wat is oprechte liefde?

21-01-2019 23:59 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

De laatste tijd krijg ik steeds meer het idee dat ik niet oprecht lief kan hebben.. Als iemand mij gelijk heel erg leuk vindt en mij de bevestiging geeft dat ik zijn liefde waard ben. Dat ik hem hierdoor minder leuk/interessant vindt omdat er geen uitdaging is...
Alsof ik een goede basis zonder tegenslagen als saai ervaar...

En als een man mij niet gelijk leuk vindt / geen bevestiging geeft dan vind ik hem (opeens) wel heel leuk...
het lijkt bijna bewust...Terwijl liefde eigenlijk oprecht moet zijn lijkt het bijna een spelletje op deze manier... Ik ben me hier steeds meer bewust van als 26 jarige en wil hier vanaf.

Ik wil deze mentale spelletjes niet meer aangaan... De basis verpest ik hierdoor bijna altijd omdat ik dus de mannen die me gelijk leuk vinden sneller saai vindt .. En hierdoor de liefde minder waardeer.. Als ik dan toch verder date met deze mannen, merk ik dat ik soms toch nog met andere mannen app op het moment dat ik ze dan leuk begin te vinden in een later stadium word ik door deze mannen als onbetrouwbaar gezien en willen ze niet meer met me verder net op het punt dat ik hem dan heel leuk vindt is hij mij zat. Zal ook dit bewust zijn? dat als hij mij niet meer wilt ik hem wil?

Of ben ik nog nooit echt verliefd geweest of hoe komt dit rare gedrag?
Herkennen mensen dit? hoe kan ik er voor zorgen dat ik oprecht lief ga hebben en een gezonde basis creëer?

Groetjes,

ME
Ik vind het bijzonder onsympathiek om meerdere topics over dit onderwerp te plaatsen en in je geopende topics niet te reageren op de reacties die je krijgt. Als je ook zo met mannen omgaat snap ik wel dat het niet lukt.
Rooss4.0 schreef:
22-01-2019 00:33
Ik vind het bijzonder onsympathiek om meerdere topics over dit onderwerp te plaatsen en in je geopende topics niet te reageren op de reacties die je krijgt. Als je ook zo met mannen omgaat snap ik wel dat het niet lukt.
Waar dan?
Liefde is: Zelfs haar (in jouw geval hem) het haar het beste te gunnen.....ook al breekt het je hart.
Oh shit. Mijn excuses, ik verkluts je met een andere topicopener die een soortgelijk topic opende en niet meer terugkwam.

Mijn fout!!
On topic, het zou best wel eens kunnen dat je bindings/verlatingsangst heb, je gedrag klinkt wat destructief. Je valt op mannen die jou niet zien zitten en zodra het wat zou kunnen worden ga je met anderen aan de haal.

Heb je een onveilige basis gehad vanuit thuis?
Weet je heel zeker dat je je wel wílt binden aan één iemand?
Rooss4.0 schreef:
22-01-2019 00:47
On topic, het zou best wel eens kunnen dat je bindings/verlatingsangst heb, je gedrag klinkt wat destructief. Je valt op mannen die jou niet zien zitten en zodra het wat zou kunnen worden ga je met anderen aan de haal.

Heb je een onveilige basis gehad vanuit thuis?
Weet je heel zeker dat je je wel wílt binden aan één iemand?
Ja zou best kunnen...Kan ik ze allebei hebben?
Soms wil ik me wel graag binden. Ergens beangstigd het me ook.. Het fijne gevoel ervan kan ik me dan wel indenken maar ergens lukt het me vaak niet helemaal.

Ik weet niet of ik een onveilige basis heb gehad. Zou kunnen.
Ja, ze gaan eigenlijk altijd samen.
Vanuit een onveilige basis (zeer dominante ouder(s), misbruik, mishandeling, verwaarlozing enz.) vind je het eng om je te binden, juist omdat je dan ook weer verlaten kan worden. Vaak zijn dit onbewuste processen die later in je leven voor ongewenste beschermingsmechanismen zorgen.
Lastig om zelf uit deze patronen te stappen. De meesten hebben daar professionele hulp bij nodig.
Oprechte liefde voelt juist, makkelijk, fijn, hoeft er geen moeite voor te doen, zonder drama en vaak voel je dat je intentie uit je hartgebied vandaan komt.
Verder voelt het als dat je het best voor de andere persoon wil.
Het is een ‘kloppend’ gevoel, het geeft je energie in plaats van dat het je energie kost.

Ik weet niet of je vroeger wel eens een huisdier hebt gehad maar daar kun je het goed aan spiegelen.

Moest jij vroeger als kind hard werken om gezien te worden en aandacht/ warmte te krijgen van je ouders?
Hoe komt het dat je niet weet of je een veilige of onveilige basis hebt gehad?
Misschien kom je meer tot het besef hoe jouw kindertijd was geweest. In wat voor milieu je opgroeide.
Zeker als je meer leest op het forum en andere plaatsen misschien.

En wellicht is een hulpverlener(psycholoog) handig op een bepaald moment in je bewustwordings en helingsproces
Je haalt hier overduidelijk twee dingen door elkaar. Liefde en zelfliefde. Je hebt geen eigenwaarde, punt!

Ik deed dat ook. Achter een man aanlopen als hij weerstand gaf, of niet open en duidelijk was. Ik dacht dan het mysterieus en interessant genoeg was om achter aan te hollen. De mannen die duidelijk interesse toonde kreeg ik de kriebels van.

Maar als je jezelf echt oprecht geweldig, leuk, lief, en belangrijk vindt. Dan vindt je het ook belangrijk dat je iemand in je leven toelaat, die heel goed aansluit bij wat bij je past. En niet bij je onzekerheden en issues.

Je weet theoretisch heus wel dat een man die geen gezonde interesse toont niet leuk is. Dat een gozer die je laat hollen, helemaal geen leuke, gelijkwaardige partner wordt. Je onzekerheid voeden, met dit soort knuppels, en je dan afvragen waarom ze niet magisch zijn veranderd, wanneer je in een relatie met zo’n Pipo zit. Tja, das gewoon cliché.

Het moment dat ik echt aan mezelf ging werken. En dan ook echt in de praktijk, hoe meer ik inzag, dat het aan mij lag, en hoe ik mezelf zag, en misschien ook wel de wereld.

Ik nam daarna gewoon geen genoegen meer met “misschien” gevalletjes. Niet terug smsen, alleen wanneer je zin hebt? Next! Macho gedrag? Next. Soms interesse, soms moet ik raden? Next. Ik wil niet raden. Ik wil een volwassen man, die leuk is, gezellig, eerlijk, oprecht, en weet wat hij wil. En ook hetzelfde wil als ik. Dat we goed aansluiten kwa levensvisie. Dat is pas echt aantrekkelijk.

Ik had het een aantal jaar eerder door dan jij. Ik ben daarom nu ook al heel lang gelukkig met een goude vent. En ik heb er heel wat vroegtijdig moeten afkappen, om hem in mijn leven te krijgen.

Gewoon geen aandacht en energie stoppen in je onzekerheden en gebrek aan eigenwaarde. Als je twijfelt, dan hoor je dat te hebben bij de mannen die je gebrek aan eigenwaarde voeden.

Tijd om emotioneel volwassen te worden, de rest komt vanzelf.
Herkenbaar dit. Mijn huidige vriend is niet zo. Ik was op een gegeven moment klaar met spelletjes.
Voor mijn vriend vond iemand mij leuk. Ik hem eerst niet. De man liep weg en toen vond ik m ineens wel leuk. Daarna gingen m'n ogen open. Ik had al zoveel meer mislukte dates gehad. Ik dacht het ligt aan de mannen. Dat lag t ook, maar ik zocht ze uit.
Dit hoeft toch niet zo zwaar te zijn? Ik hou bv niet van mannen die all over me zijn, vind ik niet aantrekkelijk , terwijl een wat afstandelijkere man wél aantrekkelijk is voor mij.
Echte liefde is als je iemand anders wilt helpen om het meest uit zichzelf te halen en uit het leven. Zonder er iets voor terug te verwachten.

Als het goed is, werkt dat beide kanten op.

Liefde heeft weinig te maken met bezit. En dat is wel hetgeen dat jij beschrijft. Misschien is dat ook een Instagram-generatie dingetje. Altijd maar moeten proberen om voor de buitenkant het ideale plaatje te zijn zonder nog aandacht te kunnen besteden aan het hart of verbinding tussen mensen.

Tip: volgende keer dat je in iemands armen ligt omdat je denkt dat je hem leuk vindt. Kijk elkaar dan letterlijk 5 minuten aan. Geen andere zaken om je heen. Niet praten. Gewoon naar hem kijken en ga op zoek naar het verhaal dat je in zijn ogen ziet.

Tjeez, wat klink ik zweverig. Ben ik absoluut niet hoor. Maar mensen weten echt niet meer hoe je een diepe band krijgt met een ander.
Oprechte liefde is elkaar vrij laten, en ook de ander een pleziertje gunnen met iemand anders. Op die manier houden wij het al 23 jaar uit.
Heel erg herkenbaar.

Heb heel veel mannen gedate toen ik nog vrijgezel was. Ik vond niemand leuk, behalve degenen die me weinig aandacht gaven en waar ik moeite voor moest doen. Ik werd er helemaal gestoord van en dacht: dan blijf ik wel alleen, liever alleen dan een relatie met iemand die ik niet leuk genoeg vind of juist steeds achter een onbereikbare man aanlopen. Ik verwijderde tinder en vond het wel prima zo.

Toen kreeg ik een fb berichtje van een jongen die ik ook via tinder kende, maar nooit mee had afgesproken, want hij was via de app al veel te lief en "makkelijk". Hij vroeg wederom om een keer af te spreken. Ik dacht nou oke, vooruit, laatste date die ik voorlopig ga hebben. Moet wel zeggen dat ik hem op zijn fotos er heel knap uit vond zien. Toen ik hem daar zag voor het eerst op onze date, was ik eigenlijk spontaan verliefd. Maar deze verliefdheden waren nooit goede voortekenen bij mij geweest, altijd bleken het dan van die foute mannen te zijn. Dus ik bleef op mijn hoede. Na de 2e date gaf hij aan verliefd te zijn. Ik kreeg het wederom spaansbenauwd (dus zelfs iemand die ik heel leuk vond kon mij benauwen door dit te zeggen) en heb dit eerlijk tegen hem gezegd. Hij pakte dit enorm goed op, wilde het op mijn tempo doen. Ik had weinig zin meer in date 3, maar toen ik hem op date 3 weer zag, en zulke goede gesprekken met hem voerde, en hem ook nog eens woestaantrekkelijk vond wist ik: hier moet ik voor gaan. En nu zijn we al 8 maanden samen.

Ik heb na de 2e date het boek "Verbonden" van Amir Levine en Rachel Heller gekocht. Dit boek was echt een eyeopener, en ik durf zelfs te zeggen dat door het lezen van dit boek ik het met mijn huidige vriend na de 2e date niet heb afgekapt, maar heb doorgezet.

Probeer soms dus niet meteen iemand aan de kant te zetten die aangeeft jou leuk te vinden. Spreek er een paar keer mee af, en ga dan pas concluderen of hij wel of niet bij je past. Ik vind het nu zo'n bevrijding een vriend te hebben die mij gewoon laat weten mij de leukste persoon op aarde te vinden, bij wie ik nooit onzeker hoef te zijn. Dit is zoveel fijner dan het getouwtrek met zo'n onbereikbare man.

Ik gun je alle geluk in ieder geval!
Op m'n werk, kan niet uitgebreid reageren maar TO, zo herkenbaar! Dit patroon zit er ook bij mij in. En ik denk dat het bij mij idd uit mijn onveilig gehechtte jeugd komt. Wat ik me vooral afvraag is hoe ik er van af kom?
Als ik hier mee lees verbaas ik mij er over hoeveel mensen deze nare eigenschap hebben. Ik krijg zelfs de indruk dat dit eerder normaal dan abnormaal is. Je zou het kunnen steken op het jacht instinct. Zou dat nog steeds in de geëvolueerde mens zitten?
Waarom reageer je niet in je topic, mijn ouders roken als een ketter?
Poker schreef:
22-01-2019 08:51
Als ik hier mee lees verbaas ik mij er over hoeveel mensen deze nare eigenschap hebben. Ik krijg zelfs de indruk dat dit eerder normaal dan abnormaal is. Je zou het kunnen steken op het jacht instinct. Zou dat nog steeds in de geëvolueerde mens zitten?
Ja gek he.
Ik heb ooit een artikel gelezen over liefde van nu vs liefde vroeger. Vroeger waren er veel minder kandidaten beschikbaar, en had je elkaar ook veel meer nodig in financieel en praktisch opzicht. Tegenwoordig kun je duizenden mensen bereiken via internet en zijn vrouwen onafhankelijker geworden (eigen baan, huis etc). Dit zou volgens dat artikel ervoor zorgen dat singles zich steeds meer zo gedragen.
JoyeuxNoel schreef:
22-01-2019 08:58
Ja gek he.
Ik heb ooit een artikel gelezen over liefde van nu vs liefde vroeger. Vroeger waren er veel minder kandidaten beschikbaar, en had je elkaar ook veel meer nodig in financieel en praktisch opzicht. Tegenwoordig kun je duizenden mensen bereiken via internet en zijn vrouwen onafhankelijker geworden (eigen baan, huis etc). Dit zou volgens dat artikel ervoor zorgen dat singles zich steeds meer zo gedragen.
Dus het verliefde gevoel gaat sneller over omdat er genoeg kandidaten wereldwijd bereikbaar zijn. Daar kan een socioloog wel eens een interessant onderzoek naar doen!
Ik denk dat je inderdaad nog niet echt heel oprechte liefde hebt ervaren... dat is overigens niet erg. Alle soort liefde, ook die vluchtige obsessies, helpen je jezelf te leren kennen en te ontdekken wat je belangrijk vind in een partner... en na een paar eikels ga je de lievere mannen op den duur wel meer op waarde schatten. Misschien is het dan niet de opgewonden kriebels en vlinders die je gewend bent maar een ander warmer en zekerder gevoel dat veel langzamer ontstaat maar minstens zo goed de moeite waard is. je hebt nog genoeg tijd hoor en je openingspost getuigt van zelfinzicht dus je bent goed op weg.
Wat ook helpt; je richten op het soort partner dat je zelf wil zijn, als je word wat je wilt ontvangen dan komt de juiste match vanzelf.

Overigens heb ik tegen die lieverd van mij maar gezegd dat ie rustig aan moest doen met romantische toestanden in het begin, je mag best vragen om dat wat je nodig vindt om je gevoelens een handje te helpen.
Lorem Ipsum
MissMaran schreef:
22-01-2019 08:55
Waarom reageer je niet in je topic, mijn ouders roken als een ketter?
Reageren op jou reactie in het andere topic zou ik ook niet doen.. Iemand veroordelen dat diegene gedronken heeft en niet nuchter is omdat TO topic opent om 4.00 uur.. Bedoel als je dan toch geen nuttige reactie kan geven reageer dan niet!
wijzermetdejaren schreef:
22-01-2019 11:05
Reageren op jou reactie in het andere topic zou ik ook niet doen.. Iemand veroordelen dat diegene gedronken heeft en niet nuchter is omdat TO topic opent om 4.00 uur.. Bedoel als je dan toch geen nuttige reactie kan geven reageer dan niet!
Er ware ruim 160 reacties dus even je neus laten zien kan wel toch?
En er worden meerdere topics geopend door haar midden in de nacht. Ik denk dat het eerder een alcohol of drugsprobleem is.
MissMaran schreef:
22-01-2019 11:12
Er ware ruim 160 reacties dus even je neus laten zien kan wel toch?
En er worden meerdere topics geopend door haar midden in de nacht. Ik denk dat het eerder een alcohol of drugsprobleem is.

Jij denkt dat ja .. Maar jij veroordeeld haar wel op basis van jou gedachten dat zij een alcohol of drugsprobleem heeft..vind ik nog al wat..En waar wijst dat uit dan omdat iemand meerdere keren s'nachts een topic opent ? Er kunnen zoveel redenen dat mensen s'nachts wakker zijn, onregelmatige werk tijden, slaap of andere problemen hebben noem maar op.

En qua reageren is het inderdaad netjes als to reageert op reacties in haar topic maar nogmaals dat zij op jou niet reageert kan ik mij dan wel weer voorstellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven