week weg met schoonfamilie leuk?

19-10-2008 16:09 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar gaan mijn partner en ik met zijn familie een week of lang weekend weg. Iets wat ik verschrikkelijk vind. Een week lang met mijn schoonfamilie in een centerparcshuisje zitten op elkaar lip!

Ik wil dat niet meer. Ik vind het zonde om hiervoor mijn vrije dagen op te nemen of er uberhaupt geld aan te besteden.

Nu hebben we laatst met de familie afgesproken om niet langer meer te gaan dan een weekend of lang weekend. Omdat het voor ieder toch wel lastig was om vrij te krijgen.

Groot is mijn verbazing dan ook dat mijn schoonouders gewoon voor volgend jaar een week weg heeft gepland ter ere van een 65e verjaardag! Zij betalen de overnachtingen, alle is ook voor de kleinkinderen geregeld, dus het enige wat je hoeft te doen is vrij nemen! Ik voel me gewoon voor blok gezet.

Iedereen heeft enthousiast gereageerd. Wat leuk dat pa en ma dat geregeld hebben!

Ik vind het dus helemaal niet leuk. Mijn partner gaat liever ook niet een hele week met zijn eigen familie op vakantie, maar omde lieve vrde te bewaren zal hij toch gaan. Hij wil dat ik ook gewoon zal gaan. HIj wil ook geen partij kiezen voor zijn ouders nog voor mij.

Stel ik mij nou aan? Zijn er meer mensen die jaarlijks een week met hun (schoon)familie op vakantie gaan? Is het eigenlijk gewoon wel leuk en ben ik ondankbaar?

Eigenlijk wil ik weigeren om deze week mee te gaan. Maar ik ben bang dat ik dan een heel familiedrama op de hals haal.

Wat zijn jullie ervaringen / tips?
Neem aan dat dit de laatste keer zal zijn of hebben ze zoveel poen dit iedere keer te flikken?

Ik zou gewoon meegaan en een beetje je eigen plan trekken en tegen je man zeggen dat dit dan wel echt de laatste keer is en dat je het voor hem doet en niet voor zijn ouders.
Mijn schoonfamilie gaat elk jaar in het voorjaar een weekje naar de zon. Ik mag altijd mee (wordt ook betaald) maar ik wil nooit mee. Misschien dat ik dit jaar toch maar een keertje mee ga, omdat mijn vriend dat leuk zou vinden.

Verder zijn het lieve mensen hoor, maar ik vind een week op elkaars lip zitten ook lang.
Ik zou mijn vrije dagen niet aan mijn potentiele schoonfamilie verspillen. Al mijn vrije dagen gaan in (verre) reizen zitten. Vind het doodzonde om ze te verspillen in 'n suf tenenkrommend center parks huisje en met schoonfamilie op de lip te zitten. Brrrr!

Aan de andere kant ga ik rustig met mijn eigen ouders op reis, maar ik zou 'n potentiele partner ook niet verplichten mee te gaan als hij niet wil.

Vrijheid blijheid lijkt me de beste optie, dus je man is vrij om met het familie uitje mee te doen, maar hoeft jou nog niet te verplichten mee te gaan.
Wij doen het ook ieder jaar een weekend. Dit is met mijn familie trouwens. Ieder betaalt voor zich en we zijn allemaal heel makkelijk als het om activiteiten gaat. Gourmetstel mee, wat spelletjes. Sauna in het huisje (daar houden we allemaal van) en maar kijken wat we gaan doen. Met schoonfamilie nu ook 1 keer gedaan ter ere van 30 jarig huwelijk van mn schoonouders. Dit was een lang weekend (vrijdag tot dinsdag) en het duurde ons echt twee dagen te lang. Achteraf gezien vonden schoonouders het ook wel lang. Als we weer zouden en ieder betaalt voor zich dan gaan we echt niet langer dan een weekend. Maar op uitnodiging zou ik niet zo snel nee zeggen. Ik zou gewoon mee gaan als ik jou was en een goed boek meenemen. Kan je je af en toe terugtrekken op je slaapkamer en een uurtje lezen.
Is het misschien een optie om bijvoorbeeld het weekend wel mee te gaan en de rest niet?

Voor mij zou het dus echt niks zijn, hoewel ik mijn schoonfamilie graag mag, ik hou er echt niet van met zn allen op elkaars lip zitten.
quote:kaetje schreef op 19 oktober 2008 @ 16:14:

Wij doen het ook ieder jaar een weekend. Dit is met mijn familie trouwens. Ieder betaalt voor zich en we zijn allemaal heel makkelijk als het om activiteiten gaat. Gourmetstel mee, wat spelletjes. Sauna in het huisje (daar houden we allemaal van) en maar kijken wat we gaan doen. .

Hier exact hetzelfde. En we vinden een weekend allemaal lang genoeg.

quote:kaetje schreef op 19 oktober 2008 @ 16:14: Maar op uitnodiging zou ik niet zo snel nee zeggen. Ik zou gewoon mee gaan als ik jou was en een goed boek meenemen. Kan je je af en toe terugtrekken op je slaapkamer en een uurtje lezen.Dit is denk ik de beste oplossing in dit geval. Of je kunt evt alleen het weekend gaan en dan door de week gaan werken, aangeven dat je niet zoveel dagen hebt?
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Mmm, dat zit er hier ook aan te komen. Schoonouders hadden bedacht dat ze het wel gezellig vonden om met zn allen weg te gaan. Eerst waren dat 2 weken, daarna 1 week, en nu lijkt het erop dat het n lang weekend wordt. Als het 1-2 weken geweest waren, was ik niet meegegaan. Vriend had daar ook geen zin in. Het kost je een hoop vakantiedagen, dagen die we liever zelf willen opnemen en samen op vakantie willen gaan. Bovendien kost het n hoop geld. En schoonouders zijn niet helemaal mijn type mensen. Maar n lang weekend kan ik nog wel met ze volhouden. Probleem is hier ook nog dat ze met het vliegtuig willen gaan, en ik vliegangst heb. Daar wordt nogal gemakkelijk over gedaan. Dat ik dan kan oefenen om er overheen te komen. Ik weet dus ook nog niet of ik wel mee ga als ze daar geen rekening mee houden.
Inki, kun je niet gewoon een lang weekend gaan en de rest van de week gewoon werken? Geef aan dat het je te veel vrije dagen kost.

Ik zou overigens ook niet blij zijn als ik vrije dagen op moest nemen voor een weekje CenterParks (daar krijg je me sowieso niet naartoe ).
misschien voor een keertje wel, maar ieder jaar zeker niet.
Een hele week met de schoonfamilie? Ik moest er niet aan denken. Dat is gewoon te lang. Ik kan me voorstellen dat je daar niet een deel van je vrije dagen aan wilt spenderen. Ik zou gewoon lekker het weekend komen, en op zondagavond weer terug. Je laat schoonouders toch niet bepalen hoe jij met je vrije dagen omgaat?

Ik zou trouwens hetzelfde zeggen als het mijn eigen ouders waren.
Een hele week? Ik moet er niet aan denken, maar zit helaas in een soortgelijke situatie. Mijn schoonouders vinden het namelijk leuk om iedere zomer de kinderen achterna te rijden en bij hen op de camping te gaan staan.

Met als gevolg: het kost me werkelijk verschrikkelijk veel moeite om een keertje samen met mijn vriend op vakantie te gaan zonder schoonouders. (als ik heb gehoord dat zij naar Italie gaan, stel ik aan mijn vriend voor om naar Turkije te gaan).

En helaas gaan we ook nog eens ieder jaar een weekend weg met de hele familie. Het zorgt voor terugkerende ruzies tussen mij en mijn vriend. Het kost veel geld wat ik er simpelweg niet voor over heb.

Dus ja, ik begrijp je heel erg goed! Hoe groot is de impact op je relatie als je niet meegaat? Zal hij het uiteindelijk wel begrijpen? Er wordt namelijk totaal niet naar je geluisterd! Als je niet meegaat, leren ze het misschien af.
Ligt er een beetje aan of je iets actiefs onderneemt. Een skivakantie zou ik wel goed met familie kunnen doen, want dan kun je ook even je eigen plan trekken (langzame of snelle skieer, in het huisje eten of in het restaurant). Ik kan me niet een week lang als een groep bewegen, dwz ALLES samen doen. De een vindt het leuk om een uitgebreide maaltijd te maken, terwijl de rest gaat wandelen.

Kun je wel vrij nemen en wil je het; dan moet je het doen. Anders verzin je een smoes en kom je het aantal dagen dat jij nog te doen vind. Het moet voor iedereen leuk blijven, toch?
Heb je zelf ook nog ideeen naar aanleiding van al het advies?
Ik heb er inderdaad aan gedacht dan maar een compromis te sluiten en toch een deel van de tijd te gaan. Het is echter doordeweek (maandag tot vrijdag). Dus vrij zal ik er toch voor moeten nemen. Het is echter een Centerparcs huisje in Duitsland. En dat vind ik net te ver om even voor heen en weer te reizen.

Dit jaar betalen hun trouwens de overnachtingen, maar andere jaren mogen we gewoon zelf weer betalen!

Daarbij komt dat we een jong zoontje hebben die ik ook liever niet een hele week wil missen. Net als zijn papa natuurlijk die om de lieve vrede dan maar wel meegaat.

Helaas ligt het toch weer wat lastiger.

Ik heb ook het gevoel dat ik nu ook mijn poot stijf moet houden. We hadden immers afgesproken om voortaan maar een (lang) weekend te gaan. Ook niet leuk, maar inderdaad met een goed boek moet ik toch een heel eind komen!

Tsja....ik ben er nog niet uit!
Ik zou heel duidelijk tegen mijn schoonouders zeggen dat ik voor deze speciale gelegenheid een uitzondering zou willen maken, maar dat ik daarna niet langer mee zou gaan dan een weekend.
Cum non tum age
quote:noa schreef op 19 oktober 2008 @ 16:35:

Ik zou heel duidelijk tegen mijn schoonouders zeggen dat ik voor deze speciale gelegenheid een uitzondering zou willen maken, maar dat ik daarna niet langer mee zou gaan dan een weekend.

Wat noa zegt.

Erg vervelend dat ze je grenzen overstappen .
Wat een rare actie dan: als al je kinderen gewoon werken boek je toch een (lang) weekend en geen midweek. Maakt qua dagen amper wat uit.

Hmm, misschien dan toch dit jaar maar gaan omdat zij betalen, maar nu alvast aangeven dat dit de laatste keer is? Dat je daarna hooguit nog een weekend meegaat?
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
quote:JC_79_ schreef op 19 oktober 2008 @ 16:29:

Een hele week? Ik moet er niet aan denken, maar zit helaas in een soortgelijke situatie. Mijn schoonouders vinden het namelijk leuk om iedere zomer de kinderen achterna te rijden en bij hen op de camping te gaan staan. Zadel je hen mooi op met op de kids passen, dan hebben jullie de tijd lekker voor jezelf.
quote:inkipinkie schreef op 19 oktober 2008 @ 16:33:

Ik heb er inderdaad aan gedacht dan maar een compromis te sluiten en toch een deel van de tijd te gaan. Het is echter doordeweek (maandag tot vrijdag). Dus vrij zal ik er toch voor moeten nemen. Het is echter een Centerparcs huisje in Duitsland. En dat vind ik net te ver om even voor heen en weer te reizen.

Dit jaar betalen hun trouwens de overnachtingen, maar andere jaren mogen we gewoon zelf weer betalen!

Daarbij komt dat we een jong zoontje hebben die ik ook liever niet een hele week wil missen. Net als zijn papa natuurlijk die om de lieve vrede dan maar wel meegaat.

Ik heb ook het gevoel dat ik nu ook mijn poot stijf moet houden. We hadden immers afgesproken om voortaan maar een (lang) weekend te gaan. Ook niet leuk, maar inderdaad met een goed boek moet ik toch een heel eind komen!

Tsja....ik ben er nog niet uit!En hun andere (schoon)kinderen? Willen die wel mee? Hebben die het er voor over hun vrije dagen te verspillen in 'n center parks? Ze kunnen toch wel rekening houden met 't feit dat iedereen werkt zodat ze het in 't weekend houden? Laat ze 't maar anuleren en omboeken naar 'n weekend als ze willen dat jullie van de partij zijn. Ik zou gewoon zeggen dat ik mijn vrije dagen al ingepland heb voor de vakanties van mijn keus.
quote:inkipinkie schreef op 19 oktober 2008 @ 16:33:

Tsja....ik ben er nog niet uit!Ik ben het met je eens dat het erop lijkt dat dit hun oplossing is om je toch voor een week mee te krijgen... zou ik heel slecht trekken persoonlijk...
Wij boeken met dit soort familie momenten altijd een eigen huisje erbij, kun je je toch af en toe terug trekken, ook omdat we 3 kinderen hebben vind ik dat wel fijn.

Dan kun je wel momenten samen afspreken om te zwemmen of eten oid, en terug naar je eigen plekje daarna...
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Je wilt wel een lang weekend maar niet een midweek. Weet je wel dat het maar 1 dag scheelt? Stel anders aan je vriend voor dat jullie maandagavond pas arriveren en vrijdagochtend na het ontbijt weer vertrekken. Ik vind deze gelegenheid zelf wel bijzonder en zou er geen ruzie over willen hebben. Niet met mn man en niet met mn familie.
Sorry, met lang weekend bedoel ik vrijdag t/m zondag of zaterdag t/m maandag.

Wat de gelegenheid betreft....ze verzinnen elk jaar wel weer iets moois (viering vervroegd pensioen, schoonouders samen 110 jaar oud etc.). Dus tsja om voor deze gelegenheid dan wel te gaan....wie weet wat ze de volgende keer verzinnen!

Ze zijn erg creatief wat dat betreft.

De andere familieleden vinden het blijkbaar allemaal prachtig wat pa en ma regelen. Of laten het in ieder geval niet merken als ze het er niet mee eens zijn. Tsja schoondochter heb ik dan het gevoel een beetje de spelbreker te zijn.
quote:zusje78 schreef op 19 oktober 2008 @ 16:37:

Wat een rare actie dan: als al je kinderen gewoon werken boek je toch een (lang) weekend en geen midweek. Maakt qua dagen amper wat uit.

Hmm, misschien dan toch dit jaar maar gaan omdat zij betalen, maar nu alvast aangeven dat dit de laatste keer is? Dat je daarna hooguit nog een weekend meegaat?

Tja, zusje een midweek is vaak goedkoper hè dan een lang weekend... Vandaar dat ze, nu ze zelf betalen, een midweek boeken ipv een lang weekend.

Ik snap dat TO zich voor het blok gezet voelt, en zo is het in feite ook. Ze heeft aangegeven hoogstens een (lang) weekend mee te willen gaan op schoonfamilie-uitje. Als schoonouders dan, hoe goed bedoeld ook, bewust over haar grenzen heen gaan, vind ik dat TO het recht heeft dit aan te kaarten en eventueel een compromis te zoeken. Of in het uiterste geval zelfs te weigeren.

Alle goed bedoelde acties daargelaten, als TO nu een vinger geeft pakken haar schoonouders straks een hele hand, want zo zijn sommige 65+ ers... (spreekt uit ervaring)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven