Vervolg op 'Wat doe ik verkeerd...?''

12-06-2023 09:18 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Een nieuw topic geopend om verder te kunnen schrijven. Dit gezien mijn vorige topic de 3000 berichten (ruim) is gepasseerd en het verzoek van de moderator om een nieuw topic aan te maken zodat de laatste op slot kan.

Ik wist niet zo goed wat een goede titel zou kunnen zijn, dus vandaar deze, maar voelt niet helemaal prettig gezien dat ook niet (meer) mijn vraag is. Bij andere suggesties hoor ik het graag.

Wel even getwijfeld, gezien de laatste reacties. Welke ik zeker begrijp, maar ze raakten me nogal. Tegelijkertijd kan ik nu niet terug gaan naar m'n kop in het zand steken, dus dit is nodig.

Net als in het vorige topic zou ik willen vragen of jullie mijn berichten niet willen quoten? Dat voelt veiliger.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 12-06-2023 09:47
Reden: Toevoeging
8.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Beeetje off topic. Mijn moeder is nu 90+, herhaalt iedere keer hoe ze tekort geschoten is om mijn zus en mij een veilig thuis te bieden. Haar onmacht is ook mijn boosheid. Jahallo222 wordt niet als mijn moeder, zoveel spijt na zoveel jaar
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren Quote
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 16-06-2023 11:58
Reden: Herkenbaarheid
99.88% gewijzigd
Je geeft zelf al antwoorden op je vragen waarom je het niet zelf kan zien en voelen. Het is al een paar keer benoemd dat het te maken heeft met je mechanismes om als het ware automatisch je gevoel van jongs af aan uit te schakelen bij onveilige situaties. Het bekende freeze/flight/fight. Jou zie ik bevriezen.

Dit vind ik zelf wel een verhelderend boek hoe je lichaam en geest omgaat met dit soort situaties.
https://www.bol.com/nl/nl/p/traumaspore ... uctPageUrl

Alleen, je gaat niet nu al alles bevatten omdat je er middenin zit. Het dringt gevoelsmatig niet tot je door. Daarvoor moet je inderdaad eerst in actie komen.
Goed idee om met VT te bellen en je hulpvraag concreet te maken. Eerst uit dat brandende huis van je. Het verwerken en plaatsen komt erna, zie lijstje van Hanke.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 03-07-2023 12:56
Reden: Herkenbaarheid
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 16-06-2023 11:59
Reden: Herkenbaarheid
99.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom moet het minder snel Jahallo?

Bel VT en stel je concrete vraag daar: “Kunnen jullie me helpen om mij hier zo snel mogelijk weg te halen met mijn dochter?”

Zo simpel is het.
Waarom moet je het rekken?

Het is beter om de pleister er in een keer af te trekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 03-07-2023 12:56
Reden: Herkenbaarheid
99.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 16-06-2023 12:49
Reden: Herkenbaarheid
99.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jahallo222 schreef:
13-06-2023 12:52
Maar tegelijkertijd kijk ik daar met de informatie die ik nu heb, toch wel anders op terug.
Dit is echt een grote winst dat je daar nu met heel andere ogen naar kijkt. Terugdraaien is lastig, maar straks heb je gewoon weer beschikking over je eigen geld en ben je de vrouw die prima voor zichzelf kan zorgen. Zoals je ook kon alvorens in deze relatie te stappen.

Stel een duidelijk vraag aan VT, wat wil je dat anoniem bellen je vandaag op gaat leveren? Probeer dat eens te bedenken voor jezelf. Ga je iets nieuws horen en wat heb je met hun vorige adviezen gedaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Los van de veiligheid en onveilige hechting van jouw kind vind ik dat je met deze huidige kennis en inzichten verplicht bent tot handelen naar jezelf maar ook die van je man!
Ook hij zit verstikt en gevangen in een destructieve en gewelddadige relatie mede dankzij jou. Zonder jou heeft hij niks te controleren en manipuleren. Zonder jou zal hij zichzelf pas tegen gaan komen. Nu richt hij alle pijlen op jou om zichzelf te ontwijken. Julie houden elkaar in dezelfde klem en ontzeggen elkaar een gezonde ontwikkeling en rustig leven.
Hij heeft de wijsheid niet om de relatie te verbreken maar jij wel!!!! Doe het ook voor hem! Misschien raar om dit zo te benoemen ( omdat hij de dader is ) maar het kan voor jouw een helpende gedachten zijn omdat je door de codependency vooral gericht bent op hem. Weggaan is de beste keus om jullie 3en niet te laten verdrinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
jahallo222 wijzigde dit bericht op 03-07-2023 12:56
Reden: Herkenbaarheid
99.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jahallo222 schreef:
13-06-2023 12:55
Ik snap wat je zegt, maar ik ga het toch eerst anoniem doen om in ieder geval actie te ondernemen. Krijg het alleen niet voor elkaar om dat samen met iemand te doen vandaag, maar ik kan uiteraard dit wel delen met een ander. Heb overigens vandaag ook iemand op het werk een beetje ingelicht.
Je maakt jezelf blaasjes wijs: je onderneemt geen actie met een anoniem belletje naar VT zonder concrete hulpvraag. Je bent jezelf 'bezig aan het houden' om GEEN actie te hoeven ondernemen. Je liegt jezelf voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elke stap vooruit is een goede, ook een kleine. Maar het neemt de angst niet weg, die angst moet je doorheen. En dat is heel zwaar, maar echt er komt weer licht straks.

De post van Anderlicht vind ik ook een goede, wellicht helpt het jou om zo naar jullie relatie te kijken. Dat het voor je man ook het beste is om de relatie te beëindigen, dat dit hem zelf ook kansen biedt. Ik zou dat overigens niet zo met hem bespreken, dat gaat hij toch ontkennen.
Alle reacties Link kopieren Quote
OlleGrieze schreef:
13-06-2023 13:17
Je maakt jezelf blaasjes wijs: je onderneemt geen actie met een anoniem belletje naar VT zonder concrete hulpvraag. Je bent jezelf 'bezig aan het houden' om GEEN actie te hoeven ondernemen. Je liegt jezelf voor.

Mee eens. Het is een soort pleasen: dan doe ik wel 'dit', dat is tenminste nog iets. *schuldgevoel iets gesust* Maar het is weer een rookgordijn: anoniem bellen en 'een' hulpvraag bij de therapeut (en dan heel bewust niet hier verwoorden wat die hulpvraag zal zijn, lekker vaag dus no pressure). Het is net niks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een hulpvraag bij de therapeut is in dit stadium niet voldoende en niet de prioriteit.

Je hulpvraag zou moeten gaan naar mensen in je omgeving of ze je willen helpen weg te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
13-06-2023 13:21
Mee eens. Het is een soort pleasen: dan doe ik wel 'dit', dat is tenminste nog iets. *schuldgevoel iets gesust* Maar het is weer een rookgordijn: anoniem bellen en 'een' hulpvraag bij de therapeut (en dan heel bewust niet hier verwoorden wat die hulpvraag zal zijn, lekker vaag dus no pressure). Het is net niks.
En weet je wat het ook is TO: je benadeelt jezelf ermee. Want met je veilige en (sorry) halfbakken hulpvragen kunnen de mensen die er iets mee zoúden kunnen, zoals die bij VT, ook niet zoveel. En het gevolg daarvan is groot, want jij zal je bevestigd voelen in je gedachten over hoe eng en moeilijk het allemaal is en hoe weinig hulp er voor je zal zijn, want zelfs als je iets zegt tegen hulpverleners, gebeurt er onder de streep niet zoveel. Met als resultaat dat je de twijfels groter en groter worden en jij jezelf dus alleen maar meer vastdraait in deze situatie.

Ik las net een topic over verslaving en daarmee kan hier ook een parallel worden getrokken. Stel, jij drinkt iedere dag 3 flessen wijn. En je belt anoniem de Jellinek en zegt: "het gaat geloof ik niet zo goed, ik drink de laatste tijd wat meer dan eerst, waar zou ik op kunnen letten?". Dan krijg je nogal een andere reactie dan als je zegt: "ik ben jahallo, ik drink iedere dag 3 flessen wijn, ik weet niet meer hoe ik er uit moet komen, ik heb nú hulp nodig want ik wil dit niet meer".
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt alsof TO nu ons tevreden probeert te houden net zoals thuis die man.
'If you're gonna be dumb, you've gotta be tough'
Alle reacties Link kopieren Quote
Snap niet dat de posts van de slachtoffers van huiselijk geweld TO niet echt lijken te raken.
Misschien ligt het aan mij, maar ik voel zo weinig emotie bij haar.
Ondanks alle supergoede praktische adviezen die in overvloed zijn gegeven, voel ik bij TO nog steeds geen intentie om écht in beweging te komen; écht actie te ondernemen.. Echt voor haarzelf en voor haar dochter op te komen.
Het is allemaal zo vlak... Emotieloos bijna..

Alsof heel haar gevoelsleven kapot is.
Alsof haar eigen wil kapotgemaakt is door die klojo :"-(
Alle reacties Link kopieren Quote
Yep schreef:
13-06-2023 13:36

Het is allemaal zo vlak... Emotieloos bijna..

Alsof heel haar gevoelsleven kapot is.
Alsof haar eigen wil kapotgemaakt is door die klojo :"-(
Dat heeft hij niet gedaan maar haar ouders! Hij haakt gewoon aan op de negatieve overtuigingen die ze al had over zichzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sprinkelmoes schreef:
13-06-2023 13:35
Klinkt alsof TO nu ons tevreden probeert te houden net zoals thuis die man.
Dat zie ik ook terug in deze topics. Parallel codependency gedrag. Ook “ wij” gaan er steeds harder en feller in ( hetzelfde parallel gedrag wat man doet)
Dat maakt duidelijk hoe deze dynamiek werkt
anderlicht wijzigde dit bericht op 13-06-2023 13:51
1.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Yep schreef:
13-06-2023 13:36
Snap niet dat de posts van de slachtoffers van huiselijk geweld TO niet echt lijken te raken.
Misschien ligt het aan mij, maar ik voel zo weinig emotie bij haar.
Ondanks alle supergoede praktische adviezen die in overvloed zijn gegeven, voel ik bij TO nog steeds geen intentie om écht in beweging te komen; écht actie te ondernemen.. Echt voor haarzelf en voor haar dochter op te komen.
Het is allemaal zo vlak... Emotieloos bijna..

Alsof heel haar gevoelsleven kapot is.
Alsof haar eigen wil kapotgemaakt is door die klojo :"-(
Het is een overlevingsmechanisme. Als je in gevaar bent is je gevoel uitzetten het eerste wat je lichaam doet. Voor een kortdurende situatie levensreddend, als het lang aanhoudt zoals in het geval van TO zeer destructief. De gevoelens zullen pas omhoog komen als ze zich veilig voelt. Misschien maar beter ook, als ze overwhelmd zou worden door emoties kan ze ook niet handelen.

Zou best kunnen dat je daarom ook niet bij je boosheid kan Jahallo. Zoals al eerder is gezegd: je moet eerst uit deze situatie. Het is misschien hard wat hier gezegd wordt, maar goedbedoeld: je bent jezelf aan het saboteren met kleine stapjes die nergens echt toe leiden. In het begin waren klein stapjes goed, maar met alleen maar kleine stapjes kom je er niet. Je zal moeten springen vroeg of laat. Hoe later, hoe verder jij en je dochter van huis zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
We kunnen toch niet veel meer zeggen dan we al gezegd hebben ?
De rest is toch echt voor TO zelf om op te pakken.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Terechte kritiek TO. Hoe je nu ingaat op stappen gaan zetten is halfslachtig en niet effectief.

Ik geef niet voor niets heel duidelijk aan om samen te gaan bellen. Want pas dan wordt de ernst duidelijk. Pas dan gaan naasten het idee krijgen ook echt iets voor je te kunnen betekenen. In plaats van je aan te horen en maar te hopen en bidden dat je er wat mee gaat doen. Je zet jezelf alleen in je angst als je het doet zoals je zelf net aangaf het te willen gaan doen.

En op de vraag over boosheid : boos worden kán niet in een huis waar het onveilig is. Waar iemand seks heeft met je tegen je zin. Waar bij elke nonverbale vorm van kritiek er met spullen wordt gegooid en kapot gemaakt worden. Waarbij je bij elke grens die je aangeeft gesard wordt. Waarbij hele hele nare dingen die je zijn overkomen als kind gebruikt worden als munitie want je zou niet eerlijk zijn en geen volwaardig partner. Dan hoef je niet naar het front om te ervaren wat oorlog is. Dan woon je erin.

Het komt echt veel voor, jonge vrouwen die vanuit een huis met dysfunctie in een relatie met een partner met coercive control terecht komen.

Je voelt je alleen en bang. Maar er zijn zo veel meer mensen als jij, daarin ben je niet alleen. Er is begrip. Er is hulp.

Maar je moet wel aan de bak, in de actie en eerlijk worden. Eerlijk als in transparant. Eerlijk als in het niet meer alleen doen. Eerlijk als in je je aan de afspraken houden die je gemaakt hebt of gaat maken. Die zijn nodig. Over veiligheid. In huis.

Je pysch is geen maatschappelijk werker. Die kan niet meedenken met je over hoe straks de omgang van vader met dochter er uit moet gaan zien. Die kan geen extra kinderopvang voor jullie dochter regelen bijv. zodat de basis voor haar stabieler wordt. Die heeft geen lijntje met de politie die snel opschaalt mocht man stalkinggedrag gaan vertonen of ander vormen van grensoverschrijdend gedrag.

Je houdt het teveel zelf in de hand. En maakt de keuze om te gaan zo onmogelijk.

Ga het samen doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sprinkelmoes schreef:
13-06-2023 13:35
Klinkt alsof TO nu ons tevreden probeert te houden net zoals thuis die man.
Het is hetzelfde mechanisme: TO probeert ons tevreden te houden, het "goede" te doen, ze denkt daarmee niet aan onze verwachtingen te voldoen en voelt zich daar vervolgens slecht over. En er worden als gevolg van dit alles steeds meer forummers "bozer". Precies zoals het thuis gaat. En dat is ook precies de reden waarom de mildere reactie hier hoogstwaarschijnlijk meer zal werken dan de harde confronterende: die harde, confronterende reactie kent TO al zo goed van thuis. Daar krijgt ze de hele dag al te horen wat ze allemaal eigenlijk weer niet goed heeft gedaan. Dus wat ze daarmee hoogstwaarschijnlijk zal doen - of eigenlijk gewoon al doet -, is wat ze thuis ook doet: aanpassen, ja en amen zeggen, proberen eraan te voldoen, zichzelf in schuld en schaamte wentelen als het haar niet lukt, want zie je wel, wij hebben allemaal gelijk, zij doet het verkeerd.

Ik vind het soms wel wat pijnlijk om te zien hoe TO zich hier ook in allerlei excuses uitlaat omdat ze het gevoel heeft te falen en eerlijk gezegd denk ik dat dat absoluut deels het gevolg is van de strekking van sommige reacties hier. En nee, we zijn geen psychologen die ervoor hebben doorgeleerd, maar ik denk wel dat het goed is om er alert op te blijven dat we hier niet in dezelfde dynamiek belanden en TO niet in dezelfde rol als thuis wordt geduwd. Zolang we tenminste het beste met haar voor hebben. En als dat betekent dat je hier (even) niet moet zijn, dan is dat zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat maakt nu dat je alleen maar anoniem belt naar VT en inderdaad, waarom niet in bijzijn van een van je vertrouwelingen? Hoezo het gaat te snel als je je bekendmaakt? Door niet door te pakken, houd je een situatie in stand. De jou bekende situatie van terreur en jezelf minderwaardig vinden en duiken. Dat levert jou kennelijk iets op, iets uit je jeugd. Maar dat is schijnveiligheid. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat je kind in een zelfde relatie terechtkomt. Is dat nu wat je wil?

Dat huis loopt niet weg. Daar hoef je het niet voor uit te stellen. Transparant bellen naar VT betekent ook helemaal niet dat je stante pede uit huis gehaald wordt.

Het goede moment komt niet meer. Dat is er nooit. Het goede moment zit in het erkennen van jezelf en houden van jezelf en opeisen wat jij en je dochter verdienen. Dat is alles wat je nodig hebt.

Zelfkastijding en mitsen en maren hebben nu lang genoeg geduurd. Het is nu tijd. Het is nu jouw tijd.
macarinata wijzigde dit bericht op 13-06-2023 15:09
4.00% gewijzigd
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven