vriend sluit zich af

30-11-2023 14:41 78 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een hele lieve vriend alleen is er iets in onze relatie waar we maar niet uit komen.
Vriend heeft aanleg voor depressie en is nu net een paar maanden weer in een opwaartse spiraal.
We kunnen er goed over praten maar iedere keer als er iets gebeurt waardoor hij een terugslag krijgt trekt hij zich terug en is hij onbereikbaar voor mij.

Nu is het weer aan de hand, het ging een maand of 2 superlekker tot hij vorige week 2 grote tegenslagen op 1 dag te verduren kreeg. Hij stopt dan met appen en neemt de telefoon niet meer op. We hebben in 1,5 week nu een paar keer heel summier contact gehad, en verder reageert hij nergens op.
Ik weet dat ik hem de ruimte moet gunnen, aan de andere kant maakt het me zo machteloos (en daardoor boos) dat hij gewoon 0 ruimte lijkt te hebben voor het feit dat ik ook gevoel heb en dit gedrag van hem niet trek.

Nu kreeg ik vanmiddag een error en heb hem een paar keer achter elkaar gebeld en geappt. Niet handig, I know maar die stilte en dat negeren maakt echt het aller allerslechtste in mij los en ik kan het niet stoppen.

Hij werd boos, en nu negeert hij mij weer. Liefst spring ik in de auto naar hem toe, maar dat zal het alleen maar erger maken. Iemand een idee hoe we uit deze cirkel komen?
En stel ik mij aan of is zijn gedrag ook gewoon onbeschoft? Ik kom er zelf even niet meer uit :(
vindiknietleukmeer schreef:
30-11-2023 15:37
Dat lijkt mij ook heftig Courage, al denk ik dat het er bij hem ook zeker naar neigt.
Zou dit anders zijn als je samenwoont? Wij wonen een half uur bij elkaar vandaan en dat maakt het voor mijn gevoel extra lastig

Ja, anders maar niet beter maar dan wordt het erger.
Je kan je namelijk minder goed onttrekken aan zijn depressieve buien en schuilgedrag. Als je nog je eigen fijne plek hebt, dan is het makkelijker om zelf wel (levenslustig) door te gaan.
Los van de tegenslagen en depressie lees ik vooral een vermijdende coping/gedrag bij hem wat jouw (verlatings) angst triggert.
Ik zou dit ook niet trekken. Prima dat iemand tijd voor zichzelf nodig heeft maar daar hoort negeren en uit contact gaan niet bij.
Het is geen gezond patroon en hij lijkt geen gezonde hechting in de relatie te kunnen bieden.
Wat maakt dat je juist hem hebt gekozen om verliefd op te worden? Daar zit de kern van het probleem. Jij kiest dus voor een (emotioneel) niet bereikbare man? In de hoop hij toch veranderd?
Ga dit stuk uitzoeken voor jezelf. Deze partner gaat jou helaas niet bieden wat je nodig hebt. Je kan met hem geen gezonde hechting en binding ontwikkelen. Dat hij verder heel leuk is zal dit stuk nooit kunnen compenseren.
Anderlicht schreef:
30-11-2023 16:35
Los van de tegenslagen en depressie lees ik vooral een vermijdende coping/gedrag bij hem wat jouw (verlatings) angst triggert.
Ik zou dit ook niet trekken. Prima dat iemand tijd voor zichzelf nodig heeft maar daar hoort negeren en uit contact gaan niet bij.
Het is geen gezond patroon en hij lijkt geen gezonde hechting in de relatie te kunnen bieden.
Wat maakt dat je juist hem hebt gekozen om verliefd op te worden? Daar zit de kern van het probleem. Jij kiest dus voor een (emotioneel) niet bereikbare man? In de hoop hij toch veranderd?
Ga dit stuk uitzoeken voor jezelf. Deze partner gaat jou helaas niet bieden wat je nodig hebt. Je kan met hem geen gezonde hechting en binding ontwikkelen. Dat hij verder heel leuk is zal dit stuk nooit kunnen compenseren.
Kun je kiezen voor verliefdheid dan? Soms ontwikkelt het zo snel dat je een persoon nog echt niet goed kent.

Dan weet je toch helemaal niet welke problemen er eventueel spelen. Daar kom je pas gaandeweg achter.

En het kan ook in langdurige relaties op een zeker moment onstaan.

Weet gelijk weer waarom ik er geen zin meer in heb als ik dit schrijf. :proud:
Flipflop schreef:
30-11-2023 16:26

Het is mi niet onbeschoft zoals hij doet, maar het is ziektegedrag. Als je het zo bekijkt, kun je er misschien met een andere blik naar kijken.
En daar kan hij prima wat aan doen. Kwestie van willen en hard werken. De wereld hoeft niet om hem te draaien.
Flipflop schreef:
30-11-2023 16:41
Kun je kiezen voor verliefdheid dan? Soms ontwikkelt het zo snel dat je een persoon nog echt niet goed kent.

Dan weet je toch helemaal niet welke problemen er eventueel spelen. Daar kom je pas gaandeweg achter.

En het kan ook in langdurige relaties op een zeker moment onstaan.

Weet gelijk weer waarom ik er geen zin meer in heb als ik dit schrijf. :proud:
Het is juist niet zo’n toeval op wie je verliefd wordt. Vooral als je een onveilige hechting stijl hebt ontwikkeld dan val je onbewust op iemand die daarbij past.
Flipflop schreef:
30-11-2023 16:26
De oorzaak van de terugval is niet relevant. Het enige relevante is, dat het er is. Punt.
Dit is jouw mening, maar niet een algemeen geldende opvatting.

Het kan wel degelijk van belang zijn om te weten om wat voor tegenslag het gaat om iets te kunnen zeggen over TO haar situatie. Er zijn immers vormen van tegenslag die ervoor kunnen zorgen dat zelfs de meest stabiele persoon dit soort gedrag gaat vertonen.

Het is aan TO om te bepalen of ze wil antwoorden op deze vraag. Het is niet aan jou om te bepalen wat relevant is en wat niet.
Moiren schreef:
30-11-2023 16:42
En daar kan hij prima wat aan doen. Kwestie van willen en hard werken. De wereld hoeft niet om hem te draaien.
Als je heel diep zit, werkt dit natuurlijk niet zo.
Kris84 schreef:
30-11-2023 16:48

Het kan wel degelijk van belang zijn om te weten om wat voor tegenslag het gaat om iets te kunnen zeggen over TO haar situatie. Er zijn immers vormen van tegenslag die ervoor kunnen zorgen dat zelfs de meest stabiele persoon dit soort gedrag gaat vertonen.

Het is aan TO om te bepalen of ze wil antwoorden op deze vraag. Het is niet aan jou om te bepalen wat relevant is en wat niet.
Dank je, voor jouw mening. Die net zo goed een niet algemeen geldende opvatting is.
Flipflop schreef:
30-11-2023 16:54
Dank je, voor jouw mening. Die net zo goed een niet algemeen geldende opvatting is.
Ik stel alleen een vraag aan TO, ze mag er zelf mee doen wat ze wil.
Flipflop schreef:
30-11-2023 16:52
Als je heel diep zit, werkt dit natuurlijk niet zo.
Natuurlijk wel. In contact blijven wil niet zeggen dat je dagelijks uren de oren van de kop van je partner moet lullen. Maar op een basic appje even reageren met dat je het moeilijk hebt en af en toe op een appje reageren of even de telefoon opnemen kan echt wel, ook al kost het veel moeite. Het gaat tenslotte ook om je partner en niet alleen om jou.
Moiren schreef:
30-11-2023 16:57
Natuurlijk wel. In contact blijven wil niet zeggen dat je dagelijks uren de oren van de kop van je partner moet lullen. Maar op een basic appje even reageren met dat je het moeilijk hebt en af en toe op een appje reageren of even de telefoon opnemen kan echt wel, ook al kost het veel moeite. Het gaat tenslotte ook om je partner en niet alleen om jou.
Ik weet dat ik in herhaling val. Maar ik blijf er bij: als je heel diep zit, zoals mijn ex, dan is die ruimte er niet. Inmiddels is hij dood. Ik hoef denk ik niet uit te leggen waardoor.
Het is niet de vraag of hij onbeschoft is maar of zijn gedrag bij jou past. Of jij ertegen kunt en ermee om kunt gaan. Je kunt het zien als 'al' twee maanden goed maar ook als 'pas' twee maanden goed.

Ik geef je groot gelijk dat je er moeite mee hebt.
Ik wil ook wel eens alleen zijn maar vraag altijd of hij het goed vindt om dan en dan weer af te spreken en blijf geen uren onbereikbaar.
Moiren schreef:
30-11-2023 16:57

Precies. En als dat in die tien jaar na zijn scheiding nog niet gelukt is, dan gaat het ook niet meer lukken denk ik.
Flipflop schreef:
30-11-2023 17:09
Ik weet dat ik in herhaling val. Maar ik blijf er bij: als je heel diep zit, zoals mijn ex, dan is die ruimte er niet. Inmiddels is hij dood. Ik hoef denk ik niet uit te leggen waardoor.
Je wil niet weten hoevaak ik diep zit en hoevaak ik nog net aan leef.
Courage schreef:
30-11-2023 16:34
Ja, anders maar niet beter maar dan wordt het erger.
Je kan je namelijk minder goed onttrekken aan zijn depressieve buien en schuilgedrag. Als je nog je eigen fijne plek hebt, dan is het makkelijker om zelf wel (levenslustig) door te gaan.
Dit.
Mijn man heeft ook een chronische depressie en heel eerlijk, na 12 jaar dit meegemaakt te hebben sta ik op het punt van scheiden. Hoeveel ik misschien nog steeds om hem geef.
Ik.zou hier ook absoluut niet tegen kunnen en eigenlijk vind ik dat het sowieso niet handig is om tijdens een depressie een nieuwe relatie aan te gaan. Als je al heel lang samen bent is het iets anders maar als je net verkering hebt is iemand met een depressie toch helemaal niet leuk? Bovendien weet je helemaal niet hoe iemand is als ie uit de depressie komt... waarschijnlijk is dat een heel ander persoon.

Ik zou het uitmaken en voor een leuke verliefdheid gaan.
Deze man is een bodemloze put.
Ik heb ook een relatie gehad met een angstig / vermijdend type.

Altijd drama. Hij stuurde gewoon aan op stress als het even iets te lang goed ging of te dichtbij kwam. Het irritante was op de momenten dat ie wel in goeie doen was vlogen de vonken er vanaf. Hadden we ontzettend veel raakvlakken en spetterende seks.

Maar uit het schijnbaar niets trok hij zich dan weer terug. Verdween dagenlang zonder vooraankondiging van de radar. Was totaal onbereikbaar en praatte nooit over wat m dwars zat. Laag zelfbeeld. Zichzelf een loser vinden. De energie wegtrekken uit de kamer. Zwaar op de hand.

En nooit hulp willen zoeken want alles was moeilijk moeilijk. Na 4 jaar stonden we dus qua toekomst nog op exact hetzelfde punt als op dag 1. Ondanks de leuke kanten was het gewoon echt een no win scenario. Dit verandert alleen als dit type man er zelf werk van maakt of het nut van inziet. Anders niet.
30-11-2023 15:33
@Lila-Linda, ik weet dat hij het niet doet om mij te pesten en dat hij gewoon tijd nodig heeft om zich af te sluiten van de wereld en dan weer verder te kunnen. Maar het voelt zooooo enorm kut.

@justagirly, dank je wel!
Een vorige keer dat dit gebeurd heb ik aangegeven wat het met mij doet en in mij triggert. Dat we beide handelen vanuit pijn. We hadden afgesproken dat ik hem met rust zou laten maar dat hij in contact zou blijven. Dat is dus helaas niet gelukt. Misschien dat ik mij daardoor dit keer extra boos maak. En die boosheid komt weer voort uit onmacht, mij niet gezien voelen (oude pijn dus extra lastig)

In de OP staat "We hebben in 1,5 week nu een paar keer heel summier contact gehad, en verder reageert hij nergens op.".

Hebben jullie bij jullie afspraak om contact te houden ook specifieke, concrete afspraken gemaakt? Want anders hebben jullie misschien heel verschillende beelden bij het idee van "contact houden".

Ik kan me indenken dat je vriend die (in jouw ogen) summiere contacten mogelijk ziet als voldoen aan jullie afspraken? Zeker als die paar telefoontjes hem gigantisch veel energie kosten (of misschien zelfs het enige zijn dat hij die dagen doet, geen idee hoe diep hij zit).

Ook moet je niet onderschatten hoe donker of zonder levenslust iemands gedachten kunnen zijn. Dan is het niet een kwestie van "een schop en door". Niet dat iemand geen regie heeft over zijn eigen leven, maar zo simpel als dat is het ook niet.
En dat betekent ook niet dat jij alles van hem maar over je heen moet laten komen.

Lijkt me moeilijk als je zulke verschillende behoeftes hebt in een relatie...
Kris84 schreef:
30-11-2023 16:48

Ik vind het ook wel degelijk relevant. Is de tegenslag dat het regende toen hij naar huis moest fietsen, of van het kaliber dierbare overleden of ernstig ziek? Dat maakt wel verschil. Grote en minder grote tegenslagen horen bij het leven. Als hij bij het minst of geringste zo reageert, dan is dat ernstiger dan wanneer hij alleen in absolute crisis zo reageert.
Ik vind niet dat je je aanstelt en ik vind ook dat je het grootste gelijk van de wereld hebt als je hier uiteindelijk voor past. Jij hoeft jezelf niet op te offeren om dit op te vangen. Hij lijkt sowieso niet echt te snappen wat dit met jou doet. Het feit dat hij depressief is wil niet zeggen dat jij niet ook je gevoelens hebt en meetelt in deze relatie. Hij kan er niks aan doen dat hij depressief is, jij kan er niks aan doen dat je het af en toe even niet meer trekt. Het is geen eenrichtingsverkeer, waarbij alles van hem begrijpelijk is en jij je altijd maar groot moet houden. Je bent geen professional, je bent ook gewoon onderdeel van deze relatie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jufjoke schreef:
30-11-2023 18:22
Ik vind het ook wel degelijk relevant. Is de tegenslag dat het regende toen hij naar huis moest fietsen, of van het kaliber dierbare overleden of ernstig ziek? Dat maakt wel verschil. Grote en minder grote tegenslagen horen bij het leven. Als hij bij het minst of geringste zo reageert, dan is dat ernstiger dan wanneer hij alleen in absolute crisis zo reageert.
Nee het doet er niet. To schrijft dat het hem zijn vorige huwelijk heeft gekost en dat hij met tussenpozen dit soort periodes heeft. Het maakt niet uit. Want dit is wat het is. Wat de oorzaak ook is. Het zit hem veel meer in hoe hij er mee om gaat.

En het is ook niet aan ons om iets te zeggen of vinden van de zwaarte van de oorzaak. Wat voor de één loodzwaar is, fiets een ander zo doorheen. Het is irrelevant.

Dat iets voor ons al "licht" voelt, kan voor een ander loodzwaar zijn. En dan? Veranderd er iets aan de uitkomst voor de partner van to?
De goede momenten mogen nog zo fijn zijn, hoe hij zich nu gedraagt is ook wie/hoe hij is en dat moet je ook in de weegschaal leggen.
Wil je dat voor jezelf voor de rest van je leven?
Ik heb precies hetzelfde aan de hand gehad, en na héél veel geduld met hem te hebben gehad zat er geen verandering in. Ik blééf maar trekken aan een dood paard. De relatie was daardoor al lange tijd zó uit balans dat er maar 1 oplossing overbkeef: er een punt achter zetten.
30-11-2023 15:37
Dat lijkt mij ook heftig Courage, al denk ik dat het er bij hem ook zeker naar neigt.
Zou dit anders zijn als je samenwoont? Wij wonen een half uur bij elkaar vandaan en dat maakt het voor mijn gevoel extra lastig

Hij geeft overigens wel aan dat dit patroon van hem (oa) de reden is van zijn scheiding 10 jaar geleden
Oei, samenwonen met zo iemand moet je niet willen. Hier ervaring met een depressieve partner en wat was ik blij dat ik soms naar mijn eigen huis kon gaan!
bijtie schreef:
30-11-2023 16:28
Pas ook op met mensen die altijd allemaal ellende meemaken zoals ontslag, conflicten met instabiele vrienden of familie e.d. ook al kunnen ze er ogenschijnlijk niets aan doen.

Soms is het een vorm van zelfsabotage/zichzelf niet een beter leven gunnen en blijven hangen in bepaalde patronen. Als partner kan je daar kapot aan gaan in je pogingen er iets van te maken. Als ik maar meer dit doe of minder dat.

De mijne had dat, elke keer ging het opwaarts en dan gebeurde er weer onverwachts zoiets. Elke keer iets nieuws. Ik denk dat zijn leven er nu 12 jaar later er nog steeds zo uitziet. Met weer nieuwe partners die hem wanhopig proberen te bereiken als hij zit te schuilen.

Misschien projecteer ik teveel. Sorry. Maar ik plaats het toch even ter overweging voor jou TO.
Oh herkenbaar! Ik ken het ook. Dat nekt je uiteindelijk!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven