week weg met schoonfamilie leuk?

19-10-2008 16:09 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar gaan mijn partner en ik met zijn familie een week of lang weekend weg. Iets wat ik verschrikkelijk vind. Een week lang met mijn schoonfamilie in een centerparcshuisje zitten op elkaar lip!

Ik wil dat niet meer. Ik vind het zonde om hiervoor mijn vrije dagen op te nemen of er uberhaupt geld aan te besteden.

Nu hebben we laatst met de familie afgesproken om niet langer meer te gaan dan een weekend of lang weekend. Omdat het voor ieder toch wel lastig was om vrij te krijgen.

Groot is mijn verbazing dan ook dat mijn schoonouders gewoon voor volgend jaar een week weg heeft gepland ter ere van een 65e verjaardag! Zij betalen de overnachtingen, alle is ook voor de kleinkinderen geregeld, dus het enige wat je hoeft te doen is vrij nemen! Ik voel me gewoon voor blok gezet.

Iedereen heeft enthousiast gereageerd. Wat leuk dat pa en ma dat geregeld hebben!

Ik vind het dus helemaal niet leuk. Mijn partner gaat liever ook niet een hele week met zijn eigen familie op vakantie, maar omde lieve vrde te bewaren zal hij toch gaan. Hij wil dat ik ook gewoon zal gaan. HIj wil ook geen partij kiezen voor zijn ouders nog voor mij.

Stel ik mij nou aan? Zijn er meer mensen die jaarlijks een week met hun (schoon)familie op vakantie gaan? Is het eigenlijk gewoon wel leuk en ben ik ondankbaar?

Eigenlijk wil ik weigeren om deze week mee te gaan. Maar ik ben bang dat ik dan een heel familiedrama op de hals haal.

Wat zijn jullie ervaringen / tips?
Helemaal eens met Pinkstebloempje.

Je hoeft niet altijd aardig en sociaal gewenst te blijven als er niet naar je geluisterd wordt hoor...
TO, wat ik mij afvraag: heb je het wel HEEL duidelijk gezegd dat je een weekend wil en geen week. Kan bij sommige mensen overkomen als een 'wens'.

Verder zou ik dit jaar een gedeelte meegaan of de hele week.

En nu al (niet wachten tot volgend jaar) een weekend plannen voor volgend jaar. Schoolvakantie kalenders erbij en zelf met een voorstel komen. Niet het slachtoffer uithangen, maar leiderschap tonen. Schijnbaar heb je dat nog niet gedaan de afgelopen keer en heb je je hardleerse schoonouders die gewoon hun zin doordrammen. En vind je dat je man dat moet doen? Prima, maar dan heb je volgend jaar weer hetzelfde gedoe. Gewoon zelf regelen die handel zou mijn tip zijn. Succes!
Inderdaad, dan maar de kwaaie pier. Kom nou zeg, het is toch te gek voor woorden dat (schoon)ouders bepalen wat jij / jullie MOETEN doen.

Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Zal er ook niet van komen omdat schoonzus en zwager gebrouilleerd zijn. Daarnaast is schoonmoeder al hoogbejaard, dus hier gelukkig geen 'gezellige' uitstapjes.

Ik ben ook niet zo'n groepsmens, dus zou er sowieso geen zin in hebben.

Bij de familie van vrienden is het wel zo dat de hele familie (van hem) een lang weekend weggaan met z'n allen. Maar vrienden van ons gaan nooit mee. Hebben daar helemaal geen zin in.

Het eerste jaar werden ze er scheef op aan gekeken, maar inmiddels weet iedereen niet beter.
Ik denk dat het ook wel 'gezond is dat een hele week niet gaat met elkaar. Je hebt allemaal je eigen leven: gewoontes, rituelen, wijze van vrijetijdsbesteding, behoefte aan privacy, etc.

Mijn vader woont in het buitenland. Als wij daarheen gaan blijven we hooguit 2 nachtjes bij hem slapen, de rest van de dagen staan we ergens anders (maar wel in de buurt).

Ik heb er nooit geheimzinnig overgedaan wat hiervan de reden is... we hebben gewoon te veel allemaal ons eigen leven (mijn vader vindt het wel erg leuk als we langer blijven) en dat gaat botsen als je te lang op elkaars lip zit. Dus: stop at the top (als het nog gezellig is!)...

Dat kun je als volwassenen toch bespreken? Ik vind het juist een teken van volwassenheid en respect als je zoiets eerlijk tegen elkaar kunt zeggen. Als je dat niet kunt bespreken vind ik dat je het wel kunt proberen uit te leggen. Dan ben je eerlijk en to the point. Als dat niet begrepen wordt- wat mogelijk is in jouw geval denk ik- heb je in ieder geval je best gedaan om het uit te leggen.

Mijn schoonvader gaat binnenkort 4 dagen mee met ons op vakantie. Na die 4 dagen is het... wegwezen & opzouten ;) Hij zou heus wel langer willen blijven, maar we hebben eerlijk gezegd dat we dat niet gaan trekken...
quote:yoyo2 schreef op 19 oktober 2008 @ 18:19:

Zij leggen het probleem bij jou neer.

Zij hebben zonder te overleggen iets geboekt en jij moet maar mee. Als jij niet mee gaat en zij zouden daar boos over worden, dan is dat nog altijd "hun" probleem. Niet jouw probleem, jij hebt nergens om gevraagd.

Nou, daar ben ik het niet mee eens! Je bent toch geen slachtoffer? Je hebt altijd zelf de keuze of je een probleem bij je neer laat leggen of niet.
[quote]tilalia2 schreef op 19 oktober 2008 @ 19:51:

(De laatste vakantie was in Costa Rica en ik was in staat mijn schoonmoeder een zeer been te trappen en achter te laten in de bushbush, zo erg was het. )

Weet je al wat je gaat doen Inki?
Nou

alles gelezen...... ik heb het mooi voor mekaar

Mijn Man is met de kids een lang week-end weg

ook met mijn schoonfamilie ik blijf dus heerlijk thuis met een goed boek.. en ik moest ook gewoon werken!!!! dus het kan wel als je maar duidelijk en eerlijk bent..

ik heb van te voren al gezegd ik ga echt niet meer mee !!!

je kunt toch wel een paar dagen zonder je kindje!!! Papa is toch bij hem! ze zijn toch binnen een paar dagen weer terug!!!

nou succes met je keuze.

ik heb heerlijk een lang week-end voor me alleen lekker shoppen kapper enz. genieten dus!
Hoi TO

wilde net een item openen over schoonouders maar zag jouw dilemma. Meid, niet doen. Geef ze geen vinger want anders lopen ze over je heen. En straks zijn ze ook nog boos als je daar niet vrolijk genoeg rond loopt.

Bij mij is het nu net na 25 jaar geëscaleerd. Dieptriest allemaal. Maar leerpunt: gelijk aanpakken

succes
Hmm, volgens mij is mijn schoonzusje een weird wezen. Die kwam notabene zélf met het voorstel om een lang weekend met ons gezin weg te gaan. Voor mij valt of staat een hoop met elkaar en verschillen respecteren. Niet per se in een opgelegd patroon 24/7 moeten leven. Daar krijg je denk ik de meest relaxte persoon op lange duur nog kierewiet mee.

Inkiepinkie, hoe lastig ook is, kom toch ook voor jezelf op. Zoals je zelf voorstelt, is een weekend een mooi compromis. Niet al té lang, het hoeft je geen vakantiedagen te kosten als je vrijdags na het werk aanrijdt en zondag laat terug gaat en je 'neemt' niet alleen maar 'geeft' ook. Dan is er nog het risico dat schoonouders beledigd zullen zijn, maar soms kun je dat helaas niet totaal voorkomen als je zelf geen volledige deurmat wilt zijn.

Ik zou in dit geval man het gesprek laten voeren. Wel de nadruk leggen dat JULLIE tot deze conclusie zijn gekomen. Zelfs al zou dat niet zo zijn (wat zo te lezen niet het geval is), toch naar schoonouders toe 1 front vormen.

Succes met het potentiele mijnen-wichelroede-lopen!
vandaag ga ik van alles kunnen
.
quote:jokoono schreef op 24 oktober 2008 @ 15:00:

Nou

alles gelezen...... ik heb het mooi voor mekaar

Mijn Man is met de kids een lang week-end weg

ook met mijn schoonfamilie ik blijf dus heerlijk thuis met een goed boek.. en ik moest ook gewoon werken!!!! dus het kan wel als je maar duidelijk en eerlijk bent..

ik heb van te voren al gezegd ik ga echt niet meer mee !!!

je kunt toch wel een paar dagen zonder je kindje!!! Papa is toch bij hem! ze zijn toch binnen een paar dagen weer terug!!!

nou succes met je keuze.

ik heb heerlijk een lang week-end voor me alleen lekker shoppen kapper enz. genieten dus!

Echt heerlijk om eens tijd voor jezelf te hebben. Goed van je om het zo te doen

Hoe is het nu afgelopen TO? Er zijn zoveel reacties maar ik zie niks meer van jou...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven