visite,..en dan laten 'weten' dat ze naar huis moeten,...

07-12-2008 15:39 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Zoals de titel al zegt,..hoe moet ik mijn visite netjes laten weten dat we naar bed willen.. of dat ze op moet hoepelen. Mijn man is is daar tamelijk bot in,..en misschien is daar een onderwerp over geopend....maar hoe geef je die hint. Sommige zien dit niet,.. zelfs als ik aan het opruimen ben.
quote:courageux schreef op 07 december 2008 @ 15:50:

is wel te hopen jah etosha *ziet iedereen een kussen en dekentje pakken en neerploffen in de huiskamer* Of lig je met z'n zessen in bed.
Ik vind het netter om het gewoon heel duidelijk te zeggen dat je liever wil dat de visite weg gaat omdat je naar bed wil of zo, dan om het op welke manier dan ook proberen duidelijk te maken (opruimen, licht aan, gapen). Je zit de hele avond gezellig te praten en dan is het teveel moeite om simpel te zeggen dat je naar bed wil?
Ik gooi het er meestal ook niet middenin, zo van: nu wil ik naar bed, maar ik probeer het al op tijd aan te geven. Idd door te zeggen: zullen we nog een laatste drankje drinken, ongeveer een half uurtje voordat je echt wil dat ze weg zijn. Dan krijgen mensen niet het gevoel dat ze per direct de deur uitgeschopt worden, maar geef je wel duidelijk aan dat je er een einde aan wil breien. En soms zeggen mensen dan al meteen: laat maar zitten, wij gaan er nu vandoor. Alleen maar beter. Maar ik vind het zelf wel zo netjes om het iets eerder aan te kondigen dan het moment dat het je zelf echt te veel wordt.

Overigens heb ik er zelf geen problemen mee als mensen tegen me zouden zeggen dat ze het welletjes vinden en graag naar bed willen. Ik ben zelf een vroege slaper, dus gebeurt het eerder dat ik zelf afhaak.
quote:Trixie1968 schreef op 07 december 2008 @ 18:44:

[...]

Wat ik wel vervelend vind, en dat is een soortgelijk iets, als vage kennissen rond een uur of 4 's middags aankomen en dan blijven plakken tot het etenstijd is. En ook geen teken geven dat ze er vandoor moeten ofzo. Nee, gewoon blijven plakken en er dan vanuit gaan dat ze zondermeer kunnen mee-eten. Ik zal wel een ouderwetse tuthola zijn, maar ik vind dat gewoon onbeschoft. Zeker voor mensen die je weinig ziet. Uiteindelijk eten ze dan uiteraard wel mee want ik wil dan ook weer niet zo onbeleefd zijn ze uit de deur te schoppen. Maar inwendig erger ik me kapot daaraan!

Ik erger me daar ook dood aan! En weet je waar ik me nog meer aan erger? Aan het feit dat ik me daaraan erger!

In zoveel andere culturen zijn mensen veel gastvrijer. Zelfs als ze zelf bijna niks hebben, blijven eten, schuif maar aan, altijd welkom en ze delen gewoon wat er is. Fantastisch! In Nederland is het altijd afgemeten, 1 gehaktbal per persoon en met eters wordt nooit rekening gehouden. Nou hoeft dat natuurlijk ook niet, maar het is zo kenmerkend en krampachtig. En ik ben net zo.

Zo hebben we af en toe een vriend over uit Engeland. Die is altijd welkom bij ons maar als hij er een week is vind ik dat echt lang genoeg. Dan baal ik als hij 10 dagen blijft bijvoorbeeld. Ik vind mezelf dan ook niet bijzonder gastvrij en ik wou dat ik dat wel was.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:Etosha schreef op 07 december 2008 @ 15:45:

"Zeg, ik ga je d'r zo uit schoppen want ik moet weer vroeg werken morgen!" Die doet het meestal wel aardig bij vrienden.

Herkenbaar.

Of ik merk tijdens het gapen dat ik ontzettend moe ben geworden en zeg dan; "shit, ik ben wel erg moe. Ik moet maar eens gaan slapen". Mij boeit he ook niet zo of er mensen blijven slapen of dat ze naar huis gaan, als ik maar naar mijn bed kan als ik wil.

To wil minder botte voorbeelden? Ehm, die zijn al genoeg gegeven toch? Ik weet er geen.

Gewoon duidelijk vertellen dat je wilt gaan slapen/iets anders wilt gaan doen, maar dat het erg gezellig was. (of dat laatste achterwege laten als je geen kans op herhaling wilt).
quote:RosieRo schreef op 07 december 2008 @ 15:47:

of, werkt altijd bij amsterdamers, 'de hoogste tijd' van Dre opzetten. Al bij de eerste maten begint men zn glas naar de keuken te brengen.Ik zou inderdaad ook niet weten hoe snel ik zou moeten vluchten. Frans Bauer zou het ook doen. Jammer alleen dat als je je eigen huis wil ontruimen, dat je dan zelf ook dat gejammer aan moet horen...
Mee-eters maakt me nooit zoveel uit, we maken er wel wat van. Ik heb eingelijk ook nooit van die 'kennissen' die er van uitgaan dat ze mogen blijven eten, maar van mij mag het wel hoor, doe er wel brood bij ofzo. Als je een gezin hebt is het misschien wat minder, als het avondeten echt een moment van samenzijn is.

Maar ik heb het inderdaad niet van 'thuis' meegekregen, maar van buitenlandse huisgenoten en verblijf in het buitenland. Bij ons thuis was 'we gaan zo eten' het signaal van 'wegwezen'

wat logées betreft.....ik vind het soms moeilijk, maar herken het wel hoor, Winterdip. Pas een vriendin over de vloer gehad (had even tijdelijk onderdak nodig) en vond het na een paar dagen wel genoeg geweest. Tenminste, ze wilde ook de hele tijd alles samen doen, terwijl voor mij thuiskomen echt een moment is waneer ik niets hoef. Ik hoef niet per se gezellig te doen dan. Dat heb ik geprobeerd uit te leggen, maar ja, je voelt je toch een beetje alsof je die persoon moet entertainen. Een andere vriendin van me slaapt hier soms, die heeft haar eigen sleutel en gaat gewoon haar eigen gang, daarbij heb ik dat gevoel dus niet.
"Kom schat, we gaan naar bed want het bezoek wil naar huis"
de laatste doet het licht uit ?
quote:JWvB schreef op 08 december 2008 @ 09:02:

[...]

Ik zou inderdaad ook niet weten hoe snel ik zou moeten vluchten. Frans Bauer zou het ook doen. Jammer alleen dat als je je eigen huis wil ontruimen, dat je dan zelf ook dat gejammer aan moet horen...

ik vind dre leuk.. wansmaak, maarja,

En de hoogste tijd heeft zo'n heerlijk weemoedig intro. En dan lekker meelallen, laaa..lalalalaaaa..
quote:Trixie1968 schreef op 07 december 2008 @ 18:44:

[...]

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. "Zeg, ik vond het erg gezellig, maar ik ga zo m'n bed eens opzoeken." Werkt meestal wel. Voor de hardnekkigen met een plaat voor hun hoofd: "Ik ga zo m'n bed in, kunnen jullie zo vertrekken?" Heb het zelf ook wel eens gehoord en vond het absoluut niet storend of vervelend. Eerder prettig dat duidelijk werd aangegeven dat het feest voorbij was.

Wat ik wel vervelend vind, en dat is een soortgelijk iets, als vage kennissen rond een uur of 4 's middags aankomen en dan blijven plakken tot het etenstijd is. En ook geen teken geven dat ze er vandoor moeten ofzo. Nee, gewoon blijven plakken en er dan vanuit gaan dat ze zondermeer kunnen mee-eten. Ik zal wel een ouderwetse tuthola zijn, maar ik vind dat gewoon onbeschoft. Zeker voor mensen die je weinig ziet. Uiteindelijk eten ze dan uiteraard wel mee want ik wil dan ook weer niet zo onbeleefd zijn ze uit de deur te schoppen. Maar inwendig erger ik me kapot daaraan!Bij mij vinden ze dan toch de hond in de pot. Ik ben niet berekend op onverwachtse mee-eters, dus als mensen uberhaupt al onverwacht komen dan stel ik voor uit eten te gaan (uiteraard wel ieder op eigen kosten) Maar ik ben sowieso niet voor onverwacht bezoek. Dat komt mij gewoon niet uit, kleine moeite om even te bellen en wat af te spreken dunkt me, dat doe ik ook als ik naar mensen toe wil gaan. Dan weet je zeker dat je gewenst bent en dan kun je ook hapjes in huis halen.
quote:Winterdip schreef op 07 december 2008 @ 15:47:

Gewoon een paar keer gapen, opstaan en de spullen gaan opruimen.

Mijn vader is er trouwens heel goed in. Die staat gewoon op en zegt: "Was gezellig, tot de volgende keer en welterusten!" Vervolgens laat hij mijn moeder gewoon zitten hahahaha! Maar iedereen is er inmiddels aan gewend.

Zo heeft de man van een vriendin van mij eens het volgende gedaan.

Na een aantal hints, die niet werden opgepakt, stond hij op....zei 'ik ga naar bed, welterusten'....deed alle lichten uit en is gaan slapen
quote:heejhallo schreef op 07 december 2008 @ 16:07:

"Als jullie het niet erg vinden ga ik jullie er zo uitgooien, want het wordt me een beetje te laat en ik ben heel moe". Met een grote glimlach en als toevoeging dat ook als ze het wel erg vinden ik ze er uit ga gooien Zo doe ik 't precies
Wat ook goed werkt is een paar lampen op tijdschakelaars zetten. Onze aquariumverlichting gaat rond 11 uur automatisch uit en meestal is dat hét sein tot opstappen, hoewel we het helemaal niet zo bedoelen.
..
De 'oprotkoffie' doet het hier altijd goed.
quote:Winterdip schreef op 07 december 2008 @ 20:24:

[...]

Ik erger me daar ook dood aan! En weet je waar ik me nog meer aan erger? Aan het feit dat ik me daaraan erger!

In zoveel andere culturen zijn mensen veel gastvrijer. Zelfs als ze zelf bijna niks hebben, blijven eten, schuif maar aan, altijd welkom en ze delen gewoon wat er is. Fantastisch! In Nederland is het altijd afgemeten, 1 gehaktbal per persoon en met eters wordt nooit rekening gehouden. Nou hoeft dat natuurlijk ook niet, maar het is zo kenmerkend en krampachtig. En ik ben net zo.

Zo hebben we af en toe een vriend over uit Engeland. Die is altijd welkom bij ons maar als hij er een week is vind ik dat echt lang genoeg. Dan baal ik als hij 10 dagen blijft bijvoorbeeld. Ik vind mezelf dan ook niet bijzonder gastvrij en ik wou dat ik dat wel was.

Dat zal wel iets typisch hollands zijn. Ik heb het ook hoor.

Ben erg op mijn prive gesteld en heb er moeite mee als er langere tijd (vind een week erg lang) mensen in huis komen. Ook vind ik een avondje blijven slapen soms al vervelend. Dat ligt dan een beetje aan wie het is en hoe mijn stemming is.

Wat dat blijven plakken voor het eten betreft; als ik dat merk bij mensen die ik niet vaak zie, wacht ik gewoon met koken. Als ik geen zin in eters heb, heb ik geen zin en nodig ik ze dus ook niet uit.
[quote]elninjoo schreef op 08 december 2008 @ 10:33:

[...]

Bij mij vinden ze dan toch de hond in de pot. Ik ben niet berekend op onverwachtse mee-eters, dus als mensen uberhaupt al onverwacht komen dan stel ik voor uit eten te gaan (uiteraard wel ieder op eigen kosten) Maar ik ben sowieso niet voor onverwacht bezoek. Dat komt mij gewoon niet uit, kleine moeite om even te bellen en wat af te spreken dunkt me, dat doe ik ook als ik naar mensen toe wil gaan. Dan weet je zeker dat je gewenst bent en dan kun je ook hapjes in huis halen.[/quote]

Dat heb ik dus ook. Behalve bij mensen die me heel erg na staan zoals mijn ouders, zus en beste vrienden.Die mogen ten alle tijden komen ook al heb ik niks in huis. Maar voor de rest: afspraak maken graag.
TL - balken aan en het nummer "het is weer tijd" van Andre Hazes draaien
Een anderr subtiele hint is de verwarming uitzetten of de kachel uit laten gaan. Wanneer mensen het een beetje kouder krijgen, gaan ze vaak vanzelf. Het valt ook niet zo op, omdat het geleidelijk kouder wordt.

Persoonlijk ben ik ook van het gewoon zeggen tegen de ander dat het bedtijd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven