Vervolg op 'Wat doe ik verkeerd...?''

12-06-2023 09:18 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Een nieuw topic geopend om verder te kunnen schrijven. Dit gezien mijn vorige topic de 3000 berichten (ruim) is gepasseerd en het verzoek van de moderator om een nieuw topic aan te maken zodat de laatste op slot kan.

Ik wist niet zo goed wat een goede titel zou kunnen zijn, dus vandaar deze, maar voelt niet helemaal prettig gezien dat ook niet (meer) mijn vraag is. Bij andere suggesties hoor ik het graag.

Wel even getwijfeld, gezien de laatste reacties. Welke ik zeker begrijp, maar ze raakten me nogal. Tegelijkertijd kan ik nu niet terug gaan naar m'n kop in het zand steken, dus dit is nodig.

Net als in het vorige topic zou ik willen vragen of jullie mijn berichten niet willen quoten? Dat voelt veiliger.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 12-06-2023 09:47
Reden: Toevoeging
8.52% gewijzigd
Maak je je zorgen dat hij op momenten vreemd met jullie dochter om gaat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vriendin krijgt tot op de dag van vandaag de kinderen na een bezoek aan hun vader 'anders' terug.. de sfeer en dynamiek daar is.. telkens verschillend.. En haar ex is (zoals altijd) manipulatief.. zoon van bijna 11 kan daar vooral wat lastig mee omgaan.. dochter van bijna 14 heeft haar vader steeds beter in de gaten. Maar ja.. altijd dat loyaliteitsconflict.
Het kan natuurlijk niet anders dan dat ex tegen dochter vaak ook best raar uit de hoek zal komen. In ieder geval niet empathisch, invoelend, relativerend, iemand waar je je veilig bij voelt en op kunt bouwen.. o.a. Dit is niet iets wat voor To fijn is om te horen en ik kan me voorstellen dat je het gewoon liever niet weet. Maar ik denk dat het heel belangrijk is dat je voor 'deze materie' ook goede tips en adviezen krijgt voor hoe je hiermee het beste dealt en over in gesprek kunt gaan en blijven met je dochter. Want hij gaat gek doen en je dochter gaat er onder lijden, daar kun je gewoon van opaan. Wees gewoon goed voorbereid. En weet wat je moet doen in bepaalde omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren Quote
-
jahallo222 wijzigde dit bericht op 12-04-2024 10:10
Reden: Herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Tuurlijk maak je je zorgen, maar voor nu kan je niet meer doen dan zelf een veilig huis voor je kind bieden. Een huis waar kind zichzelf kan zijn en zich veilig voelt om te praten als dat nodig is. En dat doe je goed.

Hoe is het met de scheiding? Inmiddels stappen gezet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe gaat het nu met je JH?
Hoe voelt het voor jou, nu je niet meer onder 1 dak met hem hoeft te leven?
Voel je je gelukkiger? Opgeluchter? Vrijer?
Of voel je je nog steeds niet echt vrij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet zo goed hoe ik me voel. Aan de ene kant voel ik me vrijer, aan de andere kant zit ik nog steeds aan hem vast. Ik merk ook dat ik heel bang telkens ben, voor stomme kleine dingen. Vind het ook wel pittig dat ik alles zelf moet doen. Niet dat ik dat niet kan, maar het is wel veel (mentaal ofzo denk ik).

-

Dus zo gaat dat een beetje. Ik hoop dat als het allemaal een beetje meezit, -
jahallo222 wijzigde dit bericht op 12-04-2024 10:10
Reden: Herkenbaarheid
47.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat jullie allebei opeens in de nieuwe fase zitten. Jullie zijn nu bijna een jaar van elkaar los geweekt. De draden worden ontsponnen.

Dat jij bang bent voor stomme kleine dingen, is omdat je ZIJN stem nog steeds commentaar hoort geven op wat je doet. En die stem is ontzettend hardnekkig. Die kun je alleen de nek omdraaien door écht te doen wat je wil, dwars door die stem heen. Ik heb het hier al zo vaak geschreven; ik kan de was nog steeds niet ophangen zoals ik het wil. Het beste plekje op de waslijn is nog stééds voor mijn ex.... Alleen zijn het nu de kleren van mijn man die daar dan hangen, maar ze vertegenwoordigen de kleding van hem. Zo ingeramd zit dat, dat heb ik opgegeven om eruit te krijgen. Daar word ik zó onrustig van als ik dat anders opgehangen heb, dat ik het opnieuw ophang.

Verder heb ik de stem er echt helemaal uit gekregen. Maar ik heb makkelijk praten, want ik heb hem sinds 2006 al niet meer gezien. Dus het is helemaal niet raar dat alle kleine dingen waar je ex iets van vond, je dat zó geinternaliseerd hebt, dat hij er niet eens hoeft te zijn om zijn mening te laten gelden. En jij mag hem actief en bewust de mond snoeren en doen wat je wil. En dat is eng, maar het word makkelijker hoe vaker je het doet.

En hij wil nu ook graag de scheiding erdoor hebben. Fijn! Laat dat maar in je voordeel werken. Jij bent nu de bovenliggende partij, dus jij hebt de macht. Hij heeft geen enkele macht meer over je en dat is hij nu stukje bij beetje aan het ontdekken!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe losser je van hem raakt hoe meer bewust je wordt van de angst voor hem. Juist omdat je in relatie met hem chronisch angstig en alert was kon je dat amper meer registreren.
Jouw zenuwstelsel heeft nog veel rust nodig. Het is heel gezond om te voelen dat je bang bent voor hem en (zijn macht en manipulatie) Geef je een vinger en hij pakt de hele hand.
Als ik je een tip mag geven voor de zorgen omtrent je dochter: het kan enorm helpend voor haar zijn als je voor haar een vertrouwenspersoon aanwijst en daarbij zegt dat diegene overal van op de hoogte is en zij alles mag vertellen. Met de belofte dat diegene nooit zonder overleg met je kind, zaken die besproken zijn met haar ouders zal bespreken. Ik hoop dat je iemand kent die jij ook vertrouwd en die dat zou willen doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
-
jahallo222 wijzigde dit bericht op 12-04-2024 10:11
Reden: Herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
En zo is hij toch weer bezig met controle op je hebben en je straffen via kind. Hij heeft ergens last van en jij zal daar wel voor verantwoordelijk zijn. En om die reden gaat hij een afspraak van kind met jou echt niet doorzetten.

Niet best. Maar dit zal ALTIJD zijn reflex blijven. Altijd. Hij heeft echt heel gebrekkige emotionele ontwikkeling en daarom zal je altijd moeten dealen met zijn buien. Is hij vrolijk, dan kan de wereld. Is hij chagrijnig of zit er iets tegen, dan moet alles en iedereen dood. Meer zit daar nooit tussen. Alles of niets. Zwart of wit.

Ik gun het je dat je leert om dat bij hém te laten. En te zien dat hij er gewoon verbale diarree uit gooit als hij kwaad is. Maar dat het niets met jou te maken heeft.

En over angstig zijn: heb je nu hulp gevonden bij het verwerken van je huiselijk geweld relatie? Heel veel angsten en controle middelen komen voort uit trauma.... En word opgelost als sneeuw voor de zon als het trauma ook naar de achtergrond is verwerkt......
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat je kind overstuur was, was dat echt jouw schuld? Of stap je in de valkuil van jezelf hiervan de schuld geven?

Verder gebruikt hij jullie kind, dat zal hij altijd blijven doen. Totdat het kind hier zelf klaar mee is.

Zoek echt hulp voor je trauma's die je hebt opgelopen. Je bent het waard. Het zal je helpen bij je angsten.
Alle reacties Link kopieren Quote
-
jahallo222 wijzigde dit bericht op 12-04-2024 10:11
Reden: Herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar nu ik dat typ, denk ik eigenlijk dat ik dat ook voor kan zijn ipv afwachten of hij wel of niet komt. Ik stuur hem gewoon dat hij nog één keer kan zeggen of hij wel/niet komt. Geen antwoord of hij komt niet, dan ga ik wat anders doen. Is het ook duidelijk voor alle partijen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel erg goed!!!!

Jij bent baas!
Niet hij en zijn onvoorspelbare buien. Op deze manier voelt hij de consequenties van zijn eigen impulsieve handelen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Jahallo222 schreef:
26-03-2024 12:00
Maar nu ik dat typ, denk ik eigenlijk dat ik dat ook voor kan zijn ipv afwachten of hij wel of niet komt. Ik stuur hem gewoon dat hij nog één keer kan zeggen of hij wel/niet komt. Geen antwoord of hij komt niet, dan ga ik wat anders doen. Is het ook duidelijk voor alle partijen.

Precies, altijd zorgen voor een backup plan zodat jij en kind er toch een leuke tijd van kunnen maken als hij weer drama maakt.

Ga er maar vanuit dat hij problemen zal blijven maken, alles jouw schuld is volgens hem en jij steeds makkelijker zult worden in "ach, hij had weer wat" denken naarmate je kind groter en zelfstandiger word.

Als hij zo doorgaat zoals hij nu (nog steeds) doet is de kans groot dat kind er op een gegeven moment geeneens meer naartoe wil, want wat een zeikerd. Althans, dat hebben mijn kinderen destijds vaak verzucht over hun vader.

En dan had ik weer een schuimbekkende kerel aan de lijn dat ik de kinderen tegen hem opstookte en bladibla. Wat vond/vind hij zichzelf altijd zielug.

Grote voordeel: kinderen van 12+ mogen zelf bepalen, dus ook in de rechtbank had hij geen poot om op te staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jahallo222 schreef:
26-03-2024 12:00
Maar nu ik dat typ, denk ik eigenlijk dat ik dat ook voor kan zijn ipv afwachten of hij wel of niet komt. Ik stuur hem gewoon dat hij nog één keer kan zeggen of hij wel/niet komt. Geen antwoord of hij komt niet, dan ga ik wat anders doen. Is het ook duidelijk voor alle partijen.
precies, jij mag sturing nemen over je eigen leven. Net als dat je met een klein kind doet eigenlijk. Die vraag je (als je de opvoedboekjes goed kent ; ) als 2 jarige ook niet wat hij op brood wil. Want dan is het antwoord: wil geen brood, nee, toch wel, nee, toch niet, ja met jam, nee, ik wil geen jam, ik wil kaas. Nee, ik wil toch jam.

In plaats daarvan geef je twee opties: ik smeer een boterham en je mag 1 x kiezen en dat gaat erop. En als kind dan een driftaanval krijgt omdat het toch wat anders wil, dan niks veranderen. Na 3 x weten ze dondersgoed dat je niet toegeeft. En ondertussen blijf je kalm (ten minste aan de buitenkant).

En om het weer terug te voeren naar een volwassen kerel: hij zal je waarschijnlijk vanalles verwijten, dat je inflexibel bent, neurotisch, of wat dan ook. Maar laat dat soort verwijten lekker langs je heengaan en blijf bij je eigen ruimte die je vooraf hebt vastgesteld: hij kan dochter meekrijgen ja of nee, maar voor je eigen plannen makerij wil je dat max 2 dagen van te voren weten en daarna wissel je niet meer. Laat hij niks weten of kan hij geen knoop doorhakken, dan is dochter bij jou en trek je je eigen plan met haar. Maar laat je niet gijzelen in zijn pogingen om jou (bewust of onbewust) dwars te zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe is het paasweekend geweest, Jahallo?
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren Quote
-
jahallo222 wijzigde dit bericht op 12-04-2024 10:12
Reden: Herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ze van je denken?

"Mooi Jahallo, dat je van hem af bent! Goed gedaan dat je niet mee bent gegaan in zijn drama! Knap dat je de deur dicht deed toen hij te ver ging!'

En ze sturen je een berichtje omdat ze heus wel begrijpen dat je daarna op je benen staat te trillen. 'Als je hulp nodig hebt, dan kunnen we bijspringen. Ook wij willen een goede buur voor jou zijn!' 'Een alleenstaande moeder met een gestoorde ex, die kan alle hulp krijgen die ze nodig heeft.'

Maar geen hersencel in mijn hoofd die denkt dat ze JOU erop aankijken voor hoe HIJ zich gedraagt, met middelvingers en al. Echt niet!

Je begint hem steeds meer te doorzien. Dat hij als een groot klein kind begint te gillen en te dreigen en alles uit de kast haalt om zijn zinnetje te krijgen. Bij een kleuter kun je die dan nog op de kamer zetten, onder de arm meenemen of iets. Bij deze kleuter (sorry kleuters) is wat jij nu doet het beste: negeren en weggaan.

:shout: IK BEN TROTS OP HOE VER JIJ AL BENT GEKOMEN!!!!!!!! :shout:
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
04-04-2024 14:06
Wat ze van je denken?

"Mooi Jahallo, dat je van hem af bent! Goed gedaan dat je niet mee bent gegaan in zijn drama! Knap dat je de deur dicht deed toen hij te ver ging!'

En ze sturen je een berichtje omdat ze heus wel begrijpen dat je daarna op je benen staat te trillen. 'Als je hulp nodig hebt, dan kunnen we bijspringen. Ook wij willen een goede buur voor jou zijn!' 'Een alleenstaande moeder met een gestoorde ex, die kan alle hulp krijgen die ze nodig heeft.'

Maar geen hersencel in mijn hoofd die denkt dat ze JOU erop aankijken voor hoe HIJ zich gedraagt, met middelvingers en al. Echt niet!

Je begint hem steeds meer te doorzien. Dat hij als een groot klein kind begint te gillen en te dreigen en alles uit de kast haalt om zijn zinnetje te krijgen. Bij een kleuter kun je die dan nog op de kamer zetten, onder de arm meenemen of iets. Bij deze kleuter (sorry kleuters) is wat jij nu doet het beste: negeren en weggaan.

:shout: IK BEN TROTS OP HOE VER JIJ AL BENT GEKOMEN!!!!!!!! :shout:
Dit Jahallo, echt. De buren gaan jou er niet op aankijken, ze vragen hoe het gaat om je bij te staan.

:heart:
I’m coming up on infra-red
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij voelt je klein en bang, maar wat je buren zagen, was een vrouw en moeder die haar mannetje stond. En iedereen snapt dat dat angstig was en daarom stuurt die ene buur zo'n berichtje.
En wat fijn ook, dat je buren hebt die je een beetje in de gaten houden en niet hun hoofd de andere kant op draaien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeetje, wat heb jij dat goed gedaan! Wees trots op jezelf. En dat je buren dat hebben gezien is helemaal niet erg. Je hoeft je niet te schamen.

Volgens mij is het nu ongeveer 1 jaar geleden dat je je eerste topic opende, moet je zien waar je nu staat.

Je doet het goed, tuurlijk gaat het met vallen en opstaan, maar kijk af en toe eens achterom om te zien wat je wel hebt bereikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
De buren zijn bezorgd.. dat is juist is goeds Jahallo :) maak het niet in je hoofd tot iets lelijks.. als men het niks interesseert kijken ze wel de andere kant op.. en ontvang je niet zo'n lief berichtje.

Well done btw.. je grens bewaakt.. en zo zie je maar.. hij verandert nog geen cm.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven