Wanneer werd jij NIET verkracht?

24-08-2019 17:24 377 berichten
Laatst dit artikel tegengekomen, door het topic "domme acties" moest ik er weer aan denken.

Kwetsbare situaties waarin vrouwen niet worden verkracht/aangerand zijn gedenkwaardig, bepaalde situaties waarin je alleen bent met 1 of meerdere mannen. Dit blijft je bij en je bent blij dat je er met een sisser bent afgekomen.

Heel belangerijk hierin is dat de man de bepalende factor is of er seksueel misbruik plaatsvind of niet. Niet je korte rokje of hoe dronken je bent.

Hier een linkje van flair.be het gaat over #NotARapist

https://www.flair.be/nl/lifestyle/notar ... kt-werden/

O.a. over situaties waarin vrouwen vertellen dat ze niet werden verkracht en gewoon netjes werden behandeld.

Wanneer werd jij niet aangerand?
anoniem_376303 wijzigde dit bericht op 24-08-2019 18:22
Reden: Andere beschrijving
0.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
28-08-2019 21:20
Niet alle vrouwen schijnen direkt te kunnen reageren. Maar ook jij noemt ongewenst gezoend worden geen aanranding dus, totdat je je verzet.

Hele topics zijn erover volgeschreven.
Zoals jij het beschrijft is het meer een hit and kiss waar geen ontsnappen aan is. Als iemand niet adrem reageert is ze blijkbaar al naar jouw mond getrokken incl. nekhernia en zit jouw tong in haar mond. Want blijkbaar trek jij na je handoplegging in 1x door of zo.

Als je het belangrijk vindt of iemand positief reageert op jouw toenadering is het wel slim om die ruimte ook te geven ja, ipv een of andere nek tackle toe te passen. Bij twijfel kun je het ook vragen aan iemand. Dat kun je wel slecht voor de sfeer vinden en zo, maar de andere kant kan zijn dat je onbewust iemand iets opdringt. En als je duidelijk maakt dat je iemands grenzen wenst te respecteren voelt de ander zich ook eerder vrijer om ze duidelijk aan te geven.

Maar ik zie het verband met jouw anekdotes en een eventuele miscommunicatie die zou kunnen optreden en #NotARapist niet helemaal eerlijk gezegd. Volgens mij grijp je het vooral aan om bepaalde stokpaardjes van stal te halen, of het kwartje valt gewoon echt niet.
Roseaux schreef:
28-08-2019 21:44

Maar ik zie het verband met jouw anekdotes en een eventuele miscommunicatie die zou kunnen optreden en #NotARapist niet helemaal eerlijk gezegd. Volgens mij grijp je het vooral aan om bepaalde stokpaardjes van stal te halen, of het kwartje valt gewoon echt niet.
Klopt. We dwalen af.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Betty_Slocombe schreef:
28-08-2019 21:09
Precies. Knappe vent trouwens die een hand in mijn nek legt en mijn hoofd naar zich toetrekt. Het is hier geen boeketreeks en ik heb ook geen zin in fysiotherapie.

:HA:
Wat hou ik toch van jouw humor.
Vanzai schreef:
28-08-2019 20:54
Een realistisch praktijkvoorbeeld; een man legt zijn hand in haar hals, trekt haar hoofd naar haar toe en kust haar op haar mond.

Wanneer ze daar niet van gediend is (ze is wellicht niet in staat om direkt te reageren), kun je de handelingen van die man al onder aanranding scharen.

Wanneer hij haar tongzoent, dan zelfs als verkrachting meen ik.

Nu weet ik niet hoe dat bij jullie gaat hoor, maar bij mij zijn meerdere seksuele relaties begonnen met zo’n zoen. En omdat een deel van de vrouwen echt niets wil weggeven over wat ze al of niet willen totdat ze gezoend worden (en ik doe dat vaak zoals hierboven beschreven) moet je soms gokken. Ik heb nog nooit fout gegokt. Gelukkig. Ik vertelde een vrouw eens dat ik haar bij de eerste ontmoeting (nog voordat we gezoend hadden) wel had willen grijpen en vingeren. Tegen een boom aan. Waarom deed je dat dan niet gewoon? Was haar reactie. Maar ja, dat gaat me een paar stappen te ver.
.
Dat dikgedrukte vind ik een enorme aanname. Je hebt echt een raar beeld van vrouwen, zoals Shifty al samenvatte.

Maar goed, ondanks die sluwe wezens dat ze zijn heb jij tóch nooit fout gegokt en een vrouw een zoen gegeven die dat niet wilde. Zo ingewikkeld was het dus blijkbaar niet. En ja, het lijkt me nogal ver gaan als je bij de eerste ontmoeting zonder af te tasten of aanleiding te hebben (bijvoorbeeld, er wordt hevig gezoend) een vrouw grijpt en tegen een boom gaat vingeren. Ik denk dat je dan bij de meeste vrouwen in de aanrandingzone terecht zou komen. Het zou toch ook bizar zijn als ik met een man afspreek, eerste ontmoeting, nog niet gezoend of wat dan ook en ik pak hem vast en ga hem tegen een boom staan aftrekken? Er gaat toch enige opbouw aan zulke handelingen vooraf? Logisch dat je dat niet zomaar doet.

Zoenen is wat subtieler, maar daarin voel je toch ook aan of de situatie ernaar is? En daarin kán je fout gokken (jij blijkbaar nog nooit gedaan, dus die communicatie was toch gewoon duidelijk), maar dan kan iemand zich altijd terugrekken. Doet diegene dat niet en je gaat door dan merk je toch zelf ook wel als er niet teruggezoend wordt? Het zal echt een minderheid zijn die gepassioneerd terugzoent en achteraf opeens je verwijt van aanranding terwijl alles daarvoor ook nog in gelijkwaardige overeenstemming leek.
Mijn bezwaren tegen #NotARapist heb ik toegelicht; het rammelt aan meerdere kanten op verschillende niveaus. Ik heb nog nooit non-consensual dingen gedaan. Ik ben er ook fel op tegen en veroordeel verkrachting en aanranding. Walgelijk vind ik het.
Vanzai schreef:
28-08-2019 23:01
Mijn bezwaren tegen #NotARapist heb ik toegelicht; het rammelt aan meerdere kanten op verschillende niveaus. Ik heb nog nooit non-consensual dingen gedaan. Ik ben er ook fel op tegen en veroordeel verkrachting en aanranding. Walgelijk vind ik het.
Tegen victim blaming zijn rammelt aan alle kanten? En ja ik het teruggelezen, maar wat #NotARapist betreft maak je namelijk geen enkel punt, maar mis jij het hele punt van #NotARapist. En je veroordeelt het op basis van je eigen kromme interpretatie ervan.
Betty_Slocombe schreef:
28-08-2019 21:09
Precies. Knappe vent trouwens die een hand in mijn nek legt en mijn hoofd naar zich toetrekt. Het is hier geen boeketreeks en ik heb ook geen zin in fysiotherapie.
Raar ook. Alsof een vrouw spieren mist waardoor ze zelf haar hoofd richting man kan krijgen.
Alsof vrouwen zelf niet willen zoenen.
Ik was mee op een buitenlandse excursie dit jaar met jonge mensen en heb nu als buitenstaander mogen aanschouwen dat meisjes en vrouwen wel degelijk ook zelf zoenen en laten merken (fysiek) wel aangeraakt te willen worden en aanraken.
Zelfs een jongeman moeten ontzetten die nog wat bleu was en in de grijpgrage handen viel van een jongedame.
Dus dat geduw en getrek is niet nodig.
Jullie vallen wel erg over hand in nek leggen zeg. Zo’n gebaar kan toch ook zacht en liefdevol gebeuren.
Roseaux schreef:
29-08-2019 06:53
Tegen victim blaming zijn rammelt aan alle kanten? En ja ik het teruggelezen, maar wat #NotARapist betreft maak je namelijk geen enkel punt, maar mis jij het hele punt van #NotARapist. En je veroordeelt het op basis van je eigen kromme interpretatie ervan.
Volgensmij komt dat omdat hij een blauwtje lopen verward met aanranding.
Roseaux schreef:
29-08-2019 06:53
Tegen victim blaming zijn rammelt aan alle kanten?
Nu gaat #NotARapist opeens over victim blaming? Dat memo heb ik gemist denk ik.
Vanzai schreef:
29-08-2019 09:02
Op een bepaalde manier toch wel? Als de enige bepalende factor re: aanranding/verkrachting de dader is, kan een slachtoffer daar geen invloed over uitoefenen. Dus is het een (onrechtstreekse?) aanklacht van victim blaming.
Vanzai, ik krijg de indruk (maar misschien foutief) dat wij het over iets anders hebben. Jij hebt het over initiatief nemen, ik niet.

Wat ik bedoel hiermee is dat jouw voorbeeld (met of zonder hand in nek, want dat vind ik nou niet echt een issue) het erom draait dat iemand initiatief neemt om iets seksueels te doen. Dat vind ik geen aanranding, dat initiatief kun je in meegaan of niet. Waar het mij om gaat is dat als je daar niet in meegaat (je zegt dus "nee dat wil ik niet") en die ander gaat toch door, dan is het in mijn optiek wel aanranding. Als de ander dan stopt heeft hij (of zij) een blauwtje gelopen en is dat ongemakkelijk, maar that's it.

Natuurlijk ligt het een beetje aan de situatie, want als jij een willekeurige vrouw van haar fiets aftrekt en je tong in haar mond steekt ligt het anders, maar ik nam aan dat je dat zelf ook wel snapte.
Vanzai schreef:
29-08-2019 09:02
Hoezo opeens? Een rokje dragen, te dronken zijn, 's avonds allen op straat lopen, zijn typische victim blame clichés. En dat staat al enige tijd in de OP. En in de bron staat:
Het zijn verwijten die slachtoffers van seksueel misbruik nog steeds naar het hoofd geslingerd krijgen.
Oftewel victim blaming. In de verhalen die onder die hashtag worden gedeeld zit ook telkens zo'n victim blame cliché ( bijv. geen nee hebben gezegd, maar 'eehh', zoals in de Tweet waar het Flair artikel mee start).

Ik zie de verhalen daarom als een soort parodie op hoe achterlijk victim blaming is en hoe onlogisch de redenaties zijn het gedrag van iemand op de ander af te schuiven, omdat ze een kort rokje droeg.
Maar ik zie dat in het begin van dit topic meer mensen dat niet zo opgevat hebben. En het zelfs als aanval zien richting mannen. Terwijl mi victim blaming dat juist is. Alsof mannen beesten zijn die eenmaal getriggerd door een rokje zo geil zijn dat ze niet meer te houden zijn.

Veel van die clichés vallen in zo'n straatje. Terwijl degene die bewust andermans grenzen overschrijdt daar gewoon ten volle zelf verantwoordelijk voor is. Niks boys will be boys of het anderzijds linken van respectloos gedrag aan mannelijkheid. Het is puur de persoon zelf aan te rekenen, niet wat er wel of niet tussen de benen hangt.

En anderzijds dat je daarom als vrouw alleen altijd maar kwetsbaar bent. Dat mensen echt vinden dat Anne Faber niet alleen had moeten fietsen zo ver van huis. Statistisch ook zware onzin trouwens, dat ze middenin Utrecht platgereden zou worden is veel reëler.
Daarover gaat #NotARapist ook. Hoe achterlijk het is om een vrouw die haar kwetsbaarheid zgm niet genoeg in acht neemt dat aan te rekenen. Wederom een vorm van victim blaming.
florence13 schreef:
29-08-2019 10:48
Vanzai, ik krijg de indruk (maar misschien foutief) dat wij het over iets anders hebben. Jij hebt het over initiatief nemen, ik niet.

Wat ik bedoel hiermee is dat jouw voorbeeld (met of zonder hand in nek, want dat vind ik nou niet echt een issue) het erom draait dat iemand initiatief neemt om iets seksueels te doen. Dat vind ik geen aanranding, dat initiatief kun je in meegaan of niet. Waar het mij om gaat is dat als je daar niet in meegaat (je zegt dus "nee dat wil ik niet") en die ander gaat toch door, dan is het in mijn optiek wel aanranding. Als de ander dan stopt heeft hij (of zij) een blauwtje gelopen en is dat ongemakkelijk, maar that's it.

Natuurlijk ligt het een beetje aan de situatie, want als jij een willekeurige vrouw van haar fiets aftrekt en je tong in haar mond steekt ligt het anders, maar ik nam aan dat je dat zelf ook wel snapte.
Dat idee heb ik dus ook. Je kan als man heus nog wel initiatief nemen en iemand versieren zonder aanrander te zijn hoor. Kwestie van gezond verstand gebruiken.
We dwalen af mensen.

Er moet hier ruimte zijn voor al die vrouwen die het gedenkwaardig vinden dat ze niet verkracht zijn terwijl ze niet dronken waren en geen kort rokje aanhadden.
Vanzai schreef:
29-08-2019 20:45
We dwalen af mensen.

Er moet hier ruimte zijn voor al die vrouwen die het gedenkwaardig vinden dat ze niet verkracht zijn terwijl ze niet dronken waren en geen kort rokje aanhadden.
Het is toch niet dat dit hem niet is uitgelegd ofzo.
Vanzai schreef:
29-08-2019 20:45
We dwalen af mensen.

Maar klopt het dat jij het allemaal verkeerd begrijpt? Ben jij bang om vrouwen te versieren uit angst voor aanrander te worden uitgemaakt?
Nee en nee. Kunnen we deze ruimte nu exclusief beschikbaar houden voor al die vrouwen die willen getuigen van die gedenkwaardige situaties waarin ze niet verkracht werden terwijl ze niet dronken waren en geen kort rokje aanhadden?
Ja je begrijpt het dus wél verkeerd. Wat betreft "korte rokjes zijn irrelevant" zijn jij en de hashtag (en de TO) het volstrekt met elkaar eens. Dat is je ondertussen al minstens 10x uitgelegd.

Ik kan niet anders dan concluderen dat jij het dus bewust tegenovergesteld wenst te interpreteren. Waarom is dat? Het komt nogal bijzonder over.
Tja, ik heb gewoon tekstverklaring gehad op school. Een hele ruime voldoende voor gehaald, ook. Consequent.
Vanzai schreef:
30-08-2019 12:17
Tja, ik heb gewoon tekstverklaring gehad op school. Een hele ruime voldoende voor gehaald, ook. Consequent.
Dan is er ergens toch iets goed misgegaan.
...
Anárion schreef:
30-08-2019 12:22
Dan is er ergens toch iets goed misgegaan.
Best heel veel dingen ja, maar Nederlandse tekst lezen en begrijpen lukt nog steeds prima.
Vanzai schreef:
30-08-2019 12:24
Best heel veel dingen ja, maar Nederlandse tekst lezen en begrijpen lukt nog steeds prima.
Niet in dit geval blijkbaar.
...
Anárion schreef:
30-08-2019 13:27
Niet in dit geval blijkbaar.
Ik zou kunnen zeggen dat je gelijk hebt maar dan hebben we het beiden mis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven