Vriendin gaat trouwen
zondag 20 juli 2025 om 17:56
Ha,
Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.
Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.
Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
maandag 21 juli 2025 om 11:18
Je geeft de bijdrage voor de jurk in dit geval om de waardering van de vriendschap. Niet om de uitnodiging voor de bruiloft. Nu blijkt dat de bruid de vriendschap anders waardeert en dat zorgt voor het gekwetste gevoel. Cadeaus geef je dus zonder voorwaarden, maar afhankelijk van de relatie gun je iemand meer of minder. Je moet nu een gesprek hebben over de waarde van de vriendschap over en weer. Niet over het cadeau. Als je niet mee was gegaan met jurk kijken en daarna geen uitnodiging had gekregen, was op dat moment ook de mismatch in waardering van vriendschap naar boven gekomen. Dan had het je alleen geen geld gekost.
Dit is gewoon een pijnlijke situatie die de bruid had kunnen voorkomen door het cadeau niet te aanvaarden. Anderzijds is het ook een punt om voor jezelf te beoordelen of je deze vriendschap dan nog wel wil nu dit zo is gelopen.
maandag 21 juli 2025 om 11:29
Hoe weet je dan dat er aan beide kanten drie vrienden zijn uitgenodigd? Wist zij jou dat ook te vertellen? Overigens zou ik denk ik gewoon zeggen tegen die vriendin: klopt het dat ik nog geen uitnodiging voor de bruiloft heb gehad? Stel nou dat het wél is misgegaan bij de post, maar ook omdat het gewoon gek is dat je haar er niet over hebt gehoord zou ik doen alsof ik die andere vriendin van haar niet gesproken had.
maandag 21 juli 2025 om 11:34
Dit zou ik ook doen!Drackie schreef: ↑21-07-2025 11:29Hoe weet je dan dat er aan beide kanten drie vrienden zijn uitgenodigd? Wist zij jou dat ook te vertellen? Overigens zou ik denk ik gewoon zeggen tegen die vriendin: klopt het dat ik nog geen uitnodiging voor de bruiloft heb gehad? Stel nou dat het wél is misgegaan bij de post, maar ook omdat het gewoon gek is dat je haar er niet over hebt gehoord zou ik doen alsof ik die andere vriendin van haar niet gesproken had.
maandag 21 juli 2025 om 11:36
Dat zei ze. En het is inderdaad een mogelijkheid dat er iets met de post is misgegaan. Zo stom dat ik dit ook niet zelf bedacht had. Ik voel me wel wat rustiger nu! Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Dit moet het vast geweest zijn, ik stond al zo verbaasd te kijken. En die andere vriendin vertelde over dat ze het dus klein wilde houden en dat er nog twee vriendinnen (incl naam) zijn uitgenodigd, dus zodoende dat ik al conclusies ging trekken - vast veel te snel. Ik heb overigens mijn gevoel/gedachten gisteren niet gedeeld met die andere vriendin, het is dat ik er achteraf over ging piekeren.Drackie schreef: ↑21-07-2025 11:29Hoe weet je dan dat er aan beide kanten drie vrienden zijn uitgenodigd? Wist zij jou dat ook te vertellen? Overigens zou ik denk ik gewoon zeggen tegen die vriendin: klopt het dat ik nog geen uitnodiging voor de bruiloft heb gehad? Stel nou dat het wél is misgegaan bij de post, maar ook omdat het gewoon gek is dat je haar er niet over hebt gehoord zou ik doen alsof ik die andere vriendin van haar niet gesproken had.
Ik zal jullie laten weten hoe het gesprek deze week ging. Ik denk dat het een storm in een glas water was, er is vast iets misgegaan met de post. Dat hoop ik! Ik voel me echt een beetje dom nu.
viamia wijzigde dit bericht op 21-07-2025 11:36
1.37% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 11:36
Kan het misschien zijn dat de uitnodiging niet bij jou is aangekomen maar dat je wel gewoon welkom bent? En dat dit alles op een misverstand berust?
Edit: mosterd na de maaltijd.
Maar dan zou ik dat gewoon als insteek houden voor nu.
Je kan haar best een apje sturen om dit even te vragen. Hoef je niet zo nodig mee te wachten tot je haar ziet, maakt het voor jou alleen maar langer onzeker. En als je inderdaad niet bent uitgenodigd dan kan je dan nog even bedenken wat je wil doen toch?
Edit: mosterd na de maaltijd.
Maar dan zou ik dat gewoon als insteek houden voor nu.
Je kan haar best een apje sturen om dit even te vragen. Hoef je niet zo nodig mee te wachten tot je haar ziet, maakt het voor jou alleen maar langer onzeker. En als je inderdaad niet bent uitgenodigd dan kan je dan nog even bedenken wat je wil doen toch?
trien31 wijzigde dit bericht op 21-07-2025 11:40
53.89% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 11:46
Je zegt dat er van beide kanten 3 vrienden worden uitgenodigd. Vriendin die je in de stad trof noemt nog 2 die zijn uitgenodigd. Dus behoor je toch niet bij die 3? Ik zou niet vragen of er misschien iets bij de post is mis gegaan. Je geeft haar dan direct een mooie voorzet om zich hier uit te praten.
maandag 21 juli 2025 om 11:49
Maar we weten toch niet of dit gezegd is of dat dit de conclusie van TO was?yellowpino schreef: ↑21-07-2025 11:46Je zegt dat er van beide kanten 3 vrienden worden uitgenodigd. Vriendin die je in de stad trof noemt nog 2 die zijn uitgenodigd. Dus behoor je toch niet bij die 3? Ik zou niet vragen of er misschien iets bij de post is mis gegaan. Je geeft haar dan direct een mooie voorzet om zich hier uit te praten.
TO, ik denk dat ik vriendin even zou appen. Dan heb je duidelijkheid.
nova wijzigde dit bericht op 21-07-2025 12:08
0.09% gewijzigd
maandag 21 juli 2025 om 11:53
Wie zegt dat die andere vriendin het bij het rechte eind heeft. Je kan ook meer drama willen maken dan nodig.yellowpino schreef: ↑21-07-2025 11:46Je zegt dat er van beide kanten 3 vrienden worden uitgenodigd. Vriendin die je in de stad trof noemt nog 2 die zijn uitgenodigd. Dus behoor je toch niet bij die 3? Ik zou niet vragen of er misschien iets bij de post is mis gegaan. Je geeft haar dan direct een mooie voorzet om zich hier uit te praten.
Misschien is ze wel gewoon uitgenodigd. Hoe gek zou het zijn als ze niet komt.
Overigens had ik als uitnodigende partij wel nog even een apje gestuurd met de vraag of de kaart is aangekomen als je na een x aantal weken nog niks hebt gehoord.
maandag 21 juli 2025 om 11:58
yellowpino schreef: ↑21-07-2025 11:46Je zegt dat er van beide kanten 3 vrienden worden uitgenodigd. Vriendin die je in de stad trof noemt nog 2 die zijn uitgenodigd. Dus behoor je toch niet bij die 3? Ik zou niet vragen of er misschien iets bij de post is mis gegaan. Je geeft haar dan direct een mooie voorzet om zich hier uit te praten.
Dit.
Ooit ook eens gehad bij een nicht die trouwde (we waren ook niet heel dik met elkaar dus ik vond het prima) Mijn sibling was wel uitgenodigd. Ik heb niks gezegd en heb de bruiloft gewoon voorbij laten gaan. Maar nicht had wel vragen gehad waarom ik er niet was. En toen zou er ook 'iets mis gegaan zijn met de post"
Tuurlijk... ik geloof daar alleen helemaal niks van.
maandag 21 juli 2025 om 12:01
Precies! Lijkt me een heel normaal appje.
Antwoord 1: We houden het klein, ik spreek na de huwelijksreis wel met je af om bij te kletsen en de foto's te bekijken.
Antwoord 2: Oh wat stom, ik ben je helemaal vergeten uit te nodigen maar natuurlijk hoor jij er ook bij! Sorry sorry sorry!
maandag 21 juli 2025 om 12:03
Je vraagt toch altijd in je uitnodiging om een reactie en als je die niet krijgt bel je even na. Slechte smoes inderdaad.BeeDifferent schreef: ↑21-07-2025 11:58Dit.
Ooit ook eens gehad bij een nicht die trouwde (we waren ook niet heel dik met elkaar dus ik vond het prima) Mijn sibling was wel uitgenodigd. Ik heb niks gezegd en heb de bruiloft gewoon voorbij laten gaan. Maar nicht had wel vragen gehad waarom ik er niet was. En toen zou er ook 'iets mis gegaan zijn met de post"
Tuurlijk... ik geloof daar alleen helemaal niks van.
maandag 21 juli 2025 om 12:05
Antwoord 3: wat raar, natuurlijk ben je uitgenodigd, wat goed dat je het zegt want dan is er iets mis gegaan met de post. Ik heb nog een kaart thuis, die geef ik je donderdag!Pioen00 schreef: ↑21-07-2025 12:01Precies! Lijkt me een heel normaal appje.
Antwoord 1: We houden het klein, ik spreek na de huwelijksreis wel met je af om bij te kletsen en de foto's te bekijken.
Antwoord 2: Oh wat stom, ik ben je helemaal vergeten uit te nodigen maar natuurlijk hoor jij er ook bij! Sorry sorry sorry!
Er kan wel degelijk iets mis gaan met post, de laatste tijd zeker!
maandag 21 juli 2025 om 12:07
Wij deden dat destijds niet hoor en in vrijwel alle uitnodigingen die ik heb gehad stond alleen ‘laat uiterlijk 20 mei weten als je niet aanwezig kunt zijn’ bijvoorbeeld. Je aanmelden was bij alle bruiloften waar ik geweest ben nooit nodig (en dat waren er heel wat).
maandag 21 juli 2025 om 12:20
HTH schreef: ↑21-07-2025 09:18Ik ben eerlijk gezegd ook meer van het kamp dat ze je heeft uitgenodigd om de jurk mee te gaan uitzoeken omdat ze je niet uitnodigt (kan uitnodigen) voor haar bruiloft en ze je zo toch een beetje wil betrekken. Het geven en aannemen van het geld is van beiden een bevlieging. Dan is de communicatie van deze aanstaande bruid zacht uitgedrukt onhandig geweest.
Ik vind het net zo vreemd (en niet netjes) om een vriendin mee te nemen om een trouwjurk uit te zoeken, en haar vervolgens niet uit te nodigen voor de bruiloft. Dat voelt net zo ongepast als een vriendin vragen te helpen met de voorbereidingen van een verjaardagsfeest – slingers ophangen, boodschappen doen – zonder erbij te zeggen dat ze 'vriendin genoeg' is voor het verjaardagsfeest zelf.
Het is net zo pijnlijk als een vriendin buitensluiten van een vriendinnen-etentje, maar dan wel beloven dat je een doggie-bag met restjes voor haar meeneemt. Alsof ze dan toch ‘een beetje’ betrokken is.
Ik zou als TO zijnde mijn teleurstelling uitspreken. En, indien nog niet betaald, het aanbod om mee te betalen aan de jurk terugnemen - zo’n gebaar moet van beide kanten komen.
maandag 21 juli 2025 om 12:21
Dat moet haast wel joh. Ik kan me echt, echt niet voorstellen dat er letterlijk met geen woord over gerept wordt dat jij niet uitgenodigd zou zijn.viamia schreef: ↑21-07-2025 11:36Dat zei ze. En het is inderdaad een mogelijkheid dat er iets met de post is misgegaan. Zo stom dat ik dit ook niet zelf bedacht had. Ik voel me wel wat rustiger nu! Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Dit moet het vast geweest zijn, ik stond al zo verbaasd te kijken. En die andere vriendin vertelde over dat ze het dus klein wilde houden en dat er nog twee vriendinnen (incl naam) zijn uitgenodigd, dus zodoende dat ik al conclusies ging trekken - vast veel te snel. Ik heb overigens mijn gevoel/gedachten gisteren niet gedeeld met die andere vriendin, het is dat ik er achteraf over ging piekeren.
Ik zal jullie laten weten hoe het gesprek deze week ging. Ik denk dat het een storm in een glas water was, er is vast iets misgegaan met de post. Dat hoop ik! Ik voel me echt een beetje dom nu.
Nou ja, ik help het je hopen in ieder geval.
maandag 21 juli 2025 om 12:24
Wat ik zelf meegemaakt heb: twintig jaar geleden trouwde een vriendin van mij. We waren erg close en ik beschouwde haar echt als een van mijn beste vriendinnen. Zij had nog wel meer hele goede vriendinnen, maar die kende ik verder niet.
Toen ze vertelde over het huwelijksaanzoek was ik natuurlijk enorm blij en we hadden het vaak over alles rondom de voorbereiding.
Omdat ik aan de weg timmerde als fotograaf vroeg ik haar op een gegeven moment of ik niet mocht oefenen op haar bruiloft. Ik had nog geen ervaring met bruidsfotografie dus het leek me een goede optie.
Helaas vond zij dat niet; haar schoonzus zou al fotograferen (geen professional en ook geen ervaring). Ze was bang dat het 2 kapiteins op één schip zou worden.
Okay, ik was teleurgesteld, maar ik accepteerde de afwijzing.
Een poosje later kwam de uitnodiging. Het bleek dat ik niet uitgenodigd was voor de ceremonie, alleen voor het feest. Dat vond ik heel raar want ze had nooit zoiets gezegd. Ik stuurde een gepikeerde mail waarop ze antwoordde dat de ceremonie alleen voor familie was. De andere vriendinnen zouden ook alleen op het feest komen.
Ik was best wel verdrietig en heb een boze mail gestuurd. Achteraf heb ik daar spijt van. Vanuit haar kwamen er toen ook andere dingen boven tafel, waar ze mee zat maar waar ze het nooit met mij over had willen hebben. De vriendschap ging over. Ik heb het altijd betreurd dat ik zo fel reageerde. Nu denk ik: ik was best dom en naief, het had anders gemoeten. Maar ik heb het nooit meer aangedurfd om contact te zoeken.
Dus, conclusie TO, als toch blijkt dat je niet uitgenodigd bent, vraag dan om een gesprek en kijk vanuit daar weer rustig verder.
Toen ze vertelde over het huwelijksaanzoek was ik natuurlijk enorm blij en we hadden het vaak over alles rondom de voorbereiding.
Omdat ik aan de weg timmerde als fotograaf vroeg ik haar op een gegeven moment of ik niet mocht oefenen op haar bruiloft. Ik had nog geen ervaring met bruidsfotografie dus het leek me een goede optie.
Helaas vond zij dat niet; haar schoonzus zou al fotograferen (geen professional en ook geen ervaring). Ze was bang dat het 2 kapiteins op één schip zou worden.
Okay, ik was teleurgesteld, maar ik accepteerde de afwijzing.
Een poosje later kwam de uitnodiging. Het bleek dat ik niet uitgenodigd was voor de ceremonie, alleen voor het feest. Dat vond ik heel raar want ze had nooit zoiets gezegd. Ik stuurde een gepikeerde mail waarop ze antwoordde dat de ceremonie alleen voor familie was. De andere vriendinnen zouden ook alleen op het feest komen.
Ik was best wel verdrietig en heb een boze mail gestuurd. Achteraf heb ik daar spijt van. Vanuit haar kwamen er toen ook andere dingen boven tafel, waar ze mee zat maar waar ze het nooit met mij over had willen hebben. De vriendschap ging over. Ik heb het altijd betreurd dat ik zo fel reageerde. Nu denk ik: ik was best dom en naief, het had anders gemoeten. Maar ik heb het nooit meer aangedurfd om contact te zoeken.
Dus, conclusie TO, als toch blijkt dat je niet uitgenodigd bent, vraag dan om een gesprek en kijk vanuit daar weer rustig verder.
maandag 21 juli 2025 om 12:28
'En die andere vriendin vertelde over dat ze het dus klein wilde houden en dat er nog twee vriendinnen (incl naam) zijn uitgenodigd, dus zodoende dat ik al conclusies ging trekken - vast veel te snel '
TO: Benoemde die vriendin het aantal vriendinnen en dus 3? Zo ja: De vriendin die uitgenodigd is, noemde de namen van de twee andere vriendinnen die uitgenodigd zijn. En dan ben jij daar dus niet bij.
TO: Benoemde die vriendin het aantal vriendinnen en dus 3? Zo ja: De vriendin die uitgenodigd is, noemde de namen van de twee andere vriendinnen die uitgenodigd zijn. En dan ben jij daar dus niet bij.
maandag 21 juli 2025 om 12:33
Als iemand zegt dat er 3 vriendinnen zijn uitgenodigd en jij bent niet 1 van die 3 dan ben je niet uitgenodigd. Dus als jij denkt dat je wel bent uitgenodigd dan heeft diegene niet tegen jou gezegd dat er 3 zijn uitgenodigd.viamia schreef: ↑21-07-2025 11:36Dat zei ze. En het is inderdaad een mogelijkheid dat er iets met de post is misgegaan. Zo stom dat ik dit ook niet zelf bedacht had. Ik voel me wel wat rustiger nu! Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Dit moet het vast geweest zijn, ik stond al zo verbaasd te kijken. En die andere vriendin vertelde over dat ze het dus klein wilde houden en dat er nog twee vriendinnen (incl naam) zijn uitgenodigd, dus zodoende dat ik al conclusies ging trekken - vast veel te snel. Ik heb overigens mijn gevoel/gedachten gisteren niet gedeeld met die andere vriendin, het is dat ik er achteraf over ging piekeren.
maandag 21 juli 2025 om 12:40
maandag 21 juli 2025 om 12:46
Zou ik ook doen. Iets luchtigs, "hee ik kwam X tegen en realiseerde toen dat mijn uitnodiging nog niet aangekomen is. Moet ik me zorgen maken, haha".KatjaSasja schreef: ↑21-07-2025 12:40Check het bij haar met een appje; dat je vriendin X bent tegengekomen..bladiebla. Want het kan heel goed dat het fout is gegaan met de post. De verjaardagspost voor mijn tante die ik ruim 1,5 week geleden op de post heb gedaan is tot op heden niet aangekomen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in