Vriendinnen boos op mij :-(

09-07-2008 12:03 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat maar
Ben ik met je eens Yo.

Ik bedoelde het ook meer richting de posters die zeiden: "Het zou niet een in mijn hoofd opkomen om te vragen hoe ze aan een auto kwam..." en dergelijke opmerkingen. Ik wilde even een voorbeeld geven dat ik die vraag helemaal niet zo gek (of eigenlijk juist heel normaal) vind, het ligt alleen aan de context.

In het geval van TO duidt het op lullig doen, in het geval dat een vriendin van mij of ikzelf een auto zou krijgen zou het op belangsteling en betrokkenheid duiden.
quote:lapin schreef op 09 juli 2008 @ 12:21:

Ik zou op zoek gaan naar nieuwe vriendinnen en deze lekker in hun sop gaar laten koken. Volgens mij zijn ze gewoon hartstikke jaloers op je.

En dat hun prestatie groter is omdat ze het met minder geld hebben moeten doen, dat zie ik al helemaal niet. Je haalt een diploma toch met je hersens en niet met geld?

Geef ze een schop onder hun r**t........Helemaal mee eens! Uitzwaaien, die vriendinnenclub, voorgoed!
Ik heb het merendeel van de reacties gelezen, en k kan het alleen maar eens zijn met de rest.

Maar wat wel zo is : die 'arme' vriendinnen doen een studie (en zelfs een tweede studie?), dus normaalgesproken zullen ze later wel een relaxed salaris en leven hebben. (Iig niet op 3 hoog achter met een minimumloon rond proberen te komen)

Stel nou eens, dat ze kinderen krijgen, en een fijn salaris hebben, dan laten ze hun kinderen (of desnoods andere familie/vrienden) daar toch ook van profiteren ??? Dat is toch heel normaal ?

Echt jammer voor hun dat door onredelijke afgunst en jaloezie ze misschien een hele lieve vriendin gaan verliezen...
quote:Razzmatazz schreef op 10 juli 2008 @ 13:43:

Maar wat wel zo is : die 'arme' vriendinnen doen een studie (en zelfs een tweede studie?), dus normaalgesproken zullen ze later wel een relaxed salaris en leven hebben. (Iig niet op 3 hoog achter met een minimumloon rond proberen te komen)

Stel nou eens, dat ze kinderen krijgen, en een fijn salaris hebben, dan laten ze hun kinderen (of desnoods andere familie/vrienden) daar toch ook van profiteren ??? Dat is toch heel normaal ?

Misschien doen ze dat helemaal niet. Ik had een vriendje in mijn middelbare school/studententijd en had over dit soort dingen altijd discussie met hem. Hij vond het belachelijk wat ik allemaal kreeg van mijn ouders en kondigde dus ook al aan, als wij in de toekomst kinderen zouden krijgen, hij het anders aan zou pakken. Ook al zouden we nog zoveel geld hebben, als het kind een 5de spijkerbroek wilde, ging hij/zij daar maar zelf voor werken.

Deze relatie heeft geen stand gehouden......
Spinster, ben het met je eens dat het heel normaal kan zijn om over geld te praten. Ik vraag ook wel eens aan iemand hoe ze dingen financieren, wat dingen gekost hebben, etc. Maar wat jij zegt, dat is interesse, en geen bemoeizucht en/of jaloezie.
hoe is het nu met de situatie thunder?
Op dit moment valt er weinig te zeggen. Ik wacht tot een vriendin terug is van vakantie om met allemaal gesprek aan te gaan. Dat is aan het einde van deze week. Ik heb sinds voorval i.i.g. niet meer van andere vriendinnen gehoord en da's wel veelzeggend...

Aan andere kant, is het heel vreemd, ik voel me opeens heel erg vrij! Het valt me nu pas op hoe benauwend ik de hele vriendschap heb gevonden...

Voor mij hoeft het eigenlijk niet meer zo. Behalve dan dat ik nog wel graag een gesprek wil waarin ik mijn kant even belicht.
quote:tangerine schreef op 10 juli 2008 @ 18:56:

Spinster, ben het met je eens dat het heel normaal kan zijn om over geld te praten. Ik vraag ook wel eens aan iemand hoe ze dingen financieren, wat dingen gekost hebben, etc. Maar wat jij zegt, dat is interesse, en geen bemoeizucht en/of jaloezie.Precies! Een collega had zo´n nieuwe Iphone gekocht en toen heb ik ook gevraagd van, kost dat, hoe werkt dat enzo. Ik heb gewoon gezegd van, mag ik zo onbescheiden zijn om te vragen wat het kost? Weet nog wel dat ik ergens werkte als uitzendkracht en na een paar dagen aan een van de andere dames vroeg, die een paard had, van, hele stomme vraag, maar wat kost nou een paard? Geen idee wat ik me erbij moet voorstellen. Ik zei nog, je mag ook richtprijzen geven - het gaat me niet om jouw budget, maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat zon'n dier moet kosten. Ze vond mijn vraag verrassend eerlijk en helemaal niet erg. En gaf uitgebreid antwoord. Financien met elkaar bespreken is helemaal niet erg, als het maar in gelijkwaardigheid naar elkaar gaat, gelijkwaardigheid in respect voor elkaars portemonnee.
Wat goed, Thunderforce. Houd er wel rekening mee dat zo'n gesprek tegen kan vallen. Je houding is dan wel veranderd, evenals je vrije gevoel, maar de kans is groot dat je in een gesprek met je vriendinnen weer in de verdediging schiet. Je bent dat nu eenmaal zo gewend en dat buig je niet zomaar om.

Misschien is het idee om al die vriendinnen een mail te sturen. Kun je het precies zo beschrijven als je wilt en heb je het allemaal afgesloten. Succes!
quote:Thunderforce schreef op 17 juli 2008 @ 13:40:

Aan andere kant, is het heel vreemd, ik voel me opeens heel erg vrij! Het valt me nu pas op hoe benauwend ik de hele vriendschap heb gevonden...

Voor mij hoeft het eigenlijk niet meer zo. Behalve dan dat ik nog wel graag een gesprek wil waarin ik mijn kant even belicht.Dat vind ik heel veelzeggend. Ik zou - als ik je berichtje zo lees - eigenlijk aan willen geven dat je de vriendschap beëndigd. Je wil dat netjes doen, waarvoor hulde. Geef aan wat hun laatste actie met jou heeft gedaan. Inzicht bij anderen komt nog wel eens als je dingen op jezelf betrekt (wat doet dat met mij) in plaats van de beschuldigende vinger naar de ander (hoezeer ook terecht, misschien). Geef aan dat je over alles hebt nagedacht en het ook met anderen en dat je je realiseerde dat je je vrij voelde zo zonder hun druk. Zonder hun argusogen. Spreek af op neutraal terrein, een cafe ofzo en drink een borrel. Bedank ze voor de vriendschap van afgelopen jaren en wens ze het allerbeste voor de toekomst.
Tarantelle heeft op zich wel een punt. Zij zijn met meer en kunnen je weer in de verdediging laten schieten. Misschien is een mail prima, met de open deur voor een gesprek. Maar dat jij eerst eruit hebt gegooid wat je dwars zit en dat je de radiostilte eigenlijk als heel prettig ervaart.
Zou het wel bondig houden, en niet te diep op de zaken ingaan. Als je niet oppast willen de vriendinnen weer terug reageren en blijft de nare cirkel in stand.

Het belangrijkste is nu dat je je lekkerder voelt zonder die vriendinnen, dus houd ze in elk geval uit je buurt.
Fijn dat je nog eens reageert!

Dat je je nu zo prettig voelt is misschien wel tekenend.

Bedenk goed wat je in het gesprek duidelijk wilt maken en over wilt brengen. Misschien dat je voor de twee leukere dames de deur nog wel open wilt houden bijvoorbeeld?

En bewaar je eigenwaarde! Als je verwijten krijgt die je onterecht vindt of als het gesprek lijkt uit te draaien op een catfight, kun je best aangeven dat je daar niet van gediend bent.
Tja, lastig ! Ik denk dat het met de jaren is opgespaard (liegen, frustraties over hoe 'makkelijk' jij het hebt etc). Kan mij voorstellen dat zij het als iets groots opvatten, dat je hebt gelogen over de financien rond je auto. Als vriendinnen vertel je elkaar immers veel/alles?

Ik denk toch dat je het niet moet afschuiven op het financiele plaatje, maar praat over je gevoelens! Hoe zij het ervaren dat jij het financieel gezien beter hebt. Hoe jij daar tegenover staat. En hoe je hier met zijn allen mee om kunt gaan. Vriendschap draait niet om geld, wel om hoe je met elkaar en met elkaars situatie om gaat!
Ik heb ook ouders die vrijwel niets voor mij betalen (sterker, regelmatig geld bij mij komen lenen omdat ze een stukje maand over hebben). Daardoor heb ik creatief met geld om leren gaan, kan ik op mezelf terug vallen, en weet ik dat ik geen ander nodig heb om op te leunen. Ik vind dat ze wel erg verongelijkt doen over hun financiële situatie. En wat iemand anders ook zei, inderdaad, in Nederland zijn opleidingen doorgaans helemaal niet zo duur.

Dat ze met zijn allen over je praten en jou er achteraf even de conclusie van melden vind ik vergaand. Ik zou zo'n gesprek doen met het persoon waar het over gaat zélf er bij en niet achter diegene's rug om. En dat 4 tegen 1 is ook wel erg flauw. Vriendschap vereist echt niet dat je precies even veel geld hebt en persoonlijk snap ik ook wel dat je je bezwaard voelde door hun gedrag en daarom loog. Ik denk dat ik hetzelfde gedaan zou hebben.

Mensen die niet blij kunnen zijn als het goed met mij gaat ben ik heel erg snel klaar mee. Ik neem dan ook niet snel genoegen met een vriendschap, maar zoals je zelf ervaart geeft dat ook wel vrijheid. Beter geen gezelschap als slecht gezelschap. En goed gezelschap gunt jou je financiële geluk, zoals jij hun dat warme nest gunt, ondanks dat je dat zelf niet hebt. Ik vind het niet echt over komen als een volwassen vriendschap.

Vriendschap kan heel veel toevoegen aan je leven, maar wanneer het vooral negatieve zaken toevoegt, ben je beter af zonder.
Eens met wat er allemaal geschreven is. Klaarblijkelijk zijn ze voordat ze als een kinderclubje samen hebben zitten roddelen en een ''vergadering'' hebben georganiseerd (ipv gewoon 1 op 1 dit bespreekbaar te maken) vergeten de vraag aan zichzelf te stellen hoe het komt dat je over zoiets totaal onzinnigs hebt gelogen.
Juist ja echte vriendschap gaat er om hoe je bent, hoe je in elkaar steekt en dat je er voor elkaar bent en dan doet het er niet toe of de een meer geld heeft dan de ander.

Het is eigenlijk heel triest dat mensen zo doen, maar inderdaad het gebeurd wel vaker.

Ik heb ook een vriendin die steeds zeurt over hoe duur alles is met kids bla bla. Dat geloof ik best wel dat dat veel geld kost maar dan had je niet aan kinderen moeten beginnen, dat kost nu eenmaal geld. Zo slecht hebben ze het helemaal niet trouwens.

Ik ben altijd alleen geweest (heb helaas geen kinderen, inmiddels sinds kort wel een relatie maar dat ter zijde), ik heb een goede baan en ik hoef alleen voor mezelf te zorgen, niet dat dat mijn keus is maar zo is het nu eenmaal. En steeds als ik iets gekocht heb , of het nu een paar laarzen is of kleding of iets groters, zelfs als ze hoort dat ik bij `de duurste supermarkt `ben geweest krijg ik een hele serenade over me heen van die vriendin over wat het gekost heeft en hoe ik het kan betalen.

Vorig jaar nieuwe auto gekocht, (gewoon een klein wagentje hoor en dan ben ik best trots dat ik dat alleen gedaan heb) nou je had ze moeten horen. Waar doe jij dat van? Kun jij dat betalen? Wat verdien jij netto?? Dat is echt niet leuk en ik durf gewoon niet meer enthousiast te vertellen dat ik iets gekocht heb van mijn eigen verdiende geld!

Ik ga er tegenwoordig niet meer op in en inderdaad ik zeg ook niet altijd meer als ik iets gekocht heb en ik gooi het geld echt niet over de balk.

Jammer dat het zo moet.
Pf vermoeiend zeg. Als mijn vrienden (ik heb dan ook vooral mannelijke vriendinnen misschien helpt dat) iets kopen ben ik blij voor ze en andersom. Nooit gezeik, nooit jaloezie. Ik krijg steeds meer de indruk dat vrouwenvriendschappen echt 1 groot wespennest zijn. Dat gebitch onder elkaar... Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen goede ervaringen heb met vrouwenvriendschap en dat gaat dan net als hier vooral om dat ze elkaar dingen niet gunnen, jaloezie, competiviteit ... en het elkaar afzeiken, onoprechte adviezen om er zelf beter af te komen...

Ik geloof daarom niet zo in V/V vriendschap. Even heel simpel geredeneerd. Biologisch gezien, is het eigenlijk anti-overleven enzo als vrouwen elkaar helpen. Waarom zou ik willen dat een vriendin er beter uit ziet als ik? Eigenlijk zou ik dat gewoon niet willen. Dus waarom zou ik haar oprecht advies geven over hoe zei er mooi uit kan zien? Dat zou ik niet doen - tenzij ze toch al geen concurrentie was en met mijn advies nog steeds niet zou worden. M.a.w. zou het zo kunnen zijn dat het voor vrouwen die in a way succesvol zijn of er redelijk dan wel gewoon goed uit zien, moeilijk is gelijkwaardige vriendschappen te vinden, met andere vrouwen?

Ik geloof eerlijk gezegd niet, dat je een oprechte vriendschap kunt hebben met iemand die beter dan jij wil zijn. (Ik heb daarom dus ook alleen mannelijke vriendinnen en dat bevalt eigenlijk best wel goed, nooit ruzie of gezeik, hooguit af en toe een wederzijdse botte opmerking ideaal haha).
@Noblesse: ben het wel met je eens dat m/v vriendschappen anders in elkaar steken. Ga zelf anders met mannen om dan met vrouwen, ben denk ik wel iets eerlijker/rechtstreekser/tikkie botter dan bij vrouwen. Weet niet wat dat precies is, denk dat ze het wel beter kunnen hebben ofzo ipv de kans op beledigd zijn zoals met vrouwen toch iets sneller is. Maar merk ook omgekeerd dat ik wel iets meer van een man kan hebben dan van een vrouw. Een man zie ik dan meer als bot maar eerlijk en dus oke, terwijl ik het bij een vrouw toch eerder als een rotopmerking/subtiele steken onder water zou zien ofzo. Dat ligt em natuurlijk ook weer in het feit hoe bepaalde zaken gebracht worden.

Maar met je 2e alinea ben ik het dan weer niet eens. Ik kan andere vrouwen/vriendinnen wel oprecht iets gunnen en ook helpen of advies geven. Ik zie ze dan ook niet als concurrentie. Tenzij we op dezelfde baan of man jagen ofzo dan, maar dat is eigenlijk nooit zo
Goed gedaan meid! Laat ze lekker in hun sop gaarkoken!

Je bent hun (of wie dan ook) toch geen verantwoording schuldig omdat jouw ouders je financieel kunnen -en willen- ondersteunen.
Tja....het gras bij de buren is altijd groener niet?

Mijn vriendinnen zijn stuk voor stuk compleet anders...Komen allemaal uit een ander nest met andere gebruiken/gewoontes maar serieus is er nooit moeilijk gedaan over geld. Een vriendin van mij moet ook haar studies zelf bekostigen en werkt daar hard voor. En mijn respect heeft ze. Ik daarintegen heb het financieel nooit moeilijk gehad, mijn ouders hebben mijn HBO studie betaald. Ik ben me bewust van dit geluk. Maar ik heb mijn best moeten doen om mijn papiertje te moeten halen, net als haar. De middelen verschillen, het doel en de inzet niet. Als vriendinnen moeilijk zouden doen over mijn luxepositie, het spijt me maar daar heb je je maar overheen te zetten. Je bent een vriendin van mijn persoon en niet van mijn portomonee.
Ik vind het geen doodzonde om over zoiets te liegen, zie de zwaarte daar niet zo van in. Wat maakt het uit waar iets van betaald is? Wat is dat voor akelig principieel gedoe, dat je altijd tegen je vriendinnen eerlijk moet zijn? Vertellen zij echt ALLES? Geloof ik niets van... details van hun relatie? Geldkwesties? Dingen waar zij zich voor schamen? Rare conclusie hoor, dat je dan in het geheel niet meer betrouwbaar zou zijn. Een gevolgtrekking die niet klopt.

Om jou daarvoor uit hun kring te bannen: ik geloof dat dat nooit de ware reden kan zijn. Ze hebben iets gezocht en het gevonden: het is pure jaloezie.

Ik zou me heeel erg belazerd voelen voor zo'n onderzoekscommissie te moeten verschijnen. Ze hebben jou buitengesloten in hun geroddel wat ze overleg noemen, en dat zou voor mij reden genoeg zijn om HUN vriendschap op te zeggen.
Thunderforce,

naar aanleiding van mijn avond moet dit me toch van het hart.

Ik had gespaard om een vriendin van mij voor haar verjaardag lekker mee uit eten te kunnen nemen. Ik weet dat ze zeer gefortuneerd is, en ik vind het ook ok dat ze mij soms tracteert of een mooi(er) cadeau geeft dan ik kan teruggeven, maar ik vond het een heerlijk gevoel om haar eens te kunnen tracteren vanavond.

Ik ben echt geen heilige, verre van, maar ik vind het toch beneden elke waardigheid om jou in zon vergadering ter verantwoording te roepen.

Die 'vriendinnen' van jou vind ik een stelletje enge egoisten, bah!
Aan iedereen die hier gereageerd heeft: ontzettend bedankt!

Hier dan het staartje.

Ik wist dat de club gisteren bij elkaar zouden komen, dus heb ik vooraf gebeld met de vraag of ik langs mocht komen omdat ik toch graag even mijn verhaal wil doen.

Een half uur later werd ik teruggebeld dat ze nu niet op mijn verhaal zaten te wachten maar gewoon gezellig de vakantie van X willen bespreken.

Okay, dat kon ik begrijpen en toen geopperd om dan voor volgende week een afspraak te maken. Dat kwam ook niet uit en dat ze wel contact met mij zouden opnemen mochten ze behoefte hebben aan mijn kant van het verhaal.

Mensen, ik laat het hierbij. Ik ga ook geen mail sturen. Ik ben er klaar mee!!! Nogmaals bedankt voor alle reacties. Er zijn altijd twee kantenl. Ik erken mijn aandeel... maar ook mijn goede bedoelingen. Ik heb me hier op het forum daarin erg gesteund gevoeld!

Bedankt allemaal :-D
Gelijk heb je Thunderforce!

Ik zou ook geen mail meer sturen.

Het was wel zo netjes geweest als ze jou ook een kans gaven om je verhaal kwijt te kunnen. Helemaal als ze met zijn allen tegen jou hun kant van het verhaal hebben verteld.

Geen energie meer in stoppen, wie weet kom je binnenkort wel veel leukere meiden tegen, waarbij je niet voortdurend op je tandvlees hoeft te lopen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven