze heeft om zijn gedrag echt te veranderen en met zijn eigen issues aan de slag te gaan of het houdt op.
En wat betreft de relatietherapeut.. een vervelende jeugd is geen excuus. Het is uiteindelijk aan je man of hij zijn eigen gedrag wil aanpassen voor jou. En tot nu toe lijkt hij dat niet de moeite waard te vinden… trek je conclusies…
donderdag 4 december 2025 om 15:25
Minik schreef: ↑04-12-2025 15:22Als ik loep, denk ik dat je een hele grote kinderwens had en dat deze man die wens in vervulling wilde laten gaan. Dat je daarom zo blij met hem was. Maar wat hij nu doet… niet communiceren, voor zichzelf kiezen, allerlei dingen afschermen, liegen, moeilijk doen.. dat is geen leuke man.
Het is mega verdrietig, maar ik denk dat je nu ook eerlijk naar jezelf moet zijn. Wat wil jij? Wil je dit accepteren? Of ga je een harde grens trekken waarbij hij de keuze heeft om zich echt aan te passen of het houdt op.
Dat denk ik ook. Met het verschil dat dit niet is wat hij 'nu' doet, maar dat hij het al vanaf het begin van de relatie doet. En dat TO omwille van haar kinderwens (en de verdere positieve aandacht) haar ogen ervoor sloot.
donderdag 4 december 2025 om 18:46
Je schrijft dat jullie het in principe goed hebben, maar uit je verhaal blijkt dat je vertrouwen steeds zwaar op de proef wordt gesteld. Hoe verhoudt dat zich tot jullie ‘goede’ relatie? Ik vind het volkomen logisch dat je hierdoor achterdochtig bent naar je partner. Persoonlijk zou ik hem ook minder vertrouwen als hij zegt: “Dit is een grens te ver.” Als hij niets te verbergen heeft, waarom is het dan een probleem om jou duidelijkheid te geven? Vertrouwen is de basis inderdaad, maar zo wordt het bijna onmogelijk om dat op te bouwen.
donderdag 4 december 2025 om 22:42
Jouw vertrouwen is geschaad omdat jouw vriend gelogen heeft. Als je vertrouwen terug wil winnen, zal je daar aan moeten werken. Het laten zien van de specificatie is een simpele manier om jou te laten zien dat jij je geen zorgen hoeft te maken.
Ik vind het een terechte vraag. Deze dame verschijnt niet voor niets als 1e voorgestelde contact; als zij bovenaan staat appt / sms’t hij meer met jou dan met haar. En is dat niet het geval? Dan kan het laten zien van die specificatie hem alleen maar helpen om jouw vertrouwen terug te winnen.
Ik ken de situatie niet, jouw partner niet, maar bij het lezen van jouw openings bericht krijg ik een hele nare smaak. Ik hoop dat ik het mis heb.
Sterkte en ga niet aan jezelf twijfelen.
Ik vind het een terechte vraag. Deze dame verschijnt niet voor niets als 1e voorgestelde contact; als zij bovenaan staat appt / sms’t hij meer met jou dan met haar. En is dat niet het geval? Dan kan het laten zien van die specificatie hem alleen maar helpen om jouw vertrouwen terug te winnen.
Ik ken de situatie niet, jouw partner niet, maar bij het lezen van jouw openings bericht krijg ik een hele nare smaak. Ik hoop dat ik het mis heb.
Sterkte en ga niet aan jezelf twijfelen.
vrijdag 5 december 2025 om 21:51
Ik vind dat je de schuld te veel bij jezelf legt. Is dat alleen vanuit jou of wordt dit ook aangegeven door partner?
Je partner is onbetrouwbaar. Ik snap dat het lastig is met 2 kinderen maar dit is wachten op meer ellende. Hij is niet van plan hiermee te stoppen.
Ik spreek hierbij uit eigen ervaring. Dit soort leugens en stiekem gedrag slopen je relatie.
Je partner is onbetrouwbaar. Ik snap dat het lastig is met 2 kinderen maar dit is wachten op meer ellende. Hij is niet van plan hiermee te stoppen.
Ik spreek hierbij uit eigen ervaring. Dit soort leugens en stiekem gedrag slopen je relatie.
zaterdag 6 december 2025 om 10:22
Dit wordt mij wel aangepraat/ dit gevoel krijg ik omdat mijn vriend zegt dat ik een probleem van niks maak. Dat er nu niks speelt en het contact puur praktisch en heel sporadisch is.
Waar het mij nu om gaat is dat hij tegen de afspraken in opnieuw aan het wissen is geslagen. En als ik dan vraag, mijn zorgen weg te nemen door een keer met keihard bewijs te komen, wil hij dat niet... want ik moet hem verdorie gewoon vertrouwen. Uiteindelijk loopt het stuk omdat we allebei voet bij stuk gaan houden en het vertrouwen te kapot is.
En dat is heel zuur met kinderen, dat vind ik vreselijk. En omdat er waarschijnlijk ook niks fysieks is gebeurd. En er zijn vast vrouwen die hier makkelijker overheen stappen en het los kunnen laten, maar ik blijkbaar niet.
Waar het mij nu om gaat is dat hij tegen de afspraken in opnieuw aan het wissen is geslagen. En als ik dan vraag, mijn zorgen weg te nemen door een keer met keihard bewijs te komen, wil hij dat niet... want ik moet hem verdorie gewoon vertrouwen. Uiteindelijk loopt het stuk omdat we allebei voet bij stuk gaan houden en het vertrouwen te kapot is.
En dat is heel zuur met kinderen, dat vind ik vreselijk. En omdat er waarschijnlijk ook niks fysieks is gebeurd. En er zijn vast vrouwen die hier makkelijker overheen stappen en het los kunnen laten, maar ik blijkbaar niet.
zaterdag 6 december 2025 om 10:25
Het loopt niet stuk doordat jullie beiden voet bij stuk houden.LiefElfje20 schreef: ↑06-12-2025 10:22Dit wordt mij wel aangepraat/ dit gevoel krijg ik omdat mijn vriend zegt dat ik een probleem van niks maak. Dat er nu niks speelt en het contact puur praktisch en heel sporadisch is.
Het loopt stuk doordat híj́ zich niet aan afspraken houdt, stiekem doet, liegt, geen openheid geeft en niet eerlijk is.
En meestal is dat niet om slechts alleen een appje zonder inhoud.
Look me in the eyes and tell me what you see.
zaterdag 6 december 2025 om 10:34
Ja, uiteraard probeert je vriend je aan te praten dat het bij jou ligt. Dat doen onbetrouwbare mensen die iets te verbergen hebben.
En het inzien van die specificatie maakt hem niet betrouwbaar. Je legt de focus wel steeds daar op, want als je ziet dat het idd niks voorstelt ben je weer even gerustgesteld. Tot de volgende keer. Want die komt, want dat contact met de mevrouw laat hij niet los én hij gaat daar niet eerlijk over zijn. En dan maak jij je weer zorgen en kan hij weer tegen jou zeggen dat wát hij ook doet, jij hem blijft wantrouwen want hij heeft toch precies gedaan wat je wilde, die specificatie laten zien?
En het inzien van die specificatie maakt hem niet betrouwbaar. Je legt de focus wel steeds daar op, want als je ziet dat het idd niks voorstelt ben je weer even gerustgesteld. Tot de volgende keer. Want die komt, want dat contact met de mevrouw laat hij niet los én hij gaat daar niet eerlijk over zijn. En dan maak jij je weer zorgen en kan hij weer tegen jou zeggen dat wát hij ook doet, jij hem blijft wantrouwen want hij heeft toch precies gedaan wat je wilde, die specificatie laten zien?
zaterdag 6 december 2025 om 14:38
Hij heeft je vertrouwen keer op keer beschadigd en als hij de kans heeft om zichzelf te bewijzen en jou gerust te stellen wilt hij geen openheid van zaken geven. Dan is het wel duidelijk toch.
Mijn man zijn telefoon ligt al 7 jaar overal zonder code en als ik hem specifiek naar iets vraag, krijg ik zijn telefoon in mijn handen.
Waarom moet hij sporadisch contact houden met iemand waar hij gevoelens voor heeft?
Je schrijft dat er enkel “zakelijk” contact is. Hoe zakelijk is dat contact? Werken zij samen? Ik lees enkel dat zij bij een vriendengroep hoort en dat hij graag met haar over zijn issues en werk praat.
If it walks like a duck, quacks like a duck, looks like a duck, it must be a duck
Mijn man zijn telefoon ligt al 7 jaar overal zonder code en als ik hem specifiek naar iets vraag, krijg ik zijn telefoon in mijn handen.
Waarom moet hij sporadisch contact houden met iemand waar hij gevoelens voor heeft?
Je schrijft dat er enkel “zakelijk” contact is. Hoe zakelijk is dat contact? Werken zij samen? Ik lees enkel dat zij bij een vriendengroep hoort en dat hij graag met haar over zijn issues en werk praat.
If it walks like a duck, quacks like a duck, looks like a duck, it must be a duck
zaterdag 6 december 2025 om 15:05
Maar als je toch OPRECHT denkt dat ze geen affaire hebben, en je ook niet weg wil bij hem. Wat heeft het dan voor zin om steeds in zijn telefoon te kijken? Laat dat dan los.LiefElfje20 schreef: ↑04-12-2025 12:50Ja aan de ene kant weet ik genoeg, maar heb hier wel een intern conflict over. Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb geen eigen woning, met deze woningmarkt kan ik ook niet zo 1,2,3 wat kopen. Plus je kinderen dan voor de helft missen, en het heeft op andere vlakken wel grote gevolgen. En wat speelt er tegenwoordig nou echt?
Liefste zou ik gewoon hebben dat hij mij de specificatie laat zien en dat daar niks spannends op te zien is en dat we nog eens een goed gesprek hebben over het wissen. Want ik denk oprecht niet dat ze een affaire hebben hoor.
Maar het liegen, dat wil ik niet en ben echt boos over dat hij steeds over mijn grens gaat.
Jij wil telkens een bevestiging dat het toch ook wel weer meevalt zodat je geen stappen hoeft te zetten. Dan kan je dit beter gewoon helemaal laten gaan. Blijf van zijn telefoon af en ga door met je leven met hem.
zaterdag 6 december 2025 om 15:12
Maar stop met kijken in zijn telefoon. Echt, dat gaat je zoveel meer rust geven! Want je blijft toch wel bij hem maar je blijft ook bezig met bewijzen zoeken dat er ergens iets niet klopt, maar je nog steeds wel overtuigd bent dat ze geen affaire hebben en niks fysieks gebeurd is.LiefElfje20 schreef: ↑06-12-2025 10:22Dit wordt mij wel aangepraat/ dit gevoel krijg ik omdat mijn vriend zegt dat ik een probleem van niks maak. Dat er nu niks speelt en het contact puur praktisch en heel sporadisch is.
Het is niet doordat je hem controleert dat jij dan de situatie onder controle hebt. Jij kan hem en/of haar niet sturen.
zondag 7 december 2025 om 13:48
Het is niet zo ingewikkeld. Apps verwijder je omdat je niet wilt dat ze gelezen worden. Mijn echte zakelijke berichten mag iedereen zien want er staan geen geheimen in (hooguit bedrijfsinformatie). Maar die sluit ik bijvoorbeeld ook niet af met kusjes en begin in niet met lieverd.
Als hij kiest voor jou en jullie relatie zal hij er alles aan doen deze kwestie op te lossen. Nu draait hij het om. Jij bent het probleem. En als jij de relatie verbreekt is dat naar de buitenwereld ook jouw keuze. Ik neem aan dat hij alle ellende met jou ook weer met haar bespreekt. Vraag jezelf af of he dat wilt. Dat een buitenstaander al jouw persoonlijke informatie, bedprestaties en onzekerheden weet.
Als hij kiest voor jou en jullie relatie zal hij er alles aan doen deze kwestie op te lossen. Nu draait hij het om. Jij bent het probleem. En als jij de relatie verbreekt is dat naar de buitenwereld ook jouw keuze. Ik neem aan dat hij alle ellende met jou ook weer met haar bespreekt. Vraag jezelf af of he dat wilt. Dat een buitenstaander al jouw persoonlijke informatie, bedprestaties en onzekerheden weet.
zondag 7 december 2025 om 15:06
Toch een vraag. Als je bovenstaande zal doen, hoe zal hij reageren? Zal hij dit allemaal oke vinden? Of ook een probleem van 'niks' maken?
zondag 7 december 2025 om 18:34
Zooooo eens met dit!!! Hij is niet te vertrouwen! En gaslight en manipuleert jou ook nog eens.Dropdrop schreef: ↑04-12-2025 09:30Hij vindt het 'een grens te ver' om zijn beweringen over de smsjes te steunen met bewijs, maar toen hij zelf een grens te ver ging, moest jij daar maar zo overheen stappen.
Jij wordt niet boos genoeg.
Jij bent niet degene die jouw gezin opgeeft, hij heeft er een bom onder gelegd met zijn onbetrouwbare gedrag.
En in plaats van empathie te hebben met jouw gekwetste gevoelens en proberen er alles aan te doen jouw vertrouwen terug te winnen, beschuldigt hij jou dat je problemen maakt.
Omdat hij niet gestopt is met de berichten.
Laat je niet piepelen.
maandag 8 december 2025 om 07:02
Helaas is àlles herkenbaar voor mij, zelfs dat controleren is zo verslavend. Je weet dat hij dingen doet met zijn telefoon die niet okay zijn. Bij mij had hij een code erop staan ( die ik 1x gekraakt heb). Digitaal vreemdgaan is net zo pijnlijk als echt vreemdgaan, want het voelt gewoon als echt vreemdgaan. Echt, over een poos ga je voor jezelf kiezen, want dit is niet vol te houden. En dan zul je zien dat er een last van je schouders gaat vallen. Want dit geeft enorm veel stress.
Voor iedereen een groene tuin
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in