Wonen in Twente?

21-04-2025 16:57 150 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We overwegen om vanuit de Randstad in Twente te gaan wonen (Almelo). Hoe is het om hier te wonen? Hoor graag ervaringen
Het ligt eraan...waar wil je in Almelo wonen? Heb je kinderen?
Almelo is best groot. Twente is heerlijk en fantastisch maar er wordt wel kritisch gekeken naar randstedelingen die de huizen wegkopen.
Bontebok schreef:
21-04-2025 17:39
Almelo is best groot. Twente is heerlijk en fantastisch maar er wordt wel kritisch gekeken naar randstedelingen die de huizen wegkopen.
Dat is niet iets typisch Twents, in veel streken en steden buiten de randstad wordt hier kritisch naar gekeken.
Phlox24 schreef:
21-04-2025 17:51
Dat is niet iets typisch Twents, in veel streken en steden buiten de randstad wordt hier kritisch naar gekeken.
Klopt!
Schoondochter woont in die regio, maar ze zou zelf nooit in Almelo willen wonen.
Verder is Twente prachtig, evenals de Achterhoek.

Wel belangrijk er rekening mee te houden dat er vaak een andere 'mentaliteit' heerst dan in het westen. Ik hou ervan, maar menig 'westerling' heeft er moeite mee en gaat dan klagen....
Phlox24 schreef:
21-04-2025 17:51
Ik zeg ook niet dat het iets typisch Twents is, maar het speelt er wel.
Twente is heerlijk, maar Almelo zou voor mij niet echt bovenaan staan. Ik woon zelf in een gat met veel import en dat is fijn. Maar wat denk je er te vinden? Als je van plan bent om elke dag naar de Randstad te forensen kom je bedrogen uit, want ook in Twente staan files.
Waarom Almelo? Als je iets stads wilt, kies dan Enschede of evt Hengelo. Als je een wat kleinere plaats wil met veel voorzieningen, kies dan Oldenzaal.
Coffee is never my cup of tea
Twente is geweldig maar Almelo staat niet bovenaan m'n lijstje.
In verhouding zijn de huizen goedkoper dan in veel dorpen erom heen, maar dat is niet voor niks. In verhouding heeft Almelo ook meer "slechtere wijken" met ongein, overlast en kleine criminaliteit. Dus goed onderzoek doen naar waar je heen gaat.
Er zijn in twente een aantal dorpen met veel import, maar ook wel dorpen waar je als nieuw bloed echt niet binnen komt en wat enorm ons-kent-ons is met mensen die hun leven lang het dorp niet uitkomen en met de hele familie in een straat wonen.

Dus vooral belangrijk wat je zoekt, wat denk je te vinden en doe dan goed onderzoek waar in twente je dan moet zijn.
Niet in Almelo, maar er zijn wel wat forummers hier die wel iets over deze stad weten :). En wonen in het oosten is echt heerlijk :daisy:
Voor iedereen een groene tuin
Waarom specifiek Almelo? Ik zou best in Twente willen wonen maar niet in Almelo…
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ik heb een tijdje in Hengelo gewoond. Ik kom zelf uit Brabant.
Denk dat je wel moet wennen aan de mensen daar,heel andere mentaliteit,wat iemand hier ook al zei.
Ik zou dan liever voor Enschede kiezen,vond ik leuker dan Hengelo.
Almelo zou ik al helemaal niet doen,staat niet goed bekend.
Nah, zo erg is Almelo nou ook weer niet.
Bontebok schreef:
21-04-2025 18:51
Nah, zo erg is Almelo nou ook weer niet.
Nee, dat klopt maar als je vanuit de Randstad verhuist naar Twente snap ik niet dat je specifiek naar Almelo vraagt - maar misschien zie ik iets over het hoofd hoor, kan maar zo….
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
mano28 schreef:
21-04-2025 18:45
Ik heb een tijdje in Hengelo gewoond. Ik kom zelf uit Brabant.
Denk dat je wel moet wennen aan de mensen daar,heel andere mentaliteit,wat iemand hier ook al zei.
Ik zou dan liever voor Enschede kiezen,vond ik leuker dan Hengelo.
Almelo zou ik al helemaal niet doen,staat niet goed bekend.
Dat is ook gewoon de leukste stad vd 3 :-D
GroenTuintje schreef:
21-04-2025 19:00
Dat is ook gewoon de leukste stad vd 3 :-D
Ja,leuk centrum daar :-D
Het hangt er nogal vanaf waar in Almelo je wilt gaan wonen. Het heeft inderdaad niet de beste reputatie in twente, voornamelijk door een paar “slechte” wijken, maar er zijn heus prachtige wijken en een mooi buitengebied.
Qua cultuurshock: ik geloof dat dat wel meevalt. Ik heb, als oud-Almelose, ook jaren heel fijn in de randstad gewoond. Maar inmiddels ook heel erg blij weer terug te zijn in Twente. Geen almelo trouwens. Familie wel weer dichtbij. En iets minder toeristen/ yuppen/ insta-volk. Het leven is rustiger hier. Maar dat vind je waarschijnlijk vast ook in andere oostelijke/ zuidelijke provincies wel. En tja, wonen hier is echt vele malen goedkoper.
En je woont vlakbij Duitsland :yes: goedkoop boodschappen tanken etc
Kidneybean schreef:
21-04-2025 17:05
Het ligt eraan...waar wil je in Almelo wonen? Heb je kinderen?
Nee, geen kinderen. We zijn in de 50 jaar. Maar ik zou wel weer willen gaan werken. Wat nog geen idee..
Sterrenstof74 schreef:
21-04-2025 18:02
Schoondochter woont in die regio, maar ze zou zelf nooit in Almelo willen wonen.
Verder is Twente prachtig, evenals de Achterhoek.

Wel belangrijk er rekening mee te houden dat er vaak een andere 'mentaliteit' heerst dan in het westen. Ik hou ervan, maar menig 'westerling' heeft er moeite mee en gaat dan klagen....
In welk opzicht is de mentaliteit anders?
Maar TO, hoe kom je nou zo bij Almelo?
Ken je daar mensen? Of op Funda een leuk huis gezien?
oneenietweer schreef:
21-04-2025 18:18
Ik woon zelf in een gat met veel import en dat is fijn. Maar wat denk je er te vinden? Als je van plan bent om elke dag naar de Randstad te forensen kom je bedrogen uit, want ook in Twente staan files.
We zouden niet willen forenzen. Inderdaad een huis gezien wat ons wel zou passen.
Mystery schreef:
21-04-2025 19:27
In welk opzicht is de mentaliteit anders?
Wat nuchterder :) en doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.
smorre schreef:
21-04-2025 19:28
Maar TO, hoe kom je nou zo bij Almelo?
Of op Funda een leuk huis gezien?
Inderdaad op Funda een huis gezien wat ons wel zou passen. Ben er nog nooit geweest ;-)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven