Wat is daten?
maandag 21 januari 2019 om 08:37
ik zag daten altijd als de voorfase. Elkaar leren kennen en samen dingen doen. Vanaf de kus en/of seks was het voor mij een relatie. Tenzij 1 van de 2 zei dat ie geen relatie wilde.
Maar ik heb het idee dat het er zo niet meer aan toe gaat en dat er in de date fase ook kussen en seks bij is? Of begrijp ik het verkeerd? Ik krijg hier vaak de indruk dat men gewoonweg niet weet of men een relatie heeft. Ik vind dat echt bizar!
Wat is voor jou daten?
Maar ik heb het idee dat het er zo niet meer aan toe gaat en dat er in de date fase ook kussen en seks bij is? Of begrijp ik het verkeerd? Ik krijg hier vaak de indruk dat men gewoonweg niet weet of men een relatie heeft. Ik vind dat echt bizar!
Wat is voor jou daten?
maandag 21 januari 2019 om 15:01
Poker schreef: ↑21-01-2019 13:10Hoe ingewikkeld allemaal. Dol verliefd waarbij men elkaar nog nooit in het echt heeft gezien, alleen op internet, maar dat kan blijkbaar wel een relatie zijn. Maar evengoed een koppel dat dol verliefd kust en sekst, maar die zijn nog aan het daten.
Ik begin te beseffen dat ik oud word...en zonder kinderen ben ik blijkbaar helemaal niet meer mee...
Gelukkig heb ik het Viva forum nog!![]()
Dank u om het ook zo te zien. Ik dacht dat ik dringend psychische bijstand nodig had, maar nu zie dat er mensen zijn die ook niet meer kunnen volgen, net als ik.
maandag 21 januari 2019 om 15:03
Ja, dat doe ik sowieso niet (hoewel dat wel net zo'n beetje opkwam toen ik jong was) ik heb echt een totaalplaatje nodig, anders vind ik iemand in mijn hoofd heel leuk, maar dan knap ik binnen de eerste drie seconden af op iets onbenulligs (stem, lichaamshouding, net iets ander hoofd dan op de foto)Hemelslicht schreef: ↑21-01-2019 14:30Klopt, veel mensen spreken nu af zonder elkaar ooit gezien te hebben.
En daar kom ik dan ook niet meer overheen, want niemand kan op tegen een droombeeld natuurlijk.
maandag 21 januari 2019 om 17:17
maandag 21 januari 2019 om 19:33
Over daten heb ik ook pas hier op het forum bijgeleerd. Komt het uit een Amerikaanse televisieserie? Ik doe er niet aan.
Ik kreeg leuk contact met een man nadat ik was gescheiden. Live ontmoet, want ik ben ouderwets: ik wil zien hoe iemand beweegt, ruikt en klinkt. We ondernamen samen dingen.
Die man vroeg op een gegeven moment “wat ben ik eigenlijk van jou”? Dat was nodig omdat andere mensen het hem vroegen omdat ze ons kussend afscheid hadden zien nemen.
Ik wist echt niet wat ik moest antwoorden. Wij horen bij elkaar. Naar elkaar zijn we wel heel duidelijk geweest over onze intenties en verwachtingen. Welk label daarbij hoort, weet ik eigenlijk nog steeds niet.
Ik kreeg leuk contact met een man nadat ik was gescheiden. Live ontmoet, want ik ben ouderwets: ik wil zien hoe iemand beweegt, ruikt en klinkt. We ondernamen samen dingen.
Die man vroeg op een gegeven moment “wat ben ik eigenlijk van jou”? Dat was nodig omdat andere mensen het hem vroegen omdat ze ons kussend afscheid hadden zien nemen.
Ik wist echt niet wat ik moest antwoorden. Wij horen bij elkaar. Naar elkaar zijn we wel heel duidelijk geweest over onze intenties en verwachtingen. Welk label daarbij hoort, weet ik eigenlijk nog steeds niet.
maandag 21 januari 2019 om 19:40
Troost je TO, het kan altijd nog ouderwetser 
Het hele begrip bestond in mijn tijd nog niet. Ik ben nog van:
1. Op school “vrienden” zijn
2. Samen uit gaan
3. Het is “aan”
4. Trouwen
5. Sex
6. Dood gaan
Ouderwets, maar lekker overzichtelijk.
Het hele begrip bestond in mijn tijd nog niet. Ik ben nog van:
1. Op school “vrienden” zijn
2. Samen uit gaan
3. Het is “aan”
4. Trouwen
5. Sex
6. Dood gaan
Ouderwets, maar lekker overzichtelijk.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
maandag 21 januari 2019 om 19:44
Mijn idee : daten doe je als je nog zoekende bent. Heb je iemand gevonden met wie het klikt, dan ben je daar exclusief mee en zoent of neukt niet met anderen. Dan is het een relatie. Zo heb ik het altijd gedaan tot een aantal jaren geleden tot ik mijn vriendin leerde kennen.
Als het goed voelt met iemand noem ik het geen daten meer.
maandag 21 januari 2019 om 19:57
Vroeger noemde we iemand die meerdere vriendjes of vriendinnen/bedpartners erop na hield een hartebreker, lapspswans, viespeuk, klootzak of een snol of er was sprake van een open relatie.creativeguy schreef: ↑21-01-2019 19:44Mijn idee : daten doe je als je nog zoekende bent. Heb je iemand gevonden met wie het klikt, dan ben je daar exclusief mee en zoent of neukt niet met anderen. Dan is het een relatie. Zo heb ik het altijd gedaan tot een aantal jaren geleden tot ik mijn vriendin leerde kennen.
Nu is het vaak gewoon daten voor er afgesproken wordt dat je mekaar exclusief verklaard, daarvoor mag alles lijkt t.
Vroeger was je gewoon exclusief.
Of zie bovenstaande.
Als ik nu ga daten dan krijgen ze t nog lastig net me..
Wat nog een andere date...ja op zijn oog
maandag 21 januari 2019 om 23:52
Jezus wat een getrut hier zeg. Ik ben hartstikke oud, maar ik snap het allemaal best. Als je hier leest, lijkt het wel alsof het vroeger beter was.
En dat onnozele toontje dat men aanslaat (waarmee eigenlijk bedoeld wordt: ik heb gelukkig een partner, ik hoef dit niet te snappen). Pfff, lees tijdschriften, volg de media, praat met jonge mensen.
Er is nu eenmaal Internet dus de vijver waarin gevist wordt is groter. Mensen blijven minder lang hangen in een niet helemaal perfecte relatie, houden meer opties open, zijn wijs geworden door ervaringen en wachten een tijdje voordat ze zeker weten of de scharrel een blijvertje zou kunnrn zijn.
Is dat nu allemaal zo erg? Misschien zijn we door al die keuzes ook wel gelukkiger, meer controle over ons eigen leven.
En dat onnozele toontje dat men aanslaat (waarmee eigenlijk bedoeld wordt: ik heb gelukkig een partner, ik hoef dit niet te snappen). Pfff, lees tijdschriften, volg de media, praat met jonge mensen.
Er is nu eenmaal Internet dus de vijver waarin gevist wordt is groter. Mensen blijven minder lang hangen in een niet helemaal perfecte relatie, houden meer opties open, zijn wijs geworden door ervaringen en wachten een tijdje voordat ze zeker weten of de scharrel een blijvertje zou kunnrn zijn.
Is dat nu allemaal zo erg? Misschien zijn we door al die keuzes ook wel gelukkiger, meer controle over ons eigen leven.
maandag 21 januari 2019 om 23:54
kortom: vroeger werd iedereen in een hokje gezet en mocht je niet uit de toon vallen.Donna1971 schreef: ↑21-01-2019 19:57Vroeger noemde we iemand die meerdere vriendjes of vriendinnen/bedpartners erop na hield een hartebreker, lapspswans, viespeuk, klootzak of een snol of er was sprake van een open relatie.
Nu is het vaak gewoon daten voor er afgesproken wordt dat je mekaar exclusief verklaard, daarvoor mag alles lijkt t.
Nu mag je lekker doen wat je wilt.
maandag 21 januari 2019 om 23:57
Dat lijkt me een hele fijne ontwikkeling. VrijheidErizon schreef: ↑21-01-2019 17:17Wat ook meespeelt in het open houden van je status is dat er zoveel meer alternatieven zijn. Vroeger had je Annie of Marie uit je eigen dorp en misschien Truus uit het volgende dorp. Nu kan ook iemand van de andere kant vab de wereld je partner worden. Mensen leggen zich liever niet te snel vast.
dinsdag 22 januari 2019 om 07:50
Maar wat is vroeger, eind jaren 50 (vorige eeuw) had je echt al verschillende jeugdstromingenWaterman26 schreef: ↑21-01-2019 23:54kortom: vroeger werd iedereen in een hokje gezet en mocht je niet uit de toon vallen.
dinsdag 22 januari 2019 om 08:19
Nee hoor, er zijn maar weinigen die iets een relatie noemen als ze elkaar nooit ontmoet hebben, dat is echt niet gebruikelijk. Ja, misschien een raar topic hier op Viva, maar normaal gesproken echt niet.Poker schreef: ↑21-01-2019 13:10Hoe ingewikkeld allemaal. Dol verliefd waarbij men elkaar nog nooit in het echt heeft gezien, alleen op internet, maar dat kan blijkbaar wel een relatie zijn. Maar evengoed een koppel dat dol verliefd kust en sekst, maar die zijn nog aan het daten.
Ik begin te beseffen dat ik oud word...en zonder kinderen ben ik blijkbaar helemaal niet meer mee...
Gelukkig heb ik het Viva forum nog!![]()
Bovendien, vroeger werd er toch ook gesekst en “gedate”? Ik heb het over de generatie van mijn ouders, de babyboomers. Mijn ouders hebben in ieder geval ook een leuke tijd gehad voor ze elkaar leerden kennen. Jan Wolkers en Jan Cremer waren echt niet de enigen.
dinsdag 22 januari 2019 om 10:04
Weet ik veel. Dat ‘vroeger’ dat in ieder topic dat over daten gaat wel een keer aan de orde komt.
‘Vroeger was alles makkelijk, je ontmoette iemand en het was als vanzelf een relatie bla bla bla’
Onzin natuurlijk. Onzekerheid, scharrelen, liefdesverdriet, afwijzingen ... het bestond al in de middeleeuwen en is van alle tijden.
dinsdag 22 januari 2019 om 11:46
Precies.Waterman26 schreef: ↑22-01-2019 10:04Weet ik veel. Dat ‘vroeger’ dat in ieder topic dat over daten gaat wel een keer aan de orde komt.
‘Vroeger was alles makkelijk, je ontmoette iemand en het was als vanzelf een relatie bla bla bla’
Onzin natuurlijk. Onzekerheid, scharrelen, liefdesverdriet, afwijzingen ... het bestond al in de middeleeuwen en is van alle tijden.
Daarnaast spreek ik genoeg ouderen die het leven heel anders in zouden hebben gericht als ze niet zo jong hadden moeten trouwen.
En van de generatie hier op het vivaforum verschilt het ook nogal per persoon hoe men pré dating app hun partner ontmoette. Niet iedereen heeft elkaar op de middelbare school ontmoet en werd geleidelijk aan vanzelfsprekend een stel.
dinsdag 22 januari 2019 om 13:23
Houd goed voor ogen wat jij zelf wel en niet wilt. Wees daar duidelijk over en neem besluiten die daarbij passen.
Als iets echt goed voelt van twee kanten uit, kijk dan hoe het zich ontwikkelt. Garanties heb je nooit, wel kun je zorgen niet in een situatie te zijn/blijven waar je zelf onzeker van wordt.
Als iets echt goed voelt van twee kanten uit, kijk dan hoe het zich ontwikkelt. Garanties heb je nooit, wel kun je zorgen niet in een situatie te zijn/blijven waar je zelf onzeker van wordt.
dinsdag 22 januari 2019 om 13:26
Maar ja als je het niet uitspreekt dan krijg je dit soort situaties: relaties/stom-begin-relatie/list_messag ... #p29500562
dinsdag 22 januari 2019 om 14:10
Dat klopt ook wel.Waterman26 schreef: ↑21-01-2019 23:54kortom: vroeger werd iedereen in een hokje gezet en mocht je niet uit de toon vallen.
Toen ik nog een opleiding volgde en erna keek ik heel erg uit om maar geen slettennaam te krijgen.
Niet teveel vriendjes, niet te snel sex of gewone afspraakjes ook al niet.
Misschien had die naam opzich wel in x periode bij me gepast
Weet nog goed dat er een aantal vrouwen echt een slechte naam hadden alleen omdat ze wat vaker sexueel actief waren of nog geeneens misschien..
Het was gewoon een angst om wat anderen dachten.
dinsdag 22 januari 2019 om 17:55
Daten is wanneer je beide nog bewust een datum afspreekt om samen met elkaar wat te gaan ondernemen.
Of daar nu zoenen en seks bij zitten doet niet ter zake, dat is aan eenieder om zelf te bepalen.
Pas wanneer je zonder vooraf de agenda er bij te betrekken elkaar als default keuze hebt om dingen samen te doen, oftewel, wanneer je afspraken met derden pas bevestigd omdat je in jouw hoofd al zover bent dat je voordat je die bevestigd eerst de ander wilt raadplegen, dat je die dus in je gedachten prioriteit gaat geven, dan heb je een relatie.
Of daar nu zoenen en seks bij zitten doet niet ter zake, dat is aan eenieder om zelf te bepalen.
Pas wanneer je zonder vooraf de agenda er bij te betrekken elkaar als default keuze hebt om dingen samen te doen, oftewel, wanneer je afspraken met derden pas bevestigd omdat je in jouw hoofd al zover bent dat je voordat je die bevestigd eerst de ander wilt raadplegen, dat je die dus in je gedachten prioriteit gaat geven, dan heb je een relatie.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
dinsdag 22 januari 2019 om 18:51
Hallo meiden ik ben nieuw .. ik durf niet te daten met iemand die ik niet ken.. Dus ik date niet. Wat ik jammer vindt, ik vertrouw de mannen niet, terwijl ik 3 lange leuke vaste relatie s heb gehad maar die kende ik al. Dubbel-daten lijk me wel lachen
. Ik zoek al een poosje een leuke meid rond de 35/40jr (omg. Arnhem) om gezellig met 2 mannen te daten, dan is het minder eng:-) . Tja mijn beste vriendinnen hebben nu juist 'de' vaste relatie en 1 t/m 3 kindjes.
Mocht je hetzelfde probleem hebben of mij willen helpen hahaha!
Let me know! :p
dinsdag 22 januari 2019 om 19:08
Hij is blijkbaar 'jouw vriend', neem aan dat hij dat weet. Jullie hebben uitgesproken, dat je bij elkaar hoort, neem ik dan aankopjechino schreef: ↑22-01-2019 18:04Dus als je een aantal keer per week afspreekt maar wat niet gegarandeerd is, heb je geen relatie? Dus als ik nu aan mijn vriend vraag, zullen we zaterdag afspreken? En de rest van de week niet, is het ook geen relatie?
Het gaat niet om de frequentie, maar om de intentie
maandag 18 maart 2019 om 18:55
Denk dat het heel erg helpt als je open minded een date in gaat en vooral als iemand een andere mening hebt je niet meteen helemaal uit je dak gaat. Anders worden gesprekken erg snel erg ongemakkelijk en dan hou je alleen maar nare gedachten over aan je dates.Nicky1984 schreef: ↑22-01-2019 18:51Hallo meiden ik ben nieuw .. ik durf niet te daten met iemand die ik niet ken.. Dus ik date niet. Wat ik jammer vindt, ik vertrouw de mannen niet, terwijl ik 3 lange leuke vaste relatie s heb gehad maar die kende ik al. Dubbel-daten lijk me wel lachen. Ik zoek al een poosje een leuke meid rond de 35/40jr (omg. Arnhem) om gezellig met 2 mannen te daten, dan is het minder eng:-) . Tja mijn beste vriendinnen hebben nu juist 'de' vaste relatie en 1 t/m 3 kindjes.
Misschien een idee om weer nieuwe vriendschappen te sluiten en kijken of daar wat uit voortkomt? Dan geef je jezelf tijd om dat vertrouwen op te bouwen.