Vriend wil niets kwijt over persoonlijke dingen verleden

27-04-2010 08:53 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Nouja, ik weet wel dat ik het niet lang zou volhouden! M.i. is het gewoon wel belangrijk om een aantal van dit soort dingen met elkaar te kunnen bespreken. En dat hoeft natúúrlijk niet binnen de eerste drie maanden, maar een bepaalde openheid naar elkaar is voor mij wel essentieel.

Hoe is zijn familie, praten die makkelijk?
Al vinden wij dat je dat recht hebt... Het is zijn beslissing of hij dat met jouw wil delen of niet. Wil hij dat niet (zoals je zegt) dan kun je alleen daarop inspelen. Als het voor jou echt zo belangrijk is dat zit je op een soort van dood eind.

Ik denk dat je je beter kunt richten op wat jij wilt van een relatie, of je hiermee genoegen kúnt nemen en hoe je hiermee om kunt gaan.

Edit: dit zeg ik, er van uit gaande dat je al hem hebt aangesproken hierover en de discussie of hij dit wel of niet moet delen dus al gevoerd is. (En zijn beslissing dus vast staat.)
Overigens zou ik oppassen met de zin 'maar ik zie hem liever als een individu en vind dat dus niet echt een reden'. Hieruit klinkt dat je hem in dat stukje ook niet begrijpt. Misschien is dit voor hem wel echt een groot deel van zijn identiteit.

Als je dit ook zo naar hem hebt uitgesproken voelt hij zich misschien wel niet serieus genomen?
Geef het wat meer tijd. Misschien komt het verhaal vanzelf wel een keer. Sommige mensen praten nu eenmaal moeilijk over diep weggestopte persoonlijke dingen.
Hoe kort is kort?

Verder ben ik het eens met Laura, geef het tijd. Er zijn dingen van mijn vriend die hij pas na jaren wilde vertellen of hij wil het er helemaal niet over hebben.
Stephanietje; familie heb ik nog niet ontmoet...

Linddaatje: Je hebt gelijk, het is absoluut zijn beslissing. Dat vind ik ook het lastige, ik kan wel bedenken wat wel of niet mijn recht is maar uiteindelijk gaat het om wat hij wil.Ik vind het belangrijk maar vraag me eigenlijk af of het terecht is dat ik het belangrijk vind. M.i. heb je dit soort info nodig om iets op te bouwen. Of heb ik het daarin bij het verkeerde eind.

Stephanietje; heb ik niet gezegd. Ik erken dat stukje van hem maar anderzijds vind ik het ook niet echt een 'reden'. Maar dan kom ik weer op bovenstaande; uiteindelijk gaat het er niet om wat ik wel of niet goede redenen vind maar wat voor hem opgaat.

Laura80 Ja, ik denk ook dat hij in het algemeen lastig over persoonlijke dingen praat. Uiteraard wil ik dat respecteren. Maar ik merk dat ik behoefte heb aan bepaalde basisinfo om iets op te bouwen (zie ook reactie aan Linndaatje). Vraag me nu af in hoeverre het 'normaal' is dat ik dat wil...
Oh het is een Fries. Die zijn inderdaad sowieso weinig spraakzaam over hun verleden en moeten je eerst door en door vertrouwen voor je wat meer hoort maar dan nog blijven er dingen die ze nooit zullen vertellen.

Ze hangen de vuile was niet buiten.

(1 troost; ook niet over jou, mocht je ooit stomme dingen gaan doen )

Met andere woorden: hij verandert niet en het is aan jou of je daarmee kunt leven of niet. Hij zal je ooit wel wat dichterbij laten komen en misschien iets loslaten maar zo helemaal open nee dat verwacht ik niet. Ik kan het mis hebben en iedereen is natuurlijk weer anders maar dit is mijn ervaring als niet-Friezin in Friesland.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
quote:Hooverphonic schreef op 27 april 2010 @ 08:53:

Ben ik te veeleisend? Moet ik zijn wens respecteren en me op de toekomst richten. Of heb ik, als zijn vriendin, 'recht' op wat meer persoonlijke informatie?Je hebt geen recht en je moet niets. Als jij er niet tegen kan dat hij over sommige dingen niets wil zeggen, dan is aan jou de keus of je daar mee overweg kan of niet.

Persoonlijk zou voor mij een vriendin die meent "recht" te hebben, zeker als de relatie nog maar zo kort bestaat, een ex-vriendin zijn.

quote:PS Het is een Fries en die schijnen uberhaupt niet echt spraakzaam te zijn over persoonlijke dingen (althans, dat is wat hij zelf zegt..) maar ik zie hem liever als individu en vind dat dus niet echt een reden...Het is ook geen reden. Het is een excuus-argument om niet te hoeven zeggen "joh, rot op met je rechten, als ik ergens niet over wil praten praat ik er niet over."
Ik snap niet waarom je hem perse aan het praten wil hebben, als hij daar duidelijk over is.
Misschien kan je op een andere manier hem wat beter leren kennen. Door andere vragen te stellen? Wat hoop of wil je bereiken, doen, zijn over vijf jaar? Waar ben je het meest trots op? Wellke gebeurtenis heeft je het meest gevormd?

Wat is je grootste droom en of nachtmerrie......

succes Betty

wanneer ken je iemand echt? Moeilijk he......ik zit er ook altijd mee. En is het nodig om altijd alles te vertellen. Wanneer ben je eerlijk en wanneer niet? En waarover. Moet ik al mijn sores uit het verleden vertellen? Schrik ik de ander hier niet mee af.....

Is leven in het hier en nu en genieten niet de essentie....
Niet meer over doorzagen want dat helpt je toch niet en daardoor wordt hij juist gegarandeerd nog dwarser. Accepteren dat je er niet bij bent geweest in de eerste tig jaar of helft van zijn leven. Wat trouwens ook wel helpt, is meegaan als hij op bezoek gaat bij familie, dan hoor je nog wel eens wat verhalen (van broers en zussen) over hun gezamenlijke verleden.
Eens met Rider, niets aan toe te voegen ook.
Mijn man praat ook nooit over exen. Nu heeft hij niet echt problematische relaties achter de rug of zo, hij vindt het gewoon niet netjes om die meisjes uitvoerig te bespreken. Als ik iets vraag geeft hij er wel antwoord op, ik weet hoe ze heten, wanneer hij een relatie had met wie en nog wat algemene dingen, maar hij zal ook niet in detail over zijn ex-relaties vertellen.

Het maakt mij niet zoveel uit, maar het heeft dan ook geen impact op ons leven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik ben het trouwens wel eens met Rider, je hebt nergens recht op.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 27 april 2010 @ 09:41:

Mijn man praat ook nooit over exen. Nu heeft hij niet echt problematische relaties achter de rug of zo, hij vindt het gewoon niet netjes om die meisjes uitvoerig te bespreken. Als ik iets vraag geeft hij er wel antwoord op, ik weet hoe ze heten, wanneer hij een relatie had met wie en nog wat algemene dingen, maar hij zal ook niet in detail over zijn ex-relaties vertellen.

Het maakt mij niet zoveel uit, maar het heeft dan ook geen impact op ons leven.Je vriend is een echte gentleman! Het is een goed teken als iemand zo respectvol met mensen omgaat. Omgekeerd gaan er bij mij altijd alarmbellen rinkelen bij klaagzangen over exen.
Dank voor de reacties tot nu toe! Ik heb er zeker wat aan de mening van anderen te horen!

Geen recht... dat is misschien wel zo. Recht klinkt ook nogal dwingend... Misschien is het meer dat ik me afvroeg of het 'nodig' is dingen uit het verleden te weten om een toekomst op te bouwen. Dan gaat het er natuurlijk weer helemaal om wat voor dingen. Maar ik heb zelf het gevoel als ik zie dat mijn vriend in het verleden pijn is gedaan oid dat ik dan wil weten waarom zodat ik daar rekening mee kan houden.

Uiteraard wil ik mijn vriend accepteren zoals hij is. Aan de andere kant wil ik ook dat de relatie werkt. Ik wil hem dus vooral niet pushen.

Oh, om de vraag, hoe kort is kort te beantwoorden; we hebben iets sinds een jaar.
quote:Laura80 schreef op 27 april 2010 @ 09:49:

[...]

Je vriend is een echte gentleman! Het is een goed teken als iemand zo respectvol met mensen omgaat. Omgekeerd gaan er bij mij altijd alarmbellen rinkelen bij klaagzangen over exen.Mee eens. Ten tweede ben ook ik helemaal niet geinteresseerd in genante details uit vorige relaties. Mensen die daar wel in zijn geinteresseerd, ''voor de vorming'', doen ook alarmbellen rinkelen.
Het gaat trouwens niet alleen over relaties. Hij heeft ook het contact verbroken met zijn broer en ook daar wil hij verder niets over kwijt. Als ik erover begin (voorzichtig vragen of hij dat moeilijk vindt, wat de oorzaak was o.i.d) wil hij er niets over kwijt en zegt dat hij liever over de leuke dingen van het leven praat en dat ik dingen niet zo moet problematiseren...
@Sagrega; genante details hoef ik ook echt niet weten. Het gaat me niet om de kick ofzo. Ik wil hem begrijpen en dan dus ook de belangrijke gebeurtenissen in zijn leven die hem gemaakt hebben tot wat hij nu is en die emotioneel (zowel positief als negatief) voor hem zijn geweest.
Als jij wilt dat de relatie werkt dan respecteer jij hoe hij is tov het praten.

Kan je daar niet mee leven dan zou ik er nu dus een eind aan maken, voordat je elkaars leven straks zuur maakt.
Eens met Rider.

Je hebt, zeg je, ook nog maar kort een relatie, ik zou dan ook zeker niet te veel doorzeuren over zijn verleden. Als hij je het wil vertellen, krijg je het wel te horen en anders niet, heel simpel. Door te blijven zeuren jaag je hem alleen maar weg, want op een gegeven moment zal hij dat echt wel zat zijn.

Als je langer een relatie hebt, leer je elkaar vanzelf kennen en doe het er nou eigenlijk echt toe wat er in zijn vorige relaties gebeurde? Besteed liever meer aandacht aan je eigen relatie ipv zijn vorige relatie, daar maak je jezelf en hem veel gelukkiger mee.
Semper ubi sub ubi
Je bent niet veeleisend, jullie zijn klaarblijkelijk alleen erg verschillend, en persoonlijk zou ik er blij mee zijn dat al zo vroeg in een relatie te ontdekken. Als je zelf een makkelijke prater bent, graag van alles en nog wat wilt delen etc, denk ik niet dat een moeilijke prater/binnenvetter goed bij bij je past, en dat je in de toekomst alleen maar nog grotere irritatie gaat ervaren (vooral in de niet zulke leuke situaties des levens). En aangezien je het recht op het streven naar geluk hebt, zou ik er dus ook mee kappen als ik jou was.
Je hebt sinds kort ene relatie en wil nu al zijn hele verleden weten. Dat je hem wilt heplen begrijp ik, maar gun alkaar eerst detijd om elkaar in het hier en nu beter te leren kennen zonder het verleden erbij te halen. Dat komt ook wat jaloers over.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb ook een relatie gehad met zo'n type. Hij vond dat het verleden het verleden was en wilde daar dan ook niet over praten. Ik heb het 2,5 jaar volgehouden en toen wist ik nog niks over hem. Ik kon daar niet tegen, je kunt op deze manier niks opbouwen want je "kent" elkaar niet goed omdat hij het niet toe laat. Ik heb dan ook de relatie uiteindelijk verbroken, erg jammer want het was echt een schat van een jongen maar door zijn zwijgzaamheid kon de relatie zich ook niet verdiepen. Na deze relatie had hij spijt, wilde hij alsnog open kaart spelen en heeft me lange lange mails gestuurd met daarin van alles over zijn verleden, helaas was dat voor onze relatie te laat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven