Wanneer werd jij NIET verkracht?
zaterdag 24 augustus 2019 om 17:24
Laatst dit artikel tegengekomen, door het topic "domme acties" moest ik er weer aan denken.
Kwetsbare situaties waarin vrouwen niet worden verkracht/aangerand zijn gedenkwaardig, bepaalde situaties waarin je alleen bent met 1 of meerdere mannen. Dit blijft je bij en je bent blij dat je er met een sisser bent afgekomen.
Heel belangerijk hierin is dat de man de bepalende factor is of er seksueel misbruik plaatsvind of niet. Niet je korte rokje of hoe dronken je bent.
Hier een linkje van flair.be het gaat over #NotARapist
https://www.flair.be/nl/lifestyle/notar ... kt-werden/
O.a. over situaties waarin vrouwen vertellen dat ze niet werden verkracht en gewoon netjes werden behandeld.
Wanneer werd jij niet aangerand?
Kwetsbare situaties waarin vrouwen niet worden verkracht/aangerand zijn gedenkwaardig, bepaalde situaties waarin je alleen bent met 1 of meerdere mannen. Dit blijft je bij en je bent blij dat je er met een sisser bent afgekomen.
Heel belangerijk hierin is dat de man de bepalende factor is of er seksueel misbruik plaatsvind of niet. Niet je korte rokje of hoe dronken je bent.
Hier een linkje van flair.be het gaat over #NotARapist
https://www.flair.be/nl/lifestyle/notar ... kt-werden/
O.a. over situaties waarin vrouwen vertellen dat ze niet werden verkracht en gewoon netjes werden behandeld.
Wanneer werd jij niet aangerand?
anoniem_376303 wijzigde dit bericht op 24-08-2019 18:22
Reden: Andere beschrijving
Reden: Andere beschrijving
0.74% gewijzigd
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:35
Aangezien de TO zichzelf niet wenst te verklaren zou ik een beroep op jou willen doen om uit te leggen hoe een vrouw seksueel misbruikt kan worden zonder dat het de schuld van een man is. Dus zonder dat - en ik quote de TO nu - de vrouw in kwestie een kort rokje draagt en/of dronken is.florence13 schreef: ↑24-08-2019 19:29Volgens mij lees jij of ik het verkeerd, ik lees dat de man de bepalende factor is. Id est dat er dus geen andere bepalende factoren zijn (waaronder het bekende korte rokjes argument)
Hoe is dat dan seksueel misbruik? Wat hebben die korte rokjes en die alcohol ermee te maken?
Dit topic hoort onder psyche. Niet onder relaties.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:39
Ik heb als scholier en student wel dingen gedaan waarvan ik achteraf nu denk: als er nu iets was gebeurd had iedereen geroepen: ja, lógisch.
Ik heb herhaaldelijk in mijn eentje door het bos gefietst middenin de nacht, sowieso altijd alleen met het ov in de nacht, ook alleen de nacht doorhalen op het station om te wachten op de eerste trein naar huis.
Het meest bijzondere vond ik toch dat ik in het buitenland weleens bij 2 onbekende jongemannen in huis ben beland en wegens plaatsgebrek bij een van de 2 in bed gelegd en het enige dat we deden was slapen. De ander heeft me nog weleens uitgenodigd en daar sliep ik ook al bij in bed om slechts te slapen. Hij heeft later weleens wat geprobeerd trouwens.
Ik heb herhaaldelijk in mijn eentje door het bos gefietst middenin de nacht, sowieso altijd alleen met het ov in de nacht, ook alleen de nacht doorhalen op het station om te wachten op de eerste trein naar huis.
Het meest bijzondere vond ik toch dat ik in het buitenland weleens bij 2 onbekende jongemannen in huis ben beland en wegens plaatsgebrek bij een van de 2 in bed gelegd en het enige dat we deden was slapen. De ander heeft me nog weleens uitgenodigd en daar sliep ik ook al bij in bed om slechts te slapen. Hij heeft later weleens wat geprobeerd trouwens.
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:39
Zoals ik het zie, uitsluitend aan de hand van wat de TO schrijft, zijn uitsluitend vrouwen die geen korte rokjes dragen en niet dronken zijn de enige echte slachtoffers.
En niemand die erover valt behalve ik. Ik kom uit een ander milieu, denk ik.
En niemand die erover valt behalve ik. Ik kom uit een ander milieu, denk ik.
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:40
jij interpreteert het op jouw manier. Vrouwen groeien op met awareness voor seksueel geweld. Mannen niet. Jij kan het je simpelweg niet voorstellen om in situaties te zitten die elk moment kunnen uitmonden in seksueel geweld als de mannen in kwestie dat willen.
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:41
Ik lees gewoon wat TO schrijft. Ik doe niet aan aannames.
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:41
oh het is linguïstiek. Waarom doe je zo ingewikkeld?Vanzai schreef: ↑24-08-2019 19:35Aangezien de TO zichzelf niet wenst te verklaren zou ik een beroep op jou willen doen om uit te leggen hoe een vrouw seksueel misbruikt kan worden zonder dat het de schuld van een man is. Dus zonder dat - en ik quote de TO nu - de vrouw in kwestie een kort rokje draagt en/of dronken is.
Hoe is dat dan seksueel misbruik? Wat hebben die korte rokjes en die alcohol ermee te maken?
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:43
Vanzai, bedoel je dit stuk?Abundance-of-Freedom schreef: ↑24-08-2019 17:24Heel belangerijk hierin is dat de man de bepalende factor is of er seksueel misbruik plaatsvind of niet. Niet je korte rokje of hoe dronken je bent.
Ik lees dat als: "Wanneer werd je niet verkracht waar een man in goede gelegenheid was je te verkrachten? Ik bedoel niet toen je een kort rokje aanhad of als je dronken was. Dat is geen bepalende factor voor verkrachting."
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:44
Ik heb het idee dat de hashtag moet worden opgevat dat verkrachting niet komt omdat iemand alleen fietst/dronken is/weinig verhullende kleding aan heeft/etc maar omdat een man besluit te gaan verkrachten.
Dus ook als je dronken in je ondergoed over straat fietst zullen de meeste mannen je met rust laten (hoogstens om kijken of je naar huis proberen te brengen).
Verkrachtingen gebeuren omdat er verkrachters zijn, niet omdat iemand het uit lokt.
Dus ook als je dronken in je ondergoed over straat fietst zullen de meeste mannen je met rust laten (hoogstens om kijken of je naar huis proberen te brengen).
Verkrachtingen gebeuren omdat er verkrachters zijn, niet omdat iemand het uit lokt.
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:45
Dat is juist het hele idee. Dronken en een kort rokje zijn geen bepalende factor voor verkrachting, net als alleen zijn met een man.madamzonderm schreef: ↑24-08-2019 19:43Vanzai, bedoel je dit stuk?
Ik lees dat als: "Wanneer werd je niet verkracht waar een man in goede gelegenheid was je te verkrachten? Ik bedoel niet toen je een kort rokje aanhad of als je dronken was. Dat is geen bepalende factor voor verkrachting."
De man is de enige bepalende factor. En gelukkig zijn de meesten goed.
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:48
Ja dat zal het idee zijn maar het is een beetje ver gezocht daarom slaat hij niet aan denk ik. Nogmaals het is niet het idee van TO. Zij verwijst naar het artikel in de opAnAppleADay schreef: ↑24-08-2019 19:45Dat is juist het hele idee. Dronken en een kort rokje zijn geen bepalende factor voor verkrachting, net als alleen zijn met een man.
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:48
Ik ben nog nooit verkracht of aangerand in situaties die ik zelf opzocht. Mannen zijn ook niet zo. Er zijn enkele mannen die zo zijn, zo ook als er vrouwen zijn die zo zijn maar die doen dat stiekem en in het geniep en veel manipulatiever.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:49
Ja, dat. De TO zegt hier dat je er als vrouw om vraagt om verkracht te worden (of minstens je 'kansen' verhoogt) wanneer je een kort rokje draagt of dronken bent (twee zaken die volstrekt verschillend zijn van elkaar).madamzonderm schreef: ↑24-08-2019 19:43Vanzai, bedoel je dit stuk?
Ik lees dat als: "Wanneer werd je niet verkracht waar een man in goede gelegenheid was je te verkrachten? Ik bedoel niet toen je een kort rokje aanhad of als je dronken was."
En niemand die erover valt.
Ik hen mezelf in mijn jeugd echt wel eens in posities weten te manouvreren waar ik een heel makkelijk slachtoffer van verkrachting had kunnen worden. Gelukkig nooit gebeurd. Ik ben een beetje bang dat als ik dat ga delen, jonge meiden denken dat t dus allemaal wel los zal lopen. Dat zou niet de boodschap zijn die ik af wil geven... het is nooit slim om jezelf in een kwetsbare positie te brengen, zelfs niet als 99% van de mensen of mannen helemaal geen verkeerde intenties hebben.
Wat is dan de bedoeling van de hashtag? Zeggen dat omdat meeste mannen je niet verkrachten de aanname dat je veilig bent met hem alleen altijd verantwoord is?AnAppleADay schreef: ↑24-08-2019 19:45Dat is juist het hele idee. Dronken en een kort rokje zijn geen bepalende factor voor verkrachting, net als alleen zijn met een man.
Eens dat de meeste goed zijn.
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:53
Ik viel er ook wel over hoor. Maar ik heb er verder geen vragen over.
Ik denk overigens wel dat je als vrouw verkracht kan worden zonder dat de man daar schuldig aan is, bijvoorbeeld omdat je niet het vermogen hebt om je grenzen goed aan te geven en hij geen helderziende is. Dus dat je eigenlijk alle signalen op groen zet maar diep in je hart helemaal niet wilt - en dan niets zegt.
Lekkere draaikont van me. Eerst ben je Woest omdat je je als man in je hemd gezet voelt, en nu gooi je het ineens over een zeer vrouwvriendelijke boeg. Als je maar dwars kunt liggen he.
Overigens: wat jij zegt te lezen staat er niet. Er staat juist dat mensen niet hoeven te reageren met een voorbeeld van dat ze een keer dronken of schaars gekleed waren, omdat dat überhaupt geen reden tot verkrachting is.
De bedoeling is om aan te geven dat het nooit de schuld is van degene die verkracht wordt. Niet omdat hij/zij dronken is, niet omdat hij/zij een kort rokje aan heeft en niet omdat hij/zij alleen met de man naar huis gaat.madamzonderm schreef: ↑24-08-2019 19:49Wat is dan de bedoeling van de hashtag? Zeggen dat omdat meeste mannen je niet verkrachten de aanname dat je veilig bent met hem alleen altijd verantwoord is?
Eens dat de meeste goed zijn.
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:54
Ik las niet dat Abundance-of-Freedom impliceert dat een kort rokje dragen of dronken zijn 'aanleiding geeft' (mijn parafrase van jouw woorden "erom vragen", dan wel "minstens je 'kansen' verhoogt") om verkracht te worden.
Nu je het zegt kan ik me indenken dat je het erin leest, maar ik zou het nog steeds niet lezen. Dat kan bij mij liggen.
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:54
Tja, wat kan ik zeggen? Je hebt het mis. Lees de OP.Lady*Voldemort schreef: ↑24-08-2019 19:53Lekkere draaikont van me. Eerst ben je Woest omdat je je als man in je hemd gezet voelt, en nu gooi je het ineens over een zeer vrouwvriendelijke boeg. Als je maar dwars kunt liggen he.
Overigens: wat jij zegt te lezen staat er niet. Er staat juist dat mensen niet hoeven te reageren met een voorbeeld van dat ze een keer dronken of schaars gekleed waren, omdat dat überhaupt geen reden tot verkrachting is.
zaterdag 24 augustus 2019 om 19:57
Waarom zou TO dan dat korte rokje en die drank dan noemen in combinatie met het vrijpleiten van de man in kwestie (over wat hij niet gedaan heeft?).madamzonderm schreef: ↑24-08-2019 19:54Ik las niet dat Abundance-of-Freedom impliceert dat een kort rokje dragen of dronken zijn 'aanleiding geeft' (mijn parafrase van jouw woorden "erom vragen", dan wel "minstens je 'kansen' verhoogt") om verkracht te worden.
Nu je het zegt kan ik me indenken dat je het erin leest, maar ik zou het nog steeds niet lezen. Dat kan bij mij liggen.
zaterdag 24 augustus 2019 om 20:05
Eens met dat standpunt. De verkrachtte heeft 0 verantwoordelijkheid dat diegene (m/v) verkracht is.AnAppleADay schreef: ↑24-08-2019 19:53De bedoeling is om aan te geven dat het nooit de schuld is van degene die verkracht wordt. Niet omdat hij/zij dronken is, niet omdat hij/zij een kort rokje aan heeft en niet omdat hij/zij alleen met de man naar huis gaat.
Wat me dan wel een beetje wringt is dat ik het onverstandig vind bij een eerste date dronken te zijn en onverstandig vind om bij een eerste date alleen met z'n tweeën te zijn. Wat daarbinnen weer wringt is dat ik het niet onverstandig vind een kort rokje aan te hebben bij een eerste date.
Als ik verkracht was terwijl ik met diegene alleen was kan ik daarmee achteraf denken dat ik iets onverstandigs heb gedaan. Alleen dat rechtvaardigt de verkrachting niet.
'Conclusie' van dit topic zou me zijn: "let op jezelf, maar als je verkracht wordt is het niet jouw schuld." De 'maar' is n.a.v. het 'wringen'.
zaterdag 24 augustus 2019 om 20:07
Durf het niet te zeggen. Misschien omdat er mensen (niet ik!) zijn die dat rechtvaardiging of afzwakking vinden van verkrachting.
Zeker als dat het is valt het wellicht onder psyche.