Vriendin kwijt door jaloezie

15-01-2018 16:53 352 berichten
Lieve allemaal. Een goede vriendin van me, die ik al 15 jaar ken (vanuit onze studententijd) neemt de laatste tijd steeds meer afstand van me.

Nu had ik al langer het idee dat er iets aan de hand was, maar dit weekend kwam de aap uit de mouw: ze vindt het lastig om met me om te gaan, omdat ik allerlei dingen heb en doe die zij ook graag zou willen.

Zo noemde ze mijn relatie (zij is single), de band met mijn familie (zij heeft ruzie, of geen contact meer), de vele reizen die ik maak, mijn kind en zwangerschap (zij is 36 en wil ook graag een kind, maar dit is niet makkelijk te realiseren zonder relatie en alleen ziet ze het ook niet zitten) en mijn werk (beide gestudeerd aan de universiteit, maar zij is nooit aan een baan op niveau gekomen en verdient fors minder en woont in een klein huurappartement, terwijl ik al jaren in een koopwoning woon, eigen auto rij, genoeg geld voor leuke reizen en uitstapjes, etc).

Nu snap ik best dat ze baalt van haar eigen situatie, maar het voelde toch heel rot om als vriendin afgerekend te worden op deze verschillen. Ik weet ook niet goed wat ik kan doen om haar minder jaloers te maken.

Iemand tips? Ik wil haar echt niet kwijt. We zijn altijd heel close geweest en ik vind haar hartstikke lief en leuk en tof en grappig. Zoiets als dit zou toch niet in de weg hoeven staan van een goede vriendschap?
QueenArachnia schreef:
16-01-2018 11:05
Een mooi voorbeeld vind ik jouw bijdragen in de topics over moederschap. (daarin hebben wij volgens mij ook een keer een clash gehad).
Sommige moeders komen daar vertellen dat ze het best zwaar vinden, zeker met meerdere kinderen, en het gevoel hebben nauwelijks aan zichzelf toe te komen en jij dendert daar doorgaans overheen met: "dat kan wel! Je kunt prima aan jezelf toekomen en het IS helemaal niet zwaar wánt mij lukt het ook en als jou het niet lukt doe je het verkeerd!" Waardoor je je dus nóg kutter en mislukter voelt want blijkbaar is jouw falen ook nog eens je eigen schuld.

Díe houding, TO. Daar lopen meerdere mensen hier tegenaan. Dit is die "succes is een keuze" houding waar over gevallen wordt.
Kun je écht heel eerlijk zeggen dat je dit nooit hebt gedaan bij die vriendin van je? Is dat echt alleen maar iets dat je hier doet??
Ik heb nooit gezegd dat het niet zwaar is. Ik ervaar het ouderschap op bepaalde momenten ook als zwaar en verder ervaart iedereen het anders.

Ik ben wel eens tegen moeders ingegaan die beweerden dat bepaalde dingen per definitie niet meer kunnen als je eenmaal moeder bent. Dat klopt niet. Sporten bijvoorbeeld doe ik nog steeds en ik ken veel meer moeders die nog altijd graag sporten. Als iemand dan zegt dat dit niet te combineren is, dan ga ik daar wel tegenin ja. Misschien is het voor specifiek die moeder niet te combineren, dat kan, maar hou het dan bij jezelf i.p.v. te oordelen over alle andere moeders.
Labalade schreef:
16-01-2018 12:11
Dat komt denk ik doordat een flink aantal van ons TO al vaker zijn tegengekomen op Viva. En ze met haar reacties steeds deze gevoelens bij anderen oproept. Dat zijn de mensen die TO de spiegel proberen voor te houden: wij ervaren jou zo, dit is hoe je op anderen overkomt. Los van deze vriendin. Doe er je voordeel mee. Niets meer en niets minder.
Dus vinden ze hun eigen mening belangrijker en meer waar dan de woorden van TO?
En zoals ze zelf zegt heeft ze IRL hele andere gesprekken dan hier. Waarom dan drammen over die spiegel? Die spiegel is nl. helemaal niets waard als je zelf doet wat je de ander verwijt.

En als je laatste zin de insteek zou zijn, dan hoeft er niet over doorgezaagd te worden. Nu lijkt het meer een "wij hebben gelijk en we willen dat ook krijgen, lekker puh" show.
Doreia schreef:
16-01-2018 12:07
Zo is het.
Een vriendin van mij heeft mij ook gemeld de vriendschap te beëindigen omdat ze jaloers op mij was. Niet materieel, maar iets anders.
Zij kon daar gewoon zelf niet mee omgaan, vond het niet fair van zichzelf omdat ik er echt niets aan kan veranderen en ook niet kan verbergen/veranderen. En zij wilde niet elke keer die jaloerse gevoelens hebben.
Dus stopte het. Ik heb er wel verdriet van gehad, want ja, doordat ik iets heb en zij niet moest het over gaan. Niemand die er iets aan kon doen. Is alweer járen geleden, maar ik denk, zo lezende, dat dit hier ook het geval is.

Je doet je vriendin het beste plezier om haar keuze hierin te respecteren. Misschien leert ze blij te zijn met haar eigen situatie en kan ze jou daarom weer om haar heen verdragen zonder jaloers te zijn. Of niet en dan is het ook goed.
+1
Alle reacties Link kopieren
N00R85 schreef:
16-01-2018 12:17
Ik heb nooit gezegd dat het niet zwaar is. Ik ervaar het ouderschap op bepaalde momenten ook als zwaar en verder ervaart iedereen het anders.

Ik ben wel eens tegen moeders ingegaan die beweerden dat bepaalde dingen per definitie niet meer kunnen als je eenmaal moeder bent. Dat klopt niet. Sporten bijvoorbeeld doe ik nog steeds en ik ken veel meer moeders die nog altijd graag sporten. Als iemand dan zegt dat dit niet te combineren is, dan ga ik daar wel tegenin ja. Misschien is het voor specifiek die moeder niet te combineren, dat kan, maar hou het dan bij jezelf i.p.v. te oordelen over alle andere moeders.
Ok, dan zal ik het allemaal wel verkeerd begrepen hebben.

Succes ermee, TO!
GenieInABottle schreef:
16-01-2018 11:39
Niet alles is het gevolg van je eigen gedrag, soms overkomen je dingen. Je hebt altijd een keuze hoe je omgaat met de dingen die je overkomen!
Kun je alles worden / bereiken wat je wil? Nee. Wel heel veel. Veel meer dan de meeste mensen denken dat ze kunnen.

En dit is geen voorbeeld van niet maakbaar zijn. TO heeft hier wel degelijk nog steeds invloed op.
Ik zeg toch hetzelfde? Je hebt niet alles in de hand en als ik TO zo lees lijkt haar denkwijze dat dit wél het geval is. Dat alles in het leven een gevolg van eigen gedrag is.

En als vriendin geen vriendschap meer wil, hoe hard TO ook haar best doet, dan vind ik dat wel een voorbeeld van niet-maakbaarheid. Het gedrag van TO heeft niet het gewenste gevolg (namelijk de vriendschap in stand houden). Soms lukt het gewoon niet. Daar heeft TO zich dan toe te verhouden.
Jammer dat je vooral ingaat op posts waarbij je je moet verdedigen. Wat vind je van alle andere dingen die gezegd worden?
GenieInABottle schreef:
16-01-2018 12:17
Dus vinden ze hun eigen mening belangrijker en meer waar dan de woorden van TO?
En zoals ze zelf zegt heeft ze IRL hele andere gesprekken dan hier. Waarom dan drammen over die spiegel? Die spiegel is nl. helemaal niets waard als je zelf doet wat je de ander verwijt.

En als je laatste zin de insteek zou zijn, dan hoeft er niet over doorgezaagd te worden. Nu lijkt het meer een "wij hebben gelijk en we willen dat ook krijgen, lekker puh" show.
Stop maar hoor Genie ;)
Ik heb de indruk dat je hier puur op deze topic reageert? En dat is prima. Maar met mij zijn er nog een heel aantal anderen die TO op andere Viva-plekken hebben leren kennen. En dus een bepaald beeld van haar hebben. En van daaruit reageren. Ik heb de indruk dat jij haar nu voor het eerst leest?
Als ik TO niet anders zou kennen dan uit deze topic, dan gaf ik je zeker gelijk :thumbsup:
GenieInABottle schreef:
En hiervan geeft TO aan dat ze dat gedaan heeft en zich niet erin herkent. En ik ben echt nieuwsgierig wat jij als afschieten / afwimpelen ziet. Ik lees het echt niet. Ik zie dat TO continu dezelfde suggesties / vragen (wel met andere woorden) voorgelegd krijgt. Tja, dat je dan steeds hetzelfde antwoord krijgt is dan niet raar. Heeft niets met zelfreflectie van TO van doen, wel met de manier van vraagstelling, de eigen interpretatie en de eigen verwachting van de ander.

Ik vind reacties van anderen, oordelen en vragen als "waarom open je een topic als je ons niet serieus neemt?", veel meer gebrek aan inlevingsvermogen tonen dan TO hier laat zien. Wel aanvallen, maar niet in staat zijn om in de belevingswereld van TO stappen. En haar dan vervolgens aanspreken op haar gebrek aan inlevingsvermogen.
Beetje jammer dit, waarom lees je de context niet? Jij reageert nu net zo selectief als dat je ons verwijt.
De waarheid ligt denk ik ergens in het midden. Niet alles is maakbaar, dat is duidelijk. Maar je bent ook geen speelbal van het lot. Niet alles is alleen maar geluk. Je kunt wel bepaalde doelen stellen en hiernaar toe werken en dan behalen wat je op het oog hebt.

Als je een marathon wil lopen, dan zul je toch echt moeten trainen. Anders red je het niet. Dat wil niet zeggen dat je geen blessure op kunt lopen, maar wel dat als je niet eens begint met trainen, je het sowieso niet gaat halen. Haal je het wel, na een jaar gericht trainen, dan is dat deels een kwestie van geluk: je hebt immers geen blessure opgelopen en je lijf en de omstandigheden hebben het toegelaten dat je deze prestatie kon leveren, maar deels was het ook een kwestie van hard trainen, want zonder training, discipline en positiviteit was het je ook niet gelukt.

Het is naar mijn idee en/en.
chocolol schreef:
16-01-2018 11:57
Nee, tekst heeft geen context en is dus makkelijk verkeerd te interpreteren. Het valt mij gewoon op dat TO zowat alles afwimpelt. Dan twijfel ik inderdaad aan de mate van zelfreflectie. Ik weet toch niet hoe het is? Ik zie gewoon veel mensen meedenken en TO alles waarbij het ook maar een beetje aan haarzelf zou kunnen liggen waar zij controle over heeft, afschieten. Ja, dan vraag ik me inderdaad af of er niet een blok beton voor zit. In plaats van zich te verdedigingen denk ik dat ze er beter aan doet om zich af te vragen of er misschien een kern van waarheid in zou kunnen zitten.
Het is niet zo dat TO alle advies in de wind slaat.

Lang niet alle tips hier zijn bruikbaar. TO is altijd zo geweest als ze is, dat waardeerde haar vriendin. Dus waarom suggereren dat ze zichzelf aan moet passen? Als je denkt dat TO door haar gedrag verantwoordelijk is voor de jaloezie van haar vriendin, sla je wat mij betreft de plank mis. TO heef in mijn ogen een vrij normaal leven. Dat van haar vriendin is echter een opeenstapeling van pech. Bot gezegd, zal ze zelf met die pech moeten leren omgaan. Dat ze de confrontatie met mensen die minder pech hebben, lastig vindt, snap ik. Dat ze jaloezie toelaat en er zelfs een vriendschap door opzegt, vind ik zorgelijk. Wat gaat ze nu doen? Geen baan, geen relatie, geen vrienden? Binnen zitten mokken?

De enige tips waar TO wat aan heeft, betreffen hoe ze met de ontstane situatie om zou kunnen gaan.

Hoe kan je een vriendin die door frustratie zoveel moeite heeft met het vrij normale leven van anderen, helpen? Hoe ga je om met de mededeling dat je oude studievriendin 'het uit maakt'?
N00R85 schreef:
16-01-2018 12:34
De waarheid ligt denk ik ergens in het midden. Niet alles is maakbaar, dat is duidelijk. Maar je bent ook geen speelbal van het lot. Niet alles is alleen maar geluk. Je kunt wel bepaalde doelen stellen en hiernaar toe werken en dan behalen wat je op het oog hebt.

Als je een marathon wil lopen, dan zul je toch echt moeten trainen. Anders red je het niet. Dat wil niet zeggen dat je geen blessure op kunt lopen, maar wel dat als je niet eens begint met trainen, je het sowieso niet gaat halen. Haal je het wel, na een jaar gericht trainen, dan is dat deels een kwestie van geluk: je hebt immers geen blessure opgelopen en je lijf en de omstandigheden hebben het toegelaten dat je deze prestatie kon leveren, maar deels was het ook een kwestie van hard trainen, want zonder training, discipline en positiviteit was het je ook niet gelukt.

Het is naar mijn idee en/en.
Is dit ook de opvatting zoals je die naar je vriendin toe verwoord? Oprechte vraag.
Want deze reactie is precies wat hierboven wordt genoemd over iemand die zich al kut voelt, zich nóg kutter laten voelen.
Het lukt niet en door deze opvatting voelt het ook nog alsof het echt je eigen schuld is.

Als je vriendin verzucht hoe mooi jij het allemaal voor elkaar hebt en zij niet, is bovenstaande dan het antwoord wat je geeft? Of sla je een arm om haar heen, knuffel je haar even over haar eigen situatie en haar rotgevoel en onthoud je je van commentaar?
Labalade schreef:
16-01-2018 12:26
Stop maar hoor Genie ;)
Ik heb de indruk dat je hier puur op deze topic reageert? En dat is prima. Maar met mij zijn er nog een heel aantal anderen die TO op andere Viva-plekken hebben leren kennen. En dus een bepaald beeld van haar hebben. En van daaruit reageren. Ik heb de indruk dat jij haar nu voor het eerst leest?
Als ik TO niet anders zou kennen dan uit deze topic, dan gaf ik je zeker gelijk :thumbsup:
Nee, verkeerde indruk.
Ik ben behept met het vermogen om elke situatie blank in te gaan, ondanks mijn voorgeschiedenis met diegene. En eigenlijk maak je hier dus mijn punt heel duidelijk: doordat mensen een beeld van TO hebben, gebaseerd op andere onderwerpen, reageren ze vanuit dat beeld. En dat is prima hoor. Tegelijkertijd doen ze daarmee hetzelfde wat ze TO verwijten: niet inleven in de ander. Blijkbaar kunnen anderen zich dus niet inleven in TO en wordt ze op dat gebrek (niet naar bedoeld, ik kom even niet op een beter woord) beoordeeld.
Wat ik zei was niet onvriendelijk bedoeld, ook niet als een aantijging. Enkel als perspectief. De manier waarop je reageert in topics laat mensen zich slecht voelen over zichzelf. Niet alle mensen en niet al jouw reacties. Maar het is inderdaad zo ruwweg deze reactie: ‘Als jij dat probleem hebt dan doe je iets verkeerd, want ik herken het niet.’ En misschien doe je dat niet in het echte leven, en misschien bedoel je het niet zo. Maar mocht het per ongeluk toch zo zijn, dan kan ik me voorstellen dat je vriendin verdrietig wordt als ze contact met je heeft gehad. Want steeds het idee krijgen dat je iets verkeerd doet is niet fijn.

Doe ermee wat je wil :)
lisaviva schreef:
16-01-2018 12:29
Beetje jammer dit, waarom lees je de context niet? Jij reageert nu net zo selectief als dat je ons verwijt.
Wie zegt dat ik de context niet lees? Wellicht dat jij hem anders interpreteert dan ik, dat kan.
En ja, ik reageer idd nu heel selectief. Nl vanuit mijn eigen visie. En het gegeven dat jij het als verwijt leest, dat zegt dan weer hoe jij mijn posts leest. Dus dankjewel voor die feedback.
GenieInABottle schreef:
16-01-2018 12:38
Nee, verkeerde indruk.
Ik ben behept met het vermogen om elke situatie blank in te gaan, ondanks mijn voorgeschiedenis met diegene. En eigenlijk maak je hier dus mijn punt heel duidelijk: doordat mensen een beeld van TO hebben, gebaseerd op andere onderwerpen, reageren ze vanuit dat beeld. En dat is prima hoor. Tegelijkertijd doen ze daarmee hetzelfde wat ze TO verwijten: niet inleven in de ander. Blijkbaar kunnen anderen zich dus niet inleven in TO en wordt ze op dat gebrek (niet naar bedoeld, ik kom even niet op een beter woord) beoordeeld.
Ja. Ja zo is het. Klopt. :lips:
Frox schreef:
16-01-2018 12:38
Wat ik zei was niet onvriendelijk bedoeld, ook niet als een aantijging. Enkel als perspectief. De manier waarop je reageert in topics laat mensen zich slecht voelen over zichzelf. Niet alle mensen en niet al jouw reacties. Maar het is inderdaad zo ruwweg deze reactie: ‘Als jij dat probleem hebt dan doe je iets verkeerd, want ik herken het niet.’ En misschien doe je dat niet in het echte leven, en misschien bedoel je het niet zo. Maar mocht het per ongeluk toch zo zijn, dan kan ik me voorstellen dat je vriendin verdrietig wordt als ze contact met je heeft gehad. Want steeds het idee krijgen dat je iets verkeerd doet is niet fijn.

Doe ermee wat je wil :)
Het stond er ook niet onvriendelijk. Ik ga er trouwens van uit dat de meesten een positieve intentie hebben met hun posts. ;-D Ik bedoel, voorbeelden genoeg hier waar samenhorigheid tot hele mooie dingen heeft geleid.

En zoals je het hier zet, helemaal eens!
yette schreef:
16-01-2018 12:37

Lang niet alle tips hier zijn bruikbaar. TO is altijd zo geweest als ze is, dat waardeerde haar vriendin. Dus waarom suggereren dat ze zichzelf aan moet passen? Als je denkt dat TO door haar gedrag verantwoordelijk is voor de jaloezie van haar vriendin, sla je wat mij betreft de plank mis. TO heef in mijn ogen een vrij normaal leven. Dat van haar vriendin is echter een opeenstapeling van pech. Bot gezegd, zal ze zelf met die pech moeten leren omgaan. Dat ze de confrontatie met mensen die minder pech hebben, lastig vindt, snap ik. Dat ze jaloezie toelaat en er zelfs een vriendschap door opzegt, vind ik zorgelijk. Wat gaat ze nu doen? Geen baan, geen relatie, geen vrienden? Binnen zitten mokken?

De enige tips waar TO wat aan heeft, betreffen hoe ze met de ontstane situatie om zou kunnen gaan.

Hoe kan je een vriendin die door frustratie zoveel moeite heeft met het vrij normale leven van anderen, helpen? Hoe ga je om met de mededeling dat je oude studievriendin 'het uit maakt'?
accepteren dat de ander het nu gewoon niet (meer) kan. Dat is pijnlijk en verdrietig voor TO, maar vriendin zal het niet doen om TO te kwetsen, maar is momenteel zelf te kwetsbaar
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
yette schreef:
16-01-2018 12:37

Jij kan ook niet goed lezen. Ik zeg net in reactie op jou "Nee dat klopt. Daarom zei ik in een eerdere post al dat ik denk dat het probleem vooral bij die vriendin zit en niet aan TO ligt. Maar ik vind TO's reacties wel bijzonder." Maar blijkbaar lees jij dat als "ik vind dat TO zich aan moet passen". Nou dan is reageren op jou ook overbodig, want je leest toch niet.
GenieInABottle schreef:
16-01-2018 12:40
Wie zegt dat ik de context niet lees? Wellicht dat jij hem anders interpreteert dan ik, dat kan.
En ja, ik reageer idd nu heel selectief. Nl vanuit mijn eigen visie. En het gegeven dat jij het als verwijt leest, dat zegt dan weer hoe jij mijn posts leest. Dus dankjewel voor die feedback.
Nee, ik lees hem niet als verwijt.
Het is actie en reactie met woorden, een forum.
Ik vind het opmerkelijk dat jij vanwege één uitspraak mij gebrek aan inlevingsvermogen toedicht. Terwijl ik in dit topic zoveel meer heb gepost dan alleen deze reactie.

Terug naar to
@Chocolol, zoals ik Yette lees was alleen de eerste zin een reactie op jouw post en daarna een meer algemene reactie. Maar ik kan het helemaal mis hebben.
rosanna08 schreef:
16-01-2018 12:45
accepteren dat de ander het nu gewoon niet (meer) kan. Dat is pijnlijk en verdrietig voor TO, maar vriendin zal het niet doen om TO te kwetsen, maar is momenteel zelf te kwetsbaar
Juist. Iets dergelijks schreef ik gisteren ook. De beslissing van je vriendin accepteren, verder contact van haar laten afhangen en de deur openlaten.
Als mijn vriendin iets vertelt wat niet lekker gaat in haar leven, dan luister ik naar haar en probeer met haar mee te denken, zonder te adviseren, of te vertellen dat ze iets verkeerds doet. Vergelijken met mijn eigen situatie zou niet in me opkomen eigenlijk.

Sowieso vergelijk ik niet zo graag. Er zullen altijd mensen zijn die het beter voor elkaar hebben, of knapper zijn, of leuker, of een nog betere baan hebben, of wat dan ook. Als je daaraan gaat beginnen wordt je heel ongelukkig, denk ik.

Ik vind mijn leven vrij gemiddeld. Ik heb een gewone baan, ik verdien wel aardig, maar ook weer geen topsalaris. Het hebben van een relatie en kinderen is op je 33e ook niet heel opmerkelijk evenmin als het bezitten van een huis en een auto. Ik ben zelf wel tevreden met mijn leven, maar het is niet omdat het nou zo fantastisch is. Gewoon omdat IK er blij van wordt en geen hele hoge eisen stel. Het is niet iets om over op te scheppen. Ik heb ook zo mijn moeilijke momenten en tegenslagen, net als een ieder ander.
anoniem_360289 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 12:54
0.10% gewijzigd
GenieInABottle schreef:
En hiervan geeft TO aan dat ze dat gedaan heeft en zich niet erin herkent. En ik ben echt nieuwsgierig wat jij als afschieten / afwimpelen ziet. Ik lees het echt niet. Ik zie dat TO continu dezelfde suggesties / vragen (wel met andere woorden) voorgelegd krijgt. Tja, dat je dan steeds hetzelfde antwoord krijgt is dan niet raar. Heeft niets met zelfreflectie van TO van doen, wel met de manier van vraagstelling, de eigen interpretatie en de eigen verwachting van de ander.

Ik vind reacties van anderen, oordelen en vragen als "waarom open je een topic als je ons niet serieus neemt?", veel meer gebrek aan inlevingsvermogen tonen dan TO hier laat zien. Wel aanvallen, maar niet in staat zijn om in de belevingswereld van TO stappen. En haar dan vervolgens aanspreken op haar gebrek aan inlevingsvermogen.

..zucht..

Weet je, ik vind TO's reacties gewoon opvallend. Dat ze dingen zegt als 'vriendin plaatst mij op een voetstuk' of 'onze relatie is heel open' of 'ik ga lekker rondhangen met positieve mensen' of 'ik vind de relatie wel waardevol, is dat niet genoeg'. Zulke dingen vind ik niet overkomen als een goede vriendschap. Maar dat is mijn mening. Jij ziet dat anders, dat kan. Misschien kan jij TO dan wat goede tips geven of whatever TO dan ook zoekt.
lisaviva schreef:
16-01-2018 12:48
Nee, ik lees hem niet als verwijt.
Het is actie en reactie met woorden, een forum.
Ik vind het opmerkelijk dat jij vanwege één uitspraak mij gebrek aan inlevingsvermogen toedicht. Terwijl ik in dit topic zoveel meer heb gepost dan alleen deze reactie.

Terug naar to
Ah, nu begrijp ik waar de angel zit. Ik verwijt niemand iets :)
Ik geef wel aan wat ik hier zie gebeuren. En ik besef heel goed dat ik dat doe vanuit mijn referentiekader.
Dus als het zo is overgekomen, mijn excuses :redrose:
chocolol schreef:
16-01-2018 12:46
Jij kan ook niet goed lezen. Ik zeg net in reactie op jou "Nee dat klopt. Daarom zei ik in een eerdere post al dat ik denk dat het probleem vooral bij die vriendin zit en niet aan TO ligt. Maar ik vind TO's reacties wel bijzonder." Maar blijkbaar lees jij dat als "ik vind dat TO zich aan moet passen". Nou dan is reageren op jou ook overbodig, want je leest toch niet.
OK, fout geïnterpreteerd dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven