Vertrouwens issue

04-12-2025 09:13 131 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik en mijn partner wonen 7 jaar samen en hebben 2 jonge kinderen. We hebben het in principe goed samen, maar ik heb wel last van een vertrouwensbreuk door mijn verleden en dingen in deze relatie.

Vorig jaar zag ik per ongeluk flirterige appjes van mijn partner met een vriendin (en verwijderde appjes). Volgens beide was dit vriendschappelijk bedoeld, maar ze waren het wel eens dat het te ver ging en zouden hun toon aanpassen en vriend zou de appjes niet meer wissen.

Later bleek dat het appjes wissen gewoon doorging. De frequentie en inhoud weet ik niet. Vriend geeft aan dat hij de appjes en dm's wist om gezeur te voorkomen.

Later kom ik er achter dat hij gevoelens voor haar heeft, en het appjes wissen niet gestopt is ondanks onze afspraken over eerlijk zijn. Zijn gevoelens heeft mn vriend niet met de vriendin gedeeld, omdat hij niks met deze gevoelens wil en vriend zegt dat de appjes echt puur zakelijk waren (ze is onderdeel van de gezamenlijke vriendengroep van mijn vriend, hij was tot vorig jaar niet heel close, maar het contact is vorig jaar geintesiveerd, omdat hij goed met haar kan praten over issues op zn werk en prive).

Ik heb door mijn verleden moeite met vertrouwen. We zijn in relatie therapie en hij heeft op mijn verzoek het contact beperkt, door haar te blokkeren op socials en whatsapp. Zodat ik niet meer de angst heb dat ze door gaan met hun stiekeme app contact. Wel zien ze elkaar een paar x per week in een soort werk gerelateerde omgeving, maar zijn niet directe collega's.

Nu zag ik toen ik een foto naar mezelf wilde appen dat de 'vriendin' als 1e deel suggestie stond bij sms. Nu blijkt dat er toch weer sms contact is wat gewist wordt. Dit zou zakelijk contact zijn en maar een paar x per maand.

Ik merk dat ik dit heel moeilijk vind om te vertouwen. Dat is een issue van mij waar ik/we aan werken. Maar ik moet wel van ver komen en dan is het gedrag van mn partner door hier niet eerlijk met mij over te communiceren niet helpend. Ik wil hem wel vertrouwen, maar mijn hoofd en lichaam lijken het niet te kunnen en ik wil graag bewijs zien dat het contact daadwerkelijk sporadisch is nu. Ik heb hem gevraagd om zijn telefoonrekeningspecificatie zodat ik kan zien dat het maar een paar smsjes zijn en niet intensief contact is. Hij vind dit een grens te ver, en ik denk nu alleen maar je hebt dus wat te verbergen.

Ik weet dat vertrouwen de basis is, maar dit is iets waar we aan werken. En zoiets is niet ineens opgebouwd na dat het gebroken is (door in mijn ogen emotioneel vreemdgaan). Ik wil niet zomaar het gezin opgeven, vooral omdat het wellicht gewoon mijn issues zijn uit angst. Er is ook nog gewoon liefde, maar het angststemmetje in mijn hoofd vraagt wel veel aandacht op dit moment.

Ben ik onredelijk om de specificatie te vragen? Hoe kan ik het loslaten dat hij de specifcatie niet wil delen?
Wie heeft er ervaring met vertrouwen opbouwen en hoe lang duurde het tot het beter werd.
Van twee wallen willen eten inderdaad. 

Aangezien ik vandaag tijd over heb zal deze opoe een ervaring met jou delen TO. Een vriendin van me had namelijk ook zo'n charmante man als jij hebt. 

Als zijn vriendinnen gewoon bij hun over de vloer waren gekomen als echte platonische sociale contacten met wie je voor de gezelligheid afspreekt, met wie je gezin ook kan kennismaken en contact kan hebben, dames die in de familiekring opgenomen kunnen worden dus, was er niks aan de hand geweest. 

Haar charmante man hield echter zijn zogenaamde platonische vriendinnen altijd strikt gescheiden van zijn gezin. Verborgen. Als mijn vriendin (zijn vrouw) daar dan haar vraagtekens bij zette, zette hij haar weg als hysterisch, als aanstelster, als iemand die hem niks gunde.

Terwijl het naar mijn idee best normaal is om zoals zij nieuwsgierig te zijn naar die leuke meid met wie hij zo kan lachen. Met diegene wil je dan zelf ook kunnen lachen toch? Een fijn contact erbij is altijd leuk lijkt me. 

Lang verhaal kort: zij is net als jij jarenlang door haar partner in onzekerheid gehouden over hoe diep zijn vriendschappen werkelijk gingen.

Tot ze via een andere weg, een cursus, in contact kwam met een van zijn voormalige zogenaamd platonische vriendinnen. Beide dames vielen toen van de ene verbazing in de andere.

Zo bleek dat de charmante man bij zijn vriendin de suggestie had lopen wekken dat zijn vrouw psychisch gestoord is, suïcide zou plegen als hij de scheiding zou inzetten. Zijn vriendin was zijn ware liefde (en natuurlijk moest die liefde bedreven worden) volgens hem. Helaas zat de arme man al klem in dat ongelukkige huwelijk, blijvend uit bezorgdheid voor de kinderen.
Jouw partner lijkt ook bij de familie ea de suggestie te wekken dat er iets psychisch mis is met jou gezien je (schoon)ouders je betwijfelen.

In ieder geval: zo'n charmante man bedonderd zijn minnares net zo hard als zijn echtgenote dus. Zijn voormalige vriendin had na jaren wachten op hem gelukkig voor zichzelf gekozen. Zijn vrouw, mijn vriendin heeft dat na die cursus ook gedaan.  TO, kies ook voor je eigen geluk. Zeker nu je kinderen nog zo klein zijn.
LiefElfje20 schreef:
17-12-2025 22:48
Ja dat klopt, hij ontkent altijd, tenzij er bewijs is.
Ik heb een soortgelijk verhaal meegemaakt. Langdurig stiekem contact, uitjes, cadeaus . Ik kwam achter steeds meer zaken. Ik wilde het toch nog een kans geven, want tja lange relatie bla bla bla. Resultaat steeds stiekemer, naam vrouw veranderd in mannennaam in telefoon, steeds meer verwijderen van dingen, 2e telefoon enz enz. Dit soort mannen zegt nooit de waarheid tenzij je het met bewijzen dichttimmert. Je zal altijd argwanend zijn en terecht ook. Het zal je langzaam kapotmaken. Dat zie je nu al aan de kritische blik die je continu op je zelf richt. Zoek hulp om een en ander op een rij te zetten.
Thermoskan schreef:
19-12-2025 20:58
Ik heb een soortgelijk verhaal meegemaakt. Langdurig stiekem contact, uitjes, cadeaus . Ik kwam achter steeds meer zaken. Ik wilde het toch nog een kans geven, want tja lange relatie bla bla bla. Resultaat steeds stiekemer, naam vrouw veranderd in mannennaam in telefoon, steeds meer verwijderen van dingen, 2e telefoon enz enz. Dit soort mannen zegt nooit de waarheid tenzij je het met bewijzen dichttimmert. Je zal altijd argwanend zijn en terecht ook. Het zal je langzaam kapotmaken. Dat zie je nu al aan de kritische blik die je continu op je zelf richt. Zoek hulp om een en ander op een rij te zetten.
Precies dit! Ze worden er steeds ‘beter’ in. Enige oplossing is, weg met die vent, het kanaal in, zou Ellen (?) hebben gezegd.
Voor iedereen een groene tuin
Wat mist hij bij jou?
Ge_weten schreef:
20-12-2025 08:59
Wat mist hij bij jou?
Op zich een zinnige vraag, maar naar mijn mening nooit een reden om je zo onbetrouwbaar te gedragen. En hij stopt er ook blijkbaar duidelijk niet mee ook al weet hij dat het haar kwetst. TO zoekt het bij zichzelf, hij zoekt het ook bij haar, 0 introspectie. Zij is niet alleen verantwoordelijk voor de relatie.
thermoskan wijzigde dit bericht op 21-12-2025 20:44
0.61% gewijzigd
Thermoskan schreef:
20-12-2025 14:58
Op zich een zinnige vraag, maar naar mijn mening nooit een reden om je zo onbetrouwbaar te gedragen. En hij stopt er ook blijkbaar duidelijk niet mee ook al weet hij dat het haar kwetsbaar. TO zoekt het bij zichzelf, hij zoekt het ook bij haar, 0 introspectie. Zij is niet alleen verantwoordelijk voor de relatie.
Helemaal eens. Al zou zij een verschrikkelijke feeks van een vrouw zijn, dat geeft hem nog het recht niet om zich zo te gedragen. Hij is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag en dit gedrag is niet passend in de relatie met zijn vriendin.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven