Waarom ben jij nog steeds single?

12-02-2009 13:19 228 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ongeveer 7 jaar geleden was er hier op Viva een topic met bovenstaande titel. Ben eigenlijk benieuwd naar de mensen die toen hier schreven. Zouden ze nog steeds (of alweer) single zijn en hoe zou het met ze gaan? Maar als je gewoon wilt melden waarom je nog single bent en lekker wilt meekletsen is het ook goed hoor!
quote:lieveranoniem schreef op 13 februari 2009 @ 17:23:

Ik snap nooit waarom mensen aanstoot nemen aan de vraag waarom iemand (nog) single is.

Ik wel! Stel je voor, iemand vraagt mij waarom ik nog steeds cup A heb en geeft me het adres van een kliniek. Dan vind ik dat behoorlijk denigrerend
quote:elninjoo schreef op 13 februari 2009 @ 17:28:

Ik vond de opmerking dat single zijn de default is wel 'n goeie. We zijn gemaakt om single te zijn, de relatie is juist 'n ander type status waar je veel aanpassingen voor moet doen. Nuttig als je samen 'n koter op de wereld wilt zetten, maar als dat niet je plan is dan waarom jezelf binden aan iemand waar je altijd rekening mee moet houden? Op zich is 'n man altijd nog wel welkom hoor, maar dan wel als lat-relatie. No way dat ik er mijn huis voor op geef!

Sorry, maar dat ben ik toch echt niet eens. Homo sapiens is vooral een sociaal dier. Dat 'gemaakt zijn om single te zijn' , wat voor een bewijzen heb je daar voor? Ik zie het niet in de praktijk, en je vind het ook niet terug in de psycho/biologie. Evolutionair gezien is het kinderloos single zijn ook maar 1 generatie beschoren (als in: single kinderlozen geven hun kinderloosheids wens niet door aan volgende generaties....wij zijn allemaal het product van voorouders die wel wilden voortplanten en goed (genoeg) voor de kroost wilden zorgen).

Wat overigens absoluut geen waarde oordeel mijnderzijds is hoor. Ieder mag zijn wensen hebben. Maar default? Nee, dat niet. Maar daardoor ook absoluut niet minder waard.
quote:lieveranoniem schreef op 13 februari 2009 @ 17:23:

[...]

Ik snap nooit waarom mensen aanstoot nemen aan de vraag waarom iemand (nog) single is.

Aanstoot neem ik niet aan de vraag. Wel aan de verbazing die er soms is. Alsof je niet gelukkig en tevreden kan zijn met een single bestaan.

Degenen die roepen dat ze 'happy single' zijn roepen meestal net een beetje te hard. (Moeten ze zichzelf overtuigen?)

Nee hoor. Ik denk ook wel eens dat het confronterend voor mensen in een relatie kan zijn dat je ook zonder het prima naar je zin kan hebben. Je zou je maar eens moeten gaan afvragen of je relatie nog wel zo leuk is. Als ik om me heen kijk zie ik bij de helft van de mensen een relatie die ik ook wel zou willen hebben (liefdevol, met respect en 'het beste in elkaar boven halen'). Bij de andere helft zie ik ook een hoop 'zieke' dingen . Jaloezie, competie, controle. Als ik dat zie geef ik de voorkeur aan mijn eigen situatie. Ik ga niet bij iemand blijven omdat ik bang ben alleen te zijn. Zo eng is dat niet

Of er komen argumenten over slechte relaties, eenzaam in een relatie, problemen in een relatie enz. Dat vind ik dan een heel andere vraag: waarom blijf je in een relatie zitten die niet goed is?

Dat is voor mij net zo'n goede vraag als die van TO.

Inderdaad.

Zoals heejhallo zei:

"als ik de keus had tussen single zijn, of een fijne, goede relatie, dan werd het het laatste."

Dat geldt uiteindelijk toch voor ik schat 95% van de bevolking?

Er zullen best mensen zijn die echt liever alleen zijn, maar ik geloof niet dat dat er nou echt veel zullen zijn. Natuurlijk, na een stukgelopen relatie, als je jong bent en de bloemetjes buiten wilt zetten, als je een paar jaar wil genieten van je vrijheid, enz. maar je hele leven?Zoals ik bij een andere post zei, ik denk dat we enorm sociale mensapen zijn . Wie blij is in zijn eentje, more power to you. Maar ik vind ook niet dat de behoefte aan een partner iets is waarvoor je je zou moeten schamen hoor. Heel natuurlijk en normaal. Gelukkig hebben we de luxe positie dat we kunnen kiezen in deze moderne tijden en niet meer voor ons levensonderhoud aan een mand vast heoven te zitten tegen onze zin.
Ik ben ook al m'n hele leven single.

Gedeeltelijk doordat mannen leuk doen, tot het serieus begint te worden, dan haken ze af.

En gedeeltelijk omdat ik niet snel echt verliefd wordt.. En de keren dát ik echt verliefd ben geweest (zoals nu), is het niet wederzijds
Wat ben ik blij dat je een vergeten wachtwoord kunt opvragen. En wat ben ik verbaasd dat mijn nick nog steeds bestaat! Ben echt al in geen jaren meer hier geweest. Op speciaal verzoek kom ik even kijken. Goed, ik hoor dus bij die oude garde waar je het over hebt.

Leuk dat je het oude topic weer nieuw leven ingeblazen hebt. En grappig dat de discussies al meteen in alle heftigheid losbarsten. We hadden indertijd waarschijnlijk het traagst lopende topic allertijden, maar de band was er niet minder om. Met sommigen heb ik nog steeds wel eens mail- msn- of zelfs IRL-contact.

Ik ben zes jaar geleden op het topic terecht gekomen, omdat het toen net uit was met een relatie van tien jaar en ik in een enorm gat viel. Intussen ben ik dus zes jaar verder en nog steeds single. Waarom? Ik word nou eenmaal heel moeilijk verliefd. En als ik het dan ben, dan blijkt het nooit wederzijds. Zoals nu ook weer. Enfin, ik zal wel voorbestemd zijn voor een single bestaan.

In die paar zeldzame verliefdheden die ik de afgelopen zes jaar heb ondergaan, heb ik ook de "liefde van mijn leven" gevonden. Natuurlijk niet wederzijds maar wel zo allesomvattend en intens dat ik zeker weet dat ik zoiets nooit meer mee zal maken. Ach ik hoor het mijn moeder nog zeggen, toen ik worstelde met mijn eerste puberliefde: Jongen, je trouwt toch niet met je grootste liefde. Mijn moeder is een wijze vrouw.

Ik ben benieuwd of er zich nog meer oudgedienden zullen melden.

Heel veel groetjes van mij !!!
Liever Anoniem, je hebt het mooi verwoord. Ik ben het helemaal met je eens. Ben zelf ook zo een gillerd geweest hoor… Zo van: Ik ben zoooooooo gelukkig in mijn eentje. Maar nu dus niet meer, ben er gewoon weer aan toe om een leuke vent tegen te komen. Gewoon die kleine dingetjes, samen eten, uitslapen, ontbijten, krantje lezen… Oh ja, de vuilniszak buitenzetten, dat hoef ik dan ook niet meer te doen.

Elninjoo, hoe kom je er bij dat we gemaakt zijn om single te zijn? Adam had toch ook een Eva nodig? Of zou dat voor het huishouden zijn geweest?

Japi, ik dacht dat ik rare types aantrok, maar jij kan er ook wat van!

Emmeke, ik heb je toch geen datingsite aangeraden of je een man voorgesteld?

Hey Bommeltje, gezellig dat jij er ook weer bij bent…!!
Na 7 maanden gedoe met iemand die later achter mijn rug om rondbazuinde dat ik zijn type niet was (waar ik later via via achterkwam), zonder het eerst mijzelf te vertellen....hoef ik ff geen man/jongen meer in mijn leven bah bah....
Oh en aangezien ik telkens op mannen val die veel eigenschappen van mijn pa hadden ( waar ik al 11 jaar geen contact meer mee heb) hoeft het van mij al helemaal niet meer...
quote:Savannah schreef op 17 februari 2009 @ 11:08:

Emmeke, ik heb je toch geen datingsite aangeraden of je een man voorgesteld?

Ik meen ook niet dat ik dat gezegd heb?
quote:Grapefruit_Scrub schreef op 20 februari 2009 @ 18:47:

Oh en aangezien ik telkens op mannen val die veel eigenschappen van mijn pa hadden ( waar ik al 11 jaar geen contact meer mee heb) hoeft het van mij al helemaal niet meer...

Welke eigenschappen bedoel je en waarom kom je steeds bij een persoon uit met juist die eigenschappen?
quote:quattro35 schreef op 21 februari 2009 @ 00:18:

[...]

Welke eigenschappen bedoel je en waarom kom je steeds bij een persoon uit met juist die eigenschappen?

Mensen hebben vaak de neiging om partners te selecteren of op personen te vallen, die qua eigenschappen en karakter (of zelfs uiterlijkheden) overeenkomsten vertonen met de opvoeders uit hun jeugd. Waarom? Omdat men niet anders gewend is en vaak uit gewoonte handelt, omdat veel dingen zo familiar lijken. En als tussen die opvoeders rotte appels zaten, dan moet je bij je partnerselectie vaak proberen dingen helderder en rationeler te bekijken en die cirkel te doorbreken.

De mannen die ik heb ontmoet waren bovengemiddeld intelligent (promovendi aan de Technische universiteit en economie), bovengemiddeld goed in wiskunde, (lichtelijk) contactgestoord, gierig, gevoelloos, onverschillig, emotieloos, bot, niet complimenteus, onbeschermend, mierenneukerij om de kleinste dingen etc. etc.

Zij allemaal midden 20, ik pas begin 20.

Als ik bij hun was kon ik nooit mezelf zijn met mijn volkomen en onvolkomenheden...ik moest me altijd bewijzen om het perfecte meisje te zijn voor hun...en geloof me dat hou je niet lang vol. En voordat je het weet laten ze je op een lullige manier vallen. Nee daar dank ik nu hartelijk voor.
.
Ben na een hoop ellende nu 3 en half jaar single én sexloos en das nog erger als zonder vent,dat je zo lang zonder sex kan/wil.Hoeveel reakties je daarop krijgt..pff..zo van jeetje duur aan batterijen zeker,en ..zo'n leuke vrouw als jij.alle clichés komen de hoek om,terwijl ik me voor het eerst in me leven(ben 43) eindelijk echt happy voel zonder altijd maar rekening te houden met een vent zijn wensen...
Omdat het single bestaan me nog wel bevalt (nu 1,5 jaar single na relatie van 5 jaar)

Omdat ik nog geen vent ben tegengekomen die echt de moeite waard is.

Omdat ik het eigenlijk prima naar mijn zin heb en dat had ik dus niet zo verwacht!

Een kerel zou best wel weer leuk zijn, maar dan als aanvulling en niet meer zoals m'n vorige relatie een invulling.
quote:Savannah schreef op 17 februari 2009 @ 11:08:

Elninjoo, hoe kom je er bij dat we gemaakt zijn om single te zijn? Adam had toch ook een Eva nodig? Of zou dat voor het huishouden zijn geweest?Mannetjes zijn niet monogaam geschapen, hun functie is zoveel mogelijk vrouwtjes te bevruchten. Het verbond tussen man en vrouw is gewoon uit praktische redenen ontstaan. De man zorgde dat er brood op tafel kwam en de vrouw zorgde voor de koters. Nu we als vrouw onafhankelijk en zelfstandig zijn hebben we geen man meer nodig voor dat soort zaken als je dat niet wil. Zeker als je geen kinderen wil is 'n partner om mee samen te leven overbodig, zeker als je het leven zonder vaste relatie leuker vindt.
Nou, dat vind ik wel erg kort door de bocht hoor. Biologie is meer dan alleen maar zoveel mogelijk vrouwtjes bevruchten. Mensapen zijn juist sociale dieren die met elkaar leven, geen pandaberen ofzo, die op zichzelf leven en alleen samen komen om te paren. Als je dan de biologie erbij gaat halen, heb je juist alleen maar argumenten om aan te voeren dat samenleven in onze natuur zit.

wat betreft monogamie, dat zit er waarschijnlijk niet bij ingebakken, Er zijn wel diersoorten hoor die hun hele leven monogaam zijn. Bij sommige vogelsoorten verandert er zelfs wat in hun hersenen nu hun eerte paring, waardoor ze nooit meer naar een ander omkijken.

Nu is dat bij mensen niet zo, want de praktijk wijst uit dat we dus wel soms naar anderen omkijken...:)

Bij de mensapen, dus de dieren waarmee we het meest gemeen hebben en je ons ook toe kan rekenen, komen ook verschillende vormen voor.

Gibbons zijn mogogaam (in ieder geval sociaal), orang-oetans hebben harems, Gorilla's hebben ook een groepje vrouwen en chimpansees wissellen van van partners in hun leven (de vrouwtjes verlaten de groepen soms om zich weer bij andere aan te sluiten).

Meestal geld: hoe verschillender de vrouwtjes en mannetjes er uit zien, hoe minder monogaam. Bijvoorbeeld, gibbons lijken heel erg op elkaar, terwijl bij orangs de mannetjes veel groter zijn en er echt anders uit zien. Wij lijken wat dat betreft misschien wat meer op chimpasees, met wisselende contacten. "Serieel monogaam" lijkt dus erg bij Homo sapiens te passen.

Maar goed, daar is nog altijd veel discussie over hoor.
Grapefruit, ik ben ook getrouwd geweest met een exacte kopie van mijn vader. Soms kan ik nog wel eens boos worden als ik zie dat hij precies dezelfde trekjes heeft als mijn ex-man. Maar gelukkig heeft nu alleen mijn moeder er langdurig last van!

Daffy, heerlijk toch dat je je happy voelt bij je single status? Die batterijengrapjes zijn wel flauw die hebben ze tegen mij gelukkig nog nooit gemaakt...

Elninjoo, een man is inderdaad niet nodig, maar het is wel gezellig! Jij bent overtuigd single zo te zien, maar ik mis soms wel mijn klankbord hoor, mijn katten zeggen echt weinig terug als ik ’s avonds thuiskom.
quote:elninjoo schreef op 22 februari 2009 @ 20:39:

[...]

Mannetjes zijn niet monogaam geschapen, hun functie is zoveel mogelijk vrouwtjes te bevruchten. Het verbond tussen man en vrouw is gewoon uit praktische redenen ontstaan. De man zorgde dat er brood op tafel kwam en de vrouw zorgde voor de koters. Nu we als vrouw onafhankelijk en zelfstandig zijn hebben we geen man meer nodig voor dat soort zaken als je dat niet wil. Zeker als je geen kinderen wil is 'n partner om mee samen te leven overbodig, zeker als je het leven zonder vaste relatie leuker vindt.Generaliseren...zucht...
Ik begrijp eigenlijk niet waarom dat een vraag moet zijn?

Je vraagt toch ook niet...waarom ben jij de helft van een setje?

Klinkt een beetje alsof je zielig bevonden wordt als je nog single bent
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 23 februari 2009 @ 13:29:

Ik begrijp eigenlijk niet waarom dat een vraag moet zijn?

Je vraagt toch ook niet...waarom ben jij de helft van een setje?

Klinkt een beetje alsof je zielig bevonden wordt als je nog single bent

O maar veel mensen vinden je ook echt zielig als je single bent,en helemaal als je die status al een aantal jaren hebt..

Dan moet er eigenlijk wel iets mis met je zijn en helemaal als je ook niet van plan bent om daar verandering in te brengen..
Ik had vroeger een andere nick, brita geloof ik. Ik snap ook nooit zo dat mensen een aanvulling zoeken en geen invulling. Als je een relatie krijgt vul je je leven anders in toch? Dat is eigenlijk wel mijn ervaring. Ik doe nog steeds mijn eigen ding en heb eigen vrienden, maar vul mijn leven anders in dan toen ik single was. En is natuurlijk ook een aanvulling, maar ik vind deze uitspraak zo cliche..

KK
quote:superstar_2 schreef op 23 februari 2009 @ 18:03:

[...]

O maar veel mensen vinden je ook echt zielig als je single bent,en helemaal als je die status al een aantal jaren hebt..

Dan moet er eigenlijk wel iets mis met je zijn en helemaal als je ook niet van plan bent om daar verandering in te brengen..Shit....dan BEN Ik me daar toch een pot zielig zeg!!!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
wat leuk om al die reacties te lezen.

ik ben 32 werk al jaren als model, ben secretaresse, houd van gezelligheid maar ga zelden op stap (want daar zitten vind je meestal de loosers) soms denk ik dat het aan mij ligt maar sinds kort ben ik erachter dat er toch echt iets mis is met de huidige vent.

De kerels waar ik verliefd op word zijn meestal al getrouwd of net iets te jong. En als ze single zijn, dan kunnen ze hun vrijheid niet loslaten. En waar ik ook zo van baal is dat ze te lamlendig zijn om een vrouw het hof te maken en moeite voor haar te doen (zoals in die romantische films)

Ik weet het echt niet meer! Laten we hopen op een wonder

voor alle vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten

felis
quote:Summerdance schreef op 23 februari 2009 @ 19:16:

[...]

Shit....dan BEN Ik me daar toch een pot zielig zeg!!!

Nou best wel hoor,als ik jou was zou ik eens serieus overwegen om psychische hulp te gaan zoeken..

Een paar maanden single zijn mag maar na een jaar zo ongeveer word het de hoogste tijd om op zijn minst je bij alle datingsites in te schrijven en echt serieus op zoek te gaan naar vent die weer een beetje vrolijkheid in je zielige eenzame leventje brengt.

Want je roept wel dat je het zo fijn vind om single te zijn maar dat is natuurlijk grote onzin...
quote:felisya schreef op 23 februari 2009 @ 19:42:

wat leuk om al die reacties te lezen.

ik ben 32 werk al jaren als model, ben secretaresse, houd van gezelligheid maar ga zelden op stap (want daar zitten vind je meestal de loosers) soms denk ik dat het aan mij ligt maar sinds kort ben ik erachter dat er toch echt iets mis is met de huidige vent.

De kerels waar ik verliefd op word zijn meestal al getrouwd of net iets te jong. En als ze single zijn, dan kunnen ze hun vrijheid niet loslaten. En waar ik ook zo van baal is dat ze te lamlendig zijn om een vrouw het hof te maken en moeite voor haar te doen (zoals in die romantische films)

Ik weet het echt niet meer! Laten we hopen op een wonder

voor alle vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten

felisAndermaal generaliseren: "Er is iets mis met de huidige vent". Vanuit jouw ervaring(en) kan ik me voorstellen dat je zo denkt, omdat die hoofdzakelijk negatief waren en niet het door jou gewenste resultaat opleverden. Bekijk het simpeler, veel simpeler: je bent de juiste kerel nog niet tegengekomen. Hij loopt vast rond, somewhere out there, maar je moet hem alleen nog maar ontmoeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven