Waarom erger ik me zo?

06-02-2009 00:55 35 berichten
Er moet me iets van het hart, en alle adviezen zijn welkom.

Ik erger me om de een of andere reden kapot aan en vriendin/collega van me (de aanduiding vriendin/collega is om aan te geven dat we vriendinen zijn en ook samen werken).

Wat is het geval, zij en andere collega hebben 4 maanden lang om elkaar heeb lopen draaien, terwijl hij een vriendin had. Ik was van alle gevoelens van haar kant op de hoogte, was min of meer haar enige vertrouwens persoon (en waarschuwde in het begin ook al 'dit verhaal is nog niet afgelopen') en hoopte eigenlijk dat ze een leuker iemand tegen zou komen. Hij vond haar aandacht wel leuk (wat ik dan weer ergelijk vond) en gaf haar te kennen dat hij voor haar wel vreemd zou gaan (wat ik nog ergerlijker vond natuurlijk ). Uiteindelijk dan toch drie weken geleden seks gehad, toen nog een paar keer en heeft hij het van de week uitgemaakt met zijn vriendin (wat dan toch nog van iets van ruggegraat toont aan zijn kant).

Kijk, ik wéét rationeel gezien dat mij dit niks aangaat. Iets wat ik haar ook altijd zei 'dit is iets tussen jou, hem en zijn vriendin, wat wij vinden is secundair', dus ben ook de eerste die dat roept!

Mar nu he, nu de 'storm' over is zeg maar en hij voor haar gekozen heeft, kan ik er gewoon niks meer over horen. Echt, ik merk dat ik haar ontwijk en irriteer me een ongeluk als ik er iets over hoor . Ik heb helemaal geen zin om te horen hoe leuk ze samen hebben gegeten en dat ze samen een weekendje weg hebben gepland.

Maar waarom??! Ben ik jaloers ofzo? Waar komt dit vandaan??? Ik snap niks van mezelf, normaal ben ik vrij 'leven en laten leven'. Ik herken me er ook helmaal niet, ben normaal vrij 'go with the flow'...In het begin maakte ik me vooral zorgen, en zei dat ik hoopte dat ze zichzelf niet pijn ging doen, maar het lijkt wel of de koek wat betreft empathie mijnerzijds even helemaal op is. En dat terwijl het nu zeg maar 'legitiem' is tussen hen.

Nou ja, als iemand deze gevoelens voor me kan ophelderen, graag!!!
Alle reacties Link kopieren
Hmm lastig...... Miss zit je aan je tax vwb deze relatie? Waar je toch in je binnenste eigen op tegen was, in de zin dat jij het niet vond kunnen. En nou zijn meneer de bedrieger en jouw vriendin een stelletje wat voor de buitenwereld een leuke relatie heeft, maar jij weet wel beter (althans hoe het werkelijk begon) en dit gaat nu niet uitkomen. Sterker nog hij komt er prima mee weg door lekker op stap te gaan met jouw vriendin die nu ws veel tijd met hem doorbrengt en allerlei fantastische verhalen ophangt.

Voel je je niet ook een beetje alleen en boos, met een geheim achtergelaten, terwijl jij er geen schuld aan hebt en degene die het wel hebben vrolijk doorleven?
Ik zou trouwens denk ik ook pislink zijn en heb even moeten nadenken waarom ik die verhalen van vriendin niet zou willen horen. Nouja das dus bovenstaand.

En miss ook een teleurstelling in die vriendin. Je wil toch denk ik vriendne om je heen met dezelfde normen en waarden ong. en zij doet hier niet echt moeilijk over blijkbaar.
Ik zou graag blij voor d'r willen zijn, maar ik vind hem gewoon nog steeds een enorme zak hooi. En haar dus 'te goed' voor hem.

Ik weet niet of ik me alleen voel, misschien is dat het ook wel...(hoewel, pijnlijk om toe te geven hoor )

Ik vind eigenlijk dat hij zich eerst meer eens goed k*t moet voelen onder hoe dit tot stand is gekomen.

Verder zijn we vooral vriendinnen op het werk, heb gelukkig nog een hoop andere vrienden en vriendinnen voor aandacht . Ik gún haar gewoon ook echt een leuke vent, niet al dat drama (hoewel ik misschien ook wel me stiekum een beetje heb ge-ergerd aan juist al dat drama de laatste weken....*)

Getver, ingewikkeld hoor die gevoelens, en dat terwijl het helemaal niet aan mij is...

*Toelichting, mijn ergernis was vooral wegens haar "Oh wat stom, ik heb toch weer seks met em gehad terwijl ik dat niet wilde"...."Ja", denk ik dan, "Je nodigd hem wel uit be je thuis, alleen met z'n tweeen...natuurlijk wilde je wel seks..."...dat type drama dus
Bedankt voor je reactie overigens, geeft weer 'food for thought'.
Denk je trouwens ook niet iets in de trant van:

'tut hola luister nou naar mij, die kerel is niet goed voor je en over een poosje moet je zeker weer bij mij uithuilen omdat meneer je aan de kant zet/ een lul blijkt/ terug naar zn vriendin is.'

Maw: is het niet zo dat jij je niet gehoord voelt, terwijl je engelengeduld had met haar en haar met raad en daad bijstond en ze dat nu allemaal zo in de wind slaat. Hij 'profiteert' nu van haar in jouw ogen en als het uit gaat mag jij de klap/huilende vriendin weer opvangen...zoiets?
quote:plukvandepetteflat schreef op 06 februari 2009 @ 01:14:

Denk je trouwens ook niet iets in de trant van:

'tut hola luister nou naar mij, die kerel is niet goed voor je en over een poosje moet je zeker weer bij mij uithuilen omdat meneer je aan de kant zet/ een lul blijkt/ terug naar zn vriendin is.'

Politiek correct geproken hoop ik vooral dat het goed uitpakt natuurlijk. Maar stiekum vind ik inderdaad dat ze gewoon beter naar mij had kunnen luisteren.

Ik vind het moeilijk hoor, de balans tussen raad geven en mensen zelf hun fouten laten maken. Wanneer is iets bemoeizucht? En bovendien, wat weet ik nou? Wellicht is hij toch leuker dan ik denk. ZIt ik niet mijn eigen teleurstellingen uit het verleden op haar te projecteren.

Maar...ik heb gewoon vooral helemaal geen zin nu om te staan juichen bij die 'leuke' dingen of aardig tegen hem te doen en leuk tegn haar.

Naja, hopelijk waait mijn bui over..:)
Je ergeren is boeten voor de fouten van anderen.
quote:ik62 schreef op 06 februari 2009 @ 01:22:

Nou, volgens mij moet je wel een enorme zen-meester zijn als je je nooit ergens aan stoort.

Ik vraag me nu juist of waar het vandaan komt. Waarom raakt dit me zo?

Tuurlijk vaak heb je jezelf ermee als je je ergert, maar het wel en wee van iemand die me na staat doet me wat. Shoot me for it.
In ieder geval enorm bedankt, pluk, voor je overpeinzingen, ik kan er echt wat mee...nu ga ik toch maar slapen....
Graag gedaan, truste.

Vond het zelf ook 'grappig' om te merken dat ik me ook zou irriteren als het mij overkwam zegmaar. Weer wat zelfkennis erbij
quote:ik62 schreef op 06 februari 2009 @ 01:22:

Die moet ik onthouden!

Ik denk dat het idd ook een kwestie van loslaten is. Het zijn volwassen mensen en ze moeten/mogen hun eigen keuzes maken, waarbij je ze hoogstens advies kan geven of een luisterend oor bieden. Realiseer jezelf ook dat je 'bevoegdheden' niet verder strekken dan dat. Ze/mensen/vrienden zijn vrij om je adviezen in de wind te slaan (of aan te nemen) en dat zul je moeten accepteren , al denk jij nog dat je het zoveel beter weet. Laat ze hun eigen fouten maken. O en als het je te gortig wordt , je bent zelf ook vrij om je eigen grenzen aan te geven he, dus je hoeft niet te luisteren of advies te geven. Das dan weer de andere kant van de medaille :-)
ik begrijp heel goed hoe je je voelt!!

heel herkenbaar!! jij voelt de bui al hangen zeg maar..

Soms zie je dat vrienden/ bekenden dingen doen, en je ziet het al helemaal compleet ''fout'' gaan!

Je ziet gewoon met eigen ogen toe (maar je kan er bijna niks tegen doen, want het zijn mensen met eigen meningen en keuzes die ze maken) hoe het straks helemaal verkeerd loopt.

En in het begin probeer je te voorkomen en moet je praten als '' brugman'' om ze in te laten zien dat het niet verstandig is wat ze doen...... en daarna praten als '' brugman'' met vele troostende woorden, en ze er weer bovenop helpen, terwijl je toch duidelijk voor jezelf het gevoel hebt; gvd had dan meteen naar me geluisterd, je voelt je niet serieus genomen.
Het is gewoon super irritant als jij iedere keer je vriendin moet oplappen en oppeppen en dus heel veel verhalen over alle goede en vooral slechte kanten over die relatie moet horen en dan is zij zo stom om er mee door te gaan en hij profiteerd van alle moeite die jij hebt gedaan om vriendin op de been te houden.

Ik vermoed dat ik ook steeds op m'n tong zou moeten bijten als ik die vent tegenkwam, en me ook zou ergeren aan vriendin waarbij het eerst kommer en kwel was om die vent die nu de hemel in wordt geprezen.
heejhallo, zodra ik me ergens aan erger/irriteer, dan weet ik zeker dat ik als het ware een spiegel voorgehouden krijg.

Het maakt iets in je los wat ik op dat moment nog niet verwerkt heb. Zodra ik met de irritatie aan de slag ga, weet ik zeker dat het de irritatie weg neemt.

Denk zeker dat het de moeite waard is om bij jezelf af te vragen wat het voor jou betekend en waar het vandaan kan komen. En geloof me het kan soms héél diep zitten.

Voorbeeld, kon me mateloos irriteren aan mensen die "irritante" geluidjes maakte, nu weet ik dat het komt dat ik in mijn jeugd over bepaalde situaties geen controle had. Nu ik de issues uit mijn verleden verwerkt heb, heb ik me niet meer geirriteerd aan de geluidjes. Want ik hoef geen controle meer te hebben over de mensen die de geluidjes maken. Kan je me nog volgen....hihihi

Misschien een beetje een "wazig" verhaal, maar hoop dat je er wat aan hebt. Succes ermee!
Als zij jou om advies heeft gevraagd dan vraagt ze je eigenlijk ermee te bemoeien... Vervolgens doet ze (natuurlijk) toch wat ze zelf wil (moet ook: het is haar leven), maar dat is stom tegenover jou.... Waarom vraagt ze je dan om advies?

Ik snap haar waarschijnlijk wel: ze vindt hem te leuk om te laten gaan. En het is natuurlijk wel een eer voor haar om zo verkozen te worden boven zijn ex... Totdat het bij haar gaat dagen dat zij zo over een x aantal maanden misschien ook wel weer aan de kant gezet wordt.

Bottomline: jullie zijn allemaal mensen, met gevoelens. Alles is te begrijpen en te verklaren. En eigenlijk ook: leer ermee leven.... Jij zou het zelf zo niet doen, omdat jouw normen en waarden anders liggen. Dat zij het zo wel doet is aan haar. *accepteren**woesaaa*

;)
Bedankt voor de postings.

Ik zit er nu nog eens aan te denken, en dat van die spiegel is natuurlijk waar. Hier in Engeland zegt men vaak "It takes one to know one" als iemand commentaar op een ander heeft.

Wellicht dat het me zo stoort omdat de situatie me bekend voorkomt? Dus het vallen en je laten inpakken door een foute vent.

Ergens zal het ook een stukje gekwetst ego zijn hoor....sta ik dan met mijn goede adviezen (die ik natuurlijk zelf enorm goed vind ) en de moeite die ik er in heb gestoken. Ach, en wellicht erger ik me ook aan mezelf dat ik me lat meeslepen in het drama, dus dat ik me zelf zo heb zitten om die kerel en mijn vriendin haar stomme gedrag.

Het grappige is dat ik mestal dus de eerste ben die roept 'Je moet je niet ergeren, allen maar verbazen, maar laat de dingen niet jouw probleem worden'. Ach ja, voor een ander weet ik het altijd zo goed.

Thanks voor alle bijdragen (ook die van herkenning ), ik kan er echt wat mee!
Ik denk dat je reactie die je zou hebben als hij haar zou dumpen, heel veelzeggend is. En dan bedoel ik niet de politiek correcte maar de echte reactie . Ik denk dat daaruit duidelijk wordt als je er over nadenkt, of het een kwestie is van gelijk willen krijgen, jaloezie, niet alleen willen zijn, je iets hebben toege-eigend (stomme trema) vanwege herkenning of dat het de hele situatie an sich is waar je effe genoeg van hebt.

Het is hoe dan ook allemaal heel menselijk, niks om je voor te schamen .
Ik heb denk ik twee reacties als hij haar zou dumpen: Ik zou het echt waar ontzettend sneu voor haar vinden, want ze vind em écht écht écht heel leuk. Maar tegelijk zou ik er zelf geen traan om laten. Ik kende hem daarvoor ook al, en vond em toen al zo interessant als een pak suiker. Hij zal heus wel goede kanten hebben hoor, maar van mij maggie wel wat moeite doen om die eens aan anderen te laten zien..(vals ben ik he?).

Ik denk dat ik er gewoon even genoeg van heb dat alle gesprekken over hem en hun gaan. Vooral ook omdat het eerst een tranendal was ("Wat een lul, hij belt me niet, zit nu met zijn vriendin te vozen, wat een eikel") en nu dus alles leuk is en ze weekendjes samen plannen. Wat haar goed recht is, maar ik zit nog in de 'hij is een lul' fase...:)

Ach, ik moet er maar wat afstand van nemen en misschien dat ik het haar ook wel vertel. Dat ik het moeilijk vind om ineens leuk tegen hem te doen. Ik denk dat ze dat wel begrijpt.

Ik ben overigens heus wel van plan normaal tegen hem te doen hoor, als dit echt stand houd.....geen sabotage plannen ofzo..

Ik zit er dus vooral mee dat ik dus aan mezelf merk hoe ontzettend ergelijk ik de situatie vind, terwijl ik doorgaans niet zo'n opgewonden standje ben
Je OP begon met je verwondering waar je ergernis vandaan komt. Je laatste twee posts gaan toch vooral in op wat je er mee moet. "Ach, ik moet.... etc."

Kennelijk probeer je de diepte te zoeken van waar een bepaald gevoel dat je van jezelf niet herkend vandaan komt, maar als blijkt dat dit 'kinderachtige' (wel menselijke!) emoties zijn, dan ga je er toch liever aan voorbij.

Even een stukje psychologie van de koude grond: ben je perfectionistisch? 'Moet' je wel vaker dingen van jezelf? Heb je soms onwrikbare normen over jezelf en anderen (hoe je 'zou moeten zijn')? "Je zou X moeten doen", "Een ander moet Y doen" etc.

Ik krijg het gevoel dat jouw hogere ideaal een vorm van 'Zen' (klinkt iets te zweverig) is, maar dat je daarbij te snel voorbij gaat aan 'lagere' emoties.

Maar een oordeel hebben over gevoelens gaat je niet helpen! Gevoelens zijn er en die zijn oordeelvrij. Het zijn je gedachten die maken dat je ze veroordeelt. Oordelen veroordelen.

Kun je iets met je gedachten? Kun je ze uitdagen? Dus als jij diep van binnen denkt "Ze zal het nog wel zien, dat ze beter naar mij had kunnen luisteren", kun jij daar dan iets tegen over stellen? Bijvoorbeeld "Ook ik kan niet in de toekomst kijken" of "Als IK in de toekomst maar naar mijn eigen adviezen luister, is er al heel veel winst geboekt" of ..... (vul zelf maar in).

Misschien kun je ook nog wel je gedachten die gaan over het perfectionisme op die manier uitdagen.

Anyhow, als je een wat minder psychologische en wat meer praktische tip wil: waarom je niet gewoon uitspreken als zij erover begint? "Lieve Anna, ik begrijp dat jij nu heel blij bent en dat vind ik fijn voor je. Maar ik zit er nog mee wat je over hem verteld hebt. Ik ben bang voor je dat je teleurgesteld gaat raken, dus ik vind het lastig om je enthousiasme te delen. Kun je dat begrijpen?"
Wat ik er dan uit opmaak is dat je het makkelijker vond om met haar mee te leven als ze hem een eikel vond, omdat je hem zelf in feite al niks vond en een eikel. Als je dat vindt, dan vind je dat, je hoeft niet iedereen aardig te vinden. En dan vraag je teveel van jezelf als je hem aardig moet vinden van jezelf omdat hij nu opeens officieel een relatie heeft met je vriendin.

Ik denk dat je je eraan ergert dat je je oordeel niet bij kunt schroeven. Maar aangezien je dat al had voordat dit uberhaupt speelde, gaat dat niet 1 2 3 lukken. En vraag is of dat moet.

Wat dat betreft is Spinsters post heel doeltreffend. Ik zou denk ik idd zoiets zeggen. En het er verder lekker bij laten, geen moeite in stoppen, zelfs niet aan denken. Je bent blij voor haar, je gunt haar liefde. Heb een leuke tijd met haar zoals je daarvoor deed. En heb het verder niet (teveel) over die relatie aangezien je daar jeuk van krijgt.

Je bent te streng voor jezelf. Da's mijn idee .
Feliciaatje en Spinster, julile raken een paar gevoelige snaren!

Ik ben op sommige vlakken in mijn leven inderdaad perfectionistisch (wat ik moeilijk vind om toe te geven) en vooral ook heel rationeel. Ben in staat alles dood te relativeren..:)

Ik ben nu even heel druk, maar kom er zeker op terug wat jullie hebben geschreven!
quote:Spinster schreef op 06 februari 2009 @ 10:35:

Je OP begon met je verwondering waar je ergernis vandaan komt. Je laatste twee posts gaan toch vooral in op wat je er mee moet. "Ach, ik moet.... etc."

Kennelijk probeer je de diepte te zoeken van waar een bepaald gevoel dat je van jezelf niet herkend vandaan komt, maar als blijkt dat dit 'kinderachtige' (wel menselijke!) emoties zijn, dan ga je er toch liever aan voorbij.

Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt. Ik vind het erg kinderachtig van mezelf dat ik me zo erger...schaam me er ook een beetje voor, want in mijn eigen ogen is dat 'zwak'. Gekke gedachte.

Even een stukje psychologie van de koude grond: ben je perfectionistisch? 'Moet' je wel vaker dingen van jezelf? Heb je soms onwrikbare normen over jezelf en anderen (hoe je 'zou moeten zijn')? "Je zou X moeten doen", "Een ander moet Y doen" etc.

In dit geval ben ik best moralistisch en intollerant voor fouten ja. Star bijna In de zin dat ik mezelf vaak tegen haar heb horen zeggen "He needs to be a man about it" en tegen haar dat ze ook haar aandeel in het geheel heeft en niet alleen slachtoffer is. Dus dfat ze het toelaat. Ik ben vrij moralistisch wat beterft verantwoordelijkheid nemen en jezelf niks wijsmaken. Tegelijk botst dat dan weer een beetje met het gewoon lullig vinden voor een persoon hoe de digen lopen en ook weer met mijn eigen rationele inslag dat ik weet dat dit soort dingen niet aan mij zijn....hoop dat dit niet te vaag klinkt.

Ik krijg het gevoel dat jouw hogere ideaal een vorm van 'Zen' (klinkt iets te zweverig) is, maar dat je daarbij te snel voorbij gaat aan 'lagere' emoties.

Maar een oordeel hebben over gevoelens gaat je niet helpen! Gevoelens zijn er en die zijn oordeelvrij. Het zijn je gedachten die maken dat je ze veroordeelt. Oordelen veroordelen.

Inderdaad, zoals ik al zei, ik ben erg rationeel ingesteld. Terwijl nu ik, naar aanleiding van je post, eens wat meer over mijn gevoelens heb nagedacht ik me pas realiseer dat ik me een klein beetje verraden voel. In de zin dat ze eerst mij als soort van bondgenoot erbij betrekt en we zeg maar 'samen' de man in kwestie een eikel vinden, om vervolgens naar de andere kant over te lopen. Misschien dat ik dat gevoel maar gewoon toe moet laten inderdaad, zonder dat ik mezelf meteen voor kinderachtig uitmaak..

Kun je iets met je gedachten? Kun je ze uitdagen? Dus als jij diep van binnen denkt "Ze zal het nog wel zien, dat ze beter naar mij had kunnen luisteren", kun jij daar dan iets tegen over stellen? Bijvoorbeeld "Ook ik kan niet in de toekomst kijken" of "Als IK in de toekomst maar naar mijn eigen adviezen luister, is er al heel veel winst geboekt" of ..... (vul zelf maar in).

Misschien kun je ook nog wel je gedachten die gaan over het perfectionisme op die manier uitdagen.

Bedankt voor dit advies, daar kan ik echt wat mee!

Anyhow, als je een wat minder psychologische en wat meer praktische tip wil: waarom je niet gewoon uitspreken als zij erover begint? "Lieve Anna, ik begrijp dat jij nu heel blij bent en dat vind ik fijn voor je. Maar ik zit er nog mee wat je over hem verteld hebt. Ik ben bang voor je dat je teleurgesteld gaat raken, dus ik vind het lastig om je enthousiasme te delen. Kun je dat begrijpen?"

Ik denk dat ik dat laatste ook inderdaad ga doen. Ik denk dat ze het wel begrijpt.

Nou je post heeft me in ieder geval heel erg aan het denken gezet over hoe ik mezelf en mijn eigen emoties beschouw. Dank je wel.
quote:Feliciaatje schreef op 06 februari 2009 @ 11:14:

Wat ik er dan uit opmaak is dat je het makkelijker vond om met haar mee te leven als ze hem een eikel vond, omdat je hem zelf in feite al niks vond en een eikel. Als je dat vindt, dan vind je dat, je hoeft niet iedereen aardig te vinden. En dan vraag je teveel van jezelf als je hem aardig moet vinden van jezelf omdat hij nu opeens officieel een relatie heeft met je vriendin.

Dit zal ook meespelen. Ik had haar al wel gezegd dat ik mijn best zou doen om mijn vooroordelen over hem aan de kant zou zetten als het echt wat wordt. Maar dat gaat niet altijd makkelijk. Ik snap ook dat we geen dikke maatjes hoeven te worden natuurlijk, ik ga het niet forceren. En wie weet zit er echt wel een leukere kant aan hem, een kant die ik nog niet gezien heb.

Ik denk dat je je eraan ergert dat je je oordeel niet bij kunt schroeven. Maar aangezien je dat al had voordat dit uberhaupt speelde, gaat dat niet 1 2 3 lukken. En vraag is of dat moet.

Wat dat betreft is Spinsters post heel doeltreffend. Ik zou denk ik idd zoiets zeggen. En het er verder lekker bij laten, geen moeite in stoppen, zelfs niet aan denken. Je bent blij voor haar, je gunt haar liefde. Heb een leuke tijd met haar zoals je daarvoor deed. En heb het verder niet (teveel) over die relatie aangezien je daar jeuk van krijgt.

Je bent te streng voor jezelf. Da's mijn idee .

Ja, calvinistische achtergrond he, volgens mij raak je dat niet zo snel kwijt in je leven....(ik maak er een beetje een grapje van, maar ik denk wel dat het een beetje meespeelt)

Maar dankzij jullie posten heb ik in ieder geval wel wat 'gewonnen' in de zin dat ik nu merk hoe streng ik voor mezelf ben.

Met sommige dingen (sporten, of opruimen) ben ik heel makkelijk naar mezelf toen, maar had nog niet door dat ik kennelijk wat beterft mijn eigen gevoelens ik zo streng kan zijn
Heejhallo, het eerste wat in mij opkomt is: wil je niet je eigen leven via haar leiden? Ik herken namelijk wat je schrijft. Je wilt dat een ander die keuzes maakt die jij in dat specifieke geval zou maken. Alsof je daarmee een deel onopgelost verleden kunt verwerken Nou ja, klinkt erg vergezocht misschien

Als het totaal geen weerklank vindt, gewoon lekker naast je neerleggen Vind dat Spinster en Feciliaatje al redelijk doorgedrongen zijn als het bij jou een aantal gevoelige snaren raakt

(f)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven