Vriendin heeft drankprobleem

23-03-2010 08:43 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een aantal maanden hebben mijn man en ik contact met een jeugdvriend van mijn man. Mijn man en die vriend kunnen het nog steeds erg goed met elkaar vinden en ik mag hem ook graag.

Zijn vriendin is op zich ook leuk, alleen ze heeft een drankprobleem. Eerst hadden we het niet zo door, maar nu we steeds meer contact met hen krijgen wel. Ze drinkt elke dag en begint al 's ochtends voor 9 uur, dat heb ik al een paar keer zelf gezien. Dan zegt ze dat wel een biertje heeft verdiend omdat ze al om 5 uur op was.

Ik ben het helemaal niet gewend om vaak te drinken en al helemaal niet zo vroeg. Nu komt ze ook wel overdag bij me en dan wil ze ook graag een pilsje of een borrel.

Mijn vraag: hoe kan ik haar dit het beste weigeren? Ze heeft dit al 2x wel bij me gehad. Maar ik vind het eigenlijk niet goed van mezelf.
quote:dubiootje schreef op 24 maart 2010 @ 13:06:

Als het een goede vriendin was, zou ik zeker het probleem bespreken. Niet als het voor jou meer een goede kennis is en aanhang van een vriend van je man.

De verslaafde vriendin ziet TO als haar beste vriendin.

En een veronderstelde beste vriendin is in een positie om zo'n probleem te benoemen.

Helpen is een 2e, want de vriendin met het alcoholprobleem moet daarvoor eerst haar probleem onder ogen willen zien. En zover is het nog niet.

Maar het probleem benoemen is nuttig voor TO zelf, zodat ze geen excuses meer hoeft te verzinnen (mijn drank is op, ik schenk in principe niet voor 't avondeten, ik wil niet dat mijn kinderen zien dat ik overdag inschenk etc.) en open kaart kan spelen.

Ze schenkt niet, omdat ze niet mee wil werken aan iemands verslaving. Dat geeft problemen met haar geweten.

Dan is voor de verslaafde vriendin duidelijk:

1. Men ziet dat ik alcoholist ben.

Dus dat werpt een drempel op bij het vragen om een drankje. Die vraag wordt dan beladen. Ze weet dat ze op dat moment niet gezien wordt als vriendin die om een drankje vraagt, maar als alcoholiste die om een shot vraagt.

2. Vriendin wil niet schenken i.v.m. haar geweten.

Dat lijkt me duidelijkheid scheppen. TO hoeft dan niks meer te verzinnen om onder het schenken uit te komen.
Twinkle, ik begrijp wat je bedoelt en dat er een goede bedoeling achter zit. Alleen kom je bij alcoholisten met goede bedoelingen helaas niet zo ver en niet zelden kun je het zelf te verduren krijgen als je een punt gaat maken van hun alcoholgebruik. Ik wil niet zeggen dat je het moet verdonkeremanen, maar ik zou zelf geen alcoholprobleem ter sprake brengen met iemand met wie ik geen goede persoonlijke band heb. En een goede persoonlijke band heeft Manderley niet met deze vrouw, ook al ziet die Manderley wel als haar beste vriendin.

Ik begreep dat Manderley overdag sowieso geen drank schenkt thuis, dus dat is gewoon duidelijk en ze hoeft geen excuus te verzinnen. Door de aanpak die jij voorstelt, wordt het drinken inderdaad beladen. Aangezien het leven van de vriendin om drank draait, zal dat waarschijnlijk gevolgen hebben voor het contact tussen beide stellen en dus ook voor de vriendschap tussen beide mannen. Bovendien levert het niets positiefs op als de drinkende vriendin er geen probleem in ziet en geen hulp wil.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven