Vooroordelen

20-09-2018 12:39 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vooroordelen, ik kan er niet tegen. Het roept een gevoel van boosheid en frustratie op.
Het is gedeeltelijk menseigen om een beeld of mening over een ander te vormen. Dat weet ik, sterker nog ik maak me er onbewust ook wel eens schuldig aan. Echter, ik probeer het meteen in perspectief te plaatsen, het naast me neer te leggen en een eerlijk beeld van iemand te vormen. Uitgaande van het positieve.
Het is vooral de uiting van iemands oordeel die me stoort.
Ik vraag me af wat de beste manier is om hiermee om te gaan. Heb ik het recht om iemand aan te spreken op deze vorm van kortzichtigheid? Ik probeer wel eens om netjes over te brengen dat hun visie wellicht ietwat kort door de bocht is, maar meestal vang ik bot.
Deelt iemand deze frustratie? En hoe ga je daarmee om?
O ja hoor, de voorbeelden die je noemt zou ik zéker wat van zeggen. Ik maak het niet vaak mee, maar heb weleens dergelijke voorvallen gehad, en dan zeg ik idd wat terug. En ik ben niet heel diplomatiek,vooral niet als het dit soort domme dingen betreft. En of diegene mij dan nog aardig vindt of niet, dat interesseert me niet,want mensen die zulke uitspraken doen zijn toch al geen vrienden van mij.
Het is domheid en te weinig mensen spreken anderen er op aan. In de situaties die jij beschrijft zou ik zeker de betreffende persoon aanspreken dat het niet kan wat ze zeggen.
Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die het er niet bij wil laten.
Het probleem met aanspreken op gedrag is bij mij ook al meermaals zinloos gebleken.
Mensen die ik zelf om me heen heb gekozen vertonen dit soort gedrag uiteraard niet. Zij zouden zich niet op die positie begeven indien ze dat wel deden.
Dat de reactie pas laat komt van mijn kant is omdat ik een soort van conclusie wilde trekken, ter afsluiting van dit topic. Daar moest ik even over nadenken.
Ik ga proberen om vriendelijk te zeggen dat ik liever geen gesprekken voer op basis van aannames. Vervolgens verander ik van onderwerp en hoop ik zo het gesprek op gang te houden, zodat de ander niet het gevoel krijgt dat ik hem of haar persoonlijk afwijs.
En wie weet, misschien plant ik een zaadje.
Bedankt voor de reacties allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven