Vriendin gaat trouwen
zondag 20 juli 2025 om 17:56
Ha,
Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.
Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
Ik heb een vriendin sindsdat we 14 zijn. We hebben lief en leed gedeeld. Intussen is zij alweer een jaar of 9/10 samen met haar lieve vriend en gaan ze trouwen. Ik ben heel blij voor haar! Ze heeft me uitgenodigd om mee te gaan naar een afspraak om de bruidsjurk uit te zoeken. Ze is op 1 prachtige jurk verliefd geworden, maar die lag behoorlijk boven haar budget. Ik heb daarom aangeboden om als bruidscadeau dat verschil te betalen en dat waardeerde ze enorm. Het was echt een heel lief moment en ze was super gelukkig met de jurk.
Nu is het zo, dat de bruiloft er binnenkort aankomt... en ik ben niet uitgenodigd. Ze wilde het klein houden, vandaar dat zij en haar man ieder 3 vrienden hebben uitgenodigd. Nu is het haar feestje en bepaal je uiteraard zelf hoe je dit invult en dit respecteer ik. De keuze om flink te doneren aan haar bruidsjurk was daarnaast ook echt de mijne. Toch doet dit best wel pijn, omdat ik me toch afvraag waar ik sta als vriendin. Bij het uitzoeken van de bruidsjurk was trouwens verder alleen haar stiefmoeder aanwezig, geen andere vriendinnen. Ik heb het nog niet met haar besproken, wil dat wel nog gaan doen. Ik weet alleen niet echt wat hiervan te vinden.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeën hierover. Misschien verwijder ik later ivm herkenbaarheid nog wat details.
zondag 20 juli 2025 om 21:23
Ik vind meebetalen aan een trouwjurk echt niet iets dat je iemand die niet genodigd is laat doen. Wat voor bedrag dan ook.Winterkoud schreef: ↑20-07-2025 21:02Overigens geen idee in hoeverre dit boven budget was, 500 euro of 1500,- euro maakt natuurlijk ook al groot verschil. En of je dan toch die jurk even past.
zondag 20 juli 2025 om 21:24
Dit zou het aannemen van bijdrage jurk nog vreemder maken. TO geeft zelf aan dat het een behoorlijk bedrag is.
Nadeel van klein houden met enkele vrienden is dat je dit soort situaties krijgt.
zondag 20 juli 2025 om 21:26
Deze reactie was meer op het deel wanneer pas je een jurk boven budget.
500,- erboven kan ik me nog voorstellen, maar veel hoger dan dat lijkt me onlogisch.
Sowieso zou ik van vriendinnen nooit geld aannemen voor bijdrages aan een trouwjurk of iets in die trant.
zondag 20 juli 2025 om 21:26
Als je dan ook maar wel voor lief neemt dat vriendschappen kunnen sneuvelen of dat er familieverhoudingen op scherp komen te staan.Vivalafete25 schreef: ↑20-07-2025 21:15Wow. Ik ben altijd heel erg van het credo "iedereen moet zelf weten wie hij of zij uitnodigt"
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 20 juli 2025 om 21:29
Trouwen… waar is het goed voor?
Iedereen weet dat je gezeik gaat krijgen als je je zelf oplegt ‘maar drie vriendinnen’ uit te nodigen, terwijl je meer dan drie goede vriendinnen hebt.
Als ik iemands ‘nummer-4-vriendin’ zou zijn zou dat nog steeds een hele goede vriendin kunnen zijn. Geen vuiltje aan de lucht.
Maar als ik niet op die hele goede vriendin haar bruiloft mag komen en die andere drie wel dan zakt die vriendschap wel even een paar graden onder nul…
En wel meevragen om de jurk uit te zoeken én een gulle bijdrage aan die jurk accepteren. Neeneenee nee
Iedereen weet dat je gezeik gaat krijgen als je je zelf oplegt ‘maar drie vriendinnen’ uit te nodigen, terwijl je meer dan drie goede vriendinnen hebt.
Als ik iemands ‘nummer-4-vriendin’ zou zijn zou dat nog steeds een hele goede vriendin kunnen zijn. Geen vuiltje aan de lucht.
Maar als ik niet op die hele goede vriendin haar bruiloft mag komen en die andere drie wel dan zakt die vriendschap wel even een paar graden onder nul…
En wel meevragen om de jurk uit te zoeken én een gulle bijdrage aan die jurk accepteren. Neeneenee nee
Hier kom ik nog op terug
zondag 20 juli 2025 om 21:29
Niet als je budget 100,- is. Dan is uiteraard / hoogst waarschijnlijk die jurk van 600,- een stuk mooier.Winterkoud schreef: ↑20-07-2025 21:26Deze reactie was meer op het deel wanneer pas je een jurk boven budget.
500,- erboven kan ik me nog voorstellen,
Op een veel ruimer budget zal 500,- niet zo veel uitmaken en is er , denk ik, ook veel meer keus in die prijsklasse.
zondag 20 juli 2025 om 21:31
Om je adressenbestand flink uit te kunnen dunnen.

zondag 20 juli 2025 om 21:46
Ik vind dat vooral dom. Heb dat zelf niet gedaan.MyLittlePony schreef: ↑20-07-2025 20:53Puur nieuwsgierigheid: is dat een ding? Weten dat je een jurk in de verte niet kan betalen en dan toch passen?
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
zondag 20 juli 2025 om 21:52
Nu heb je denk ik weinig keus in echt bruidsjurken van 100,- maar zeker er zit verschil in wat je budget uiteraard is en hoeveel duurdere jurk je dan eventueel toch past.blijfgewoonbianca schreef: ↑20-07-2025 21:29Niet als je budget 100,- is. Dan is uiteraard / hoogst waarschijnlijk die jurk van 600,- een stuk mooier.
Op een veel ruimer budget zal 500,- niet zo veel uitmaken en is er , denk ik, ook veel meer keus in die prijsklasse.
zondag 20 juli 2025 om 21:55
Wat vreselijk pijnlijk to! Ik zou zeker het gesprek aangaan. Zeker omdat je vermeldt dat het om een jarenlange vriendschap gaat. Ik denk dat zij daar helaas een heel ander beeld bij heeft dan jij. Dat is ms nog het allerpijnlijkst. Het blijft natuurlijk heel raar om een vriendin mee te vragen bij het uitzoeken van je bruidsjurk, en die vriendin vervolgens niet uit te nodigen. Het aannemen van jouw bijdrage is helemaal bizar.
Sterkte want eigenlijk verlies je een vriendin, althans een vriendin zoals jij die zag. Zo zou ik het tenminste voelen.
Sterkte want eigenlijk verlies je een vriendin, althans een vriendin zoals jij die zag. Zo zou ik het tenminste voelen.
zondag 20 juli 2025 om 22:05
Ik vind dit nog een heel degelijke boodschap. Het was echt super onbehoorlijk van haar om zo’n enorm groot cadeau aan te nemen terwijl ze niet van plan was je uit te nodigen, en dat zou ik ook echt teruggeven.viamia schreef: ↑20-07-2025 20:18Ja ik denk gewoon dat ik het ga zeggen. "Ik vond het leuk om erbij te mogen zijn met het uitzoeken van de jurk. Maar ik verkeerde daardoor wel in de veronderstelling dat ik ook bij de bruiloft zou mogen zijn. Omdat we al zo lang zo'n hechte vriendschap hebben, doet dit me toch wat pijn omdat ik het gevoel krijg dat jij de vriendschap anders ziet. Hoe zie jij dit?"
Zoiets? Ik ben vooral in de war. Ik wil haar ook niet opleggen wie ze wel of niet op de bruiloft uitnodigt. Maar ik snap het gewoon allemaal even niet meer.
zondag 20 juli 2025 om 22:11
Ja, ik ook. Liet dat niet over mijn kant gaan.Honingbij_ schreef: ↑20-07-2025 22:05Ik vind dit nog een heel degelijke boodschap. Het was echt super onbehoorlijk van haar om zo’n enorm groot cadeau aan te nemen terwijl ze niet van plan was je uit te nodigen, en dat zou ik ook echt teruggeven.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
zondag 20 juli 2025 om 22:24
Zeker. Waar de ander het recht heeft om uit te nodigen wie hij/zij wil, heb ik dan het recht om hier iets van te vinden en mijn conclusies aan te verbinden.blijfgewoonbianca schreef: ↑20-07-2025 21:26Als je dan ook maar wel voor lief neemt dat vriendschappen kunnen sneuvelen of dat er familieverhoudingen op scherp komen te staan.
zondag 20 juli 2025 om 22:25
Dat. En wat het voor mij nóg vervelender maakt qua nasmaak: 3 andere vriendinnen wél. Het is dus niet zo dat het zó intiem is met alleen ouders bijv. Er zijn wel wat vriendinnen welkom. Helaas helaas ben jij niet vriendin genoeg voor mij....
zondag 20 juli 2025 om 22:30
Een bizar lage streek is dit. Bijdragen aan een huwelijksjurk is voor intimi, zoals ouders of grootouders. Of een hele dierbare vriendin misschien inderdaad. In ieder geval iemand die betrokken is bij het gebeuren.
Dat laat je niet iemand doen die je niet uitnodigt. Sterkte TO met het gesprek. Je bent een illusie armer.
Dat laat je niet iemand doen die je niet uitnodigt. Sterkte TO met het gesprek. Je bent een illusie armer.
Such fun!1
zondag 20 juli 2025 om 22:34
zondag 20 juli 2025 om 22:44
Zou ik zeker vragen, en indien nog niet betaald, aanbod ook intrekken. Vervelend voor haar budget / financiën, maar zou voor mij wel grens te ver zijn om nu nog bij te dragen.
zondag 20 juli 2025 om 22:55
Wat doet trouwen toch rare dingen met sommige mensen.
Helemaal prima dat ze het klein houdt (al kan ik me voorstellen dat het best pijnlijk is dat 3 andere vriendinnen uit wordt genodigd en jij niet) maar dan had ze die gulle gift niet moeten accepteren. Gewoon niet.
Overigens zou het mijn eer te na zijn het geld terug te vragen. Maar ik zou er wel conclusies uit trekken.
Helemaal prima dat ze het klein houdt (al kan ik me voorstellen dat het best pijnlijk is dat 3 andere vriendinnen uit wordt genodigd en jij niet) maar dan had ze die gulle gift niet moeten accepteren. Gewoon niet.
Overigens zou het mijn eer te na zijn het geld terug te vragen. Maar ik zou er wel conclusies uit trekken.
zondag 20 juli 2025 om 23:00
Het ging om een groot bedrag. Als ik zo weggezet zou worden, dan zou daar het laatste niet over gezegd zijn. Ik zou echt overwegen om het geld terug te vragen met de reden erbij en dat het hierbij einde vriendschap is. Hoe erg ook na zo'n lange vriendschap. Maar dit zou niet meer goedkomen.Nova schreef: ↑20-07-2025 22:55Wat doet trouwen toch rare dingen met sommige mensen.
zondag 20 juli 2025 om 23:10
Dit bovenste heb ik ook een keer meegemaakt en ik vond het vooral pijnlijk dat ik pas na de bruiloft te horen kreeg dat ze getrouwd waren.Pimpelmeesje87 schreef: ↑20-07-2025 18:46Een zeer goede vriendin nodigde mij ook niet uit, ook zij hield het klein. Alleen familie geloof ik, en paar vrienden. Pas na de bruiloft hoorde ik dat ze getrouwd was. Ik weet dat ik haar heel dierbaar ben, maar waarom het zo ging begrijp ik nog steeds niet. Ik heb het maar naast me neergelegd, de vriendschap is verder goed en het was haar keuze.
Maar het is wel opmerkelijk dat je wordt meegevraagd om jurken te passen en dan niet mag komen terwijl je een deel van de jurk hebt betaald. Daar zou ik zeker het gesprek over voeren, en wel zeggen dat je dat pijnlijk vindt. Zou wel proberen om een constructieve toon te voeren, want anders ben je de vriendschap kwijt.
Maar ik vind het te bizar voor woorden dat ze TO meevraagt om jurken te passen, terwijl ze niet op de bruiloft wordt uitgenodigd. Is het passen dan ipv haar uit te nodigen voor de bruiloft omdat ze een goede vriendin teveel heeft?
zondag 20 juli 2025 om 23:31
In dit geval zou ik het niet zo laten gaan, meestal zijn het situaties waarin je denkt, prima laat maar gaan en voor de volgende keer weet ik voldoende.Nova schreef: ↑20-07-2025 22:55Wat doet trouwen toch rare dingen met sommige mensen.
Nu ben ik niet zo van het grote bijdrage geven of geld lenen vanwege dit soort ellende.
En als je dit wel besluit te laten gaan, heeft je vriendschap ook schade. Links of rechtsom heb je een breukje nu.
zondag 20 juli 2025 om 23:35
Het zou mijn eer niet te na zijn. Waarom ga ik mijn eer hooghouden bij een opportunist die geen eergevoel heeft? Ik zou ook echt zeggen dat ik het niet gepast vind om geld aan te nemen voor een trouwjurk terwijl de gever niet genodigd is.Nova schreef: ↑20-07-2025 22:55Wat doet trouwen toch rare dingen met sommige mensen.
Natuurlijk, het geven van een cadeau is geen toegangskaartje, maar gewoon een jurk binnen het eigen budget was altijd nog een optie. Dus het was nergens voor nodig om TO toe te staan mee te laten betalen, dat aanbod sla je dan dus af.
Alle begrip voor een kleine bruiloft en dat doet niets af aan de vriendschap, ieder trouwt naar eigen inzicht. Maar deze actie zegt wél wat over de vriendschap.
zondag 20 juli 2025 om 23:38
Ik zou denk ik niet eens het gesprek meer aan gaan. Dit zou ik niet meer recht kunnen breien. Als ik nog niet betaald had, zou ik meedelen dat niet meer te doen, en anders zou ik een tikkie sturen. Dit is dermate asociaal en kwetsend, dat zou voor mij einde vriendschap zijn. Dan zouden onze waarden teveel uiteen lopen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in