Waar ben ik thuis?

20-09-2010 09:24 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is op korte tijd heel veel veranderd in mijn leven. In twee jaar tijd ben ik mama geworden, gescheiden, huis verkocht, nieuwe relatie aangegaan, samenwonen in zijn huis, papa overleden en nu...

Alles hangt samen en ik weet niet meer hoe ik dit moet oplossen.

Toen ik met mijn nieuwe vriend ging samenwonen (in zijn huis) leefde mijn vader nog. Mijn ouders waren al bijna 20 jaar gescheiden maar toen mijn vader ziek werd is mijn moeder weer bij hem ingetrokken om voor hem te zorgen tot op het einde.

Aangezien ze gescheiden zijn erven mijn broer en ik het huis van mijn vader. Wij betalen de successierechten en zijn dus wettige eigenaars van de woning.

Nu komt het. Mijn broer wil zijn deel van het geld, dat wil zeggen dat ik hem voor de helft moet uitkopen of het huis moet verkopen en elk de helft van de waarde opstrijken. Tot zover is het heel eenvoudig. Maar intussen woont mijn moeder daar opnieuw in en mijn vader heeft haar altijd beloofd dat ze daar kan blijven. Geen probleem voor mij, maar dat betekent dus : 1. als ik het huis verkoop staat ze op straat. 2. als ik een lening aanga en mijn broer voor de helft uitkoop betaal ik maandelijks voor een woning waar ik niet zelf in kan.

De tweede optie zou geen probleem zijn als mijn relatie goed ging. Maar nu blijkt dat mij nieuwe vriend bij de minste woordenwisseling zegt dat ik moet vertrekken. Zo ook weer dit weekend. Ik voel me er niet meer thuis, steeds de onzekerheid van op straat gezet te worden met je kind... Ik kan er niet meer mee om. Ik zou dus heel graag een appartementje huren voor mij en mijn zoon, maar dat kan ik niet want ik moet al een lening aflossen voor de woning van mijn vader waar mijn moeder in woont. 2 aflossingen per maand is financieel verre van haalbaar.

Mijn moeder zou eigenlijk de lening voor haar woonst aan mij kunnen betalen zodat ik kan huren, maar dat kan ze financieel ook niet.

Hoe geraak ik aan een thuis voor mij en mijn kind waar niemand ons kan buitenzetten??
Ik heb hier in België nog nooit van huurtoeslag gehoord moet ik zeggen. Eens navragen misschien.
Lieverd,

Hou 'es op met de problemen van anderen op te lossen. Jij bent niet verantwoordelijk voor de problemen van een ander. Je hoeft dus ook geen oplossing voor ze te zoeken.

Dat je betrokken bent siert je, maar op deze manier draag jij de lasten van iedereen. Ga eens voor jezelf zorgen en voor je zoontje! (ik bedoel dit vriendelijk) Dus zoek een huurwoning, voor jezelf, zoals je voor ogen hebt en ga samen met je broer aan je moeder vertellen dat zij het huis uit moet omdat jullie het huis moeten verkopen. Bovenstaand genoeg, hele realistische redenen waarom verkopen moet en zij daar niet kan blijven noch recht heeft op dat huis.

Hulpvaardigheid is een mooie eigenschap maar dat betekent niet dat je moet zorgen voor mensen die weigeren hun eigen problemen op te lossen.

Sterkte!
Als de moeder haar huurhuis heeft opgegeven en zich heeft opgeofferd om een tijd voor haar ex-man te zorgen, vind ik dat ze wel wat meer mededogen verdient dan haar gewoon op straat schoppen (wat broer 't liefst zou doen)

Heeft vader tegen de kinderen gezegd dat ie moeder in het huis wil laten wonen, of zijn dat alleen de woorden van moeder?
quote:rousette schreef op 20 september 2010 @ 10:00:

Ik heb altijd een enorm goede band met mijn moeder gehad, maar nu is dit door deze zaken volledig aan het kapot gaan.

we hebben al vaak gepraat en de uitkomst is dat als ik op mijn streep sta dan word ik ziek van schuldgevoel tegenover haar.

Ook nu het niet goed zit tussen vriend en mij probeert ze me weer richting hem te sturen, want zolang ik daar woon is er natuurlijk geen probleem.

Je moeder manipuleert je gewoon, niet erg netjes! Vooral omdat ze geen enkel recht heeft op het huis. Ik denk dat je iets harder naar je moeder toe moet worden en nu aan jezelf en je kind moet denken.

Jij en je broer hebben geen toestemming nodig om het huis te verkopen. Gooi het huis in de verkoop, in deze tijd zal het vast nog even duren voor het huis is verkocht. In de tussentijd heeft je moeder genoeg tijd om op zoek te gaan naar iets anders, jij kan in die tijd ook op zoek naar iets anders. Ik zou als ik jou was ook in het huis van je vader gaan wonen en wordt je moeder gek van vieze kinderhandjes? Kan ze beter snel zorgen dat ze haar eigen huis vindt, ze heeft nml niks te zeggen over het huis van jou en je broer.
quote:elninjoo schreef op 20 september 2010 @ 10:06:

Als de moeder haar huurhuis heeft opgegeven en zich heeft opgeofferd om een tijd voor haar ex-man te zorgen, vind ik dat ze wel wat meer mededogen verdient dan haar gewoon op straat schoppen (wat broer 't liefst zou doen)

Heeft vader tegen de kinderen gezegd dat ie moeder in het huis wil laten wonen, of zijn dat alleen de woorden van moeder?Hoe ik het lees liep moeders relatie op de klippen en is ze bij haar ex-man ingetrokken...Heeft hem wel verzorgd tot het einde, maar lijkt bijna of het haar best goed uitkwam allemaal..
quote:rousette schreef op 20 september 2010 @ 10:03:

Ik heb hier in België nog nooit van huurtoeslag gehoord moet ik zeggen. Eens navragen misschien.Situatie in België zal anders zijn dan hier (bijv. wat betreft naamgeving van regelingen), maar ik ga ervan uit dat er regelingen zijn voor inkomensondersteuning voor mensen met een laag inkomen. Het is al eerder aangestipt, maar bij welke beslissing je ook neemt, hou rekening met belastingregels, juridische gevolgen enz. Laat je goed voorlichten, vooral als je er zelf niet goed thuis in bent.
Ik zit geloof ik weer voor jan lul te reageren, maar goed: zoals ik al eerder vroeg, wie zegt dat je vader wilde dat je moeder daar bleef wonen? Je moeder? En als je vader het zei, was hij dan wel op de hoogte van de consequenties? Had hij dan niet iets moeten regelen? En als hij dat gedaan had, had je moeder er denk ik ook niet kunnen blijven wonen omdat zíj dan successierechten had moeten betalen (zo is het in NL iig).

Bovendien is 'dat zou je vader niet gewild hebben' altijd zo'n gemene reden. Hij zou ook niet gewild hebben dat je met je zoontje op straat kwam te staan.

Daarnaast is het tijd om hem nu eens voorop te stellen. Zoals je zelf zegt is er in twee tijd enorm veel gebeurd, veel te snel gaan samenwonen met nieuwe vriend terwijl je notabene de zorg over een kindje hebt. Maak hem prioriteit en regel de rest eromheen.
Ik weet dat mijn vader dat inderdaad aan haar heeft gezegd, maar hij was ook al vaak in verwarring door zijn ziekte en hij heeft nooit bij de gevolgen stil gestaan. Hij was ook al te zien om nog iets te regelen toen.

Ik heb geprobeerd om me harder op te stellen en er zit inderdaad waarschijnlijks niets anders op, maar ik zal er me niet beter door voelen, ik ben nogal een softie en ik weet dat ik enorm veel schuldgevoel ga hebben.

Langs de andere kant, niemand zit met mij in ook, dus ja... heb een gevoel dat dit gewoon een tikkende tijdsbom is, en eens ze ontploft zal er niets meer overblijven van banden tussen moeder en ons (broer en ik).
En als je er nu een onafhankelijke deskundige/bemiddelaar bij haalt?

Je moet echt die zakelijke en emotionele kant uit elkaar gaan halen, anders zit je nog jarenlang je moeder te financieren terwijl je zelf geen stap vooruit komt. En die rotgevoelens hou je dan volgens mij.

Dus: knelpunten opschrijven, eventueel vantevoren aan broer en moeder geven. Aangeven dat je bij elk knelpunt van elk van de anderen een oplossing wil (dus ook jouw financiële lasten en dat jij klem komt te zitten). Daarna met broer en moeder om de tafel: hoe gaan we dit oplossen, dus ook jouw moeder moet met een reëel voorstel komen. En als jullie er dan (weer) niet uitkomen, voorstellen om er een deskundige bij te halen. Zou dat iets zijn?
quote:rousette schreef op 20 september 2010 @ 10:26:

Ik weet dat mijn vader dat inderdaad aan haar heeft gezegd, maar hij was ook al vaak in verwarring door zijn ziekte en hij heeft nooit bij de gevolgen stil gestaan. Hij was ook al te zien om nog iets te regelen toen.

Ik heb geprobeerd om me harder op te stellen en er zit inderdaad waarschijnlijks niets anders op, maar ik zal er me niet beter door voelen, ik ben nogal een softie en ik weet dat ik enorm veel schuldgevoel ga hebben.

Langs de andere kant, niemand zit met mij in ook, dus ja... heb een gevoel dat dit gewoon een tikkende tijdsbom is, en eens ze ontploft zal er niets meer overblijven van banden tussen moeder en ons (broer en ik).Ik denk dat jouw eerste prioriteit nou je zoon moet zijn. Zorgen dat je hem een stabiele omgeving geeft. Je moeder kan voor zichzelf zorgen,hij niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:rousette schreef op 20 september 2010 @ 10:26:

Langs de andere kant, niemand zit met mij in ook, dus ja... heb een gevoel dat dit gewoon een tikkende tijdsbom is, en eens ze ontploft zal er niets meer overblijven van banden tussen moeder en ons (broer en ik).Ik kan me het heel goed voorstellen, maar vergeet niet en dat is heel belangrijk: dat is je MOEDERS verantwoordelijkheid, niet die van jou en je broer. Mocht het klappen, dan is dat niet jouw schuld!
Wat een moeilijke situatie zeg.

Misschien is dit al gevraagd: is het huidige huis op zo'n manier te verbouwen dat er aparte woon-unit is te maken? Dus een eigen entree met eigen keukentje en wasgelegenheid?
Jammer genoeg is dat niet mogelijk met dit huis, hebben we ook al bekeken, maar hiervoor moet er zodanig veel bijgebouwd worden dat dat ook niet betaalbaar is. Het is geen al te groot huis, er is ook geen zolder die je tot woonruimte kan maken. Alles is beneden.

Het is ook in een woonwijk waar de bouwvoorschriften heel streng zijn, je kan niet gewoon uitbreiden daar.

Alles zit tegen.

Dit had een geschenk moeten zijn, een oplossing na mijn scheiding voor mij en mij broer en mijn zoon. Nu is het gewoon... heb er geen woorden meer voor.
Jouw moeder zadelt jouw met haar problemen op. Zij heeft geen huis, kan geen huur betalen etc. En jij? Het wordt tijd dat je moeder haar eigen verantwoordelijkheden neemt. En jij ook, bespreek het met je moeder. Dat je wel wilt maar het niet kunt.

Krijg jij überhaupt wel een lening om je broer uit te kopen? Dat je broer wilt verkopen daar zal hij ongetwijfeld zijn redenen voor hebben. Dat kan hard zijn, vaak lukt het mannen beter om zaken en emoties te scheiden.

Maar los je nu al de lening af voor het huis van je vader? Of lees ik dat verkeerd. Houdt je dit wel bij, zodat dat later verrekend kan worden met de erfenis?

Ik wens je sterkte in deze moeilijke tijd.

Overigens heb ik niet alles gelezen, misschien ben ik wel hartstuikke mosterd.
Het lijkt me dat je broer de wijste is bij deze. Hij heeft geen boodschap aan je moeder en ziet de erfenis, zoals die moet zijn. Een kans voor jullie allebei. Dat je moeder manipuleert moet je onder ogen zien, immers zij wil dat jij teruggaat naar je vriend en ergert zich wezenloos aan je zoontje.

Een beetje moeder had met de kinderen om tafel gezeten, samen uitgepluisd wat de mogelijkheden waren en ondanks haar kleine salaris wel een bijdrage geleverd.

Nu speelt ze de boel uit, en jij hebt het nakijken in haar ogen. Ik heb ook zo'n moeder en geloof me; Trek je eigen plan, zorg voor je zelf en zeg tegen je moeder, samen met je broer dat het tijd wordt voor moeders om een woning te zoeken

Gesteld dat je vader nog had geleefd, dan had het toch wel moeten gebeuren. En ga voor jou en je zoontje en laat je niet gek maken.]
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
Ik snap ook idd niks van je moeder. Zij ziet toch in welke situatie jij zit. Onbegrijpelijk om dit op je dochters bord te leggen, omgekeerde wereld.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb inderdaad het gevoel dat ik voor haar moet zorgen. Terwijl ze haar eigen boontjes zou moeten doppen. Ik zou het wel willen, maar het kan gewoon niet.

Momenteel is haar situatie ideaal, ze woont gratis in het huis.

Maar van het ogenblik dat ik mijn broer uitkoop moet ik ook gaan lenen en dan is het niet meer gratis.

