Vreemdgaan, meningen!

03-02-2010 00:30 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lig me in mijn bed af te vragen.. Waarom gaan mensen vreemd?

En niet mensen die er duidelijke afspraken over hebben gemaakt met hun partners, want dan is het geen vreemd gaan.

Maar mannen en vrouwen die vreemdgaan met een ex, een collega of misschien we een volstrekt onbekende.

Wat is hier de drijvende kracht van? Zijn het de vlinders die je van iemand krijgt? Een echt verliefdheid? De gevoelens voor een ex die niet vergeten kunnen worden? De spanning? Pure lust?

Wat drijft iemand die thuis iemand op hem of haar heeft wachten in andere armen?

Is vreemdgaan mogelijk als je relatie echt goed zit?

En wanneer is vreemdgaan, vreemdgaan??

Pas als er echt gezoend wordt, pas als er sex bij komt kijken? Of vinden jullie intieme gesprekken met iemand anders ook al een bepaalde vorm van vreemdgaan? Niet te vergeten telefoonsex of webcam conversaties..?

En maakt het verschil als hij/zij webcam conversaties/telefoonsex heeft met een sexlijn of met zijn ex (of collega o.i.d.)

Waar trekken jullie de grens? En waarom zijn jullie ooit vreemdgegaan?
Lust.

Wat je afspreekt met elkaar. Of waar je tegen kunt.
Geestelijk vreemd gaan, dus 'n vertrouwensband met 'n andere vrouw hebben zelfs al komt daar niets lichamelijks aan te pas, zou ik waarschijnlijk moeilijker te verteren vinden dan in 'n dronken bui 'n keer seks hebben met 'n ander waarvan ie de volgende dag al niet meer kan herinneren hoe ze heet en of ze nu bruin of blond haar had.

Bij mijn weten ben ik nooit bedrogen. Zelf ben ik ook nooit vreemd gegaan. Als ik niet meer gelukkig was in 'n relatie dan verbrak ik 'm (of de ander deed dat al voor mij)
Lust, spanning, om te kijken of je nog goed in de markt ligt. Er zijn heel veel redenen te bedenken. En wat is vreemdgaan? Zoals digi zegt , het is wat je afspreekt met elkaar. Persoonlijk kan ik als iemand in een aangeschoten bui is met iemand van tong wisselt nog wel leven.
Slechte seks, te weinig seks, seksuele taboes in je relatie, verliefd op een ander, spanning, lust, begeerd voelen, uitdaging, verslaving, eenzaamheid, aandacht, intimiteit, verveling, omdat het kan.
quote:Nici007 schreef op 03 februari 2010 @ 00:30:

Is vreemdgaan mogelijk als je relatie echt goed zit?

Als er vreemdgegaan wordt zit het per definitie al niet goed in je relatie. In een echt goede relatie lieg en bedrieg je namelijk niet.

quote:En wanneer is vreemdgaan, vreemdgaan??Als je dingen doet met een ander waarvan je niet weet dat je partner ze te weten komt. En dat kan dus voor iedereen anders zijn.
quote:Capibara schreef op 03 februari 2010 @ 07:36:

Als je dingen doet met een ander waarvan je niet weet dat je partner ze te weten komt. En dat kan dus voor iedereen anders zijn.Dat is wel super duidelijk geformuleerd en helemaal waar!
Spanning, opwinding, lust, de kick. Probeer het eens, dan weet je het

Overigens begint vreemdgaan voor mij bij zoenen, maardat zal voor iedereen anders zijn.
Maar het meest duidelijk is dat niemand hier als reden voor vreemdgaan, ook maar iets met gevoelens noemt!
.
Waarom makkelijk doen als het net zo makkelijk moeilijk kan
quote:Capibara schreef op 03 februari 2010 @ 07:36:

[...]

Als er vreemdgegaan wordt zit het per definitie al niet goed in je relatie. In een echt goede relatie lieg en bedrieg je namelijk niet.

Hier ben ik het niet mee eens.

Vreemdgaan gebeurt ook in goede relaties en bij mensen die heel veel van elkaar houden, dat is juist het bizarre. Dat zelfs mensen die aangeven heel veel van hun geliefde te houden en er niet over peinzen om te gaan scheiden, vreemdgaan.

Sommige mensen zijn 'gewoon' niet monogaam. Dat wil niet zeggen dat ze niet daadwerkelijk en oprecht van hun partner houden.

Ze kunnen de verleiding niet weerstaan, zien seks als iets wat naast hun relatie kan bestaan (het bekende;'het heeft niks met jou en mij te maken') of willen zichzelf seksueel niet van de kaart halen en seksueel beschikbaar blijven voor anderen dan hun eigen man/vrouw.

Jammer is, vind ik, dat ook die mensen vaak voor het stiekem doen kiezen, vaak. Omdat ze weten dat hun geliefde niet in zal stemmen met seksuele relaties met anderen.

'Iets mis in een relatie' impliceert dat ook de ander, de niet vreemdgaande partner, zou moeten weten dat er iets aan de hand is in zijn/haar relatie en dat is lang niet altijd het geval.

Er staat hier op het forum alleen al heel vaak te lezen dat mensen totaal niet begrijpen waarom de ander vreemdging.

Er is in dat soort gevallen dus hooguit iets mis met de vreemdganger die beloofde monogaam te zijn.
quote:Nici007 schreef op 03 februari 2010 @ 00:30:

(...) Waarom gaan mensen vreemd? Omdat ze zich niet kunnen beheersen. Omdat ze totaal van de wereld zijn, door die plotselinge aandcht van een ander, niet meer goed na kunnen denken.

(...)

Wat is hier de drijvende kracht van? Liefde, of juist lust. Zijn het de vlinders die je van iemand krijgt? Een echt verliefdheid? Soms wel ja. je kan altijd verliefd op een ander worden. Maar wat je ermee doet, is aan jou. De gevoelens voor een ex die niet vergeten kunnen worden? Dat kan ja, maar dan heb je die relatie duidelijk nog niet afgesloten. De spanning? Pure lust? Dat is ook vaak het geval. Mensen krijgen zin, van iemand die ze aandacht geeft. En die zin kunnen ze niet bewaren tot thuis.

(...)

En wanneer is vreemdgaan, vreemdgaan?? Voor mij bij een zoen.

Pas als er echt gezoend wordt, pas als er sex bij komt kijken? Of vinden jullie intieme gesprekken met iemand anders ook al een bepaalde vorm van vreemdgaan? Nee, niet echt. Niet te vergeten telefoonsex of webcam conversaties..? Ja, dat zie ik wel zo.

En maakt het verschil als hij/zij webcam conversaties/telefoonsex heeft met een sexlijn of met zijn ex (of collega o.i.d.) Nee.

Waar trekken jullie de grens? En waarom zijn jullie ooit vreemdgegaan?

Ik omdat ik (denk ik) niet monogaam kan zijn. Zou graag een vriendin, naast een vriend willen hebben.

Ik geloof ook niet in monogamie. Denk niet dat de mens van nature monogaam is, maar wel monogaam kan leven.
quote:eleonora schreef op 03 februari 2010 @ 09:01:

Hier ben ik het niet mee eens.

Vreemdgaan gebeurt ook in goede relaties en bij mensen die heel veel van elkaar houden, dat is juist het bizarre. Dat zelfs mensen die aangeven heel veel van hun geliefde te houden en er niet over peinzen om te gaan scheiden, vreemdgaan.

Maar waarom zou je iemand pijn doen waar je heel veel van houdt? Is dat niet juist mega egoistisch?

Doen waar je zelf zin in hebt maar niet willen scheiden omdat je nog wel van je partner houdt?
Dan is iemand dus egoïstisch.

Duidelijk.

Ik weet wel ergere dingen dan vreemdgaan. Mijn relatie zal er niet op stuklopen in ieder geval. Niet als het geen stelselmatig probleem is.

Vergeven is óók liefde namelijk.
quote:eleonora schreef op 03 februari 2010 @ 09:44:

Dan is iemand dus egoïstisch.

Duidelijk.

Ik weet wel ergere dingen dan vreemdgaan. Mijn relatie zal er niet op stuklopen in ieder geval. Niet als het geen stelselmatig probleem is.

Vergeven is óók liefde namelijk.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niemand aanvallen of afvallen.. Ik probeer het alleen een beetje te begrijpen.

Ik bedoel te zeggen, als je weet dat je partner echt geen vreemdgaan tollereerd, en je doet het toch.. Heb je dan daarna uberhaubt nog inspraak? Kan je dan nog niet uit elkaar willen of niet willen scheiden?

En als je iemand voor zijn misstappen vergeeft (wat ik me ook heel goed in kan denken) is dat het hek van de dam? Denken ze dan niet dat ze kunnen doen wat ze willen, dat ze er toch wel mee weg komen?
Wat....als je heel goed met een goede vriend kan praten over geloof, etnische zaken, algemene ontwikkeling, gevoelsbeleving enz.

Je zit met iemand op 1 lijn en je krijgt er gevoelens voor EN je doet er NIETS mee.

Je houdt wel elkaars handen vast.

Hoe noem je dat dan?

Volgens een vriendin ga je dan al heel ver.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Wat 'ze' denken weet ik niet.

Ik spreek voor mezelf en als ik kijk naar wat ik hier lees, (laat ik me daartoe beperken) dan valt het me op dat mensen die met vreemdgaan te maken krijgen, veelal heel hard hun best willen doen om het 'weer goed' te krijgen samen.

Óók mensen die heel hard riepen dat er bij vreemdgaan meteen gescheiden zou gaan worden.

Dát is juist wat mij opvalt en het is ook mijn eigen ervaring.
quote:eleonora schreef op 03 februari 2010 @ 09:53:

Wat 'ze' denken weet ik niet.

Ik spreek voor mezelf en als ik kijk naar wat ik hier lees, (laat ik me daartoe beperken) dan valt het me op dat mensen die met vreemdgaan te maken krijgen, veelal heel hard hun best willen doen om het 'weer goed' te krijgen samen.

Óók mensen die heel hard riepen dat er bij vreemdgaan meteen gescheiden zou gaan worden.

Dát is juist wat mij opvalt en het is ook mijn eigen ervaring.

Maar zit er voor jouw dan nog verschil in, wie, hoe, wat en waar?

Til jij minder zwaar aan een dronken vrijpartij dan een bewuste date met een ex? Aan een herhaaldelijk vreemdgaan met een collega i.p.v. een vakantie flik. (Ik noem maar iets he)

Ik kan me eigen namelijk indenken dat 1x vreemdgaan beter te vergeven is dan een hele 2e relatie. Waarbij man/partner/vriend er keer op keer bewust voor kiest om weer naar die ander te gaan.
quote:Jaja007 schreef op 03 februari 2010 @ 09:52:

Wat....als je heel goed met een goede vriend kan praten over geloof, etnische zaken, algemene ontwikkeling, gevoelsbeleving enz.

Je zit met iemand op 1 lijn en je krijgt er gevoelens voor EN je doet er NIETS mee.

Je houdt wel elkaars handen vast.

Hoe noem je dat dan?

Volgens een vriendin ga je dan al heel ver.

Handjes vasthouden zegt niets. Ik loop ook met mijn vriendinnen en ouders hand in had. Het gaat om het gevoel dat jij er bij hebt (naar mijn mening) en hoe eerlijk je erover bent naar je partner.

Zoals Capibara al eerder postte "Vreemdgaan is als je dingen doet met een ander waarvan je niet wil dat je partner ze te weten komt. En dat kan dus voor iedereen anders zijn"
Ik sta er nu niet voor en ik weet dat ik pas in de situatie zelf kan beslissen wat ik vind en denk en ga doen. Ooit dacht ik dat vreemdgaan voor mij het einde van een relatie zou betekenen, tot ik samen ging leven met iemand die niet monogaam kon zijn. Althans, dat was een onderdeel van de problemen tussen ons.

Voor mij zou een keer vreemdgaan in deze relatie, met mijn man, te vergeven zijn. Een relatie naast de relatie die mijn man met mij heeft zou ik heel moeilijk vinden en hoe ik daar op zou reageren weet ik echt niet.

Twee vriendinnen van mij hebben dat meegemaakt. Een er van is bij haar man gebleven, de ander is uiteindelijk (twee jaar nadat het uitkam) gescheiden.

Nogmaals, als een relatie goed is, fijn is, veilig voelt dan kan een vertrouwenskwestie als bij vreemdgaan ontstaat voor veel onrust en zelfs voor een breuk zorgen. Kán. Hoeft niet.

Zeggen dat zo'n relatie in het algemeen sowieso niet deugde of dat men niet van elkaar hield gaat mij veel te ver. Ik zag en zie vaak genoeg dat dat helemaal niet aan de orde hoeft te zijn, dat is per stel verschillend.
quote:eleonora schreef op 03 februari 2010 @ 09:01:

Sommige mensen zijn 'gewoon' niet monogaam. Dat wil niet zeggen dat ze niet daadwerkelijk en oprecht van hun partner houden. Wat er dan mis is in de relatie is dat de ene partner doelbewust tegen de ander liegt. Ik bedoelde niet dat er per definitie sprake zou (moeten) zijn van wrijvingen, te weinig seks, sleur of wat mensen ook maar verzinnen om hun vreemdgaan goed te praten. Maar als je er zo bewust voor kiest om afspraken te schenden, te liegen tegen je partner of je partner niet te betrekken bij de echt belangrijke dingen waar je mee zit dan vind ik dat geen voorbeeld van hoe een goede relatie zou moeten zijn in mijn ogen. En dus is er iets mis in de relatie. Is het niet als oorzaak, dan toch wel als gevolg.
Quote Nici007: Handjes vasthouden zegt niets. Ik loop ook met mijn vriendinnen en ouders hand in had. Het gaat om het gevoel dat jij er bij hebt (naar mijn mening) en hoe eerlijk je erover bent naar je partner.

Zoals Capibara al eerder postte "Vreemdgaan is als je dingen doet met een ander waarvan je niet wil dat je partner ze te weten komt. En dat kan dus voor iedereen anders zijn"

Er is wel een spanningsveld en gevoelens tussen vriend en vriendin, maar ze hebben het nog nooit naar elkaar uitgesproken.

De man van die vriendin weet dat ze 'hem' aandoenlijk vind. Aan lichaamstaal te zien, zijn de gevoelens wel wederzijds.

Haar man weet niets van 'handjes vast houden'.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:eleonora schreef op 03 februari 2010 @ 10:06:

Ik sta er nu niet voor en ik weet dat ik pas in de situatie zelf kan beslissen wat ik vind en denk en ga doen. Ooit dacht ik dat vreemdgaan voor mij het einde van een relatie zou betekenen, tot ik samen ging leven met iemand die niet monogaam kon zijn. Althans, dat was een onderdeel van de problemen tussen ons.

Voor mij zou een keer vreemdgaan in deze relatie, met mijn man, te vergeven zijn. Een relatie naast de relatie die mijn man met mij heeft zou ik heel moeilijk vinden en hoe ik daar op zou reageren weet ik echt niet.

Twee vriendinnen van mij hebben dat meegemaakt. Een er van is bij haar man gebleven, de ander is uiteindelijk (twee jaar nadat het uitkam) gescheiden.

Nogmaals, als een relatie goed is, fijn is, veilig voelt dan kan een vertrouwenskwestie als bij vreemdgaan ontstaat voor veel onrust en zelfs voor een breuk zorgen. Kán. Hoeft niet.

Zeggen dat zo'n relatie in het algemeen sowieso niet deugde of dat men niet van elkaar hield gaat mij veel te ver. Ik zag en zie vaak genoeg dat dat helemaal niet aan de orde hoeft te zijn, dat is per stel verschillend.Duidelijk en eerlijk verhaal!!
quote:Capibara schreef op 03 februari 2010 @ 10:07:

[...]

Wat er dan mis is in de relatie is dat de ene partner doelbewust tegen de ander liegt. Ik bedoelde niet dat er per definitie sprake zou (moeten) zijn van wrijvingen, te weinig seks, sleur of wat mensen ook maar verzinnen om hun vreemdgaan goed te praten. Maar als je er zo bewust voor kiest om afspraken te schenden, te liegen tegen je partner of je partner niet te betrekken bij de echt belangrijke dingen waar je mee zit dan vind ik dat geen voorbeeld van hoe een goede relatie zou moeten zijn in mijn ogen. En dus is er iets mis in de relatie. Is het niet als oorzaak, dan toch wel als gevolg.

Dat er iets mis is als het uitkomt is een feit.

Dan is het doorgaans een drama.
quote:eleonora schreef op 03 februari 2010 @ 10:20:

[...]

Dat er iets mis is als het uitkomt is een feit.

Dan is het doorgaans een drama.Maar dat maakt het toch niet minder "mis" als het niet uitkomt? Dat is nog steeds heel mis, misschien nog wel erger omdat het dan misschien wel door blijft gaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven