Vriendschap
vrijdag 8 mei 2020 om 23:14
Goedenavond!
De laatste tijd kom ik steeds meer tot de realisatie dat ik niet echt een vaste vriendschap met iemand heb. Ik heb wel mensen waarmee ik geregeld appjes stuur, heel sporadisch eens mee ga lunchen, maar zoiets als een beste vriend of vriendin heb ik niet. Tot voor kort maakte dit voor mij niks uit, maar nu voel ik me er de laatste tijd best verdrietig door.
Ik heb vaker een goede vriendin gehad. Maar dan spreek ik over de middelbare schooltijd tot aan hoger onderwijs. Deze vriendschap is op een vervelende manier geëindigd (niet vanuit mijn kant). Ik wil niet in detail treden, maar het kwam er op neer dat zij vond dat haar leven belangrijker was dan de mijne. Er ontstond onenigheid en uiteindelijk kreeg ik de silent treatment. Een poging het bij te leggen is er niet meer van gekomen en we hebben elkaar toen een paar jaar niet gesproken. Het leek mij leuk na die jaren nog eens af te spreken. Ik had het issue immers achter mij gelaten. Maar ik merkte dat tijdens deze afspraak onze levens op geen enkel vlak meer matchten en we uit elkaar waren gegroeid.
Een andere vriendschap is door mij beëindigd. Deze vriendin maakte regelmatig dubbele afspraken en zegde mij dan af. Ik was in dat geval nooit de partij waar ze wel voor koos. Of ze kwam veel te laat. Toen dit nogmaals gebeurde, was ik er klaar mee en heb ik aangegeven dat het voor mij daar ophield.
Wel zijn er twee meiden die ik al lang ken. Alleen kennen zij twee elkaar voor mij. Regelmatig delen zij op social media dat ze met z'n tweeën afspreken. Het steekt dat ik niet gevraagd word. Ik heb wel eens gezegd; gezellig, mag ik de volgende keer ook mee? Dit gebeurd ook wel, maar de keren erna niet meer. Ik voel me daardoor wel eens buitengesloten.
Het punt is dat ik best een serieus persoon ben. Ik laat niet gauw het achterste van mijn tong zien. Ik word in de gezamenlijke vriendengroep van mijn vriend en mij wel eens een nerd genoemd, omdat ik veel weet en ik daardoor ook bijdehand overkom. Ook word ik beschreven als een control freak, doordat ik het soms moeilijk vind om iets spontaan te ondernemen. De vrienden uit onze groep zijn mensen die wel van een drankje en een feestje houden. Ik lust ook wel een drankje, maar ik kan mij daar niet in laten gaan. Ik ben bijvoorbeeld nog nooit dronken geweest.
Op een of andere manier kan ik maar geen vriendschap vinden (lees: kan ik geen vriendschap onderhouden), waarin er wederzijds respect plaatsvindt en daardoor ook lang kan duren. Waardoor er zeg maar een hechte vriendschap ontstaat. Iemand die jouw naam noemt als er aan ze wordt gevraagd, op wie kun je altijd terugvallen of wie vertrouw je door en door? Ik weet niet hoe dit voelt of hoe dit is en dat maakt me steeds verdrietiger..
De laatste tijd kom ik steeds meer tot de realisatie dat ik niet echt een vaste vriendschap met iemand heb. Ik heb wel mensen waarmee ik geregeld appjes stuur, heel sporadisch eens mee ga lunchen, maar zoiets als een beste vriend of vriendin heb ik niet. Tot voor kort maakte dit voor mij niks uit, maar nu voel ik me er de laatste tijd best verdrietig door.
Ik heb vaker een goede vriendin gehad. Maar dan spreek ik over de middelbare schooltijd tot aan hoger onderwijs. Deze vriendschap is op een vervelende manier geëindigd (niet vanuit mijn kant). Ik wil niet in detail treden, maar het kwam er op neer dat zij vond dat haar leven belangrijker was dan de mijne. Er ontstond onenigheid en uiteindelijk kreeg ik de silent treatment. Een poging het bij te leggen is er niet meer van gekomen en we hebben elkaar toen een paar jaar niet gesproken. Het leek mij leuk na die jaren nog eens af te spreken. Ik had het issue immers achter mij gelaten. Maar ik merkte dat tijdens deze afspraak onze levens op geen enkel vlak meer matchten en we uit elkaar waren gegroeid.
Een andere vriendschap is door mij beëindigd. Deze vriendin maakte regelmatig dubbele afspraken en zegde mij dan af. Ik was in dat geval nooit de partij waar ze wel voor koos. Of ze kwam veel te laat. Toen dit nogmaals gebeurde, was ik er klaar mee en heb ik aangegeven dat het voor mij daar ophield.
Wel zijn er twee meiden die ik al lang ken. Alleen kennen zij twee elkaar voor mij. Regelmatig delen zij op social media dat ze met z'n tweeën afspreken. Het steekt dat ik niet gevraagd word. Ik heb wel eens gezegd; gezellig, mag ik de volgende keer ook mee? Dit gebeurd ook wel, maar de keren erna niet meer. Ik voel me daardoor wel eens buitengesloten.
Het punt is dat ik best een serieus persoon ben. Ik laat niet gauw het achterste van mijn tong zien. Ik word in de gezamenlijke vriendengroep van mijn vriend en mij wel eens een nerd genoemd, omdat ik veel weet en ik daardoor ook bijdehand overkom. Ook word ik beschreven als een control freak, doordat ik het soms moeilijk vind om iets spontaan te ondernemen. De vrienden uit onze groep zijn mensen die wel van een drankje en een feestje houden. Ik lust ook wel een drankje, maar ik kan mij daar niet in laten gaan. Ik ben bijvoorbeeld nog nooit dronken geweest.
Op een of andere manier kan ik maar geen vriendschap vinden (lees: kan ik geen vriendschap onderhouden), waarin er wederzijds respect plaatsvindt en daardoor ook lang kan duren. Waardoor er zeg maar een hechte vriendschap ontstaat. Iemand die jouw naam noemt als er aan ze wordt gevraagd, op wie kun je altijd terugvallen of wie vertrouw je door en door? Ik weet niet hoe dit voelt of hoe dit is en dat maakt me steeds verdrietiger..
anoniem_140353 wijzigde dit bericht op 08-05-2020 23:36
Reden: aanpassing
Reden: aanpassing
0.95% gewijzigd
everything happens for a reason
vrijdag 8 mei 2020 om 23:34
Nee hoor, dat is niet saai.
Natuurlijk zijn er meerdere mensen die zijn zoals jij bent.
In welke regio woon je?
vrijdag 8 mei 2020 om 23:39
Ik wil liever niet, dat als ik dit een keer ergens hardop uitspreek, herkend worden dus ik zeg maar even ver ver ver onder de rivierenminnimouse schreef: ↑08-05-2020 23:34Nee hoor, dat is niet saai.
Natuurlijk zijn er meerdere mensen die zijn zoals jij bent.
In welke regio woon je?
vrijdag 8 mei 2020 om 23:48
Het klinkt alsof je een scherp beeld hebt bij hoe een vriendschap er voor jou hoort uit te zien, waar zo’n relatie aan zou moeten voldoen. Dan lijkt het mij verdomd lastig om die ‘vacature’ te vullen.
Ik heb allerlei vriendschappen. Van BFF’s tot partyvrienden die ik alleen tussen 12 en 5 uur ‘s nachts zie. Ik ben het type mens dat met iedereen kletst en open staat voor een vriendschap met iedereen. Ik ben gewoon geïnteresseerd in mensen, wat ze beweegt, wat hun passies zijn.
Ik denk dat vriendschappen ontstaan met een oprechte belangstelling en onbevooroordeeldheid. Het boeit echt niet of je allebei van wandelen houdt of niet. Het enige dat voor mij overeen moet komen is humor.
Ik heb allerlei vriendschappen. Van BFF’s tot partyvrienden die ik alleen tussen 12 en 5 uur ‘s nachts zie. Ik ben het type mens dat met iedereen kletst en open staat voor een vriendschap met iedereen. Ik ben gewoon geïnteresseerd in mensen, wat ze beweegt, wat hun passies zijn.
Ik denk dat vriendschappen ontstaan met een oprechte belangstelling en onbevooroordeeldheid. Het boeit echt niet of je allebei van wandelen houdt of niet. Het enige dat voor mij overeen moet komen is humor.
zaterdag 9 mei 2020 om 00:01
Ik heb niet echt een bepaald beeld van hoe een vriendschap eruit hoort te zien. Het enige waar ik wel van uit ga is dat de manier waarop ik ben prima is en dat een ander mijn doen en laten respecteert. Omdat ik een ander ook respecteer. Tevens het voorbeeld dat je ook noemt: onbevooroordeeld. Helaas heb ik in de voorgaande vriendschappen te maken gehad met oordelend gedrag over hoe ik mijn leven indeelde. Ook al gaf ik aan dat ik de steun waardeerde, maar dat ik verstandig genoeg ben om een keuze te maken, werd dit niet gerespecteerd. Lijkt mij geen vreemd gegeven om zoiets binnen een vriendschap te 'hebben.' (Ik weet niet hoe ik dat laatste moet omschrijvenkindrebel schreef: ↑08-05-2020 23:48Het klinkt alsof je een scherp beeld hebt bij hoe een vriendschap er voor jou hoort uit te zien, waar zo’n relatie aan zou moeten voldoen. Dan lijkt het mij verdomd lastig om die ‘vacature’ te vullen.
Ik heb allerlei vriendschappen. Van BFF’s tot partyvrienden die ik alleen tussen 12 en 5 uur ‘s nachts zie. Ik ben het type mens dat met iedereen kletst en onbewust open staat voor een vriendschap met iedereen. Ik ben gewoon geïnteresseerd in mensen, wat ze beweegt, wat hun passies zijn.
Ik denk dat vriendschappen ontstaan met een oprechte belangstelling en onbevooroordeeldheid. Het boeit echt niet of je allebei van wandelen houdt of niet.
Het spreekt mijn OP misschien tegen, maar op straat of in de winkels gebeurd het geregeld dat ik aan de praat raak met een volstrekt vreemd persoon. In dat opzicht ben ik wel spontaan en daar sta ik oprecht voor open. Ik weet niet zo goed waar de schoen wringt.
zaterdag 9 mei 2020 om 00:14
Het heeft er denk ik meer mee te maken, nu ik er over nadenk, dat ik bang ben om een vriendschap te verdiepen. Ik ben wat terughoudender geworden. Omdat ik het vervelend vind als het weer misloopt, zo'n opbouwende vriendschap. En ik wil natuurlijk ook niet te wanhopig overkomen.kindrebel schreef: ↑08-05-2020 23:48Het klinkt alsof je een scherp beeld hebt bij hoe een vriendschap er voor jou hoort uit te zien, waar zo’n relatie aan zou moeten voldoen. Dan lijkt het mij verdomd lastig om die ‘vacature’ te vullen.
Ik wil relax overkomen, maar dan gebeurt juist het tegenovergestelde.
zaterdag 9 mei 2020 om 00:16
Dat gebeurt wel, maar dan moeten er agenda's doorgespit worden en het heeft dan een lange aanloop.
Vervolgens zie je dan op social media dat ze bij elkaar zitten. Dat steekt..
zaterdag 9 mei 2020 om 00:24
zaterdag 9 mei 2020 om 00:38
Ik nam al een kijkje op het forum hier. Iemand nog tips waar op internet ik zou kunnen kijken?minnimouse schreef: ↑09-05-2020 00:24Logisch.
Kijk online of je gelijkgestemden kunt vinden in het diepe Zuiden:
zaterdag 9 mei 2020 om 00:44
Niks saais aan. Met dat soort mensen kan ik vaak juist het beste opschieten en heb ik raakvlakken. Je zou kunnen overwegen daarin activiteiten te ontplooiien en mensen te leren kennen, zonder dat je nou heel erg focust op vrienden maken. Het duurt meestal een tijd voordat een kennis een vriend(in) wordt. Ga iets doen bij een dierenasiel, natuurorgansiatie, wandelclub etc.
Er was laatst al een topic waarin een soortgelijk thema. Dat ging geloof ik meer over een partner vinden, maar het idee is hetzelfde: "waar vind ik andere mensen die matchen met mij". Moet je maar even zoeken.
zaterdag 9 mei 2020 om 00:55
Best lief!JuriaanB schreef: ↑09-05-2020 00:44Niks saais aan. Met dat soort mensen kan ik vaak juist het beste opschieten en heb ik raakvlakken. Je zou kunnen overwegen daarin activiteiten te ontplooiien en mensen te leren kennen, zonder dat je nou heel erg focust op vrienden maken. Het duurt meestal een tijd voordat een kennis een vriend(in) wordt. Ga iets doen bij een dierenasiel, natuurorgansiatie, wandelclub etc.
Er was laatst al een topic waarin een soortgelijk thema. Dat ging geloof ik meer over een partner vinden, maar het idee is hetzelfde: "waar vind ik andere mensen die matchen met mij". Moet je maar even zoeken.
Ik ga het topic opzoeken!
zaterdag 9 mei 2020 om 03:11
Je bent serieus en dat kan een lastige ingang zijn voor iemand anders.
Het is niet de meest aantrekkelijke eigenschap.
Verder geef je aan dat je als een control freak wordt omschreven. En weinig flexibiliteit hebt om iets zomaar eens spontaan te doen.
Ook dat is een lastige ingang
Het kan afstoten en sommigen zullen zich weinig raad weten met zoiets.
Meestal helpt het het best als je je eigen gedrag gespiegeld ziet in een ander en dan realiseert hoe je zelf overkomt.
Verder geef je aan dat je als een control freak wordt omschreven. En weinig flexibiliteit hebt om iets zomaar eens spontaan te doen.
Meestal helpt het het best als je je eigen gedrag gespiegeld ziet in een ander en dan realiseert hoe je zelf overkomt.
zaterdag 9 mei 2020 om 10:05
Het kan zijn dat je gewoon nog niet "gelijken" hebt gevonden, mensen met wie het klikt etc.
Maar je gedrag herken ik wel bij een kennis van ons. Ook een hele leuke meid, als ze met ons meegaat dan is het ook altijd gezellig en lachen. Maar zij is een enorme controlefreak en laat ook niet echt in haar ziel kijken.
Waardoor ons contact een beetje oppervlakkig krijgt, omdat wij het idee hebben dat ze veel voor zichzelf houdt en niet de ware ik is, als ze met ons is. Een beetje het gevoel van, wij vertellen hier van alles over ons zelf, maar we weten eigenlijk niks van jou.
Om die reden komt ze bij ons niet verder dan "een leuke kennis" die er soms bij zit als we iets leuks gaan doen, maar ik zou nooit eraan denken om haar uit te nodigen als we een keer met de meiden wat gaan lunchen.
Maar je gedrag herken ik wel bij een kennis van ons. Ook een hele leuke meid, als ze met ons meegaat dan is het ook altijd gezellig en lachen. Maar zij is een enorme controlefreak en laat ook niet echt in haar ziel kijken.
Waardoor ons contact een beetje oppervlakkig krijgt, omdat wij het idee hebben dat ze veel voor zichzelf houdt en niet de ware ik is, als ze met ons is. Een beetje het gevoel van, wij vertellen hier van alles over ons zelf, maar we weten eigenlijk niks van jou.
Om die reden komt ze bij ons niet verder dan "een leuke kennis" die er soms bij zit als we iets leuks gaan doen, maar ik zou nooit eraan denken om haar uit te nodigen als we een keer met de meiden wat gaan lunchen.
zaterdag 9 mei 2020 om 10:19
Daar ben ik het ook wel mee eens eigenlijk.Verbinder schreef: ↑09-05-2020 03:11Je bent serieus en dat kan een lastige ingang zijn voor iemand anders.
Verder vind ik het zelf ook erg lastig om vriendschappen goed te onderhouden.,
Veelal is het bij mij een probleem als er (negatieve) spanningen ontstaan of gevoelens van twijfel, onzekerheid etc.
Dit heeft vaak ook weer te maken met het feit dat ik in de communicatie tekort lijk te schieten, vooral qua duidelijkheid, assertiviteit etc.
Genoeg dan nu even over mezelf.
Wil TO sowieso heel erg veel succes hiermee wensen.
Het is je van harte gegunt.
zaterdag 9 mei 2020 om 10:30
Is er dan überhaupt sprake van vriendschap?puntjeeee schreef: ↑09-05-2020 00:01Ik heb niet echt een bepaald beeld van hoe een vriendschap eruit hoort te zien. Het enige waar ik wel van uit ga is dat de manier waarop ik ben prima is en dat een ander mijn doen en laten respecteert. Omdat ik een ander ook respecteer. Tevens het voorbeeld dat je ook noemt: onbevooroordeeld. Helaas heb ik in de voorgaande vriendschappen te maken gehad met oordelend gedrag over hoe ik mijn leven indeelde. Ook al gaf ik aan dat ik de steun waardeerde, maar dat ik verstandig genoeg ben om een keuze te maken, werd dit niet gerespecteerd. Lijkt mij geen vreemd gegeven om zoiets binnen een vriendschap te 'hebben.' (Ik weet niet hoe ik dat laatste moet omschrijven)
Ik kan mij niet voorstellen dat ik vrienden ben met iemand waarbij ik niet vrij ben om te zijn wie ik ben. Daar loop ik juist met een boogje omheen.
zaterdag 9 mei 2020 om 12:00
Confronterend..Naomir schreef: ↑09-05-2020 10:05Het kan zijn dat je gewoon nog niet "gelijken" hebt gevonden, mensen met wie het klikt etc.
Ik laat niet gauw in mijn ziel kijken, omdat ik niet zo'n leuk verleden heb gehad. Ik wil ook niet dat mensen denken dat ik altijd drama aan mij heb hangen. Dat had vooral te maken met mijn thuissituatie waar ik toen eenmaal in zat, in werd meegesleept en op die leeftijd echt niet van vandaan kon. Een meid waar ik vroeger mee om ging die zij eens heel hard: 'jij hebt ook altijd wat.' (In de zin van: kun je niet eens geen drama hebben? Dank u.) Ja, dan verleer je al snel dat je niet te veel het achterste van je tong moet laten zien.
zaterdag 9 mei 2020 om 12:05
Juist. Ik herken het als er negatieve spanningen ontstaan. Dan probeer ik graag even te verdwijnen.Mund schreef: ↑09-05-2020 10:19Daar ben ik het ook wel mee eens eigenlijk.
Verder vind ik het zelf ook erg lastig om vriendschappen goed te onderhouden.,
Veelal is het bij mij een probleem als er (negatieve) spanningen ontstaan of gevoelens van twijfel, onzekerheid etc.
Dit heeft vaak ook weer te maken met het feit dat ik in de communicatie tekort lijk te schieten, vooral qua duidelijkheid, assertiviteit etc.
Genoeg dan nu even over mezelf.
Wil TO sowieso heel erg veel succes hiermee wensen.
Het is je van harte gegunt.
Qua communicatie ben ik juist te sterk. Ik ben me er erg van bewust dat ik zelf duidelijkheid geef, maar dat ik die niet terug ontvang.