Als ze me gewoon dat deel terug zou kunnen betalen, dan mag ze er van mij blijven en dan kan ik zelf iets huren. En dan vind ik het nog een mooie daad van mij, want uiteindelijk is het dan mijn huis, en ik ga dan huren om haar daar te kunnen laten wonen. Maar goed, dat heb ik ervoor over, maar zij beweert die lening niet te kunnen aflossen. Tja, dan hebben we niet veel keuze meer denk ik.
Rousette, hoe hoog is het inkomen van je moeder dan? En wie betaalt nu de vaste lasten (elektra, gas enz.)?
Ik vraag me trouwens af wat er voor haar is geregeld tijdens de scheiding. Door de scheiding loopt ze haar erfdeel mis maar toen de scheiding werd uitgesproken heeft ze toch, neem ik aan, ook haar deel gehad? En dat bedraagt meestal toch echt 50%. Wat heeft ze daarmee gedaan?
En dan vind ik het nog een mooie daad van mij, want uiteindelijk is het dan mijn huis, en ik ga dan huren om haar daar te kunnen laten wonen. Maar goed, dat heb ik ervoor over, maar zij beweert die lening niet te kunnen aflossen.

Het is ook een hele nobele daad van je! velen hadden het je echt niet nagedaan. Het feit dat ze beweert dat ze je dus niet kan betalen en naar mijn mening ook geen teken geeft dat uberhaupt te willen doen komt op mij over alsof ze alleen maar van je wil profiteren.

Kies voor jezelf.. Verkoop t huis en deel de winst met je broer zodat jij en je kindje je eigen plekje kunnen vinden!
De vaste lasten worden door haar betaald.

Ik weet niet precies hoeveel ze verdient, ze heeft al meer uren aangevraagd en werkt nu 36 uur per week, maar ze verdient denk ik te veel voor huurtoeslag. Het is zeker niet zo dat ze maar rond de 900 ¤ verdient, ze heeft ongeveer 1300 ¤ denk ik. maar mijn lening om het huis in te kopen kost rond de 600 ¤. dus houdt ze 700 ¤ over waarvan nog auto, gas, elektriciteit, verzekeringen, enz. dienen betaald te worden, en eten natuurlijk.

bij de scheiding is ze dom geweest en heeft ze het huis aan mijn vader gelaten. zoveel had ze er ook nog niet ingestoken toen, ze hadden het samen nog maar een jaar of twee / drie gekocht.
misschien moeten jullie met jullie allen naar de notaris die het testament heeft gemaakt. Of is dat al afgerond?

Je moet voor jezelf zorgen en de zorgen van anderen aan hunzelf overlaten. Jij bent verantwoordelijk voor jezelf en je zoon. Je moeder kan voor zichzelf zorgen, is niet jou probleem. Ik snap dat je haar niet uit huis wil zetten maar je gaat er nu zelf aan onderdoor. Ik raad je echt aan voor jezelf te kiezen en met je verstand te kiezen en je gevoel ff uit te zetten.

sterke ermee.
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat ze een veel lager inkomen, zeg ¤ 800 of ¤ 900 zou hebben. Ze zou dus zeker moeten kunnen huren, maar het zou inderdaad kunnen zijn dat ze niet in aanmerking komt voor huurtoeslag (alhoewel het wel zinvol is om dat nog na te kijken).
Er is maar 1 oplossing, verkoop het huis en ga allebei een huis zoeken. Voor jou zijn er geen mogelijkheden. En voor de keuze van je moeder destijds tijdens de scheiding, daar hoef jij niet onder te lijden. Je hebt een zoon en je moeder is mans genoeg om voor zichzelf te zoeken. Ik neem aan dat in België voor haar ook mogelijkheden zijn, voor haar.

Zet het huis te koop, het duurt toch wel een tijd voor het verkocht wordt, dan hebben jullie allebei een tijd om een huis te huren en je eigen leven te gaan leiden.

Luister naar het meerendeel, je doet je best, en als je een goede band hebt met je moeder, dan komt dat heus wel weerl.

Maar een goede moeder, stuurt haar dochter niet terug naar een relatie die niet loopt, zodat zij lekker in het huis kan blijven.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
EUR 1300,00!!! in je uppie en dan de huur niet kunnen betalen? Er leven hele gezinnen van dit bedrag. Geef je moeder een schop onder de kont, zij heeft echt genoeg inkomen om zichzelf te kunnen bedruipen. Of geef haar een cursus budgetteren.

Je bent echt te lief voor je moeder. Als je het geld kon missen oké, dan kun je dat met alle liefde doen. Maar nu kom jij erdoor in de problemen, dus kan het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven