Voorwaarden notaris bij geregistreerd partnerschap

20-10-2020 00:46 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Omdat ik in verwachting ben van ons eerste kindje willen mijn vriend en ik kiezen voor een geregistreerd partnerschap. Zodat alles gelijk goed geregeld is. Ik las op internet dat je vanaf 2018 beperkte gemeenschap van goederen hebt als je de partnerschaps voorwaarden niet vast laat leggen bij een notaris. Ik vraag me af of dit aan te raden is als geen van beide een eigen onderneming heeft? Wat laat je dan precies vastleggen? In geval van een onderneming lijkt het me wel echt nodig maar dat is bij ons dus niet het geval. Een notaris heeft ons verteld dat het ongeveer 900 euro kost om de voorwaarden vast te laten leggen als we dat willen. Vind het nogal een bedrag. Wat hebben jullie gedaan?
forumfossiel schreef:
20-10-2020 16:47
Zolang het gros van de mannen
nog vindt dat zijn naam echt niet parttime kan en de vrouw opdraait voor zorg en daardoor minder kan werken, is partneralimentatie geen onzin.

Want manlief kan doorgroeien in zijn functie, krijgt promotie en salarisverhoging, maar vrouw blijft hangen op hetzelfde niveau.
Google eens op kindboete.
Dan is het toch fijn dat een gedeelte van dat inkomensverlies kan worden gecompenseerd door middel van partneralimentatie.
En dat gat is doorgaans niet in een jaar gedicht. Dus als je man na de geboorte van je eerste kind niet minder wil gaan werken zou ik zeker zorgen dat je recht hebt op partneralimentatie en dus trouwen .
Ligt toch echt aan je persoonlijke situatie. Ik heb altijd parttime gewerkt en kan mezelf prima onderhouden met mijn parttime inkomen. Trouwen zou voor mij echt niet nodig zijn en partnerallimentatie dus ook niet. En je hoeft ook parttime echt niet te blijven hangen op hetzelfde niveau trouwens. Genoeg banen parttime waarbij je een goed inkomen hebt.
Het gaat niet zozeer om wel of niet “ een goed inkomen “, maar om het inkomen dat je zou hebben gehad als je geen kinderen had gekregen versus het inkomen dat je hebt als je moeder wordt.
Want voor een vader maakt het voor inkomen niet uit of ie wel of geen kinderen heeft.
Dan is het toch raar dat je als vrouw daar de rest van je leven last van hebt .

Als je altijd al parttime werkte, ook voor je kinderen kreeg, dan geldt die kindboete voor jou niet. Heel veel Vrouwen werken tegenwoordig echter Fulltime totdat ze moeder worden en gaan dan terug naar 24 uur, omdat men meer dan 3 dagen opvang voor de kinderen niet gewensd vindt en de man echt niet minder kan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben allang blij dat ze het in ieder geval gewijzigd hebben van maximaal 12 jaar naar maximaal 5 jaar. Want dat ging al helemaal nergens over 12 jaar.
En zelfs 5 jaar is nog te lang vind ik
Alle reacties Link kopieren
Yongpeople schreef:
20-10-2020 18:18
Ik ben allang blij dat ze het in ieder geval gewijzigd hebben van maximaal 12 jaar naar maximaal 5 jaar. Want dat ging al helemaal nergens over 12 jaar.
En zelfs 5 jaar is nog te lang vind ik
Volgens mij is dat alleen zo als je minder dan 10 jaar getrouwd geweest bent. Anders is het alsnog langer.
Alle reacties Link kopieren
Heb het even opgezocht Elena :)

Het maximale wordt is nu 5 jaar. Als je 8 jaar getrouwd bent, dan krijg je 4 jaar partneralimentatie.

Voorheen was als je getrouwd was en je had kinderen, bam 12 jaar partner alimentatie.
Als je langer dan 5 jaar getrouwd was en je had geen kinderen ook 12 jaar.

Partner alimentatie is gewoon dikke onzin. Want is niet alleen als je minder bent gaan werken blabla.
Al ga je scheiden dan krijg je andere toeslagen. Waardoor je ook goed op weg kan komen
forumfossiel schreef:
20-10-2020 17:47
Het gaat niet zozeer om wel of niet “ een goed inkomen “, maar om het inkomen dat je zou hebben gehad als je geen kinderen had gekregen versus het inkomen dat je hebt als je moeder wordt.
Want voor een vader maakt het voor inkomen niet uit of ie wel of geen kinderen heeft.
Dan is het toch raar dat je als vrouw daar de rest van je leven last van hebt .

Als je altijd al parttime werkte, ook voor je kinderen kreeg, dan geldt die kindboete voor jou niet. Heel veel Vrouwen werken tegenwoordig echter Fulltime totdat ze moeder worden en gaan dan terug naar 24 uur, omdat men meer dan 3 dagen opvang voor de kinderen niet gewensd vindt en de man echt niet minder kan werken.
Nou, ik ken toch vooral stellen bij wie beide partners wat minder gaan werken als er kinderen komen. Dan vind ik een alimentatieplicht niet per se logisch.

Maar je bent er zelf bij natuurlijk, als jij je halve carrière inlevert en je partner volle bak doorwerkt lijkt het me goed om ook aan jezelf te denken mocht het ooit mis gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nijn5 schreef:
20-10-2020 20:07
Nou, ik ken toch vooral stellen bij wie beide partners wat minder gaan werken als er kinderen komen. Dan vind ik een alimentatieplicht niet per se logisch.

Maar je bent er zelf bij natuurlijk, als jij je halve carrière inlevert en je partner volle bak doorwerkt lijkt het me goed om ook aan jezelf te denken mocht het ooit mis gaan.

Als beide partners evenveel verdienen is er ook geen sprake van partneralimentatie. Dat is alleen als 1 van beiden meer verdient, en dan volgens een rekenmodel. Het kan natuurlijk ook de vrouw zijn die alimentatie aan haar ex-man moet betalen.

En tuurlijk ben je er zelf bij, maar als je samen overeen bent gekomen dat je minder gaat werken zodra er kinderen komen, dan heb je dus een ‘achterstand’. Daar moet je het samen over hebben.

Tuurlijk is 12 jaar teveel, dat stamt echt nog uit oude tijden. Ik ben wel voor de financiele zorgplicht die ook na scheiding geldt. Je laat je expartner met je kinderen niet zitten, ook niet financieel.
Geloof niet alles wat je denkt.
Yongpeople schreef:
20-10-2020 15:14
De partner alimentatie wat hier wettelijk bepaald is slaat helemaal nergens op.

Snap best dat als de vrouw minder is gaan werken dat ze weer moet opstarten om meer te werken. Maar ik vind persoonlijk dat de ander hiervoor maar maximaal een jaar hoeft te helpen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
En ook dit kun je helemaal vast laten leggen. Stel je moet mantelzorg gaan doen, dan kun je dat ook vastleggen dat mocht het mis gaan , dat er dan een vergoeding tegenover staat. Maar niet jarenlang de ander laten betalen . Zijn er genoeg die z'n handje open houden en niet meer gaan werken omdat ze anders minder partner alimentatie krijgen


Wat ouderwets gedacht. Er zijn ook mannen die partneralimentatie ontvangen.
forumfossiel schreef:
20-10-2020 17:47
Het gaat niet zozeer om wel of niet “ een goed inkomen “, maar om het inkomen dat je zou hebben gehad als je geen kinderen had gekregen versus het inkomen dat je hebt als je moeder wordt.
Want voor een vader maakt het voor inkomen niet uit of ie wel of geen kinderen heeft.
Dan is het toch raar dat je als vrouw daar de rest van je leven last van hebt .


Wij hebben geen kinderen, we werkten voor en na de scheiding allebei fulltime en toch moest ik mijn ex partneralimentatie betalen. Het gaat niet alleen om parttime werken voor de kinderen. Bij grote inkomensverschillen, bijv door verschillend opleidingsniveau.

TO, realiseer je dat partneralimentatie moeten betalen ook een gevolg kan zijn van een geregistreerd partnerschap aangaan, itt bij een samenlevingscontract.
TO, dat jullie nu geen eigen bedrijf hebben wil niet zeggen dat jullie de komende 45 jaar geen van beiden een eigen bedrijf zullen hebben he.
Alle reacties Link kopieren
Als er geen grote bezittingen zijn die jw niet wilt delen, dan kan je prima zonder die voorwaarden. Maar denk ook even na over toekomstige erfenissen. Als je niks regelt is alles wat tijdens een huwelijk vergaart wordt gezamelijk bezit. Ook de erfenis, tenzij de erflater koude uitsluiting heeft geregeld.
Alle reacties Link kopieren
En als je anti alimentatie bent, moet je niet trouwen. Trouwen is eeuwige trouw en zorg beloven, in voor en tegenspoed. Dus ook als die heks een ander lag te neuken of die lul een narcist blijkt te zijn.

Wil je dat voorkomen, dan moet je gewoon niet trouwen. Scheelt een hoop gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
20-10-2020 22:31
Wat ouderwets gedacht. Er zijn ook mannen die partneralimentatie ontvangen.
Er zijn er wel inderdaad maar nog steeds is merendeels vrouw.
Maar dan anderzijds is partneralimentatie gewoon ouderwets gedacht 😆
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
20-10-2020 22:38
Als er geen grote bezittingen zijn die jw niet wilt delen, dan kan je prima zonder die voorwaarden. Maar denk ook even na over toekomstige erfenissen. Als je niks regelt is alles wat tijdens een huwelijk vergaart wordt gezamelijk bezit. Ook de erfenis, tenzij de erflater koude uitsluiting heeft geregeld.
Dit klopt niet. Erfenissen en schenkingen vallen hierbuiten.

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-goederen
Geloof niet alles wat je denkt.
La-Gamine schreef:
20-10-2020 22:21


En tuurlijk ben je er zelf bij, maar als je samen overeen bent gekomen dat je minder gaat werken zodra er kinderen komen, dan heb je dus een ‘achterstand’. Daar moet je het samen over hebben.
Dat bedoel ik precies, je moet niet thuis gaan zitten (om bijvoorbeeld voor de kinderen te gaan zorgen) en denken dat het allemaal wel goed komt “want je hebt het toch zo goed samen”.
Marana schreef:
20-10-2020 22:35
Wij hebben geen kinderen, we werkten voor en na de scheiding allebei fulltime en toch moest ik mijn ex partneralimentatie betalen. Het gaat niet alleen om parttime werken voor de kinderen. Bij grote inkomensverschillen, bijv door verschillend opleidingsniveau.
Voelde dat voor jou logisch toen?
Nijn5 schreef:
20-10-2020 23:00
Voelde dat voor jou logisch toen?


Nee maar ik voelde me schuldig, ik wou scheiden, en geld kon me even niets schelen. Ik heb het afgekocht in 1x met de gedachte 'schijt er dan maar in, als je dat nou perse nodig hebt'. Nu denk ik wel dat ik er harder tegenin had moeten gaan, maar ja.
dannas schreef:
20-10-2020 22:41
En als je anti alimentatie bent, moet je niet trouwen. Trouwen is eeuwige trouw en zorg beloven, in voor en tegenspoed. Dus ook als die heks een ander lag te neuken of die lul een narcist blijkt te zijn.

Wil je dat voorkomen, dan moet je gewoon niet trouwen. Scheelt een hoop gedoe.


Eh nee, je belooft dit: 'dat zij elkander aannemen tot echtgenoten en dat zij getrouw alle plichten zullen vervullen, die door de wet aan de huwelijkse staat worden verbonden’.
En in de wet staat niets over eeuwige trouw en voor en tegenspoed. Wel over zorg voor elkaar tijdens het huwelijk, en dus de eerste jaren erna in de vorm van partneralimentatie.
Yongpeople schreef:
20-10-2020 22:43
Maar dan anderzijds is partneralimentatie gewoon ouderwets gedacht 😆


Haha ja daar heb je een punt :proud:
Ik vind echt dat mensen die een kind verwachten er te makkelijk over denken om dan maar te gaan trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan omdat alles dan "goed" geregeld is. Maar zich vaak niet beseffen wat het allemaal betekent financieel gezien. Echt om een kind hoef je niet te gaan trouwen.
Helemaal eens Ditte! Als je wil trouwen moet je natuurlijk gewoon trouwen. Maar je kunt ook prima dingen goed regelen zonder te trouwen, zo ingewikkeld is dat echt niet. Wij (wel kinderen, niet getrouwd/partnerschap) hebben ons al paar keer afgevraagd waarom mensen dat toch zo doen.
Nijn5 schreef:
21-10-2020 10:05
Helemaal eens Ditte! Als je wil trouwen moet je natuurlijk gewoon trouwen. Maar je kunt ook prima dingen goed regelen zonder te trouwen, zo ingewikkeld is dat echt niet. Wij (wel kinderen, niet getrouwd/partnerschap) hebben ons al paar keer afgevraagd waarom mensen dat toch zo doen.
Hier idd ook, niet getrouwd, kind op komst en gaan zeker niet trouwen omdat we een kind krijgen. Erkenning is al geregeld, gezag regelen we na de geboorte en samenlevingscontract met testament hebben we al.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil uiteindelijk wel trouwen maar ook omdat ik het feest wil maar ook dezelfde achternaam als mijn kind ..

Tot nu toe samenlevingscontract en testament. En vriend gaat kind erkennen en gezag regelen inderdaad
Je kunt je kind gewoon jouw achternaam geven hoor, dat is zelfs standaard tegenwoordig als je niet getrouwd bent. Dan heeft alleen je vriend een andere naam.

Maar heb je dan ook al afgesproken hoe je straks werk en zorg gaat verdelen zodat jiJ geen last heb van die kindboete?
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf 4 dagen werken zoals ik nu al doe. Daarbij heeft mijn vriend een eigen bedrijf . Hij gaat om de week 4 dagen werken.
Dus ik vind het goed geregeld. Daarbij groei ik alsnog in functie en salaris. Dus kindboete geld niet voor mij denk ik. Volgens mij is dat als je veel minder gaat werken toch?

En kind krijgt achternaam van vriend omdat ik straks toch wil gaan trouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven