Vriendin gaat trouwen

20-07-2025 17:56 355 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha,

Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.

Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
Catan schreef:
21-07-2025 08:59
Als ik lees wat TO schrijft dan begrijp ik wel heel goed hoe het gebeurde dat TO aanbood om mee te betalen:
Ik snap hoe de situatie verliep, maar ik zou dat al nooit aan hebben geboden om anderen (bijvoorbeeld stiefmoeder) niet te passeren. Ik zou bang zijn dat het niet gepast was. Maar dat is weer een heel ander topic. En hier duidelijk geen issue, want vriendin heeft het geaccepteerd.
Pioen00 schreef:
21-07-2025 08:34
Die vriendin spoort niet, heb nu al medelijden met die lieve vriend van haar.
Misschien is de ‘lieve vriend’ wel de aanstichter hè?
We weten het niet
Sierlijk schreef:
21-07-2025 07:58
Niet iedereen is zo adrem en soms wil je checken of het nu raar is. En heb je tijd nodig om tot een verstandige reactie te komen. Ik ben ook iemand die een tijdje kan broeden op dit soort dingen. Spontaan van alles roepen kan zomaar verkeerd uitpakken bij mij.
Ja bij TO ook. Dure spontane uitval.
Attraverso schreef:
21-07-2025 08:12
Wanneer het niet zo duidelijk is, akkoord. Maar in dit geval is er niemand die je gaat zeggen dat je verkeerd bent hoor en met je gewoon bij de feiten te houden zeg je niets verkeerd.
En dan nog is even ‘bevriezen’ volstrekt natuurlijk
viamia schreef:
20-07-2025 17:56
Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd.
En dan niet de vriendin kiezen die als enige mee is de bruidsjurk uitzoeken én die je daarvoor laat betalen.

Ik zou een tikkie sturen voor jouw aandeel van die jurk.
Ik ben eerlijk gezegd ook meer van het kamp dat ze je heeft uitgenodigd om de jurk mee te gaan uitzoeken omdat ze je niet uitnodigt (kan uitnodigen) voor haar bruiloft en ze je zo toch een beetje wil betrekken. Het geven en aannemen van het geld is van beiden een bevlieging. Dan is de communicatie van deze aanstaande bruid zacht uitgedrukt onhandig geweest.

Maar wat als ze straks zegt dat je toch bent uitgenodigd? Of uit zichzelf zegt dat het geld van de jurk niet hoeft na nader inzien? Dan nog ben je nog steeds tweede keus.
Voor mij persoonlijk zou alleen een goede verklaring voor het niet uitnodigen en meenemen voor het passen/uitzoeken van de jurk de vriendschap nog kunnen redden.

Hoe sta je daar zelf in TO?
Catan schreef:
21-07-2025 08:59
Als ik lees wat TO schrijft dan begrijp ik wel heel goed hoe het gebeurde dat TO aanbood om mee te betalen:
Ja, gewoon begrijpelijk. En ook vooral heel erg lief van TO. Het is de vriendin die niet spoort.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Attraverso schreef:
21-07-2025 07:51
Helemaal eens hoor. Daarom zet ik er ook bij dat het handigste was geweest 'alle goede vriendinnen of geen enkele' maar ik denk dat de bruid zich er ook niet goed bij voelt, dat heel onhandig probeert op te lossen en niet durft zeggen hoe het zit.

Ik ben trouwens vaak verwonderd hoe veel mensen niet voor hun eigen mening durven uitkomen bij hun partner of vrienden. In de plaats van to had ik hier geen topic geopend om een.mening te vragen maar had ik al lang mijn ongenoegen geuit bij mijn vriendin.
Ik vind het fijn om even te checken bij jullie of mijn gevoelens en verwarring gegrond zijn. Ik heb het gevoel dat dit best wat spanning onder de jarenlange vriendschap zet en ik wil niet ondoordacht dit ter sprake brengen. Zeker omdat vriendin nu vol in de voorbereidingen en roze wolk van de aankomende bruiloft zit.

Om ook even op wat andere reacties te reageren: stiefmoeder zei "ik vind de jurk zo mooi, als ik kon bijdragen dan had ik dat zeker voor je willen doen" (ze zit financieel niet zo ruim). En toen ontstond dus dat moment waarin ik zei dat ik dus graag wilde helpen als dat haar dag nóg mooier zou maken. Ik wilde uiteraard niet stiefmoeder voorbij gaan. Die waardeerde het trouwens ook enorm. Het zou kunnen dat het van beide kanten een bevlieging was. Ik wil ook niet meteen alles van de negatieve kant bekijken en vriendin gelijk afschieten, maar ik zit er wel mee. Normaal gesproken ben ik niet zo kwistig met cadeaus en geld trouwens.
viamia wijzigde dit bericht op 21-07-2025 09:41
3.88% gewijzigd
Attraverso schreef:
21-07-2025 07:28
Het was uiteraard het handigste mocht de bruid gezegd hebben dat to mee mocht om de jurk uit te liezen omdat ze niet bij de genodigden is (ben er écht van overtuigd dat het daarom gaat) maar het allerhandigste was uiteraard geweest 'alle goeie vriendinnen of geen enkele'.
Maar stel dat de vriendin van TO zo dacht.
Dan had ze alsnog de gulle bijdrage aan de jurk niet moeten aannemen.
HTH schreef:
21-07-2025 09:18
Maar wat als ze straks zegt dat je toch bent uitgenodigd? Of uit zichzelf zegt dat het geld van de jurk niet hoeft na nader inzien? Dan nog ben je nog steeds tweede keus.
Voor mij persoonlijk zou alleen een goede verklaring voor het niet uitnodigen en meenemen voor het passen/uitzoeken van de jurk de vriendschap nog kunnen redden.

Hoe sta je daar zelf in TO?
Dit hangt denk ik echt af van hoe het gesprek gaat, hoe vriendin reageert en hoe ik me daarna voel. Ik zal er even over na moeten denken waarschijnlijk.
Jij ziet de vriendschap blijkbaar toch hechter dan zij het ziet. Als jij niet bij de 3 vriendinnen zit die bij de bruiloft zijn en ze je daarom mee nam voor het uitzoeken van de jurk (als goedmakertje?) had ze dat moeten zeggen. Als hele goede vriendinnen moet je dat gewoon kunnen zeggen. Als ik nu na haar aanspreken alsnog zou worden uitgenodigd zou ik er vriendelijk voor bedanken. Voor verdere vriendschap met haar trouwens ook.
ldp schreef:
21-07-2025 07:45
Maar ook die variant is toch heel raar? Waarom zou het een eer zijn om mee te mogen met de voorbereidingen van iets leuks wat zonder jou gaat gebeuren?

Ha Attraverso, ik heb morgen een etentje met al mijn vrienden. Kom jij helpen groente snijden en tafeldekken? Ik zoek ook nog iemand die het tafelkleed kan strijken. Het zou zó gezellig zijn als je zou komen helpen!!

ja joh leuk, ik hoor je helemaal niks zeggen over het vlees. Ik kom toch langs de slager, haal wel even biefstuk voor iedereen.

Top, dank je wel. Ga je zelf nog iets leuks doen trouwens, morgen?

Het laatste deel maakt het het ergst, maar het eerste stuk is al idioot.
Je verwoordt het gevoel wel heel treffend moet ik zeggen.
Punt één: Je bent dus niet één van de drie beste vriendinnen, terwijl meegaan voor de jurk dat wel suggereerde. Dat doet pijn en dat kan de bruid niet meer herstellen door je alsnog uit te nodigen.

Tweede punt: Nu je niet uitgenodigd bent, had je waarschijnlijk alleen een kaart of bloemen gestuurd. Je had zeker geen groot cadeau gekocht als vriendin nummer 4.

Linkje naar dit topic en een tikkie?
...
Het kan dat ze jou heeft meegevraagd voor het uitzoeken van de jurk omdat je niet op de bruiloft bent uitgenodigd en dat zij in een opwelling jouw genereuze aanbod heeft aangenomen.
Maar dan nog, dan had ze zich toch moeten bedenken dat je zo’n goede vriendin bent dat jij er hoe dan ook bij moet zijn op die dag.
Ik begrijp niet hoe iemand zoiets kan aannemen en vervolgens diegene compleet passeert.
Cum non tum age
Ik snap die opmerkingen over een tikkie sturen niet. Het is tamelijk bizar om een tikkie te sturen voor een cadeau dat je hebt gegeven omdat je niet bent uitgenodigd voor de bruiloft. Het is ook passief agressief gedrag om dat te doen. Een cadeau geef je zonder voorwaarden.
Waar het over gaat is de verwachting die is ontstaan door mee te gaan met de jurk kijken. Nu is er teleurstelling omdat je kennelijk niet de positie hebt die je dacht te hebben bij je vriendin. Dan ben je gekwetst. Je praat daar dan over met je vriendin. Een tikkie sturen lost niks op. Je loopt nog steeds met een naar gevoel.
Het zou mij ook de eer te na zijn om mn cadeau terug te vragen. Ik zou dat gesprek aan gaan en als ze niet zelf aanbiedt het terug te geven en/of je alsnog uitnodigt, dan mag zij haar bruiloft gaan vieren in een jurk waarvan ze weet dat haar vriendin er door gekwetst is. Ik zou dat persoonlijk als bruid ook niet fijn vinden.
Ik vind meegaan om de trouwjurk te kopen echt niet te vergelijken met uitgenodigd worden op de bruiloft.
Alsof dat zo'n enorme eer is, als je daarna niet op het feestje zelf mag komen.

Vriendin had moeten aangeven dat je niet op de bruiloft mocht komen. Of ze had je gewoon wel moeten uitnodigen.
Geld terugvragen zou ik dan weer niet doen. Laat het maar flink ongemakkelijk zijn voor vriendin, dat is het voor jou ook.

Sterkte met het gesprek, hopelijk kun je de boodschap overbrengen.
Griselda schreef:
21-07-2025 10:08
Ik vind meegaan om de trouwjurk te kopen echt niet te vergelijken met uitgenodigd worden op de bruiloft.
Alsof dat zo'n enorme eer is, als je daarna niet op het feestje zelf mag komen.

Vriendin had moeten aangeven dat je niet op de bruiloft mocht komen. Of ze had je gewoon wel moeten uitnodigen.
Geld terugvragen zou ik dan weer niet doen. Laat het maar flink ongemakkelijk zijn voor vriendin, dat is het voor jou ook.

Sterkte met het gesprek, hopelijk kun je de boodschap overbrengen.

Het lijkt mij dat de keuze om TO niet uit te nodigen voor de bruiloft achteraf is besloten (maar ik weet er natuurijk helemaal niks van, dat weet niemand hier). Dan is dat natuurlijk een bizarre keuze. Iemand niet uitnodigen die zo'n groot cadeau heeft gegeven (of denkt ze dat je zoveel geld hebt dat je het toch niet voelt in je portemonnee?). Als er nl. bij voorbaat al besloten was dat jij niet naar de bruiloft mocht komen, (en dit misschien een soort goedmakertje moest zijn/ dan weet ze ergens ook wel dat het niet ok is en had ze dat ook van te voren kunnen zeggen en jouw cadeau niet accepteren). dan vind ik het gewoon echt kwaadaardig.
Galileogalilei schreef:
21-07-2025 10:14
Het lijkt mij dat de keuze om TO niet uit te nodigen voor de bruiloft achteraf is besloten (maar ik weet er natuurijk helemaal niks van, dat weet niemand hier). Dan is dat natuurlijk een bizarre keuze. Iemand niet uitnodigen die zo'n groot cadeau heeft gegeven (of denkt ze dat je zoveel geld hebt dat je het toch niet voelt in je portemonnee?). Als er nl. bij voorbaat al besloten was dat jij niet naar de bruiloft mocht komen, (en dit misschien een soort goedmakertje moest zijn/ dan weet ze ergens ook wel dat het niet ok is en had ze dat ook van te voren kunnen zeggen en jouw cadeau niet accepteren). dan vind ik het gewoon echt kwaadaardig.
Ik weet bijna niet welke van de 2 ik lulliger vind.
Doet er ook eigenlijk niet meer toe. Getuigt van een enorm gebrek aan fatsoen vanuit kant van vriendin!
Als ze idd van te voren al wist dat je niet uitgenodigd zou gaan worden maar wel jouw gift geaccepteerd heeft zegt dat wel heel veel over haar .
zwembad84 schreef:
21-07-2025 10:06
Een cadeau geef je zonder voorwaarden.
Er zijn altijd voorwaarden. Je geeft niet zomaar iemand een heel duur cadeau. Als je niet wordt uitgenodigd voor een bruiloft stuur je een kaartje en misschien een peper en zout stelletje.
TO, als je was uitgenodigd voor het uitzoeken van de jurk en niet had meebetaald, dan zou je waarschijnlijk evenveel in verwarring zijn?

Ik denk dat je het meebetalen alleen noemt om duidelijk te maken hoe jullie band (volgens jou) is/was.
Catan schreef:
21-07-2025 10:42
TO, als je was uitgenodigd voor het uitzoeken van de jurk en niet had meebetaald, dan zou je waarschijnlijk evenveel in verwarring zijn?

Ik denk dat je het meebetalen alleen noemt om duidelijk te maken hoe jullie band (volgens jou) is/was.
Het voegt wel een extra mate van lulligheid toe aan hele gebeuren.

Ik zou denk ik ook best wel gekwetst zijn als ik niet op de bruiloft van een goede vriendin zou mogen komen en andere vriendinnen wel. Zeker als de vriendschap al sinds de middelbare school bestaat en zo hecht is dat je wel mee mag om de jurk uit te zoeken.
Ik heb ook die vragen, maar helaas reageert TO niet overal op (snap dat ze meer te doen heeft).

Vraag me gewoon af hoe dat dan gegaan is. Jij biedt aan die jurk te betalen, wat zij aanneemt. Hoeveel tijd later hoorde jij dan van haar dat je niet uitgenodigd bent? Gaat dat om een dag/week, of een half jaar? En hoe zegt ze dat dan? Zomaar vanuit het niks: oh ja, jij mag niet komen hoor. Of had jij het over die dag, dat jij zei: ik heb zo'n zin in je bruiloft en om je te zien in je mooie jurk. Dat zij dan zegt: ehm jij bent helemaal niet uitgenodigd...
Of kwam je er achter doordat die anderen een uitnodiging hebben gehad en jij niet?
Lijkt mij dat als je vriendin het letterlijk zo tegen jou zegt: ' jij bent niet uitgenodigd', dat je dan op dat moment ook al wel iets gezegd hebt, je verbazing hebt laten blijken? Of was je zo verbaasd, wat ik me ook wel weer voor kan stellen, dat je weinig hebt gezegd? Maar kan me ook indenken dat je dan wel iets zou zeggen van 'oh, dat wist ik niet, ging er wel een beetje vanuit dat ik mocht komen, ook omdat ik bij het uitzoeken van je jurk was'.

Hoe dan ook, ik zou haar zeker alsnog zeggen dat je teleurgesteld en verbaasd bent dat je niet uitgenodigd bent. En ook zeker laten blijken dat je het nu raar vindt dat je de jurk gedeeltelijk voor haar hebt betaald. Ik zou, als ik niet uitgenodigd zou zijn en enkele andere vriendinnen wel, enkel een kaart gestuurd hebben. Een cadeau vind ik dan niet logisch, laat staan een grote bijdrage voor een jurk.
Tulpje22 schreef:
21-07-2025 10:52
Ik heb ook die vragen, maar helaas reageert TO niet overal op (snap dat ze meer te doen heeft).

Vraag me gewoon af hoe dat dan gegaan is. Jij biedt aan die jurk te betalen, wat zij aanneemt. Hoeveel tijd later hoorde jij dan van haar dat je niet uitgenodigd bent? Gaat dat om een dag/week, of een half jaar? En hoe zegt ze dat dan? Zomaar vanuit het niks: oh ja, jij mag niet komen hoor. Of had jij het over die dag, dat jij zei: ik heb zo'n zin in je bruiloft en om je te zien in je mooie jurk. Dat zij dan zegt: ehm jij bent helemaal niet uitgenodigd...
Of kwam je er achter doordat die anderen een uitnodiging hebben gehad en jij niet?
Lijkt mij dat als je vriendin het letterlijk zo tegen jou zegt: ' jij bent niet uitgenodigd', dat je dan op dat moment ook al wel iets gezegd hebt, je verbazing hebt laten blijken? Of was je zo verbaasd, wat ik me ook wel weer voor kan stellen, dat je weinig hebt gezegd? Maar kan me ook indenken dat je dan wel iets zou zeggen van 'oh, dat wist ik niet, ging er wel een beetje vanuit dat ik mocht komen, ook omdat ik bij het uitzoeken van je jurk was'.

Hoe dan ook, ik zou haar zeker alsnog zeggen dat je teleurgesteld en verbaasd bent dat je niet uitgenodigd bent. En ook zeker laten blijken dat je het nu raar vindt dat je de jurk gedeeltelijk voor haar hebt betaald. Ik zou, als ik niet uitgenodigd zou zijn en enkele andere vriendinnen wel, enkel een kaart gestuurd hebben. Een cadeau vind ik dan niet logisch, laat staan een grote bijdrage voor een jurk.
Het zijn ook veel reacties, maar ik probeer zo goed als mogelijk op alle vragen antwoord te geven. Je vraag had ik denk ik over het hoofd gezien. Ik kwam erachter doordat ik gisteren één van de vriendinnen die wel is uitgenodigd, tegenkwam in de stad en zij begon over de bruiloft. En toen bleek dus dat de uitnodigingen al verstuurd zijn. Ik dacht eerder nog, hee ik heb niks ontvangen, dat is wel erg kort voor de bruiloft (die is komende maand). Ik ging er vanuit dat dat nog wel zou komen en had er nog niet naar gevraagd bij mijn vriendin. Die is overigens wat langer op reis nu voor werk, dus heb haar ook al een aantal weken niet gezien. Ik zie haar deze week.

Ik denk overigens dat ik ook teleurgesteld zou zijn als ik niet had bijgedragen aan de jurk, maar het geeft de hele situatie nog wel een andere lading voor mijn gevoel.

Oh, en om ook nog even te reageren op wat andere mensen suggereren: ik ga geen geld terugvragen of een tikkie sturen. Dat vind ik dan weer zelf niet zo netjes. Ik zie het maar als een les, om niet al te gul te zijn, ook niet naar vrienden, helaas.
Wauw ze heeft dus zelf niets gezegd maar je hebt het via via gehoord .
Dat geld zou ik wel overleven maar de vriendschap zou over zijn .
Ze had bij de uitnodiging voor het jurken passen de kans kunnen nemen en het je verteld hebben .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven