Vriendin gaat trouwen
zondag 20 juli 2025 om 17:56
Ha,
Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.
Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.
Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
dinsdag 22 juli 2025 om 13:48
Ze had al geschreven dat ze deze week een afspraak met de vriendin heeft. Hopelijk inderdaad een misverstand!
dinsdag 22 juli 2025 om 13:50
Ik ben echt zo benieuwd naar de verklaring van je vriendin, of heb je die nooit gekregen?BriannaF schreef: ↑22-07-2025 09:57In dezelfde situatie gezeten, ik dacht dat het mijn beste vriendin was, samen op vakantie, haar jurk heeft maanden bij mij gehangen omdat haar aanstaande hem niet mocht zien, samen feestdagen vieren, kortom, heel close. Dacht ik. Tot ik niet uitgenodigd werd op haar bruiloft. Toen was het bij mij in één keer klaar.
dinsdag 22 juli 2025 om 13:54
Jij mocht al op haar jurk passen, dat was een erebaantje.BriannaF schreef: ↑22-07-2025 09:57In dezelfde situatie gezeten, ik dacht dat het mijn beste vriendin was, samen op vakantie, haar jurk heeft maanden bij mij gehangen omdat haar aanstaande hem niet mocht zien, samen feestdagen vieren, kortom, heel close. Dacht ik. Tot ik niet uitgenodigd werd op haar bruiloft. Toen was het bij mij in één keer klaar.
dinsdag 22 juli 2025 om 14:18
Ik had meteen al navraag gedaan bij mijn goede vriendin waar ik mee ben geweest met de jurk uitzoeken (ongeacht hoeveel honderden of duizenden euro's ik daaraan heb meebetaald), of mijn uitnodiging misschien kwijtgeraakt is in de post.
Je kunt maar beter weten waar je aan toe bent. En dat ik in zo'n geval niet uitgenodigd zou zijn zou niet eens in me opkomen. En als dat dan later wel zo blijkt te zijn, dan weet je gelijk hoe die 'vriendin' in de wedstrijd zit en kun je je conclusies trekken.
Je kunt maar beter weten waar je aan toe bent. En dat ik in zo'n geval niet uitgenodigd zou zijn zou niet eens in me opkomen. En als dat dan later wel zo blijkt te zijn, dan weet je gelijk hoe die 'vriendin' in de wedstrijd zit en kun je je conclusies trekken.
dinsdag 22 juli 2025 om 14:18
Ik suggereer niks. Ik geef voorbeelden voor hoe zo'n gesprek zou kunnen verlopen. Waarbij de een wat zegt, de ander reageert en vice versa. Doorgaans ontstaan dat soort gesprekken vrij natuurlijk en is het een pingpongen van gedachten en uitspraken en als je nergens in plannen of opmerkingen voorkomt, triggert dat dan ook vragen lijkt me.Lila-Linda schreef: ↑22-07-2025 12:22ja door de bruid, maar ik vind het raar om te suggereren, dat TO dat gesprek op gang moest brengen
dinsdag 22 juli 2025 om 15:18
Ik bedoelde dat ik die afspraak niet af zou wachten, maar eerder contact op zou nemen.Mighty_Macaw schreef: ↑22-07-2025 13:48Ze had al geschreven dat ze deze week een afspraak met de vriendin heeft. Hopelijk inderdaad een misverstand!
dinsdag 22 juli 2025 om 19:28
Ik heb het toen niet bespreekbaar gemaakt. Heb geen deel van haar jurk betaald of ben niet meegeweest. Ik vind het dan iemand zijn/haar eigen keuze. Los van het feit dat het wel pijn deed

woensdag 23 juli 2025 om 11:26
Weet niet hoe vaak TO haar vriendin spreekt. Als ze elkaar dagelijks appen maakt het het helemaal vreemd dat je niet weet of je naar haar bruiloft mag komen. Spreken ze elkaar maar heel af en toe dan is het misschien niet heel gek dat vriendin niet heeft gevraagd of TO de uitnodiging heeft ontvangen.
TO, wat ga je nu doen, al contact gehad?
woensdag 23 juli 2025 om 11:53
Deze TO heeft geschreven dat ze haar vriendin al een tijdje niet gesproken heeft, omdat die langere tijd in het buitenland zit voor werk.Tulpje22 schreef: ↑23-07-2025 11:26Weet niet hoe vaak TO haar vriendin spreekt. Als ze elkaar dagelijks appen maakt het het helemaal vreemd dat je niet weet of je naar haar bruiloft mag komen. Spreken ze elkaar maar heel af en toe dan is het misschien niet heel gek dat vriendin niet heeft gevraagd of TO de uitnodiging heeft ontvangen.
En twee hele dagen geleden heeft ze geschreven dat ze haar deze week ziet.
Ik trek daar een aantal conclusies uit:
1) De bruid wil na wat weken in het buitenland deze vriendin, de TO, in de eerste week al zien. Daarom denk ik dat deze vriendin belangrijk voor haar is.
2) De kans dat TO haar vriendin al gesproken heeft is klein. Ze schreef niet morgen of overmorgen, maar deze week.
En een andere conclusie is dat de vriendin van de bruid die TO sprak, die begon over klein vieren én namen van anderen noemden wel een heeeeeeel erg rare feeks zou moeten zijn om zo’n gesprek te beginnen tegen iemand waarvan ze weet dat die niet uitgenodigd is. En als ze wél zo’n feeks zou zijn, dán zou ze vast meer en duidelijker ingewreven hebben “ík ben uitgenodigd en jij lekker niet”.
Verder heb ik persoonlijk nog nooit geïnformeerd naar voortgang van de voorbereidingen, gastenlijsten etc. En misschien ligt het aan mijn leeftijd en mijn vrienden, maar bij mij is de trouwerij van goede vrienden wel één van de hoogtepunten van het jaar.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 23 juli 2025 om 12:29
Maar als je meegaat jurken passen voor zo'n gelegenheid, is het niet heel vreemd om het dan ook over die gelegenheid te hebben.feow schreef: ↑23-07-2025 11:53Deze TO heeft geschreven dat ze haar vriendin al een tijdje niet gesproken heeft, omdat die langere tijd in het buitenland zit voor werk.
En twee hele dagen geleden heeft ze geschreven dat ze haar deze week ziet.
Ik trek daar een aantal conclusies uit:
1) De bruid wil na wat weken in het buitenland deze vriendin, de TO, in de eerste week al zien. Daarom denk ik dat deze vriendin belangrijk voor haar is.
2) De kans dat TO haar vriendin al gesproken heeft is klein. Ze schreef niet morgen of overmorgen, maar deze week.
En een andere conclusie is dat de vriendin van de bruid die TO sprak, die begon over klein vieren én namen van anderen noemden wel een heeeeeeel erg rare feeks zou moeten zijn om zo’n gesprek te beginnen tegen iemand waarvan ze weet dat die niet uitgenodigd is. En als ze wél zo’n feeks zou zijn, dán zou ze vast meer en duidelijker ingewreven hebben “ík ben uitgenodigd en jij lekker niet”.
Verder heb ik persoonlijk nog nooit geïnformeerd naar voortgang van de voorbereidingen, gastenlijsten etc. En misschien ligt het aan mijn leeftijd en mijn vrienden, maar bij mij is de trouwerij van goede vrienden wel één van de hoogtepunten van het jaar.
En juist als het een van de hoogtepunten is, is het ook niet heel vreemd om het in de aanloop daarover te hebben, toch? Voor jou geldt dat niet en dat is natuurlijk ook oké.
vivalafete25 wijzigde dit bericht op 23-07-2025 13:23
0.03% gewijzigd
woensdag 23 juli 2025 om 14:15
Ik gok, dat ze de hele middag over de bruiloft gebabbeld hebben, waardoor bij TO geen enkele twijfel was over uitgenodigd zijnVivalafete25 schreef: ↑23-07-2025 12:29Maar als je meegaat jurken passen voor zo'n gelegenheid, is het niet heel vreemd om het dan ook over die gelegenheid te hebben.
En juist als het een van de hoogtepunten is, is het ook niet heel vreemd om het in de aanloop daarover te hebben, toch? Voor jou geldt dat niet en dat is natuurlijk ook oké.
woensdag 23 juli 2025 om 14:33
Maar dan zou toch ook verteld moeten zijn, dat het een bruiloft in kleine kring wordt?Lila-Linda schreef: ↑23-07-2025 14:15Ik gok, dat ze de hele middag over de bruiloft gebabbeld hebben, waardoor bij TO geen enkele twijfel was over uitgenodigd zijn
"Ik nodig drie vriendinnen uit. Sofie, Clara en Brit."
woensdag 23 juli 2025 om 15:55
Dat ging ook door mijn gedachtes maar deze to is al lang op het forum volgens mij .
woensdag 23 juli 2025 om 16:53
Schuimspekkie was volgens mij ook zeker een oudgediende, maar die had ook een vrij langlopend en bloedspannend bruilofts-topic waar we nogsteeds op catharsis wachtenYildizlar2 schreef: ↑23-07-2025 15:55Dat ging ook door mijn gedachtes maar deze to is al lang op het forum volgens mij .

woensdag 23 juli 2025 om 16:57
woensdag 23 juli 2025 om 17:02
Ja zo jammer dat er nooit een update kwamnooit1blijvenzitten schreef: ↑23-07-2025 16:53Schuimspekkie was volgens mij ook zeker een oudgediende, maar die had ook een vrij langlopend en bloedspannend bruilofts-topic waar we nogsteeds op catharsis wachten![]()

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in