Wat te doen?

06-10-2018 16:11 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey

Ik zit nogal met een probleem. Ik woon sinds een jaar samen. Nu loopt onze relatie niet meer zo lekker. We zijn in totaal al 3.5 jaar samen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik er gewoon klaar mee ben. Hij weet dit maar probeert er nog alles aan te doen.

Toen we hier zijn komen wonen is er een contract opgesteld voor 2 jaar. Hij is de hoofdhuurder en ik sta als mede huurder. Ik heb het contract nooit ondertekend. Hij zou het huis eigenlijk zelf niet kunnen betalen of hij zou moeten stoppen zijn schulden af te betalen.

Ik ben zonder dat hij het weet bezig met een andere woning te zoeken en dit gaat niet meer lang duren.

Mijn vraag is nu, als ik hier weg ga kan ik dan aansprakelijk worden gesteld voor de huur. Omdat mijn mijn wel in het contract staat maar ik nooit getekend heb?

En zo ja. Wat moet ik dan doen want ik wil niet nog een jaar van me leven ongelukkig zijn
RikM schreef:
06-10-2018 17:37
Maar dat doen ze niet want hij kan de huur alleen niet opbrengen. Het verzoek tot uitschrijving van de medehuurder zal worden afgewezen.
En hij wil niks anders zoeken (Denk omdat zolang hij dat niet doet er voor hem nog Hoop is)
RikM schreef:
06-10-2018 17:37
Maar dat doen ze niet want hij kan de huur alleen niet opbrengen. Het verzoek tot uitschrijving van de medehuurder zal worden afgewezen.
Dan de huur dus opzeggen hoe vervelend dit ook is.
Zou even naar rechtshulp gaan om navraag te doen.
Dit is gewoon een scheiding, als je een koophuis zou hebben komt het ook voor dat je het beiden niet meer kan betalen.
Dan zal het verkocht moeten worden.
De vriend van TO weet natuurlijk ook dat wanneer zij weg gaat hij het niet gaat redden maar doet er dus ook niks mee.
Als je blijft trekt ie je mee in zijn schuldenberg.
Echt los komen van dat huis moet je eerste prioriteit zijn op dit moment.
Psitsme schreef:
06-10-2018 18:03
En hij wil niks anders zoeken (Denk omdat zolang hij dat niet doet er voor hem nog Hoop is)
Dat heeft ook weinig zin, zolang het huurcontract loopt moet hij of jullie de huur betalen, of je er woont of niet. Als hij iets anders zoekt moet hij dus twee maal huur betalen.
Laguna46 schreef:
06-10-2018 18:22
Dan de huur dus opzeggen hoe vervelend dit ook is.
Zou even naar rechtshulp gaan om navraag te doen.
Dit is gewoon een scheiding, als je een koophuis zou hebben komt het ook voor dat je het beiden niet meer kan betalen.
Dan zal het verkocht moeten worden.
De vriend van TO weet natuurlijk ook dat wanneer zij weg gaat hij het niet gaat redden maar doet er dus ook niks mee.
Als je blijft trekt ie je mee in zijn schuldenberg.
Echt los komen van dat huis moet je eerste prioriteit zijn op dit moment.

Ze kunnen de huur pas over een jaar opzeggen. Bovendien is het nog maar de vraag of hij aan een andere woning kan komen, gezien zijn schulden.
RikM schreef:
06-10-2018 18:32
Ze kunnen de huur pas over een jaar opzeggen. Bovendien is het nog maar de vraag of hij aan een andere woning kan komen, gezien zijn schulden.
Dat zelfde probleem heeft TO ook dus je moet toch voor jezelf kiezen.
Hij moet het lekker zelf uitzoeken.
Om het eerlijk af te handelen ben je hem nog 12x de halve huur verschuldigd.
Maar ik zou dat wel vast laten leggen dat einde contract ook echt oplevering huis word.
Gewoon zakelijk afhandelen op alle vlakken anders krijg je nog grote problemen op een later moment.
Stel je gaat nu weg dan blijf je ook nog verantwoordelijk, ook als ie de boel nog even uitleeft bijvoorbeeld!
Kon je dat niet van te voren bedenken ? Samen een huis kopen zou moeten betekenen voor altyd samen
TO dit is toch niet de manier om je vriend achter te laten?

Hij heeft ook de tijd nodig om iets te vinden dat hij alleen kan betalen.

Heb je zelf al eens contact gelegd met de verhuurder?

Kan je niet anoniem de verhuurder bellen en vragen of ze wachtlijsten hebben om iets in jullie buurt te huren en hoe lang deze zijn.
Dit gesprek noteer je, datum, met wie je gesproken hebt, wat er gezegd is etc.
Als er idd een wachtlijst is, geeft dat jullie waarschijnlijk de mogelijkheid om eerder het huurcontract te ontbinden (verhuurder loopt geen inkomsten mis).

Een verhuurder zit niet op een huurder te wachten die zijn huur niet kan betalen. Zorg dat je alles wat jullie bespreken met verhuurder schriftelijk bevestigt/vast legt. Ik denk dat een verhuurder ook niet goed voor de dag komt als hij niet naar een oplossing zoekt en over 6 maanden ofzo jouw vriend er dan wel uit probeert te zetten en zijn achterstallige huur via de Rechter (dagvaarding) opeist. Zo een brief van een halfjaar eerder van jullie dat je vanwege onvoorziene situatie een oplossing/eerdere ontbinding van het contract wil om een schuld te voorkomen helpt de verhuurder niet. Zeker niet als er ook nog een wachtlijst is van mensen die een huis zoeken.

Wellicht is woningruil via de verhuurder ook een mogelijkheid waardoor ex-vriend in een goedkopere (kleinere) woning terecht komt die hij alleen wel kan betalen.

Als jullie een rechtsbijstand verzekering hebben, kan je daar ook advies inwinnen.

Je ex-vriend zo laten zitten is geen optie. Je verliest daarmee je onschuld en goedheid. Daar word je een ander soort mens van. Moet je toch niet willen.
Ik vraag mij trouwens af of je als particulier niet bij wet een opzegtermijn hebt van maximaal 2 maanden.

Volgens mij kan je altijd tussentijds eerder je huur opzeggen. Voor de verhuurder geldt dat niet (alleen als huurder verplichtingen niet nakomt).

Ff googlen TO

Helaas klopt niet wat ik dacht. Verhuurder moet akkoord gaan met eerdere opzegging. Zie mijn vorige reactie, dat biedt mogelijk nog een kans.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-opzeggen
Wat een rare dingen worden er hierboven gezegd. TO en vriend hebben een contract getekend voor twee jaar, daar hebben ze zich gewoon aan te houden. Ik zou niet weten waarom de verhuurder met allerlei oplossingen zou moeten komen alleen omdat hun relatie niet lekker loopt. Daar heeft die verhuurder toch niets mee te maken? Van een huurachterstand is ook nog geen sprake dus de verhuurder heeft helemaal geen probleem. TO en vriend hebben een probleem. Dat moeten ze onderling oplossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven