Vriendin getrouwd maar stiekem gekwetst

25-05-2025 23:37 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik hiermee wil? Het van me af geschreven hebben zodat ik het kwijt ben want ergens vind ik het belachelijk dat ik me zo voel...

Afgelopen week is een vriendin van mij getrouwd die ik een aantal jaar terug als mijn allerbeste vriendinnetje beschouwde maar sinds ze verder weg zijn verhuisd is onze relatie veel minder intensief geworden. Ook zijn onze interesses wat verder uit elkaar gaan liggen en dat is heel goed te merken.

Nou waren wij die twee meiden die vroeger onze hele bruiloft al hadden uitgeplant. We zouden elkaars ceremoniemeester/maid of honor zijn, we hadden het helemaal bedacht samen...

Afgelopen week was het dan zover, mijn vriendin was de eerste van ons twee en ze is met haar grote liefde in het huwelijksbootje gestapt. En nu komt het pijnlijke deel, ik was niets. Een bruiloftsgast, verder niets. Haar zus had de taak van ceremoniemeester (waar ze jaren lang een slechte relatie mee heeft gehad) en ondanks mijn grote invloed in het begin van de relatie van het bruidspaar was er geen enkele taak voor mij weggelegd, ik ben op de derde rij geplaatst. Ik heb haar meermalen aangeboden ergens mee te helpen waar nodig maar kreeg geen gehoor en stiekem voel ik dit best wel. Ik wist dat onze relatie wat minder intensief was geworden maar deze afstand had ik niet verwacht. Goddank kon ik wel een foto maken met alleen de bruid maar dat was het dan ook.

Uiteraard doet ook deze bruiloft me weer aan mijn eigen toekomstige bruiloft denken, die gaat ooit komen maar wanneer dat weten we nog niet, en ik zou dan graag bruidsmeiden willen maar ik weet niet of mijn keuze dan op haar zou vallen... En ergens doet dat best pijn want we waren ooit zo close, als zussen.... Het had een no-brainer geweest, natuurlijk was zij mijn "maid of honor" geweest, maar nu?

Ik weet dat vriendschappen soms verwateren, je ontmoet nieuwe mensen en je wordt daar hechter mee, maar toch steekt het...

Dank voor het lezen van mijn hersenspinsel, hopelijk kan ik het nu naast me neerleggen en gaan slapen...
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Mette schreef:
26-05-2025 08:15
Ik denk ook wel dat je wel een erg romantisch beeld hebt van de rol van ceremoniemeester. Grootse bruiloften zijn meestal strak geregisseerde evenementen. Ceremoniemeester zijn is eerder voor nop hard werken dan genieten.
Nou dit. Mijn schoonzus was ceremoniemeester en ik was blij dat zij echt een ongelofelijke regeltante is die daarvan geniet. Want ik vond het eigenlijk best een moeilijk vraag om aan iemand te stellen. Het is echt best een flinke taak.
Is een Ceremoniemeester hetzelfde als een gratis eventplanner? Zo ja, zou ik die rol ook niet willen. Maar TO als het contact al niet is wat het was dan had je het toch ook kunnen verwachten.
Purrmaid schreef:
26-05-2025 00:46
Jouw begrijpendlezenknop is kapot. Of je bent graag zomaar vals.

Nou inderdaad, ze kan haar naam beter veranderen naar bottebok.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Fanta1996 schreef:
26-05-2025 10:17
Is een Ceremoniemeester hetzelfde als een gratis eventplanner? Zo ja, zou ik die rol ook niet willen. Maar TO als het contact al niet is wat het was dan had je het toch ook kunnen verwachten.
Ja, maar dan verpakt als erebaantje.

Zelf vind ik niets lekkerder dan lekker op mijn gat zitten, dansen, drinken en lol maken op een bruiloft, en niet hoeven denken aan wanneer er dit en dat moet gebeuren. Een vriendin van me was laatst ceremoniemeester, ze heeft letterlijk geen enkel gesprek dat ze had met mensen zonder onderbreking af kunnen maken.
Toen mijn beste vriendin van vroeger ging trouwen, kreeg ik de dag erna een foto en een appje, dat ze getrouwd was. Was ook minder leuk... maar goed. Het was alleen met familie. Al had ik het graag wel geweten, zodat ik bloemen had kunnen sturen of zo. Je voelt je toch een beetje gepasseerd. Maar de band is niet slecht. Hij is nu, na de scheiding, zelfs weer beter dan ooit.

Zo gaat dat in vriendschappen.

Ik ben trouwens drie keer al ceremoniemeester geweest (want ik ben zo'n regeltante die dat best leuk vindt om te doen). Maar ik zeg nu ook tegen iedereen dat ik dat niet meer wil. Scheelt weer met je gepasseerd voelen. Zo had ik pas een bruiloft waar ik niets hoefde te regelen. Zalig!

Bridesmaids en maids of honor zijn trouwens Amerikaans. Dat doen we niet in NL, toch? Of heb ik iets gemist?
Maar investeerde je de laatste tijd ook weinig in de relatie, gezien je 2e alinea. Mensen groeien uit elkaar en plannen veranderen met de tijd. En haar zus is nou eenmaal haar zus, die band blijkt toch sterker dan jullie vriendschap. Laat het gaan, je was er bij, hopelijk kun je naast je teleurstelling toch blij voor haar zijn.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Tijd om volwassen te worden in plaats van in kinderlijke fantasieën/gedachten/wensen te blijven hangen. Het leven gaat anders dan toen je op je 15de bedacht.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Fanta1996 schreef:
26-05-2025 10:17

Zoals ik haar lees verwachtte ze ook niet eens zo veel meer. Maar het besef dat de vriendschap echt niet meer is wat het ooit was doet wel pijn. En dat mag gewoon.
TAFKAPML
Taskmaster schreef:
26-05-2025 10:51
Bridesmaids en maids of honor zijn trouwens Amerikaans. Dat doen we niet in NL, toch? Of heb ik iets gemist?

Dit

Ik ken in Nederland hooguit wat schattige kleine meisjes als bruidsmeisjes, alleen ceremonieel.

Wat verwacht je van bridesmaids en maids of honor? Had de bruid in kwestie andere bridesmaids?

Ik ben een paar keer ceremoniemeester geweest (want regeltante) en dat zei verder niets over mijn band met het bruidspaar, ik was niet de beste vriendin of zo. Gewoon de vriendin die in hun ogen het meest geschikt was voor deze taak.
Coffee is never my cup of tea
Ach, een vriendin en ik hebben dit weekend nog hard gelachen om de babynamen die we op de middelbare school hadden bedacht voor onze toekomstige babies. Geen seconde zouden we er nu over denken om die namen te kiezen, maar wat waren we toen overtuigd het zeker te weten. Vriendschappen veranderen, dat hoort bij het leven. Je kan niet verwachten dat alles is zoals het blijft. Dat kan verdrietig zijn, maar het kan ook helpen jezelf te realiseren wat je wel hebt. Ik zie namelijk verandering, maar ik lees niet dat het contact slecht is. Jullie zijn vriendinnen, alleen anders dan vroeger.
Je omschrijft het gevoel als een soort liefdesverdriet. Mag je gerust zo voelen.
Hoe moeilijk het ook is, probeer het haar niet kwalijk te nemen. Je weet niet hoe de keuze van haar om het anders te doen tot stand is gekomen.
Niet ondenkbeeldig dat ze zelf ook met de situatie tobt.

Nodig haar gewoon uit als bruidsmeisje voor jouw bruiloft. Stap over je ego of verdriet heen en je zult zien hoe goed dat voelt.
Laat je nieuwsgierig naar de ander het altijd winnen van je drang om te (ver)oordelen.
Je verwachting was vooral gebaseerd op wat jullie vroeger deelden: een gezamenlijke fantasie over trouwen.
Haar keuzes zijn waarschijnlijk vooral gebaseerd op de werkelijkheid nu: een verwaterde vriendschap, afstand. Wellicht mensen die nu dichter bij haar staan. Want dat de band met zus jarenlang slecht was, wil niet zeggen dat ze nu niet hecht zijn

Je wist al dat de relatie wat minder intensief was geworden. Heb je daar an sich problemen mee of steekt het nu vanwege de bruiloft?
Mette schreef:
26-05-2025 08:15
Ik denk ook wel dat je wel een erg romantisch beeld hebt van de rol van ceremoniemeester. Grootse bruiloften zijn meestal strak geregisseerde evenementen. Ceremoniemeester zijn is eerder voor nop hard werken dan genieten.
Dit inderdaad.
Bij bruiloft van familielid was de "extra" ceremoniemeester niet gekomen door problemen, waardoor ik deels wat kleine dingen op mij nam, maar zo spannend is het niet. Het grote deel werd gelukkig gedaan door de ceremoniemeester van de locatie zelf, waardoor ik kon doen waarvoor ik gekomen was. Genieten van de dag!
Uiteindelijk is familielid zijn van het paar natuurlijk dichterbij als een gast, maar ik denk inderdaad dat je het gevoel van 'ooit' los moet laten.

Ik hoop dat de teleurstelling niet zo groot was en dat je wel van het feest hebt kunnen genieten.
TO misschien een rare vraag, maar ben\was je verliefd op haar? En omdat ze getrouwd is zonder jou inmenging, dat jij beseft dat er geen kans meer bestaat dat jullie ooit iets krijgen. Intieme vriendschappen en verliefdheden lijken qua gevoelens erg op elkaar.
fanta1996 wijzigde dit bericht op 26-05-2025 13:54
0.19% gewijzigd
pina schreef:
26-05-2025 10:36
Ja, maar dan verpakt als erebaantje.

Zelf vind ik niets lekkerder dan lekker op mijn gat zitten, dansen, drinken en lol maken op een bruiloft, en niet hoeven denken aan wanneer er dit en dat moet gebeuren. Een vriendin van me was laatst ceremoniemeester, ze heeft letterlijk geen enkel gesprek dat ze had met mensen zonder onderbreking af kunnen maken.
Ja dit. Plus dat er ook nog wel verantwoordelijkheid bij komt kijken. Als jij aan de chauffeur 11 uur doorgeeft terwijl het 10.00 uur had moeten zijn dan heb je mooi de poppen aan het danse.n. En weet het bruidspaar dat 50 jaar later nog steeds.
Mette schreef:
26-05-2025 13:50
Ja dit. Plus dat er ook nog wel verantwoordelijkheid bij komt kijken. Als jij aan de chauffeur 11 uur doorgeeft terwijl het 10.00 uur had moeten zijn dan heb je mooi de poppen aan het danse.n. En weet het bruidspaar dat 50 jaar later nog steeds.
Ik ben er heel negatief over omdat ik absoluut niet van dingen organiseren houd. Maar veel mensen vinden het hartstikke leuk, natuurlijk. Maar ik heb toch ook best wat mensen in mijn omgeving die zeggen: eens, maar nooit weer!
pina schreef:
26-05-2025 14:05
Ik ben er heel negatief over omdat ik absoluut niet van dingen organiseren houd. Maar veel mensen vinden het hartstikke leuk, natuurlijk. Maar ik heb toch ook best wat mensen in mijn omgeving die zeggen: eens, maar nooit weer!
Ik organiseer voor mijn werk ook wel eens een groot evenement maar dan word ik er vet goed voor betaald. En dan is het prima.

Maar gratis maanden bezig zijn met de bruioft van je vriendin en over ieder detail moeten overleggen met de bruid is wel van een andere orde.
Ik snap je zeker TO.
Het is gewoon ontzettend pijnlijk om te merken dat iemand die jou nog erg dierbaar is, niet meer zo into you is.

Ik weet niet hoe ik het anders kan omschrijven, maar het doet gewoon pijn.
Jij had misschien graag die rol van haar zus gehad, samen voorpret en plannen, belangrijk zijn voor haar deze dag, degene met wie ze giecheld bij het plassen met bruidsjurk.
Gewoon, dat jij voor haar net zo dierbaar bent als ze voor jou was/is.
Klopt dat?

Dan wrijft zo'n dag lekker zout in je wond, hoe blij je ook voor haar bent, en hoeveel je ook om haar geeft.

Het leven loopt soms zo, maar daar hoef je niet leuk te vinden.
Los van dat ik snap dat het lastig is: hang niet teveel aan die bruiloft op. De vriendschap nieuw leven inblazen kan alsnog en staat daar los van.

Ik ben zelf ooit getrouwd en was toen totaal niet bezig met andere mensen 'speciale rollen' toebedelen: die dag ging gewoon over mij en mijn partner. Zijn beste vriend was daar toen nogal verbolgen over, want die had ook graag een soort 'ereplek' gewild, en ik vond dat eigenlijk best raar. Beetje 'how can I make this about me'. Ik zeg niet dat dat voor jou geldt, maar wellicht was jouw vriendin ook niet bezig met jou en haar zus en anderen maar gewoon met haarzelf en haar partner. Als je ooit toch eens legitiem een beetje egoïstisch mag zijn is dat toch op je eigen bruiloft ;)
Oh en: bij mijn bruiloft wáren er ook echt heel weinig rollen. Ja, getuigen. En een ceremoniemeester, maar dat was gewoon heel handig en leek me eigenlijk voor haar ook vreselijk, haha, dus ik heb ook veel zelf geregeld en georganiseerd. Maar geen bruidsmeisjes of halve elftallen die mee gingen shoppen voor een jurk of bloemen of taart of wat dan ook. Ook hier waren het gewoon partner en ik die de speciale rol hadden. Gold dat voor de bruiloft jouw vriendin misschien ook? Of was (of voelde) het voor jou echt heel duidelijk dat jíj vooral geen rol had?
Ik weet nog dat ik me realiseerde dat de beste vriendin uit mijn jeugd niet meer die rol had in mijn leven. Het was goed zo, want we waren uit elkaar gegroeid maar ik ben er wel even verdrietig over geweest. Soort van afscheid nemen van wat is geweest en dat was even confronterend.
Bruiloften kunnen om verschillende redenen anders uitpakken, ook al is dit in dit geval door verwatering van de vriendschap.
Maar het is goed te bedenken dat het om het echtpaar - dus beide partners - gaat en dus niet alleen wat je vriendin wil + diens actuele belangrijke relaties zoals familieleden.
Een ceremoniemeester moet door beide personen vertrouwd worden + goede band kunnen hebben met alle gasten.

Je hebt dus niet alleen met de wensen van je vriendin te maken.
Ik merkte bij mijn bruiloft dat mensen het toch een hele eer vinden om een rol te hebben, of juist soms geen rol willen omdat het te spannend is. Of het met liefde soms doen maar dat het wel veel energie kostte (ceremoniemeester). Ik heb geprobeerd ervoor te zorgen dat de ceremoniemeesters (ja een duo) zo min mogelijk hoefden te doen en ze 2x een bedankje gegeven.

Ik denk dat het voor de zus van die vriendin mogelijk heel helend en bevestigend was na zo'n moeilijke verstandhouding in het verleden dat ze nu wel aan haar zijde mocht staan.
Qua 'rollen' heb je natuurlijk de getuigen, maar ook 'wie geeft je weg', wie heeft de ringen vast, wie mogen spreken, wie regelen het vrijgezellenfeest, enz.
Nolanollie schreef:
26-05-2025 00:01
Oh dat is absoluut de spijker op de kop. Natuurlijk snap ik dat als de relatie wat verwaterd is dat je geen rol toebedeeld krijgt. Het is alleen zo'n klap in mijn gezicht, zo'n besef dat het gevoel juist is en dat we uit elkaar groeien...

Ineens is dat gevoel tastbaar geworden.

En als antwoord op de vraag van Blijfgewoonbianca, ik had met grote liefde haar ceremoniemeester geweest... Had haar graag willen helpen en stiekem zelfs gehoopt dat dit onze relatie weer een nieuw leven in zou blazen. Ze is per slot van rekening mijn langste vriendschap en de enige die echt alles van me wist en ik van haar. Toen dan...
Waren er andere rollen die je had kunnen krijgen?

De derde rij is overigens geen slechte plek.
Yavanna schreef:
26-05-2025 14:39
Ik weet nog dat ik me realiseerde dat de beste vriendin uit mijn jeugd niet meer die rol had in mijn leven. Het was goed zo, want we waren uit elkaar gegroeid maar ik ben er wel even verdrietig over geweest. Soort van afscheid nemen van wat is geweest en dat was even confronterend.
Ik denk ook dat dat is wat TO nu even extra voelt. Eigenlijk was het al zo, maar nu is het dan echt concreet een andere fase in de vriendschap. Dat is even moeilijk, zeker als je omgekeerd nog wel andere keuzes gemaakt zou hebben.

Maar goed, ik zeur, het topic gaat meer over een vriendschap die in een andere fase is beland.
pina wijzigde dit bericht op 26-05-2025 18:43
7.57% gewijzigd
Mette schreef:
26-05-2025 14:17
Ik organiseer voor mijn werk ook wel eens een groot evenement maar dan word ik er vet goed voor betaald. En dan is het prima.

Maar gratis maanden bezig zijn met de bruioft van je vriendin en over ieder detail moeten overleggen met de bruid is wel van een andere orde.
Ja, maar als het ook deels je werk is kijk je ook anders naar dingen, en dan kun je het voor je gevoel niet halfslachtig doen. Terwijl niet iedere ceremoniemeester er zoveel gewicht aan hangt. Zelf houd ik vooral niet van gezeur aan mijn kop, en de ceremoniemeester is toch een aanspreekpunt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven