Vertrouwens issue

04-12-2025 09:13 131 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik en mijn partner wonen 7 jaar samen en hebben 2 jonge kinderen. We hebben het in principe goed samen, maar ik heb wel last van een vertrouwensbreuk door mijn verleden en dingen in deze relatie.

Vorig jaar zag ik per ongeluk flirterige appjes van mijn partner met een vriendin (en verwijderde appjes). Volgens beide was dit vriendschappelijk bedoeld, maar ze waren het wel eens dat het te ver ging en zouden hun toon aanpassen en vriend zou de appjes niet meer wissen.

Later bleek dat het appjes wissen gewoon doorging. De frequentie en inhoud weet ik niet. Vriend geeft aan dat hij de appjes en dm's wist om gezeur te voorkomen.

Later kom ik er achter dat hij gevoelens voor haar heeft, en het appjes wissen niet gestopt is ondanks onze afspraken over eerlijk zijn. Zijn gevoelens heeft mn vriend niet met de vriendin gedeeld, omdat hij niks met deze gevoelens wil en vriend zegt dat de appjes echt puur zakelijk waren (ze is onderdeel van de gezamenlijke vriendengroep van mijn vriend, hij was tot vorig jaar niet heel close, maar het contact is vorig jaar geintesiveerd, omdat hij goed met haar kan praten over issues op zn werk en prive).

Ik heb door mijn verleden moeite met vertrouwen. We zijn in relatie therapie en hij heeft op mijn verzoek het contact beperkt, door haar te blokkeren op socials en whatsapp. Zodat ik niet meer de angst heb dat ze door gaan met hun stiekeme app contact. Wel zien ze elkaar een paar x per week in een soort werk gerelateerde omgeving, maar zijn niet directe collega's.

Nu zag ik toen ik een foto naar mezelf wilde appen dat de 'vriendin' als 1e deel suggestie stond bij sms. Nu blijkt dat er toch weer sms contact is wat gewist wordt. Dit zou zakelijk contact zijn en maar een paar x per maand.

Ik merk dat ik dit heel moeilijk vind om te vertouwen. Dat is een issue van mij waar ik/we aan werken. Maar ik moet wel van ver komen en dan is het gedrag van mn partner door hier niet eerlijk met mij over te communiceren niet helpend. Ik wil hem wel vertrouwen, maar mijn hoofd en lichaam lijken het niet te kunnen en ik wil graag bewijs zien dat het contact daadwerkelijk sporadisch is nu. Ik heb hem gevraagd om zijn telefoonrekeningspecificatie zodat ik kan zien dat het maar een paar smsjes zijn en niet intensief contact is. Hij vind dit een grens te ver, en ik denk nu alleen maar je hebt dus wat te verbergen.

Ik weet dat vertrouwen de basis is, maar dit is iets waar we aan werken. En zoiets is niet ineens opgebouwd na dat het gebroken is (door in mijn ogen emotioneel vreemdgaan). Ik wil niet zomaar het gezin opgeven, vooral omdat het wellicht gewoon mijn issues zijn uit angst. Er is ook nog gewoon liefde, maar het angststemmetje in mijn hoofd vraagt wel veel aandacht op dit moment.

Ben ik onredelijk om de specificatie te vragen? Hoe kan ik het loslaten dat hij de specifcatie niet wil delen?
Wie heeft er ervaring met vertrouwen opbouwen en hoe lang duurde het tot het beter werd.
En hij gaat straks zeggen dat het jouw initiatief was om de relatie te verbreken, zijn eigen rol laat hij dan weg. En dan is hij het slachtoffer, en jij bent degene die dit allemaal jullie kind aandoet…

Blijf sterk en schrijf hier vooral verder als je er even doorheen zit en twijfelt of je er goed aan gedaan hebt. Deze man zal alles doen om het zo te draaien dat hij geen enkele schuld heeft en dat kan je aan het wankelen brengen als de buitenwereld daar misschien ook wel een beetje in mee gaat.

Maar dit komt nooit meer goed. Want in plaats van dat hij (stel dat het echt alleen vriendschappelijk was, wat ik absoluut niet geloof) nu het contact met deze vrouw compleet verbreekt om duidelijk te maken dat hij voor jou gaat, ziet hij zogenaamd zijn fout in maar wil hij verder absoluut door met deze intensieve ‘vriendschap’ met de andere vrouw.

Kies echt helemaal voor jezelf, deze vent is echt schofterig en laf.
PickingUpThePieces schreef:
17-12-2025 16:40
Let op hoe snel hij “openbaar” met haar verdergaat als jij de knoop doorhakt.

Lijkt me eerder dat hij om zijn eigen hachje te redden nog een poos stiekem met die ander blijft doen zodat hij na die tijd kan doen alsof het een compleet nieuwe relatie is die pas na de scheiding is ontstaan.
Maysa schreef:
04-12-2025 09:44
Ik merk dat ik dit heel moeilijk vind om te vertouwen. Dat is een issue van mij

Nee, dat is geen issue van jou, dat komt door zijn geniepige gelieg en het gebrek aan respect naar zijn gezin.
Nou inderdaad. Hij blijft liegen en stiekem doen. Heel vals om de zaken dan om te draaien.
Lalaloepsie schreef:
17-12-2025 15:01
Stiekemerds zoals jouw (aanstaande ex) partner laten over het algemeen alleen het topje van de ijsberg zien hè, ze geven alleen dat toe waar ze niet meer onderuit kunnen, de rest word alsnog verzwegen/verborgen gehouden. Houdt daar rekening mee.
Ja dat klopt, hij ontkent altijd, tenzij er bewijs is.
Lalaloepsie schreef:
17-12-2025 17:44
Lijkt me eerder dat hij om zijn eigen hachje te redden nog een poos stiekem met die ander blijft doen zodat hij na die tijd kan doen alsof het een compleet nieuwe relatie is die pas na de scheiding is ontstaan.
Ja dat denk ik ook, maar denk niet perse dat ze een relatie krijgen. Dame ik kwestie woont ook gewoon samen. Maar sowieso dan niet gelijk, want hij is veel te bang voor imagoschade

Ik denk dat er verliefde gevoelens spelen, ik app namelijk alleen zo veel met een man als ik verliefd ben. Zelfs met mijn beste vriendinnen en eigen kerel app ik niet zo veel (dacht altijd dat het geen apper was).
Er is gewoon veel te veel tijd geïnvesteerd in de verkeerde vrouw! Mij als ik nachtje weg ben, niet meer terug appen, maar ondertussen wel de dame 20 smsjes sturen rond dezelfde tijd/na mijn laatste appje :hamer:
Dan weet je toch eigenlijk wel genoeg?
Heel rot. Sterkte!
En geef je hem nog een kans? Of zet je hem bij het grofvuil (waar hij m.i. hoort)?
ik heb gezegd
Vind het heel kut voor je
Ik heb zo’n huwelijk gehad. Altijd maar de belofte voor beterschap + mij wegzetten als dat ik overdrijf en/of spoken zie. En dat eeuwige ontkennen, dat is eigenlijk wat ik nog het ergste vond.

Het is nooit gestopt. En dat gaat dit ook niet doen, ook niet als zij uit de picture verdwijnt.

Inmiddels ben ik gescheiden (wel na 10 jaar pas en dit zat er vanaf heel vroeg al in) en ik heb mezelf een godsgeschenk gedaan daarmee. Ik ben best depressief geweest door dit eeuwige wantrouwen en onrustige gevoel als hij weg was of weer zo’n fase had met zijn telefoon. Het is dood vermoeiend en funest voor je zelfvertrouwen. Nu heb ik een partner waarbij ik 100% kan vertrouwen. Het lag dus niet aan mij (en eigenlijk wist ik dat wel, maar het werd me aangepraat door ex).

Doe jezelf asjeblieft een plezier hiermee. Dit word niet beter.
Dank je voor jullie kijk erop! Ik heb dat wel nodig.

Ik begin namelijk te twijfelen of het echt niet aan mij ligt. Ik ben wel jaloers aangelegd en controlerend. Of ik daar niet meer aan had moet werken en mijn partner geen keus heb gelaten dat hij dan maar stiekem contact moest hebben. En dat dit een foute inschatting is geweest van zijn kant en hij nog een kans verdiend.

Let wel, de vorige laatste kans kreeg hij toen ik in chatgpt las dat hij had getypt had dat zij zijn droomvrouw was en hij een felicitatie wilde schrijven om te zeggen dat hij dan haar houdt. Volgens partner was dit allemaal niet wat hij voelde maar een probeersel om te kijken hoe chatgpt werkt. En heeft hij dit nooit gedeeld. Dit was mijn moment om het contact te verbieden, omdat het niet veilig voelde.

Maar als dan mijn partner, de beste vriendin van de dame in spe, en de schoonouders zeggen dat er echt niks speelt/ ze heus geen relatie hebben en ook mijn moeder zegt dat ik misschien wel spijt kan krijgen van mijn keus. Dat het misschien in mijn hoofd zit. Alhoewel zij het ook te intensief contact vind en hij niet had moeten liegen, maar vind wel dat we er nog over moeten praten :@@:

Dat maakt me toch weer enorm aan het twijfelen. Ik heb verlatingsangst, dus krijg het toch behoorlijk op de heupen met momenten. En heb het gevoel voor de moeilijkste keus in mijn leven te staan. In combinatie met dat ons leven zo (financieel) op zn kop gaat staan, het probleem van woonruimte vinden.

Ik word toch weer heen en weer geslingerd tussen mijn gedachten. Ik wou dat ik me gewoon heel zelfverzekerd in mijn keuze voelde. De ene keer ben ik heel standvastig en boos en vind ik hem een onbetrouwbare zak en geloof ik het verhaal van de vriendschap niet en moet ik mn eerste gevoel volgen. En een uur later slaat de twijfel toe...
liefelfje20 wijzigde dit bericht op 18-12-2025 07:10
47.72% gewijzigd
Schat, die 400 sms’jes zitten niet in je hoofd. Dat is een feit. En dat hij niet reageert als je een nachtje weg bent maar wel sms’jes stuurt naar haar zit ook niet in je hoofd maar is een feit.

Vertrouw in jezelf :hug:
Die (schoon)ouders willen natuurlijk niet dat er een scheiding komt.
Vraag hier eens hoeveel mensen er 400 tot 800 berichten sturen elke maand met een vriend/in? En je hebt zelf gezien dat ze flirterig waren.
Laat je niets wijsmaken. Vind het erg pijnlijk voor jou maar het is wat het is.
Sterkte.
Wat ik me afvraag, wat is zijn belang om erover te liegen, mocht er wat spelen?
Als er echt wat speelt, dan heb je toch geen zin in een partner die er steeds maar over doorzeurt?

Dan wil je toch niet ongelukkig in en relatie blijven, bij een partner die controlerend is?
Laat je alsjeblieft geen zand in de ogen strooien door familie. Niemand zit namelijk op een relatiebreuk te wachten met kinderen.

Jij hebt geen issues. Jouw vriend heeft je keer op keer bedonderd en je gevoel zat juist.
Ik denk dat er heel weinig dames zijn op het forum die accepteren dat hun man 400 tot 800 sms’jes sturen per maand naar een “gewone” vriendin. Natuurlijk gaat de dame in kwestie zeggen dat het niks betekend als zij nog samenwoont.

En dan nog het gedraai, gelieg en gemanipuleer. Hij zag dat je er helemaal aan onderdoor ging en was alleen bezig met zijn eigen hachje redden. Op haar wel reageren maar op jou niet. Het is wel duidelijk.
Hij is echt heel erg laf en hier valt niks meer te redden behalve je eigenwaarde.

Ga je echt meer inlezen over gaslighting en probeer je te focussen op jezelf en je kids.
Tsja, je kunt er ook voor kiezen om te blijven natuurlijk, niemand houdt je tegen.
Maar er verandert niks. Je partner blijft liefdevolle berichtjes sturen naar zijn vriendin en jij voelt je kut. Daar doet wat zijn ouders vinden en je moeder zegt niets aan af.
Het gaat hier om jou, niet om de mening van een ander.
Als je wil blijven, dan blijf je. Maar dan zul je je moeten aanwennen struisvogelpolitiek toe te passen. Je weet dat hij een onbetrouwbare kerel is en genoegen moet nemen met andere vrouw(en) in zijn leven en daar niet over moet zeuren.
Er zijn best mensen die prima gedijen in een relatie waarbij ze heerlijk kunnen mekkeren over hun controlerende partner en daarbij getroost en gepamperd worden door hun zogenaamde platonische vriend(in) hoor.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 18-12-2025 07:40
15.94% gewijzigd
LiefElfje20 schreef:
18-12-2025 07:34
Als er echt wat speelt, dan heb je toch geen zin in een partner die er steeds maar over doorzeurt?

Dan wil je toch niet ongelukkig in en relatie blijven, bij een partner die controlerend is?
Er zijn waarschijnlijk tal van redenen maar er zijn mannen genoeg die graag thuis vrouw en kind hebben en andere vrouwen ernaast die zorgen voor de peper in het leven. Anders vinden ze het maar saai.

Je bent nog steeds excuses aan het zoeken om het aan jezelf te wijten he? Dat is toch wat je eigenlijk hier wil lezen: het ligt aan jezelf meisje. Jij bent zo onzeker en controlerend. Je man heeft gewoon een heel goede vriendin.
Goed zo?
LiefElfje20 schreef:

Hij wilt het gezin bij elkaar houden. De meeste mannen kunnen slecht tegen veranderingen en imagoschade.
Die combinatie laat hem wachten tot jij de stekker eruit trekt zodat hij jou de schuld kan geven in de omgeving.
Hij zal je blijven aanpraten dat jij issues hebt tot je hem gaat geloven en met rust gaat laten.
Ondertussen kan hij doen wat hij wilt en blijft de “happy family” bestaan.
Ohja en dan vooral nog even klagen hoe paranoia jij bent bij je (schoon)ouders.

Bij een relatiebreuk zal er heel veel op zijn bordje komen als jullie 50/50 omgangsregeling gaan doen. Denk niet dat hij daar echt op zit te wachten toch?
WoolOverMyEyes schreef:
18-12-2025 06:29
Ik heb zo’n huwelijk gehad. Altijd maar de belofte voor beterschap + mij wegzetten als dat ik overdrijf en/of spoken zie. En dat eeuwige ontkennen, dat is eigenlijk wat ik nog het ergste vond.

Het is nooit gestopt. En dat gaat dit ook niet doen, ook niet als zij uit de picture verdwijnt.

Inmiddels ben ik gescheiden (wel na 10 jaar pas en dit zat er vanaf heel vroeg al in) en ik heb mezelf een godsgeschenk gedaan daarmee. Ik ben best depressief geweest door dit eeuwige wantrouwen en onrustige gevoel als hij weg was of weer zo’n fase had met zijn telefoon. Het is dood vermoeiend en funest voor je zelfvertrouwen. Nu heb ik een partner waarbij ik 100% kan vertrouwen. Het lag dus niet aan mij (en eigenlijk wist ik dat wel, maar het werd me aangepraat door ex).

Doe jezelf asjeblieft een plezier hiermee. Dit word niet beter.
Ja precies dit. Alsof ik het geschreven had kunnen hebben. Die leugens, die zijn het allerergste gek genoeg. Want de basis in een relatie is vertrouwen en die is er gewoon niet meer. Het is een fundering op drijfzand.,
Voor iedereen een groene tuin
En kijk deze film, al bijna 100 jaar oud maar toch tijdloos https://www.dailymotion.com/video/x8d8ssr
aurora79 schreef:
18-12-2025 00:35
Vind het heel kut voor je
Dat is uit jouw toetsenbord vrij apart, moet ik zeggen.
Het antwoord op je vraag weet je al TO: hij wil zijn imago behouden. Hij doet stiekem zodat hij bij familie overkomt als de bezorgde man. Reken maar dat hij bij zijn en jouw ouders zijn zogenaamde zorgen over jouw onzekerheid bespreekt onder het mom van dat hij er niks van begrijpt waarom jij nou zo doet, weten zij soms waarom jij zo doet? Hij is constant bezig met zijn eigen hachje redden. Dat jij daaraan onderdoor gaat boeit hem niks. Hij bedondert jou al vanaf het begin van jullie relatie door destijds al contact te hebben met een andere dame achter jouw rug om, door jou te vertellen dat hij thuis zal zijn (met oa oud&nieuw) terwijl hij naar de kroeg gaat met zijn maten etc. Zodra er iets voor hem leukers voorbij komt laat hij jou kortom gerust alleen thuis met de zorgen (voor huishouden en kinderen). En zolang de familie gelooft dat hij de zorgzame man is en jij de onzekere gekkie bent heeft hij geen probleem.
Zijn ouders vinden?

Boeiend, sowieso hoe weet je dat? Hebben ze jou aangesproken? Of zegt hij dat?
LiefElfje20 schreef:

Serieus?
LiefElfje20 schreef:

Een gezin geeft een man in onze maatschappij status en een gratis huishoudslaaf.

Hij wil helemaal geen alleenstaande vader zijn. Hij wil alle voordelen van een vaste relatie en de spanning van het flirten/ daten.
Dropdrop schreef:
18-12-2025 11:32
Een gezin geeft een man in onze maatschappij status en een gratis huishoudslaaf.

Hij wil helemaal geen alleenstaande vader zijn. Hij wil alle voordelen van een vaste relatie en de spanning van het flirten/ daten.
Idd. En als alleenstaande moet je veel meer zelf doen, ipv dat je een vrouw thuis hebt, die jou in de watten legt :P. Dit soort types parasiteren op anderen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven