Vervolg op 'Wat doe ik verkeerd...?''

12-06-2023 09:18 2835 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Een nieuw topic geopend om verder te kunnen schrijven. Dit gezien mijn vorige topic de 3000 berichten (ruim) is gepasseerd en het verzoek van de moderator om een nieuw topic aan te maken zodat de laatste op slot kan.

Ik wist niet zo goed wat een goede titel zou kunnen zijn, dus vandaar deze, maar voelt niet helemaal prettig gezien dat ook niet (meer) mijn vraag is. Bij andere suggesties hoor ik het graag.

Wel even getwijfeld, gezien de laatste reacties. Welke ik zeker begrijp, maar ze raakten me nogal. Tegelijkertijd kan ik nu niet terug gaan naar m'n kop in het zand steken, dus dit is nodig.

Net als in het vorige topic zou ik willen vragen of jullie mijn berichten niet willen quoten? Dat voelt veiliger.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 12-06-2023 09:47
Reden: Toevoeging
8.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Stappenplan is volgens mij belangrijk
Zoiets als dit:

1. VT bellen, samen met de persoon die je in vertrouwen hebt genomen.
2. Uit de situatie
3. Veiligheidsplan opstellen tav contact met man/vader kind (in combinatie met no contact op alle andere vlakken)
4. Waarschijnlijk ook contact met bedrijfsmaatschappelijk werk omdat juliie dezelfde werkgever hebben
5. Woonruimte zonder man. Veilige dagelijkse basis.
6. Afkicken van aanpassen aan dader, wennen aan scheiding
7. Traumaverwerking toxische relatie, therapie voor kind, rust in (no) contact ex, enkel als vader
8. Investeren in relaties met anderen en relatie met jezelf

Dus
Eerst niet alleen, uit isolement.
Dan veiligheid.
Dan traumaverwerking.
Dan leren vertrouwen en leren waarnemen van jezelf en anderen.
Dan opbouwen eigenwaarde/boos durven worden/mogen willen.

In die volgorde.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik weet de details niet, en die hoef je verder ook niet te delen als je dat niet wil, maar zoals ik het begrijp is er al een nieuw huis waar jullie heen zouden verhuizen?
Is het dan niet een heel goed moment om op die manier je eigen weg te gaan? Weet natuurlijk niet hoe het zit met een eigen plek (kunnen vinden en) financieren, maar zou daar een kans liggen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je mag echt VT bellen, zij kunnen je echt helpen. Maar dan moet je wel uit de anonimiteit, dat kan je. Heb vertrouwen in jezelf.

Mbt nieuwe ruimte waar je (tijdelijk)gaat wonen, laat je man daar nooit binnen. En dan ook echt nooit. Hij levert jullie dochter af bij de voordeur, de nieuwe ruimte wordt jouw veilige plek, een plek waar ook je dochter weet dat het altijd veilig is. Ook in je nieuwe huis waar je tzt gaat wonen laat je ex nooit binnen.

Als je de stap hebt durven zetten om weg te gaan, blijf alle hulp aanvaarden. Ongetwijfeld zal je man met jou willen praten. Is beter van niet maar als je vindt dat je er niet aan ontkomt doe dat in een openbare ruimte. Hij kan zich dan niet misdragen zonder dat anderen dat zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
12-06-2023 11:46
Je mag echt VT bellen, zij kunnen je echt helpen. Maar dan moet je wel uit de anonimiteit, dat kan je. Heb vertrouwen in jezelf.

Mbt nieuwe ruimte waar je (tijdelijk)gaat wonen, laat je man daar nooit binnen. En dan ook echt nooit. Hij levert jullie dochter af bij de voordeur, de nieuwe ruimte wordt jouw veilige plek, een plek waar ook je dochter weet dat het altijd veilig is. Ook in je nieuwe huis waar je tzt gaat wonen laat je ex nooit binnen.

Als je de stap hebt durven zetten om weg te gaan, blijf alle hulp aanvaarden. Ongetwijfeld zal je man met jou willen praten. Is beter van niet maar als je vindt dat je er niet aan ontkomt doe dat in een openbare ruimte. Hij kan zich dan niet misdragen zonder dat anderen dat zien.
En transparantie is belangrijk, bij dat hulp blijven aanvaarden.

Eerlijk worden over wat er speelt. Wat hij doet. Hoe jij daarop reageert /wil reageren. Welke grenzen worden opgerekt die niet opgerekt zouden moeten worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
12-06-2023 11:01
Bel vandaag degene die jij in vertrouwen hebt genomen. Waar je terecht kunt als je weg wil. En zeg dat je weg wilt, maar de stap niet durft te zetten. En of die persoon je wil helpen weg komen.

Dat is spannend, maar super noodzakelijk.
Heel goed advies. Vandaag TO. Niet morgen, niet overmorgen. Vandaag.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar en Met wie zijn de veiligheidsafspraken gemaakt?
Daar moet je nu hulp vragen.
Geef duidelijk aan dat de grenzen verschoven worden. Dat je weg wilt maar niet weet hoe?
Geef bij de psycholoog, vriendin , huisarts , VT etc aan dat je gevangen zit in schuldgevoelens , schaamte en angst waardoor je niet goed kunt handelen. Laat je helpen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
12-06-2023 11:01
Bel vandaag degene die jij in vertrouwen hebt genomen. Waar je terecht kunt als je weg wil. En zeg dat je weg wilt, maar de stap niet durft te zetten. En of die persoon je wil helpen weg komen.

Dat is spannend, maar super noodzakelijk.
Dit!
Een prima, duidelijke, overzichtelijke eerste stap.
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is te warm voor een fleece dekentje, wat zou ik die graag om je heen willen leggen, Jahallo222, als je bevriest... Dat helpt ook niet, dan blijf je op je plaats.
Wel een knuffel voor jou: je mag er zijn!!
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren Quote
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 16-06-2023 11:54
Reden: Herkenbaarheid
99.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 16-06-2023 11:55
Reden: Herkenbaarheid
99.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Juist door niks te doen, verpest je de levens van je kind en van jezelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jahallo222 schreef:
12-06-2023 15:25
Er is binnenkort een nieuw huis waar we heen zouden verhuizen ja. Maar hoe bedoel je een goed moment? Als in, dat hij die kant alleen op gaat of ik?
Bijvoorbeeld, maar ik weet natuurlijk niet wat er wel en niet mogelijk is.

Maar het zou een mooi doel zijn om in ieder geval niet meer samen in dat huis te gaan wonen (weet niet voor wanneer de verhuizing gepland stond).
Alle reacties Link kopieren Quote
Jahallo222 schreef:
12-06-2023 15:29
Dat begrijp ik heel goed en in mijn beleving ben ik ook transparant, blijf ik vertellen (bij therapeut bijvoorbeeld) wat er gebeurt, hoe hij doet, wat ik doe, etcetera. Ook naar vriendin toe en naar familielid. En de laatste twee reageren dan vaak op zo'n wijze die ik snap, maar die heel heftig voelt. Maar ik blijf delen. Maar ik moet concreet zijn in zeggen wat ik wil en wat ik nodig heb.

Maar het is zo lastig. En ik weet het, alles is al gezegd, jullie hebben op alles antwoord gegeven, maar ik ben gewoon heel bang. Bang dat ik het verkeerde doe. De verkeerde keuze. Een fout maak die niet meer goed te maken is. Dat ik straks alles verkloot heb, levens heb verpest (kind, man, mijn eigen).
Hoe reageren ze dan?

Dat laatste is echt pure angst. Zo goed als alle fouten zijn nog wel te herstellen. En ergens weet je zelf ook wel dat er in deze relatie niets meer zit dat perse bewaard moet worden.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 16-06-2023 11:56
Reden: Herkenbaarheid
99.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Die angst is zo logisch, dat je bang bent is zo logisch. Daar hoef je je echt niet voor te schamen.

Over het verpesten van het leven van je man zou ik niet inzitten. Hij verpest nu jou leven, dat zou je niet moeten willen. Je man is een volwassen vent, die red zich wel.

Nu verpesten jullie, jij en je man, het leven van jullie kind. Net zoals jouw ouders jouw kindertijd verpest hebben. Je weet wat daarvan terecht is gekomen.

Blijven is ook een keuze, ook een hele foute keuze. Je weet wat je hebt, dat dat niet beter gaat worden. Wat je hebt gaat alleen maar slechter worden. De kans is groot dat je het contact met je dochter vroeg of laat kwijt raakt. Wat je krijgt bij weggaan wordt alleen maar beter. En ja, dat gaat je veel tijd energie kosten. En ja, dat gaat met vallen en opstaan. Maar je kunt het.

Neem je twee contacten in vertrouwen en vraag ze jou te helpen weg te gaan. Zij zouden ook nog veilig thuis kunnen bellen op jouw verzoek. Laat je helpen.

Ik vind het overigens heel knap dat je twee mensen in vertrouwen hebt genomen en blijft delen. Ondanks de reacties die niet leuk voor je zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is de huidige woning een huurwoning? Is daar de huur al van opgezegd? Zo nee, zou je dat kunnen rekken?

Hebben jullie een financieel adviseur mbt de hypotheek e.d.?
Alle reacties Link kopieren Quote
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 16-06-2023 12:05
Reden: Herkenbaarheid
99.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zou je verpesten door deze relatie te beëindigen?

Je hebt duidelijkheid nodig. Als jij wist dat jij in dit huis kon blijven met je dochter en de zekerheid dat dochter bij jou kan blijven, dan is de angst om dit te beëindigen minder groot. Je hebt nu geen zekerheid en dat weerhoudt je om de stap te nemen om dit te stoppen.

Dus ga op zoek naar die duidelijkheid;
Neem contact op met de woningcorporatie hoe de regels zijn bij uit elkaar gaan.
Ga in gesprek met een advocaat om de scheiding in te zetten en voorlopige voorzieningen aan te vragen.
Maak een afspraak met VT om je bij dit alles te helpen, om begeleide omgang te regelen voor je dochter met haar vader, om ervoor te zorgen dat HIJ vertrekt al dan niet tijdelijk.
Doe een melding bij de politie.
Ga ik gesprek met de hypotheekverstrekker.

Je hebt hulptroepen nodig die ook samenwerken. Jouw therapeut kan helemaal niets als jij blijft zitten. Dat weet jij best wel. En dan blijft er inderdaad niet veel meer over dan relatietherapie adviseren.

En was je alweer bij de huisarts geweest voor die verwijzing en dat er spoed achter moet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze dwingen je om onder ogen te zien wat onvermijdelijk is.
Je kunt dit nooit goed breien. Je kunt dit huwelijk niet goed en gelukkig maken.

Ze dwingen je om niet weg te vluchten in denken dat als je je maar koest houdt, je man wel zal veranderen.

Je ziet nu dat je weer terug bij af bent.
Er zijn alweer dingen kapot,
er zijn alweer woorden geschreeuwd.

Nog even en die vuile taal komt over de lippen van je kind.
Nog even en je kind gaat het gedrag van vader naar jou toe laten zien. Want zo schijn je mama te moeten behandelen blijkbaar. Je mag schreeuwen tegen mama. Je mag slaan op mama, je mag dingen gooien van mama. Met deuren slaan van mama.
Dat mag allemaal van mama.

Want papa doet het ook. Dus ik ook.
doreia* wijzigde dit bericht op 12-06-2023 16:01
1.11% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah dat zijn goede en lieve reacties van mensen die waarschijnlijk ook echt iets voor je willen doen.
Ik zou je vraag voor meer concrete hulp bij vertrek bij allebei neerleggen. Denk zeker dat ze willen helpen en ook daadkrachtig genoeg zijn
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Het familielid heeft ook gelijk, je bent een krachtige vrouw, je kunt hier echt los uit komen. Door jezelf niet als slachtoffer te zien sta je veel sterker. Jij hebt zelf al heel wat goede stappen gezet, maar de belangrijkste nog niet. Familielid klinkt als iemand waar je terecht kunt, die het beste voor heeft met jouw kind en jou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jahallo222 schreef:
12-06-2023 10:58
Ik kan diegene zeker om hulp vragen. Maar dat is natuurlijk wat S-Groot eerder ook al eens schreef: ik moet het inderdaad actief gaan vragen. Ik moet letterlijk zeggen dat ik er zelf niet uitkom, maar er uit wil en daar hulp bij nodig heb. Dat heb ik nog niet concreet genoeg gedaan. Ik moet die regie nemen.

Maar je doet het niet. De vraag wat je daarvoor nodig hebt is je al heel vaak gesteld maar die wil je niet beantwoorden, je wil die stap nog niet zetten. En ondertussen pieker je je suf en denk je dat dat je iets van controle geeft maar het is allemaal schijn, je houdt jezelf ermee voor de gek.

Je kunt jezelf op je kop blijven geven dat je niet in actie komt maar daar wordt helemaal niemand ook maar iets beter van. Je kunt ook kiezen om tóch in actie te komen. Te handelen naar wat je weet.
Alle reacties Link kopieren Quote
@TO
De bewoording die ik gebruik voor je man is uit pure woede. Omdat ik weet hoe je angst voelt.

Die ex van mij is geen spat veranderd he. Die is nog steeds dezelfde hork. En ik zie nog steeds dat rood aangelopen schreeuwende hoofd voor me. En de gaten in de muur want hij ging met zijn vuisten rustig door de gipsplaten heen.

En nu ik ervaar hoe lekker het is samen met mijn dochter in huis waar ik kan doen en laten wat ik wil denk ik soms echt terug van what the fuck.

Mijn eerste daad in eigen huis was lekker expres de vaatwasser tegenovergesteld inruimen als hoe hij het wilde. Hij vond dat alles er op een bepaalde manier in moest en als ik dat niet deed (want who gives a fuck of het mes er op manier A of B inzit) dan kon hij dus die hele vaatwasser leegtrekken en alles op de grond flikkeren en schreeuwen dat ik het opnieuw moest doen. Dus ik stond in het begin echt tegen mezelf te lachen van HAHAHA KIJK ..ALLE VORKEN VERKEERD. O JEE ALS IK M NU AANZET GAAN ALLE KERNKOPPEN TER WERELD AF ..KOMT DE ZONDVLOED EN GA IK ACUUT NAAR DE HEL. Om me in de maanden erna kapot te lachen dat ik nog leefde. Aangezien ik me aan geen van zijn domme regels meer hield en nog steeds gewoon ademhaalde.

Daardoor kwam alle onderdrukte boosheid er dus uit. Elke keer dat ik iets op mijn manier deed en het universum gewoon doordraaide. Elk moment wat voor mij bevestigde dat hij echt hartstikke gek was en er niks mis was met de manier waarop ik dingen deed.
'If you're gonna be dumb, you've gotta be tough'
Alle reacties Link kopieren Quote
Jahallo222 schreef:
12-06-2023 15:29
Maar het is zo lastig. En ik weet het, alles is al gezegd, jullie hebben op alles antwoord gegeven, maar ik ben gewoon heel bang. Bang dat ik het verkeerde doe. De verkeerde keuze. Een fout maak die niet meer goed te maken is. Dat ik straks alles verkloot heb, levens heb verpest (kind, man, mijn eigen).

Dit is naar mijn mening weer een rookgordijn. Je houdt jezelf dit voor om maar stil te kunnen blijven zitten maar het is nergens op gebaseerd.

Als dit echt zou spelen dan zou je namelijk VT bellen en vragen hoe zij dit zien. Dan leg je het weer voor en vraag je of je het verkeerd ziet, of er toch niets aan de hand met het welzijn van je kind, of er toch geen sprake is van mishandeling, of het toch niet gewoon een onwijs fijne situatie voor je kind om in op te groeien?

Ik daag je uit: haal je rookgordijnen op.
S-Groot schreef:
12-06-2023 16:22
Dit is naar mijn mening weer een rookgordijn. Je houdt jezelf dit voor om maar stil te kunnen blijven zitten maar het is nergens op gebaseerd.

Als dit echt zou spelen dan zou je namelijk VT bellen en vragen hoe zij dit zien. Dan leg je het weer voor en vraag je of je het verkeerd ziet, of er toch niets aan de hand met het welzijn van je kind, of er toch geen sprake is van mishandeling, of het toch niet gewoon een onwijs fijne situatie voor je kind om in op te groeien?

Ik daag je uit: haal je rookgordijnen op.
Spot on.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven