Vriend moeite met geld

19-03-2018 09:44 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_366578 wijzigde dit bericht op 09-05-2019 20:07
0.00% gewijzigd
In ieder geval niet gaan samenwonen. En jij moet hier niks mee; hij moet hier zelf initiatief in nemen en dit oplossen. Aan jou alleen de vraag of jij hiermee akkoord gaat deze houding, of dat je er klaar mee bent. Ik zou er geen zin in hebben.
Wil je een relatie met een kind of met een man?
Ik zou hier zoooo geen zin in hebben. Het is mij geen ruzie waard. Ik zou de relatie verbreken. Het lakonieke gedrag van je vriend ten aanzien van zijn financiën vind ik erg kinderlijk.
Wat een afknapper.
Dat hij in de problemen komt kan gebeuren en het is goed dat hij dat aanpakt. Maar vervolgens betaal jij alles voor hem en gaat meneer wel doodleuk op vakantie met zijn vrienden. Zal best goedkoper zijn, maar het kost alsnog geld.

Ik zou het contact even op een laag pitje zetten. Laat hem maar eens nadenken. En denk jij zelf ook maar eens na of dit iemand is met wie jij een toekomst ziet.
minnimouse wijzigde dit bericht op 19-03-2018 09:51
11.08% gewijzigd
sommige zaken moet je echt op 1 lijn zitten, als je aan een relatie begint:
Kinderen, religie en ook: geld
Absolute bom onder jullie relatie als je daar niet uitkomt
Je vriend is een bodemloze put en een goed begin van een leven lang financiele zorgen en stress. Bovenop de ellende die je sowieso gaat tegenkomen in je leven: deze ellende is bonus. Ik zou de relatie beeindigen.
Ik zou:

1. Niet gaan samenwonen, want alles gaat op jou neerkomen.
2. Lekker met een vriendin op vakantie gaan in plaats van met hem en zijn ouders.
3. Goed nadenken of je sowieso wel een relatie met hem wil.

Het gaat niet zozeer om het geld, het gaat om de manier waarop hij met je omgaat. Zijn vrienden zijn er voor de leuke dingen, jij mag zijn shit oplossen, en eventueel wil hij met jou dan ook nog wel wat leuks doen, als hij daar maar niks anders voor hoeft te laten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jullie verschillen op een hele belangrijke norm van elkaar. Ik weet niet of je dit je leven lang vol kan houden.

Ik zie de toekomst zo voor me: jij let op de centen, geeft weinig uit voor jezelf, als er niet veel is. En hij maakt het op. Frustratie ten top.

Hij begrijpt je ook niet, daarom hebben jullie ruzie.
Naast dat je vriend moeite heeft met geld heeft hij ook moeite om een gelijkwaardige relatie met jou te onderhouden. Dat zou mij meer tegenstaan dan zijn moeite met geld.

Mijn man, opgevoed door ouders met weinig geld, had ook moeite met sparen toen ik hem leerde kennen. Het enige sparen dat hij kende was korte-termijn-sparen. Als in; deze maand rustig aan om het volgende maand te laten rollen. Om grote kleine wensen te vervullen, maar geen zekerheidssparen. Hij teerde echter nooit op mijn zak, maakte geen schulden en leerde rap sparen voor ons eigen huis.

Jouw vriend zou nooit de liefde van mijn leven kunnen zijn.
Persoonlijk zou ik daar klaar mee zijn!!
Het is net een kind zoals hij zich gedraagt..
Even serieus: wat is er leuk en aantrekkelijk aan een vent die zijn verantwoordelijkheden niet neemt?
Ik had het al lang uitgemaakt.
Mijn man was ook een drama met financiën, net als zijn ouders. Hij had het nooit geleerd. Als kind nooit zakgeld of kleedgeld gekregen, ouders die geld uitgeven als ze het hebben en als er dan aan het eind van het geld nog een stuk maand over is lenen ze geld en doen zuinig aan tot het salaris weer gestort wordt. Deurwaarders aan de deur waren geen uitzondering, ik schrok me rot, ik had nog nooit een deurwaarder gezien, laat staan kom binnen, wil je koffie, ik loop even naar de pinautomaat. Hij woonde toen nog bij zijn vader en werkt fulltime, er kwam meer dan genoeg geld binnen.
Ik heb de financiën geregeld, nog voor we samenwoonden en dat gaat nu al meer 20 jaar prima, inmiddels kan hij ook prima met geld om gaan, al blijft hij makkelijker met geld uitgeven dan ik. De eerste jaren was hij wel verbaasd dat we een spaarrekening konden hebben met een normaal bedrag erop. Hij is nog steeds de enige in zijn familie die niet van salaris naar salaris leeft, maar ook spaart.
ik vind zijn gedrag niet zo schokkend eigenlijk. Dit speelt zich allemaal af tussen zijn 22e en 26e.

Maar ik zou de financiën voorlopig even gescheiden houden tot hij hier overheen is gegroeid. En dus ook niet samenwonen. Leuke dingen kun je dan voorlopig beter met vriendinnen doen in plaats van met hem.

Kan hij niet een weekendbaantje erbij nemen voor zijn vakantie?
-jolijn- schreef:
19-03-2018 10:45
ik vind zijn gedrag niet zo schokkend eigenlijk. Dit speelt zich allemaal af tussen zijn 22e en 26e.

Maar ik zou de financiën voorlopig even gescheiden houden tot hij hier overheen is gegroeid. En dus ook niet samenwonen. Leuke dingen kun je dan voorlopig beter met vriendinnen doen in plaats van met hem.

Kan hij niet een weekendbaantje erbij nemen voor zijn vakantie?
Dit was ik ook zeker van plan en ik heb hem ook duidelijk gemaakt dat ik de geldkraan dicht draai, als hij zulke beslissingen neemt.
Maar wat bedoel je precies met: ''ik vind zijn gedrag niet zo schokkend eigenlijk. Dit speelt zich allemaal af tussen zijn 22e en 26e.''?
Andersom schreef:
19-03-2018 10:03
Naast dat je vriend moeite heeft met geld heeft hij ook moeite om een gelijkwaardige relatie met jou te onderhouden. Dat zou mij meer tegenstaan dan zijn moeite met geld.

Mijn man, opgevoed door ouders met weinig geld, had ook moeite met sparen toen ik hem leerde kennen. Het enige sparen dat hij kende was korte-termijn-sparen. Als in; deze maand rustig aan om het volgende maand te laten rollen. Om grote kleine wensen te vervullen, maar geen zekerheidssparen. Hij teerde echter nooit op mijn zak, maakte geen schulden en leerde rap sparen voor ons eigen huis.

Jouw vriend zou nooit de liefde van mijn leven kunnen zijn.
Klopt, hier heb ik ook veel moeite mee, ik voel me ook aardig gebruikt als hij dan besluit met zijn kameraden op vakantie te gaan terwijl ik degene ben die hem helpt met alles. Alsof ik alleen goed genoeg ben voor zijn ''shit'' en de leuke dingen doet hij wel met andere.
...ik moest hem dit juist gunnen even afleiding van alles. Kreeg ik te horen.
Belachelijk argument. Hij zoekt naar excuses en probeert jou daarbij en passant nog een schuldgevoel aan te praten ook. Dat hij niet goed met geld om kan gaan, dat valt te leren. Maar voornoemde houding zou voor mij de deur dicht doen.
Judith1990 schreef:
19-03-2018 10:49
Maar wat bedoel je precies met: ''ik vind zijn gedrag niet zo schokkend eigenlijk. Dit speelt zich allemaal af tussen zijn 22e en 26e.''?
hij is nu toch 26 en jullie zijn vier jaar samen? Je hoeft dan nog niet financieel "op de rit te zijn" om later, als je wat volwassener bent, prima met geld te kunnen omgaan. Het is niet hopeloos, bedoel ik.

Studeert hij? Werkt hij? Hoe komt hij nu aan zijn geld?
Mijn ouders kunnen ook niet met geld omgaan. Vooral mijn vader, die altijd een goed salaris heeft gehad, had ook regelmatig schulden. Die worden dan wel weer afbetaald, maar het blijft altijd gedoe. Rekeningen worden altijd te laat betaald en ga zo maar door. Mijn vader was aan het begin van hun relatie al zo. Ik weet nu dat dit gedrag iets is dat je heel moeilijk verandert. Dus houd daar rekening mee voor de toekomst. Ik weet niet of mijn moeder het allemaal over zou willen doen.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 10:57
6.95% gewijzigd
ChantalZr7 schreef:
19-03-2018 09:57
Jullie verschillen op een hele belangrijke norm van elkaar. Ik weet niet of je dit je leven lang vol kan houden.

Ik zie de toekomst zo voor me: jij let op de centen, geeft weinig uit voor jezelf, als er niet veel is. En hij maakt het op. Frustratie ten top.

Hij begrijpt je ook niet, daarom hebben jullie ruzie.
Dit heb ik ook nog tegen hem gezegd, hoe hij de toekomst voor zich ziet. Ik breng het geld binnen voor het huis en de rekeningen de boodschappen etc. en hij geeft vervolgens alles uit aan zichzelf. Maar zo moest ik het niet zien. Tegen die tijd is hij allang gepromoveerd en hebben wij samen zat geld voor alles. :| Hierop heb ik natuurlijk gezegd dat die promotie niks oplost als hij zijn gedrag niet aanpast.

En ik voel me nu echt een gigantische zeur door dit gebeuren want het is natuurlijk ook nog niet eens zover. Ik heb er gewoon veel moeite mee hoe hij zo makkelijk geld kan uitgeven.
daar zijn best oplossingen voor hoor: een gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke dingen, waarvan jij de financiën beheert en hij bij misbruik geen pasje van heeft - en elk een eigen rekening waar je helemaal mee mag doen wat je wil. Salaris gaat naar de gezamenlijke rekening, daarna stort jij naar de eigen rekeningen en de (gezamenlijke) spaarrekening, de rest is voor gezamenlijke kosten.
Je bent helemaal geen zeur. Zelfs al zou hij geld hebben voor een vakantie, dan nog zou het niet meer dan fatsoenlijk zijn dat hij dat zou besteden aan leuke dingen doen met jou, aangezien jij de afgelopen tijd alles voor hém hebt betaald. Hij maakt gewoon misbruik van je. Hij zal wel een vlotte babbel hebben en alles wat krom is heel mooi recht kunnen lullen, maar hij is echt de aso hier, jij niet de zeur.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
-jolijn- schreef:
19-03-2018 10:54
hij is nu toch 26 en jullie zijn vier jaar samen? Je hoeft dan nog niet financieel "op de rit te zijn" om later, als je wat volwassener bent, prima met geld te kunnen omgaan. Het is niet hopeloos, bedoel ik.

Dat hij zijn financiën niet op de rit heeft is natuurlijk niet het grootste probleem. Dat hij van de TO profiteert is het probleem.

Hij kan niet met haar op vakantie want geen geld, vervolgens doen ze leuke dingen van haar geld, een gaat hij met vrienden op vakantie. Zij is gewoon geen prioriteit in zijn leven, tenzij ze betaalt dan maakt hij tijd voor haar...
Ik vermoed dat hij aan zijn vriendengroep niet durft toe te geven dat hij het geld gewoon niet heeft. En hij wil niet acjhterblijven. Vooral juist doordat hij allerlei onzinnige uitgaven heeft gedaan maakt hij de indruk dat hij het financieel goed heeft. Door nu zo'n vriendentripje te weigeren zal dat dus een ander beeld geven waar hij bang voor is.

Het is echter ook duidelijk dat hij jullie toekomst niet serieus wil nemen. En dat gaat niet gebeuren zolang jij je gedraagt alsof je zijn moeder bent, hem dus aanspreekt op zijn gedrag waarvan hij weet dat het fout is en hem ook nog eens uit de nood te helpen.

Aan jou om echt streng en hard voor jouzelf zijn en dus al dat bemoederen te stoppen en hem totaal vast te laten lopen terwijl jij jouw eigen toekomst plant. En als hij daardoor achterblijft, dan moet hij dat zelf ondervinden. Ga dus met vriendinnen op vakantie of zo.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
-jolijn- schreef:
19-03-2018 10:54

Dat klopt maar als iemand al een schuld heeft (hij staat zijn volledige inkomen in het rood). En niet zuinig gaat leven of gaat sparen zodat die voor zijn 30ste het huis uit is (wat ik niet zie gebeuren op deze manier als hij zo impulsief geld uit blijft geven). Dus dat is echt dweilen met de kraan open als hij zulke excuses gaat verzinnen om maar te blijven doen en ik vind 26 eigenlijk al wel een leeftijd waarop je op jezelf wilt wonen en niet meer bij pa en ma toch.

Hij werkt dus wel, alleen zijn volledige loon staat in het rood. En dan telkens als er nieuw loon binnen komt staat die weer op 0euro is het weer glad en aan het eind van de maand is het weer zijn gehele loon in de min. Zo draait de cirkel telkens rond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven