vriend sluit zich af

30-11-2023 14:41 78 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een hele lieve vriend alleen is er iets in onze relatie waar we maar niet uit komen.
Vriend heeft aanleg voor depressie en is nu net een paar maanden weer in een opwaartse spiraal.
We kunnen er goed over praten maar iedere keer als er iets gebeurt waardoor hij een terugslag krijgt trekt hij zich terug en is hij onbereikbaar voor mij.

Nu is het weer aan de hand, het ging een maand of 2 superlekker tot hij vorige week 2 grote tegenslagen op 1 dag te verduren kreeg. Hij stopt dan met appen en neemt de telefoon niet meer op. We hebben in 1,5 week nu een paar keer heel summier contact gehad, en verder reageert hij nergens op.
Ik weet dat ik hem de ruimte moet gunnen, aan de andere kant maakt het me zo machteloos (en daardoor boos) dat hij gewoon 0 ruimte lijkt te hebben voor het feit dat ik ook gevoel heb en dit gedrag van hem niet trek.

Nu kreeg ik vanmiddag een error en heb hem een paar keer achter elkaar gebeld en geappt. Niet handig, I know maar die stilte en dat negeren maakt echt het aller allerslechtste in mij los en ik kan het niet stoppen.

Hij werd boos, en nu negeert hij mij weer. Liefst spring ik in de auto naar hem toe, maar dat zal het alleen maar erger maken. Iemand een idee hoe we uit deze cirkel komen?
En stel ik mij aan of is zijn gedrag ook gewoon onbeschoft? Ik kom er zelf even niet meer uit :(
Merkimer schreef:
01-12-2023 14:07
Kris het gaat niet om de tegenslagen maar om het bijbehorende coping mechanisme wat iemand heeft.

Exact dit. Exact wat ik schreef. Maar wat Kris benoemd als "afwijkende gedachtengang over deze situatie in de grote mensen wereld ".

Ik ben dus toch niet zo "afwijkend". Maar dat wist ik uiteraard allang.
Merkimer schreef:
01-12-2023 14:07
Kris het gaat niet om de tegenslagen maar om het bijbehorende coping mechanisme wat iemand heeft.

Ik ken genoeg mensen inclusief mezelf die (wie niet) ook gewoon echt kutte dingen hebben meegemaakt.

Maar dat heeft nooit gerechtvaardigd in mijn ogen om een partner dan maar tijdens mijn zwelgsessies de silent treatment te geven.

En voor de ontvanger van het gedrag is die silent treatment pijnlijk. Of dat is omdat sinterklaas niet blijkt te bestaan of omdat zijn teennagel is ingegroeid of omdat zijn moeder is overleden. Ook lees ik uit de post van TO dat dit gedrag steeds de kop op steekt en niet eenmalig is.

Maar goed. Lets agree to disagree. Ik geloof niet dat wij er hetzelfde over denken.
Het is zeker niet mijn stijl en ik keur zijn gedrag niet goed. Wel vind ik het uitmaken om welk type tegenslag het gaat, maar daar hoeven we het niet over eens te zijn.
Ik heb om deze reden de relatie met mijn ex na 14 jaar verbroken.

Wij waren denk ik wel wat jonger dan jullie toen we bij elkaar kwamen maar ook hij had depressieve periodes.
Wat ik uiteindelijk belangrijk vond was hoe staat hij er in? Erkent hij wat er aan de hand is en probeert hij er ook echt wat aan te doen? Niet perse in de donkerste periode maar evt wanneer het weer iets opklaart om in contact te blijven en inzicht te krijgen in wat er gebeurt en hoe daar mee om te gaan.
Die depressie overkomt hem daar kan hij niks aan doen, maar wat doet hij er zelf aan?
Mijn ex was hier in het begin wel actief in maar later had hij er genoeg van en was in complete ontkenning wanneer het weer eens zover was en dat was voor mij de reden om voor mezelf te kiezen, omdat ik (pas na heel veel jaar) voor mezelf kon toegeven, dit gaat alleen maar erger worden.

Heel moeilijk de situatie waar jullie beiden in zitten, maar gezien zijn voorgeschiedenis, zolang hij niet in therapie gaat of medisch ondersteund gaat worden zal deze situatie blijven zoals nu.
En dan moet je kijken, vind ik de weegschaal nog overhellen naar de goede kant? of kost dit mij te veel?

Voor mij zelf merkte ik pas nadat wij uit elkaar waren hoe ontzettend veel energie het mij gekost had om elke keer rekening met hem te houden.

Heel veel sterkte TO, voor jullie beide een rotsituatie!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven