Vriend kwijt?

23-03-2018 09:54 37 berichten
Even onder een andere nick vanwege herkenbaarheid.
En een beetje lang verhaal vrees ik... maar ik ben echt verdrietig.

Mijn man heeft al meer dan 20 jaar een goede vriend. Mijn man ziet hem als een van zijn beste vrienden, en voelt een close band met hem. Deze vriend heeft echter een flink belast verleden. Dit heeft wel zijn weerslag gehad op deze vriend: hij kan zich aan de ene kant aan iemand vastklampen om vervolgens ineens weer weg te waaien. Verder heeft hij opmerkelijke relaties met vrouwen. Dit liep vaak helemaal mis en kwam hij verschillende keren in hele destructieve relaties terecht. Dit heeft jarenlang geduurd, uiteraard steunden mijn man en andere vrienden hem volledig. Financieel is hij helemaal uitgekleed. Hij bleef echter nog lang achter deze vrouwen aanlopen, ook al lieten zij heel duidelijk merken dat ze van hem af wilden. Dit gebeurde steeds weer, heel sneu.

En toen kwam vorige zomer weer een nieuwe vriendin. Uiteraard had iedereen wel wat reserves. Want de vriend van mijn man is niet zo heel handig in goede levenspartners uitkiezen zeg maar ;) . En ook bij deze dame rezen er al snel twijfels bij ons. Waar het feitelijk op neerkomt is dat mijn mans vriend vooral moet dienen als een provider en zaaddonor. Ook nu blijft hij zich aan haar vastklemmen terwijl zij allerlei (haast onmogelijke) eisen aan hem stelt. En hij hier zelf over moppert tegen zijn vrienden. We zien de geschiedenis zich opnieuw herhalen...

Mijn man heeft hierover met zijn vriend gesproken, en zijn zorgen geuit. We voorzien dat zij straks met een kind ergens aan de andere kant van Nederland woont, en hij vooral alimentatie mag betalen. Mijn man heeft hem hier subtiel een paar keer voor gewaarschuwd. Maar goed, het is zijn eigen keuze natuurlijk hoe hij leeft en wat hij doet.

Het gekke is, dat mijn man ineens weinig meer van zijn vriend hoort. Het beeld dat we hebben van deze vriendin, hebben we uit de verhalen van mijn mans vriend. Want, we hebben haar nog nooit echt ontmoet. Verder is iedereen al aan haar voorgesteld, en we weten dat ze bij andere vrienden (die verder weg wonen dan wij) regelmatig over de vloer komen. Op onze voorstellen en uitnodigingen gaat de vriend echter niet in. Ik heb hem ook niet meer bij ons thuis gezien, ook al liep hij voorheen letterlijk de deur bij ons plat. Hij was de suikeroom van mijn kind, kwam regelmatig over de vloer. Ineens is dat over.

De vriend is onze executeur en zal toeziend voogd zijn voor ons kind als er wat met ons gebeurt. Mijn man is executeur gemaakt voor zijn vriend. Echter heeft de vriend afgelopen week gevraagd of een andere vriend executeur wil zijn, en niet meer mijn man. Hij kwam met een vaag doorzichtig excuus. Het executeurschap is blijkbaar ook allemaal al officieel veranderd. Dit voelt heel raar en heel naar.
Ook wordt het samen afspreken met de vriendin weer afgehouden, druk enzo. Terwijl hij twee weken geleden zelf met haar bij mijn mans ouders is geweest.. die veel verder weg wonen dan wij. De vriend bezoekt hen twee keer per jaar. Mijn man en zijn vader hebben geen hele goede band, en mijn schoonmoeder is niet zo dol op mij. Prima, ik kom er zelden. Maar we hebben de indruk dat zij mogelijk ook een vinger in de pap hebben gehad. Ook al weten we dat niet zeker.

Ik voel me echt naar en verdrietig over wat er nu gebeurt. Niet eens zozeer voor mezelf, maar voor mijn man. Als hij vraagt wat er aan de hand is dan hoort mijn man dat er niks aan de hand is. En dat het allemaal niet persoonlijk is. En heel toevallig is maar niets betekent. Het spijt me, maar dat gaat er bij mij nu even niet in. Er komt een nieuw grietje binnen, en ineens wordt mijn man afgeserveerd zonder tekst of uitleg...
Wat moeten we hier nu mee??

(Tekst is ingekort in verband met herkenbaarheid)
anoniem_366829 wijzigde dit bericht op 24-03-2018 12:38
30.89% gewijzigd
Ik ga de OP later weghalen ivm herkenbaarheid ds graag niets quoten of letterlijk overnemen :)
Alle reacties Link kopieren
Heftig allemaal. Ik kan even geen advies geven, maar wil je wel sterkte wensen!
Aangezien je de openingsbod wil weg halen heb ik je gestaft
Goed idee man om een labiele kerel voogd van je kind te maken....
Niet de OP verwijderen. Mag niet en is echt vervelend. Desnoods maak je hem onherkenbaarder.

Hoe dan ook; nare situatie, snap dat het je veel doet. Ik vrees dat je er niet veel mee kunt nu. Misschien enige troost in het feit dat de destructieve relaties nooit blijven duren tot dusver?
Wat een nare situatie!
Ik denk dat je niet meer kunt doen dan je altijd al gedaan hebt: houd de deur voor hem open als hij daar (weer)behoefte aan heeft.
Voel je niet verantwoordelijk voor zijn daden; het is en blijft een volwassen man die zelf zijn beslissingen neemt.
Wellicht is het wel verstandig om iemand anders als voogd aan te stellen, mochten jullie komen te overlijden. Deze man is, zoals je schrijft, niet zo stabiel in zijn relaties en je wilt niet dat jouw kinderen straks wel bij een van zijn nieuwe aanwinsten belandt.
Vraag gewoon nog een keer op de man af aan vriend, negeer je ons en wil je ons liever niet meer zien? En is dat omdat we geprobeerd hebben je te adviseren over je vriendin?

Als je dan toch eerlijk wil zijn, kun je misschien aangeven dat mochten er kinderen komen en de relatie wordt beëindigd, dat er dan de kans bestaat dat hij zijn kind eenzelfde ingewikkelde jeugd aandoet als hij zelf heeft gehad.

Hoe dan ook, mensen leiden hun eigen leven en goedbedoeld advies op dat gebied wordt zelden gewaardeerd. Zeker als je het hebt over “nieuwe grietjes”, dan moet hij voelen dat jullie de relatie niet serieus nemen. Niemand vindt het leuk te horen dat je een verkeerde keuze maakt. Deze vriendschap loopt waarschijnlijk af. Hij zal heus opgestookt worden door vriendin of je schoonmoeder, maar daar doe je weinig aan.

Maar misschien heeft hij jullie op een later moment toch weer nodig. Sta daarvoor open.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 23-03-2018 11:07
21.41% gewijzigd
ghostly41 schreef:
23-03-2018 10:20
Goed idee man om een labiele kerel voogd van je kind te maken....
Dit
Ik zou sowieso deze man geen voogd voor je kind laten zijn!!! Het is toch geen erefunctie?
sugarmiss schreef:
23-03-2018 10:17
Aangezien je de openingsbod wil weg halen heb ik je gestaft
-
anoniem_364573 wijzigde dit bericht op 23-03-2018 13:05
86.61% gewijzigd
.
anoniem_364573 wijzigde dit bericht op 23-03-2018 13:04
99.75% gewijzigd
Dubbel
TO, kijk even naar de nick waaronder je post.
Koffiehagedis schreef:
23-03-2018 12:29
Dank dank!
Zebrahondje schreef:
23-03-2018 10:29
Wat een nare situatie!
Ik denk dat je niet meer kunt doen dan je altijd al gedaan hebt: houd de deur voor hem open als hij daar (weer)behoefte aan heeft.
Voel je niet verantwoordelijk voor zijn daden; het is en blijft een volwassen man die zelf zijn beslissingen neemt.
Wellicht is het wel verstandig om iemand anders als voogd aan te stellen, mochten jullie komen te overlijden. Deze man is, zoals je schrijft, niet zo stabiel in zijn relaties en je wilt niet dat jouw kinderen straks wel bij een van zijn nieuwe aanwinsten belandt.
Dank je wel. Het laatste wat jij schrijft is ook precies de reden dat ik niet wilde dat hij gewoon voogd zou worden. Dat wilde mijn man heel graag. Het compromis is nu officieus 'toeziend voogd', en mijn moeder is aangewezen als voogd. Er was toen nog geen sprake van deze vriendin, maar het was een kwestie van tijd voor er weer een nieuwe vriendin zou zijn. En ik had er inderdaad helemaal geen goed gevoel bij, om mijn kind dan 'over te leveren' aan een man die onstabiel is en een vrouw die ik helemaal niet ken. Achteraf heb ik heel goed aangevoeld dat de nieuwe vriendin van deze man ook weer niet zo heel prettig zou zijn. En iets zegt me dat de volgende dat ook niet zal zijn.

Het gevoel is wel heel naar. Want de vriend van mijn man was echt een suikeroompje voor mijn kind. Hij kwam hier vaak over de vloer. Mijn kind noemt hem 'oom' en mijn kind denkt half dat het een broer van papa is (ik heb wel gezegd dat dit niet zo is). Dus ook voor mijn zoontje is dit heel raar, waarom komt oom X nou nooit meer langs?
anoniem_366829 wijzigde dit bericht op 23-03-2018 12:50
6.56% gewijzigd
Koffiehagedis schreef:
23-03-2018 10:24
Niet de OP verwijderen. Mag niet en is echt vervelend. Desnoods maak je hem onherkenbaarder.

Hoe dan ook; nare situatie, snap dat het je veel doet. Ik vrees dat je er niet veel mee kunt nu. Misschien enige troost in het feit dat de destructieve relaties nooit blijven duren tot dusver?
Dank je wel. Ik zal de OP niet weghalen maar wel wat aanpassen later.
En ja, als deze relatie uit gaat dan zien we hem vast weer terug. Vorige relaties hield hij wel jaren vol, totdat de dames in kwestie hem wegstuurden. Deze wil een kind, dus die zie ik zo snel nog niet vertrekken eigenlijk.
LizBakker schreef:
23-03-2018 10:36
Vraag gewoon nog een keer op de man af aan vriend, negeer je ons en wil je ons liever niet meer zien? En is dat omdat we geprobeerd hebben je te adviseren over je vriendin?

Als je dan toch eerlijk wil zijn, kun je misschien aangeven dat mochten er kinderen komen en de relatie wordt beëindigd, dat er dan de kans bestaat dat hij zijn kind eenzelfde ingewikkelde jeugd aandoet als hij zelf heeft gehad.

Hoe dan ook, mensen leiden hun eigen leven en goedbedoeld advies op dat gebied wordt zelden gewaardeerd. Zeker als je het hebt over “nieuwe grietjes”, dan moet hij voelen dat jullie de relatie niet serieus nemen. Niemand vindt het leuk te horen dat je een verkeerde keuze maakt. Deze vriendschap loopt waarschijnlijk af. Hij zal heus opgestookt worden door vriendin of je schoonmoeder, maar daar doe je weinig aan.

Maar misschien heeft hij jullie op een later moment toch weer nodig. Sta daarvoor open.
Heb je helemaal gelijk in, ongevraagd advies is het slechtste advies wat er is. Maar ik snap best dat mijn man het niet meer kon aanzien hoe zijn vriend zich steeds weer in de ellende stort. En om eerlijk te zijn, werd het uiteindelijk ook wel vervelend dat hij dan steeds bij ons kwam en alleen maar kon praten over zijn ellende - maar intussen in zijn destructieve relatie bleef. Ook daar konden we niks aan doen natuurlijk. We hebben de deur altijd open gehouden. Maar ik snap heel goed dat mijn man geprobeerd heeft om nu ellende voor te zijn. Helaas.

En je hebt gelijk, 'grietje' klinkt zeker niet aardig. Zo noemen we haar niet waar hij bij is hoor ;)
anoniem_366829 wijzigde dit bericht op 23-03-2018 12:53
0.67% gewijzigd
Je man komt te dicht bij. Je vriend is 'needy' en klampt zich aan iedere vrouw vast die wel iets in hem ziet. Hij is bang dat zijn keuze weer afgeserveerd wordt en dan staat hij weer met lege handen. Liever hobbelt hij van ellende naar ellende. Zo lang tot hij zich realiseert dat hij een psych nodig heeft en aan zichzelf gaat werken.

Bereid je erop voor dat hij eventueel zich pas weer laat zien als vriendin het af laat weten. En dat hij weer weg is als volgende vriendin zich weer laat zien.

Het is zijn leven, en hoe verdrietig het ook is, jullie kunnen alleen loslaten en hem laten weten dat de deur open staat.

Maar zorg alsjeblieft dat je zijn (toekomstige) shit niet voor hem opruimt. Daar leert hij niets van en zal daarna opnieuw een puinhoop creëren.
Heeft hij in het verleden echt iets met jullie advies gedaan? Zo te lezen hebben jullie hem meerdere keren gewaarschuwd maar toch bleef hij achter zijn keuzes staan, zelfs toen zijn partners hem niet meer wilden zien.

Jullie zien het van jullie kant als helpen en steunen. Hij kan dat best anders zien, ook al is hij een goede vriend van je man. HIj ziet het misschien dat jullie niemand goed genoeg vonden en altijd kritiek hadden. En hij wordt daarin misschien ook gesteund door je schoonouders.

Nu neemt hij afstand, daar kun je niks aan veranderen hoe verdrietig het ook is. Hij kan zijn leven vergooien en allerlei verkeerde keuzes maken maar hij is volwassen dus je kunt er helemaal niks aan doen.

Daarnaast zou ik nooit zakelijke dingen laten regelen door iemand die zich zelf zo geld laat aftroggelen. Dus ook geen toeziend voogd, je moeder heeft ook niet het eeuwige leven. Je kunt hem niet vertrouwen, hij waait met elke wind mee als hij een verkeerde partner treft.
Koffiehagedis schreef:
23-03-2018 12:29

Tot zover de anonimiteit. :lol:
Die vriend moet in therapie, dat is duidelijk. Sneu voor een eventueel kind trouwens. Hoop echt dat zij geen kinderen kunnen krijgen.
Tr0tter schreef:
23-03-2018 13:36
Tot zover de anonimiteit. :lol:
Het verhaal kwam me sowieso al bekend voor. Alleen was het toen nog vriendin 1 of 2.
Heb je er als eens eerder over gepost TO?
Zolang jullie vriend niet in therapie geweest is zal hij zulk soort vrouwen aantrekken.
Ja precies. Therapie is de enige oplossing anders dan gaat dit patroon door. Hij is er nog lang niet... Moet eerst bereid zijn aan zichzelf te werken en de patronen te doorzien. Zijn jeugd verwerken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven