Vrouw aanspreken
zondag 19 mei 2019 om 21:10
Hi allemaal,
Ik moet eerlijk toegeven dat ik al best veel heb gelezen over het aanspreken van vrouwen enzovoorts, maar wilde ook zelf een topic aanmaken op een forum en dacht aan dit forum. Gedurende mijn 25 jaren heb ik geen relatie gehad. Ik heb heel veel obstakels moeten overwinnen en op dit moment kan ik zeggen dat ik gelukkig ben en zelfwaarde heb ontwikkeld.
Echter, door die bepaalde persoonlijke omstandigheden loop ik ver achter wat betreft daten. Eerlijk gezegd wil ik hier een eind aan maken, al een lange tijd, en ik begin me te beseffen dat het ''het komt wel als het komt'' eigenlijk onzin is. Het gaat er bij mij niet zomaar komen, ook niet met hetgeen ik tot nu toe in mijn leven heb bereikt.
Vandaag was ik in de bieb en in de ochtend had ik mezelf beloofd dat als ik iemand zou zien zitten die er aantrekkelijk uitzag, dat ik haar dan zou aanspreken. Maar nee hoor, het lukte me niet, de angst om iemand aan te spreken was torenhoog, ik bevroor. Ik dacht echt bij mezelf wauw, wist niet dat het nog zo'n angst is. Dit heeft te maken met zelfvertrouwen op dit gebied.
En nee, ik spreek vrouwen niet aan op hun uiterlijk/ongewenste complimenten, maar ja het is wel het eerste waardoor ik een vrouw aanspreek. Ik wil meer vrouwen leren kennen, maar als haar persoonlijkheid mij niet aanstaat dan leave ik for a dime. Heb geen openingszin in mijn hoofd, behalve ''Hi zag je zitten en wilde je ontmoeten/spreken, mijn naam is ..'' en dan volgt er vanzelf wel iets uit mijn mond.
Ik vraag me af of de leden hier mannen hebben die jullie aanspreken. En dan bedoel ik overdag, uitgezonderd van complimenten/gefluit. iemand die op je afkomt en die aangeeft je te willen leren kennen. Vinden vrouwen het zelf heel vreemd als een man haar op die manier aanspreekt is eigenlijk mijn kernvraag? Zou dat echt zo erg zijn? Het is direct, maar ik heb geen zin in spelletjes. Ik kan prima zonder een vrouw leven, maar daarin schuilt ook het probleem, dat ik dan nooit zin heb om erop uit te gaan.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik al best veel heb gelezen over het aanspreken van vrouwen enzovoorts, maar wilde ook zelf een topic aanmaken op een forum en dacht aan dit forum. Gedurende mijn 25 jaren heb ik geen relatie gehad. Ik heb heel veel obstakels moeten overwinnen en op dit moment kan ik zeggen dat ik gelukkig ben en zelfwaarde heb ontwikkeld.
Echter, door die bepaalde persoonlijke omstandigheden loop ik ver achter wat betreft daten. Eerlijk gezegd wil ik hier een eind aan maken, al een lange tijd, en ik begin me te beseffen dat het ''het komt wel als het komt'' eigenlijk onzin is. Het gaat er bij mij niet zomaar komen, ook niet met hetgeen ik tot nu toe in mijn leven heb bereikt.
Vandaag was ik in de bieb en in de ochtend had ik mezelf beloofd dat als ik iemand zou zien zitten die er aantrekkelijk uitzag, dat ik haar dan zou aanspreken. Maar nee hoor, het lukte me niet, de angst om iemand aan te spreken was torenhoog, ik bevroor. Ik dacht echt bij mezelf wauw, wist niet dat het nog zo'n angst is. Dit heeft te maken met zelfvertrouwen op dit gebied.
En nee, ik spreek vrouwen niet aan op hun uiterlijk/ongewenste complimenten, maar ja het is wel het eerste waardoor ik een vrouw aanspreek. Ik wil meer vrouwen leren kennen, maar als haar persoonlijkheid mij niet aanstaat dan leave ik for a dime. Heb geen openingszin in mijn hoofd, behalve ''Hi zag je zitten en wilde je ontmoeten/spreken, mijn naam is ..'' en dan volgt er vanzelf wel iets uit mijn mond.
Ik vraag me af of de leden hier mannen hebben die jullie aanspreken. En dan bedoel ik overdag, uitgezonderd van complimenten/gefluit. iemand die op je afkomt en die aangeeft je te willen leren kennen. Vinden vrouwen het zelf heel vreemd als een man haar op die manier aanspreekt is eigenlijk mijn kernvraag? Zou dat echt zo erg zijn? Het is direct, maar ik heb geen zin in spelletjes. Ik kan prima zonder een vrouw leven, maar daarin schuilt ook het probleem, dat ik dan nooit zin heb om erop uit te gaan.
zondag 19 mei 2019 om 23:39
Mark Manson, geen pick-up artist. Schreef ook Subtle Art of Not giving a fuck. Dus het is wel een bekend boek, en echt een heel goed boek, nog steeds. Staan hele bijzondere dingen in (los van vrouwen aanspreken). Heeft me echt geholpen.
Omdat het een Amerikaans boek is, en ik het heel vreemd vond dat ik vandaag zo werd tegengehouden door mezelf. Normaliter kan ik door elke angst heen, maar er klopte iets niet. Dus vandaar dit topic.
zondag 19 mei 2019 om 23:49
Hoi Forever1994,
Ik merk dat ik je manier van communiceren ook gewoon wat verwarrend vind. Je straalt weinig nuance en feeling voor context uit (bv als het over het begrip ‘veiligheid’ gaat) en zégt juist dat heel goed te weten omdat je zussen hebt. Waarom reageer je dan niet direct als het over dit begrip gaat? Het kwam op mij over alsof je hier niet mee bezig was en ook alsof het een beetje overdreven is om dit begrip erbij te halen (jij bent tenslotte geen creep). Je zegt andere dingen dan je bedoelt denk ik ook.
Je zégt ook dat je de theorie uit de boeken aan het toetsen bent, terwijl meerdere lezers het als ‘je gelijk halen’ voelen. Kan je je hier iets bij voorstellen?
Ik ben trouwens wel benieuwd wat je er nu uit alle reacties hebt gehaald. Groetjes, Rosa
Ik merk dat ik je manier van communiceren ook gewoon wat verwarrend vind. Je straalt weinig nuance en feeling voor context uit (bv als het over het begrip ‘veiligheid’ gaat) en zégt juist dat heel goed te weten omdat je zussen hebt. Waarom reageer je dan niet direct als het over dit begrip gaat? Het kwam op mij over alsof je hier niet mee bezig was en ook alsof het een beetje overdreven is om dit begrip erbij te halen (jij bent tenslotte geen creep). Je zegt andere dingen dan je bedoelt denk ik ook.
Je zégt ook dat je de theorie uit de boeken aan het toetsen bent, terwijl meerdere lezers het als ‘je gelijk halen’ voelen. Kan je je hier iets bij voorstellen?
Ik ben trouwens wel benieuwd wat je er nu uit alle reacties hebt gehaald. Groetjes, Rosa
zondag 19 mei 2019 om 23:58
Hier exact het zelfde. Ben alleen nog ietsje ouder.
Jezelf forceren wat te zeggen zal geen successen brengen denk ik. Ga aan je zelfwaarde werken qua werk en sporten en dat soort dingen.
Ondertussen internet daten en eventueel spontaan wat zeggen zonder na te denken. Dat werkt makkelijker dan geforceerd een zin zeggen.
Jezelf forceren wat te zeggen zal geen successen brengen denk ik. Ga aan je zelfwaarde werken qua werk en sporten en dat soort dingen.
Ondertussen internet daten en eventueel spontaan wat zeggen zonder na te denken. Dat werkt makkelijker dan geforceerd een zin zeggen.
maandag 20 mei 2019 om 00:01
Ja, dat is het lot van (hetero) mannen. Een sekuele of relationele toenadering kan inderdaad al snel als opdringerig of ongewenst worden ervaren door vrouwen. Dat komt enerzijds doordat ze gewoon fysiek in het nadeel zijn en bewust en onbewust altijd op hun hoede zijn voor gevaarlijke mannen en anderzijds doordat ze zo ongelooflijk vaak ongewenst aandacht krijgen van kerels dat het heel voorstelbaar is dat ze er echt geen zin in hebben. En vanwege de sociale omgangsvormen moeten ze ook nog eens aardig doen bij het afwinpelen. Ga er maar aan staan, ik benijd ze niet. Maar mannen hebben het daardoor ook niet makkelijk om door de afweer heen te komen. Maar sociale onhandigheid en creepy gedrag helpt niet.
maandag 20 mei 2019 om 00:07
Heeft er bij mij niet mee te maken. Ik kan vrijgezel voor de rest van mijn leven door, dus ja, ook zonder vrouw. Terrein van daten heeft te maken met zelfvertrouwen - ervaring - dus tja, dat moet ergens van komen en op dit vlak is mijn onzekerheid gewoon normaal m.i.Jardis schreef: ↑19-05-2019 23:58Hier exact het zelfde. Ben alleen nog ietsje ouder.
maandag 20 mei 2019 om 00:08
Dit moet in een privé-bericht denk ik?Rosamendosa schreef: ↑19-05-2019 23:49Hoi Forever1994,
maandag 20 mei 2019 om 00:11
Sociaal onhandig zijn bij iemand die je aantrekkelijk vindt is geheel normaal, niks raars zijn. Dit is ook een groot probleem dat gehele ''wees zelfverzekerd mogelijk''. Don't get me wrong, maar dat bestaat niet, je moet ervaring opdoen dat slechts wat zelfverzekerheid inhoud. Je voelt je onzeker om te presenteren? Oke, presenteer maar 100 keer in een jaar en dan komt het goed. Zelfde voor mannen die niet gewend zijn te daten zou ik zeggen.JuriaanB schreef: ↑20-05-2019 00:01Ja, dat is het lot van (hetero) mannen. Een sekuele of relationele toenadering kan inderdaad al snel als opdringerig of ongewenst worden ervaren door vrouwen. Dat komt enerzijds doordat ze gewoon fysiek in het nadeel zijn en bewust en onbewust altijd op hun hoede zijn voor gevaarlijke mannen en anderzijds doordat ze zo ongelooflijk vaak ongewenst aandacht krijgen van kerels dat het heel voorstelbaar is dat ze er echt geen zin in hebben. En vanwege de sociale omgangsvormen moeten ze ook nog eens aardig doen bij het afwinpelen. Ga er maar aan staan, ik benijd ze niet. Maar mannen hebben het daardoor ook niet makkelijk om door de afweer heen te komen. Maar sociale onhandigheid en creepy gedrag helpt niet.
Dus tja, probeer niet creepy over te komen, dat is het beste wat je kan doen als man zijnde denk ik.
maandag 20 mei 2019 om 00:12
Wat voor club? Sportclub? Schaakclub? Boekenclub? Parenclub? Het is nooit normaal om je zomaar zonder reden voor te stellen aan iemand en al helemaal niet om dan expliciet naar de naam van de ander te vragen. Dat is echt not done. Voorstellen doet men normaal gesproken in een later stadium van een contact. Dat kan al na 10 minuten zijn (in een leuk gesprek bij het uitgaan), of pas na een jaar (de buren van 5 huizen verderop). Normaal gesproken voel je aan wanneer het tijd is om je voor te stellen. Maar je voorstellen als vorm van contact leggen is uiterst ongebruikelijk en wordt dan ook meestal met wantrouwen ontvangen.
maandag 20 mei 2019 om 00:16
Ja, als je Hugh Grant of Bridget Jones bent in een romcom is het zelfs heel charmant. In in het echte leven kan het ook ontwapenend zijn, maar het ligt erg aan de wijze waarop. Er is een verschil tussen sociaal onhandig door de situatie, of sociaal onhandig door gebrek aan sociale interactievaardigheden.Forever1994 schreef: ↑20-05-2019 00:11Sociaal onhandig zijn bij iemand die je aantrekkelijk vindt is geheel normaal, niks raars zijn.
maandag 20 mei 2019 om 00:17
Precies.
Als jij bij de bushalte iets zegt tegen een man, bijvoorbeeld over dat het stroomt van de regen of omdat de bus laat is, zeg je toch ook niet: "Hoi ik ben Frans. De bus is laat hè".
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
maandag 20 mei 2019 om 00:19
Een club als in, in het uitgaan. Dus stel iemand maakt oogcontact en je loopt naar haar toe en je zegt hee, alles goed? Alleen dat laatste is dus ook raar?JuriaanB schreef: ↑20-05-2019 00:12Wat voor club? Sportclub? Schaakclub? Boekenclub? Parenclub? Het is nooit normaal om je zomaar zonder reden voor te stellen aan iemand en al helemaal niet om dan expliciet naar de naam van de ander te vragen. Dat is echt not done. Voorstellen doet men normaal gesproken in een later stadium van een contact. Dat kan al na 10 minuten zijn (in een leuk gesprek bij het uitgaan), of pas na een jaar (de buren van 5 huizen verderop). Normaal gesproken voel je aan wanneer het tijd is om je voor te stellen. Maar je voorstellen als vorm van contact leggen is uiterst ongebruikelijk en wordt dan ook meestal met wantrouwen ontvangen.
maandag 20 mei 2019 om 00:22
Maar je bent toch niet op dezelfde manier in die persoon geinteresseerd denk ik dan? Natuurlijk doe ik dat dan niet.
maandag 20 mei 2019 om 00:26
Ik ben midden 50, dus een club in het uitgaan zegt me niks. Is dat een discotheek ofzo? Of een café? Nou ja, whatever. Uitgaan dus. Tja, ik weet niet meer hoe ik dat vroeger deed. Ik was ook niet zo'n versierder of uitgaander. Maar "Hee, alles goed?" lijkt me in elk geval nou niet zo'n sterke binnenkomer. Misschien dat de vrouwen hier beter kunnen zeggen welke openingen goed werken.Forever1994 schreef: ↑20-05-2019 00:19Een club als in, in het uitgaan. Dus stel iemand maakt oogcontact en je loopt naar haar toe en je zegt hee, alles goed? Alleen dat laatste is dus ook raar?
maandag 20 mei 2019 om 00:28
Het maakt niet uit of je geinteresseerd bent of niet. Voorstellen is in die fase gewoon niet gebruikelijk, of je nou wel of niet geinteresseerd bent.Forever1994 schreef: ↑20-05-2019 00:22Maar je bent toch niet op dezelfde manier in die persoon geinteresseerd denk ik dan? Natuurlijk doe ik dat dan niet.
maandag 20 mei 2019 om 00:32
Forever1994 schreef: ↑20-05-2019 00:22Maar je bent toch niet op dezelfde manier in die persoon geinteresseerd denk ik dan? Natuurlijk doe ik dat dan niet.
Goed dat je dat niet doet. Hou die gedachte even vast.
Op dezelfde - ontspannen - manier zeg je dus iets tegen een vrouw waar je in geïnteresseerd bent. Niets meer, niets minder.
Ik heb overigens even dat boek opgezocht dat je hebt gelezen. 'Models' denk ik? Aan de beschrijving en reviews te zien, heb jij het boek anders opgevat dan bedoeld is. Ik zou het nog eens herlezen met de reacties in dit topic in mind.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
maandag 20 mei 2019 om 00:34
JuriaanB schreef: ↑20-05-2019 00:26Ik ben midden 50, dus een club in het uitgaan zegt me niks. Is dat een discotheek ofzo? Of een café? Nou ja, whatever. Uitgaan dus. Tja, ik weet niet meer hoe ik dat vroeger deed. Ik was ook niet zo'n versierder of uitgaander. Maar "Hee, alles goed?" lijkt me in elk geval nou niet zo'n sterke binnenkomer. Misschien dat de vrouwen hier beter kunnen zeggen welke openingen goed werken.
In het geval van TO lijkt me: "Hoi ik ben Frans, wil je iets van me drinken?" (als er dus al positief en wederzijds oogcontact is geweest!) de meest veilige optie.
En echt alles is beter dan in de eerste zin je naam zeggen. Of de tweede.
Daar komt alleen een geoefende, charismatische man mee weg.
maandag 20 mei 2019 om 00:43
Nee, echt niet. Ik heb hem eigenlijk precies zo gelezen. Wellicht dat het in de VS iets anders is ipv hier, meer opener of iets dergelijks. Het is normaal dat ik me angstig voel bijvoorbeeld, dus tja, niet alle soorten onzekerheden zijn een stoornis of iets dergelijks.Coerage schreef: ↑20-05-2019 00:32Goed dat je dat niet doet. Hou die gedachte even vast.
Op dezelfde - ontspannen - manier zeg je dus iets tegen een vrouw waar je in geïnteresseerd bent. Niets meer, niets minder.
Ik heb overigens even dat boek opgezocht dat je hebt gelezen. 'Models' denk ik? Aan de beschrijving en reviews te zien, heb jij het boek anders opgevat dan bedoeld is. Ik zou het nog eens herlezen met de reacties in dit topic in mind.
maandag 20 mei 2019 om 00:45
Forever1994 schreef: ↑20-05-2019 00:43Nee, echt niet. Ik heb hem eigenlijk precies zo gelezen. Wellicht dat het in de VS iets anders is ipv hier, meer opener of iets dergelijks. Het is normaal dat ik me angstig voel bijvoorbeeld, dus tja, niet alle soorten onzekerheden zijn een stoornis of iets dergelijks.
Neem van mij aan dat je meer uit dat boek kan halen dan je hebt gedaan.
Net zoals je meer uit dit topic kan halen dan je tot nu toe hebt gedaan.
Echt.
maandag 20 mei 2019 om 00:45
Maar ik zou niet iemand iets te drinken kopen die ik niet ken, alleen maar zodat ze blijft hangen.Coerage schreef: ↑20-05-2019 00:34In het geval van TO lijkt me: "Hoi ik ben Frans, wil je iets van me drinken?" (als er dus al positief en wederzijds oogcontact is geweest!) de meest veilige optie.
En echt alles is beter dan in de eerste zin je naam zeggen. Of de tweede.
Daar komt alleen een geoefende, charismatische man mee weg.
maandag 20 mei 2019 om 00:47
Ik heb dat boek wel echt een aantal keren gelezen,wat moet er dan nog meer uit worden gehaald zou je denken? Hij geeft bv aan wat een normale wijze is om iemand aan te spreken dat je eigen leven eerst op rit moet krijgen, van jezelf moet houden. Welk gedeelte mis ik dan? Het is niet zo dat omdat ik meer ervaring wil met vrouwen dat je jezelf direct niet waardeert, mocht je dat bedoelen of iets dergelijks. Dat is het enigste waar ik op kan komen.
maandag 20 mei 2019 om 00:49
Ja, dit eigenlijk.
Je benadering komt wat mechanisch en bedacht over. Je kunt al je wijsheid uit boeken halen, maar de praktijk is toch meestal iets weerbarstiger.
Vandaar dat ik je ook (online) daten wil aanraden. Het grote voordeel daarvan is dat als je eenmaal een afspraak met een vrouw hebt, je weet dat ze in ieder geval genoeg interesse in je heeft om met je af te spreken. Die wetenschap zou in principe genoeg kunnen zijn om over je eerste onzekerheid te stappen. Het ergste wat dan nog kan gebeuren is dat het niet klikt en dat is ook niet het eind van de wereld, je leert ervan en je wordt er ook niet slechter van. Kom op TO!
maandag 20 mei 2019 om 00:54
Ik had ooit Tinder aangemaakt. 100 likes uitgedeeld, rond 20 teruggekregen-10 matches-uiteindelijk maar 2 bericht die ik echt interessant achteraf. Niks uitgekomen, zit je hoor, met je 100 likes elke paar dagen. Oh ja, en Tinder, heb ik begrepen, laat nu ook niet meer toe dat je veel likes krijgt, want ze willen dat je een abbo neemt bijvoorbeeld. Maar het is oke, wilde gewoon meer ervaring, maar clearly is dit niet de weg en dat is goed om te weten!DillKarlings schreef: ↑20-05-2019 00:49Ja, dit eigenlijk.
Je benadering komt wat mechanisch en bedacht over. Je kunt al je wijsheid uit boeken halen, maar de praktijk is toch meestal iets weerbarstiger.
Vandaar dat ik je ook (online) daten wil aanraden. Het grote voordeel daarvan is dat als je eenmaal een afspraak met een vrouw hebt, je weet dat ze in ieder geval genoeg interesse in je heeft om met je af te spreken. Die wetenschap zou in principe genoeg kunnen zijn om over je eerste onzekerheid te stappen. Het ergste wat dan nog kan gebeuren is dat het niet klikt en dat is ook niet het eind van de wereld, je leert ervan en je wordt er ook niet slechter van. Kom op TO!
maandag 20 mei 2019 om 01:00
Forever1994 schreef: ↑20-05-2019 00:47Ik heb dat boek wel echt een aantal keren gelezen,wat moet er dan nog meer uit worden gehaald zou je denken? Hij geeft bv aan wat een normale wijze is om iemand aan te spreken dat je eigen leven eerst op rit moet krijgen, van jezelf moet houden. Welk gedeelte mis ik dan? Het is niet zo dat omdat ik meer ervaring wil met vrouwen dat je jezelf direct niet waardeert, mocht je dat bedoelen of iets dergelijks. Dat is het enigste waar ik op kan komen.
Uit je OP:
Vinden vrouwen het zelf heel vreemd als een man haar op die manier aanspreekt is eigenlijk mijn kernvraag? Zou dat echt zo erg zijn? Het is direct, maar ik heb geen zin in spelletjes.
Als je nu eerst eens het antwoord aanvaardt dat hier massaal wordt gegeven: ja, het ís vreemd!
Dan kunnen we verder praten.
Het zelfvertrouwen waarvan je denkt dat je het ontwikkeld hebt, heb je nog niet doorleefd. Het is er nog niet echt. Het moet beklijven. Dan volgt de rest vanzelf. Dan hoef je niet meer krampachtig te doen. Dat is nu nog wel zo. Sterker nog: je bent zo krampachtig aan het volhouden, voor je zelf en ons, dat je inmiddels zelfvertrouwen hebt, dat het niet prettig meer is. Je komt inderdaad mechanisch over. Leer nu maar eens eerst echt te ontspannen en van de dingen te genieten.
Je zegt het zelf al: zonder vrouw heb je geen zin om er op uit te gaan. Daar klopt iets niet. Wat is er mis mee om in je eentje op pad te gaan of met vrienden?
Ik kan prima zonder een vrouw leven, maar daarin schuilt ook het probleem, dat ik dan nooit zin heb om erop uit te gaan.