verwende vriend

28-04-2008 12:37 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op zich heb ik niet veel te klagen over mijn vriend en zijn familie. Het zijn hele aardige mensen en ik ben er altijd welkom. Maar ze zijn zo ontzettend verwend! Ze krijgen werkelijkwaar alles... Waar ik hard moe werken voor mijn centen krijgen zij alles cadeau. Met verjaardagen of kerst krijgen zij zo 1000 euro in de hand en ik een kleinigheidje noem maar op.

Tussen ons zit een leeftijdsverschil van drie jaar. Dit is nooit een probleem geweest maar dat begint nu op te breken. Ik wil niet te lang wachten met kinderen (bijna 30) en hij is er totaal niet aan toe. Daar komt ook bij dat we na 8 jaar nog steeds niet samenwonen, omdat hij (zegt zelf dat hij er nog niet aan toe is) zijn carriere op moet bouwen. Ik begin af en toe toch echt te vrezen voor onze toekomst samen, omdat ik toch echt de leeftijd en het gevoel heb om me te gaan settelen. Om me heen woont iedereen leuk samen en krijgt iedereen kinderen... Tot overmaat van ramp wilde mijn schoonmoeder me ook nog even duidelijk maken dat ik ook maar eens serieus geld moest gaan sparen! Terwijl ik alles zelf betaal..GRRR

Zit er iemand in hetzelfde schuitje of heeft er iemand tips.
Ik vrees dat deze man er nooit aan toe zal zijn om samen te wonen en kinderen te krijgen met jou. Anders was dat al lang gebeurd toch, in ieder geval dat samenwonen.

Tussen gezinnen, ouders en opvoedstijlen bestaan nu eenmaal grote verschillen. Jij kunt de ouders van je vriend niet verbieden hun kinderen geld of dure cadeaus te geven. Ergeren heeft erg weinig zin, want je verandert er niks aan.
Wat is het probleem nu eigenlijk? Dat hij verwend wordt door zijn familie, of dat hij zich (nog) niet (aan jou) wil binden?
Ik denk dat het laatste het werkelijke probleem is. De vriend van TO wil een ander soort relatie dan zij.

Ik vraag me af of zijn achtergrond er iets mee te maken heeft? Zo te lezen komt hij uit een rijk gezin. Misschien wacht hij (onbewust) wel tot hij een meisje tegenkomt met een gelijke achtergrond, dat helemaal in de smaak valt bij de familie. Dat zie je wel vaker. Dan wordt er opeens wel snel getrouwd en kinderen gekregen.

Ik vrees dat TO aan het lijntje wordt gehouden, maar het kan best dat haar vriend zich daar niet eens van bewust is.
Ik snap ook niet zo goed wat die 2 dingen met elkaar te maken hebben. Zowel mijn vriend als ik zijn allebei verwend opgevoed. We zijn allebei nog bezig om onze carriere op te bouwen, maar dankzij onze familie (die garant staan voor de hypotheek en mijn studie betalen) zijn we vorig jaar gaan samenwonen.
Yoyo, bij jullie was er dus heel duidelijk een gezamenlijke wens om te gaan samenwonen en settelen, gesteund door jullie familie.
Wat heeft dat met verwend zijn te maken TO? En wat is daar precies het probleem mee? Hij heeft toch gewoon geluk dat hij uit een rijke familie komt, niets mis mee lijkt me zo. Je klinkt een beetje jaloers 'ik moet alles zelf betalen'.

Dat hij nergens aan toe is is iets anders. Klinkt meer alsof hij er nooit aan toe zal zijn. Als je na 8 jaar relatie op je 27e nog niet toebent aan samenwonen dan ben je daar volgens mij nooit aan toe. (als ik goed gerekend heb is hij 27, klopt dat?)
Je komt een beetje afgunstig over...

Maar ik neem aan dat je bedoelt dat hem alles op een zilveren dienblad wordt aangereikt en dat je het idee hebt dat hij eigenlijk helemaal niet voor zichzelf kan zorgen? Dat ie nog een beetje infantiel is?
hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties. Even een misverstandje uit de hand helpen; hij heeft inderdaad rijke ouders maar die heb ik ook, alleen ben ik veel zelfstandiger opgevoed dan hem. Mijn ouders vinden het heel belangrijk dat ik het zelf kan redden. ZIj stoppen ONS ook vaak het een en ander toe, en maken geen verschillen tussen ons. Ik heb het idee in zijn familie alleen maar geld en carriere belangrijk zijn en hem daarin proberen te pushen, ik voel me gewoon een aanhangsel.....
Nou, zelf vind ik het niet heel vreemd dat zijn ouders hun eigen kinderen duurdere cadeaus geven.

Dat zijn familie dáárom geld en carriere alleen belangrijk vind ik een aanname van jouw kant.

Overigens vind ik geld en carriere ook belangrijk. Goed, niet het belangrijkste, maar ik zou mijn kinderen ook zeker stimuleren om hun talenten te benutten en wat ze doen zo goed mogelijk te doen. Kom je toch meestal (mééstal) bij carriere maken uit. En als je carriere maakt verdien je meestal (mééstal) geld.
quote:eva1978 schreef op 28 april 2008 @ 15:25:

ik voel me gewoon een aanhangsel.....Als jullie relatieproblemen hebben, is het dan wel verstandig om te dromen van samenwonen en kinderen met deze man?
dat gaat dus binnenkort uit want je hebt geen relatie met een vent maar met een jongen
Als hij het geld van zijn familie voor zichzelf houdt, dan stel ik voor dat jij dat ook doet. Anders snoept ie van twee walletjes mee, zijn ouders en die van jou, en hoeft ie al helemaal zijn eigen boontjes niet te doppen.

Verstandig van jouw ouders trouwens om jou zelfstandigheid bij te brengen.
Hallo,

Ik kom zelf ook uit een gezin met iets meer geld maar ook ik ben zelfstandig opgevoed.

Ik denk eerlijk gezegd dat je vriend niet zal gaan veranderen omdat hij het wel allemaal best vindt zo als het nu gaat.

Ik denk dat jij voor jezelf moet gaan uitmaken of deze jongen jou op den duur wel zal geven wat jij zoekt. En als jij hier niet gelukkig mee bent moet jij de keuze maken of je wel of niet met hem verder gaat.
Ik denk dat je zult moeten accepteren dat je vriend zich graag op deze manier laat behandelen. Immers, als hij er geen prettig gevoel bij zou hebben, zou hij er allang wat aan gedaan hebben. Naar mijn idee vindt hij het wel prettig zo en heeft hij er geen behoefte aan om zelf beslissingen te nemen / verantwoordelijkheid te dragen voor een toekomst met jou. Aan jou nu de vraag wat je daar mee kunt en wilt. Je weet hoe hij is, hoe hij graag behandeld wordt en wat hij wel / niet wil. Matcht dat met jouw idee van een fijne toekomst samen?
Fortis et liber
Ik denk dat ie gewoon op iemand anders wacht.
Een vriendin van mij zat ook in zo'n uitzichtloze relatie. Ook al meer dan 8 jaar 'verkering', jongen woonde nog steeds bij zijn moeder, zij ging uiteindelijk alleen wonen, maar ook toen wilde hij nog steeds niet samenwonen, terwijl zij (beiden tegen of al over de 30). Zij wilde kinderen, en hij bleef bij mama.

Uiteindelijk heeft ze het toch uitgemaakt, en raad eens wat er gebeurde? Aan het ziekenhuisbed van haar moeder ontmoet ze de zoon van een moeder die daarnaast lag, ze werden verliefd, en waren binnen de kortste keren getrouwd en hebben nu een kindje. Dolgelukkig zijn ze.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
En zo ken ik ook types als de vriend van TO: ze ontmoeten iets 'beters', maken het uit, wonen binnen no time samen en krijgen een kind.
Ja idd Fleurtje, dat denk ik.

En TO verdient ook iets BETERS dan dit...
quote:eva1978 schreef op 28 april 2008 @ 12:37:

Tussen ons zit een leeftijdsverschil van drie jaar. Dit is nooit een probleem geweest maar dat begint nu op te breken. Ik wil niet te lang wachten met kinderen (bijna 30) en hij is er totaal niet aan toe. Daar komt ook bij dat we na 8 jaar nog steeds niet samenwonen, omdat hij (zegt zelf dat hij er nog niet aan toe is) zijn carriere op moet bouwen. Ik begin af en toe toch echt te vrezen voor onze toekomst samen, omdat ik toch echt de leeftijd en het gevoel heb om me te gaan settelen. Om me heen woont iedereen leuk samen en krijgt iedereen kinderen... Tot overmaat van ramp wilde mijn schoonmoeder me ook nog even duidelijk maken dat ik ook maar eens serieus geld moest gaan sparen! Terwijl ik alles zelf betaal..GRRR

Ik denk niet dat het leeftijdsverschil het probleem is. Carriere opbouwen kan ook als je samen woont. Een leeftijd om te gaan settelen bestaat niet, en dat iedereen samen woont en kinderen krijgt zou voor jou ook niet uit moeten maken. Dat staat toch los van jou? Je schoonmoeders mening dat je moet gaan sparen zou ik lekker naast me neerleggen.

Ik vraag mij af: hoe staat het met de liefde? Het komt op mij een beetje over alsof je een beeld hebt van "hoe het hoort". Nergens lees ik dat je graag met hem in een huis woont, omdat je zoveel van hem houdt.
Schoonmoeders die hun mening opdringen zijn vervelend. Ik ben erg blij met die van mij. Die hebben gelukkig nog een eigen leven om mee bezig te zijn en zijn hele vriendelijke mensen. Ik herken wel wat van je verhaal. Mijn vriends ouders en mijn ouders zijn ongeveer uit een even modaal financieel milieu maar zijn ouders leven vrij sober en houden daardoor veel meer geld over. Mijn ouders zijn echte levensgenieters en ik krijg dan ook weinig geld van hen. Ik vind dat helemaal niet erg want ik kan prima voor mezelf zorgen. Maar soms voelt het een beetje rot dat ik met mijn verjaardagen e.d. soms voor mij best hoge bedragen kado krijg, terwijl hij van mijn ouders 'een aardigheidje' krijgt. Ook omdat hij wel eens voor de grap zegt 'arme ouders kun je niets aan doen, maar arme schoonouders, das je eigen schuld'.

Hij verdiend ook nog eens meer dan ik, al ben ik keihard aan het studeren en is het dus wel waarschijnlijk dat ik hem inhaal. :D Ik vind het op zich een heel goede zaak dat jij zelfstandig opgevoed werd. Probeer dat wel te blijven zien als een waardevol geschenk op zichzelf, want dat is het! Ik ben heel erg blij dat ik creatief met geld om heb leren gaan.

Die verwende mentaliteit zie ik wel terug bij veel leeftijdsgenoten!! Ik snap dus heel goed dat je er een beetje van baalt. Dat een relatie op die leeftijd nog steeds niet een andere fase in is gegaan vind ik veelzeggend. Vind je ook dat hij zich verwend op stelt of doen echt alleen zijn ouders het? Of jij wel of niet wilt sparen is natuurlijk jouw zaak. Ik zou het niet zo snel tegen hunzelf zeggen maar tegen je vriend mag je best zeggen dat jij het allemaal zelf moet verdienen en sparen dus niet zo snel zal gaan als bij hem.

Als je het gevoel hebt dat het allemaal alleen maar om geld gaat heb je waarschijnlijk gelijk. Mensen zijn gewoon een soort dieren dat word nogal eens vergeten. Ethisch besef is onzin. Dat is gewoon een tool die je kunt inzetten ter manipulatie richting wat dan ook. Die veredelde subjectiviteit van mensen dient slechts een doel; overleven en dat op de best mogelijke manier doen. Uiteindelijk zul je ook zelf merken dat de koek vooral op raakt wanneer de voordelen wegvalt. Liefde is het sentiment wat hoort bij wederzijdse mogelijkheden tot zelfverbetering/ zelfverrijking. Hard maar waar. Dat mensen daar hele verhalen om heenbreien is daarentegen absoluut zinvol. Zonder zouden we gek worden. Want een harde wereld is dan wel hard maar niet leuk.

Nouja, hate to spoil all the fun *gaat weer braaf haar mond houden*
jullie hebben 8 jaar een relatie.. en NU erger jij je er pas aan, nu jij je wilt gaan settelen. Speelde dit dan nooit eerder een rol?
Goeie vraag eigenlijk ^
ik denk dat je toch met hem moet praten ipv ons......
quote:sweetcandy schreef op 01 mei 2008 @ 12:22:

jullie hebben 8 jaar een relatie.. en NU erger jij je er pas aan, nu jij je wilt gaan settelen. Speelde dit dan nooit eerder een rol?Het kan natuurlijk zijn dat dit al langer speelt, of dat TO al jaren in stilte hoopt dat haar vriend wil samenwonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven