week weg met schoonfamilie leuk?

19-10-2008 16:09 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar gaan mijn partner en ik met zijn familie een week of lang weekend weg. Iets wat ik verschrikkelijk vind. Een week lang met mijn schoonfamilie in een centerparcshuisje zitten op elkaar lip!

Ik wil dat niet meer. Ik vind het zonde om hiervoor mijn vrije dagen op te nemen of er uberhaupt geld aan te besteden.

Nu hebben we laatst met de familie afgesproken om niet langer meer te gaan dan een weekend of lang weekend. Omdat het voor ieder toch wel lastig was om vrij te krijgen.

Groot is mijn verbazing dan ook dat mijn schoonouders gewoon voor volgend jaar een week weg heeft gepland ter ere van een 65e verjaardag! Zij betalen de overnachtingen, alle is ook voor de kleinkinderen geregeld, dus het enige wat je hoeft te doen is vrij nemen! Ik voel me gewoon voor blok gezet.

Iedereen heeft enthousiast gereageerd. Wat leuk dat pa en ma dat geregeld hebben!

Ik vind het dus helemaal niet leuk. Mijn partner gaat liever ook niet een hele week met zijn eigen familie op vakantie, maar omde lieve vrde te bewaren zal hij toch gaan. Hij wil dat ik ook gewoon zal gaan. HIj wil ook geen partij kiezen voor zijn ouders nog voor mij.

Stel ik mij nou aan? Zijn er meer mensen die jaarlijks een week met hun (schoon)familie op vakantie gaan? Is het eigenlijk gewoon wel leuk en ben ik ondankbaar?

Eigenlijk wil ik weigeren om deze week mee te gaan. Maar ik ben bang dat ik dan een heel familiedrama op de hals haal.

Wat zijn jullie ervaringen / tips?
Man, wat een schoonfamilies hebben sommigen! Ik ben blij dat weekendjes weg hier altijd in overleg gaan, dat iedereen altijd vrij is om te doen wat hij of zij wil en dat ook niet iedereen stipt om 15 uur in het huisje moet zijn op vrijdag.

En vooral, dat mijn familie het geen opgave vindt om met elkaar een weekendje weg te gaan. Het is namelijk heeeeeeerlijk! Lekker bijkletsen, lekkere lang ontbijten in onze pyamas enzovoorts. We gaan minimaal 1 weekend weg in het jaar en het doet onze familieband ook zeer goed. Als dit niet het geval is, zou ik weigeren. Vind het jammer voor je man/vriend, als je er niet achterstaat en hij graag wil dat je meegaat, maar je moet ook niet iets tegen je zin in gaan doen.

By the way, heb het nu over de weekendjes met mijn familie, maar weet zeker dat mijn man en mijn schoonzusje dit niet als een opgave vinden. Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat we dit niet doen met mijn schoonfamilie, maar dat komt omdat mijn schoonzus (zus van man) niet goed meer ligt in de familie en daar komt oorlog van. Daarom is iedereen angstig een weekendje weg te gaan. Vind het jammer, want de rest kan het onderling erg goed met elkaar vinden. Maar ja, je kunt haar niet passeren.
Zij leggen het probleem bij jou neer.

Zij hebben zonder te overleggen iets geboekt en jij moet maar mee. Als jij niet mee gaat en zij zouden daar boos over worden, dan is dat nog altijd "hun" probleem. Niet jouw probleem, jij hebt nergens om gevraagd.
hmmm ik zou het heerlijk vinden met mijn schoonouders en familie weg!! Ben ook al vaker weekendjes weggeweest, heerlijk!!! Maar kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft. Maar tis gelukkig maar een keer in het jaar toch als ik het goed begrijp? Dat scheelt weer, het had veel erger gekund!! En ja gewoon je eigen plan trekken, als jij echt niet wil, niet gaan! Maar misschien is het niet zo erg, valt het allemaal mee. Ik weet het niet. Of je gaat gewoon mee en als het niks is ga je gewoon naar huis, voor mijn part veins je dat je ontzettende migraine hebt ofzo.

succes
inkipinkie: ik vind dat je mee moet gaan als je schoonouders het betalen. Evt. zou je iets later kunnen komen of iets eerder weg kunnen gaan ivm niet genoeg vrije dagen op kunnen nemen.

Ik vind namelijk dat je jezelf best een aantal dagen kunt opofferen voor je schoonouders/familie/partner/kinderen.

Waarom zou je er een rel van maken door te zeggen dat je niet mee gaat? Je kunt er toch best iets gezelligs van maken en als je een bepaalde activiteit niet leuk vind, doe je die toch niet mee.
quote:Villahollandia schreef op 19 oktober 2008 @ 18:40:

inkipinkie: ik vind dat je mee moet gaan als je schoonouders het betalen. Evt. zou je iets later kunnen komen of iets eerder weg kunnen gaan ivm niet genoeg vrije dagen op kunnen nemen.

Ik vind namelijk dat je jezelf best een aantal dagen kunt opofferen voor je schoonouders/familie/partner/kinderen.

Waarom zou je er een rel van maken door te zeggen dat je niet mee gaat? Je kunt er toch best iets gezelligs van maken en als je een bepaalde activiteit niet leuk vind, doe je die toch niet mee.Vind ik een non argument. Die mensen willen zo het gezelschap van hun familieleden kopen. Ik zou me daar niet voor lenen.
Sluit me aan bij Elninjoo.

Die schoonouders willen toch zo nodig een week weg?

Waarom kan het niet gewoon een lekker avondje uit eten zijn of een weekendje weg?

Tuurlijk kun je dagen opofferen voor je familie, maar niet als de afspraak was dat dit soort dingen in het vervolg weekendactiviteiten waren!!
Ja, zij willen wel weg, maar ik zou toch wel uitkijken met wat je zegt en hoe je het zegt. Ik ben hier dus niet goed in, en in ben dus die schoonzus waar Toffifee het over heeft (figuurlijk dan, niet letterlijk) omdat alles wat mijn man als argumentatie geeft, door mij schijnt te worden ingefluisterd. Als je eenmaal de naam van draak hebt, kom je er niet zo snel meer van af... Ook al wil je dat wel graag. Ik kan dus niet zo goed nee zeggen, maar op een begeven moment is de maat wel vol. Dan zeg ik op zich geen nare dingen, maar ik ben wel uit mijn humeur en wil er dan niet meer naar toe.

Soms werkt een leugentje om bestwil beter. "O jammer en een beetje stom dat je de datum niet gecommuniceerd hebt, want dan kan ik niet."

Mijn schoonfamilie is van het motto; geef ze de vinger en... juist ja. Als wij een bepaalde traditie hebben om twee of drie keer naar hetzelfde wintersportplaatsje te gaan, dan kun je er de donder op zeggen dat zij het volgende seizoen in "onze periode" ook een huisje daar hebben. NOOIT zeggen wanneer en waar je op vakantie gaat dus.

.

Waarom zou je in hemelsnaam mee moeten gaan?

De mensen weten dat je alleen nog een weekendje wil, aan jou wensen wordt volkomen voorbij gegaan, gekker nog, door alles voor je te betalen vinden zij dat je verplicht bent mee te gaan, en dat hebben ze niet verzonnen om jullie geen kosten te laten maken, maar puur om hun zin door te drijven, en ook nog eens te laten voelen dat zij dus wel beslissen of het een weekend wordt of een midweek.

Ik vind een midweek of een weekend nogal een verschil. Voor een weekend hoef je als je het een beetje plant geen vrije dagen op te nemen, voor een weekje kost je dat 5 dagen!!!

Maar mij zou het vooral gaan om het feit dat er totaal aan jullie weekend voorstel voorbij wordt gegaan.

En bah, de wij betalen actie, dus dan krijgen wij onze zin...

En als je het moeilijk vind om te zeggen, dan is het toch toevallig net razenddruk die periode op je werk, en wil je baas je echt geen vrij geven??
Ohh wat een herkenbaar probleem!

Ik heb schoonfamilie in het buitenland en was met mijn partner 2weken op vakantie bij hen. Ik ging er vanuit dat wij 2weken samen een vakantie hadden en af en toe wat familiebezoekjes zouden doen.

Nou ik heb nog nooit zo´n leuke (ahûm) vakantie gehad. Eerst 1weekend in een gehucht gezeten waar werkelijk niets te doen was. Bij familie thuis en niemand kan enegels/nederlands en ik kon nog geen zuid-europees. Dus ik werd een btj aangestaard en er werd de hele tijd gevraagd, vindt ze het wel leuk, ze zegt niets. Toen kwamen ook nog andere familieleden die mijn partner al een aantal jaren niet gezien had, dus bleven we uiteindelijk anderhalve week.

Ik moet eerlijk zeggen, mij partner ging er niet goed mee om. Om de haverklap was hij vandoor met zijn neef/oom. Gezellig de kroeg in. En werd ik aan de hand meegenomen door mijn schoonmoeder. Dat was wel echt heel lief, die vond het zielig vor mij. En als ik dan gezellig met ALLEEN mijn vriend zou gaan zwemmen, stapten er opeens 6familieleden in de auto. *huiver* waarom wordt van te voren niet even verteld.

We hebben toen echt totaal langs elkaar heen geleefd, en ik kon daar niets alleen. Had geen auto, was niets te doen en kende de taal niet.

Uiteindelijk maar 3dagen voor onszelf gehad. En toen was ik al zo pissig dat ik daar gewoon aan mij lot was overgelaten! dat ik blij was weer thuis te zijn.

Inmiddels gaan we wel steeds 2 tot 4 week per jaar naar schoonfamilie, maar in eigen huisje en logeren bij familie nooit langer dan een weekend. En het gaat nu prima.

Dus nee mij zie je niet een week lang met familie in een vakantiefabriek.

Sterkte met je keus, maar als je echt tegen je zin gaat, heb je kans dat je chagrijnig wordt en daar heeft de schoonfamilie ook niets aan.
Niet meegaan hoor. Zo meteen zit je elk jaar met de gebakken peren.

Ooit ben ik ook zo stom geweest om een midweek met de schoonfamilie mee te gaan naar een huisje. Ik heb nog nooit zoveel afgewassen als daar.

Dus een tip: Als je mee moet/gaat....zorg dat er een lijstje wordt gemaakt van taken die gedaan moeten worden want voor je het weet ben jij de L*l, en zien ze jou als huishoudelijke hulp. Dan heb je het weekend weer nodig om bij te komen van de ozo leuke vakantie (zocht eigenlijk een kotssmiley )

Waarom zou je er een rel van maken door te zeggen dat je niet mee gaat? Je kunt er toch best iets gezelligs van maken en als je een bepaalde activiteit niet leuk vind, doe je die toch niet mee.

Vrije dagen opofferen om andere mensen een fijn weekend te geven?? No way, ik ben niet van de enterainmentcommissie!!

Na al heel wat jaartjes familie historie hebben mijn man en ik een deal gemaakt dat we alleen nog daar naar toe gaan wat wij zèlf ook leuk vinden en waar wij ons prettig voelen.

In het begin geeft dat wel scheve blikken ja èn het nodige onbegrip. Na verloop van tijd wordt het vanzelf een vast gegeven en weet de familie santekraam niet beter. Gewoon eerlijk en dicht bij jezelf blijven!!
Ik ben het er trouwens ook niet mee eens dat je z.g. een 'rel' maakt als je je mening en duidelijk je grenzen aangeeft.
quote:2Italy2 schreef op 19 oktober 2008 @ 19:30:

Ik ben het er trouwens ook niet mee eens dat je z.g. een 'rel' maakt als je je mening en duidelijk je grenzen aangeeft.

Klopt wel, ik zei net wel dat je kunt zeggen dat je echt geen vrij kunt krijgen maar dan zit je volgend jaar weer met hetzelfde.

Gewoon eerlijk zijn, ze zullen even zeuren en zuchten, maar op een gegeven moment is iedereen eraan gewent dat jullie het op de eigen manier doen.
Ik ben twee keer 10 dagen met mijn schoonfamilie op vakantie geweest. En 1 keer alleen met schoonouders (en Lief natuurlijk) en alledrie de keren was het Niet Leuk. Er werd geen rekening gehouden met de verschillende mensen van de (grote) groep. En ook al is het fijn dat je een -verre - reis kan maken op andermans kosten, ik werd er doodongelukkig van. Lief en ik hebben dus ook tijdens een redelijk heftig gesprek met schoonouders gezegd dat wij dat niet meer wilden. En dat we dus ook ècht niet meer mee zouden gaan. Dat accepteerden ze, uiteindelijk, mokkend en wel en ik heb jaren op de shitlist gestaan (ik geloof dat ik nu van de shitlist af ben, maar ik vertrouw er nog niet volledig op)

En het maffe is: nadat wij gezegd hadden dat we echt niet meer wilden, bleek dat een ander deel van de schoonfamilie er ook niet meer zo happig op was. In ieder geval nietmeer met de hèle familie, maar ook niet meer met schoonouders zelf, zo lang.

Het is nu beperkt tot 1 keer familiedag per 2 jaar, en schoonouders nemen dan weer wel iedereen van de groep apart mee uit eten, of naarpretparken ofzo, maar godzijdank niet mer op vakantie.

(De laatste vakantie was in Costa Rica en ik was in staat mijn schoonmoeder een zeer been te trappen en achter te laten in de bushbush, zo erg was het. )

Met mijn familie gaan we ieder jaar op familieweekend, en dat vind ik weer wel erg leuk. Maar het laatste weekend bleek dat mijn broer en schoonzus er weer geen ruk aanvinden. Daar gaan we dit jaar een oplossing voor zoeken.

Het is niet de bedoeling dat je tegen je zin in daar zit.Nietleuk voor jezelf, maar het verpest de sfeer ook behoorlijk.
Ik denk trouwens dat je een serieus gesprek met je man moet hebben: als jullie eerder hadden gezegd het niet meer te willen, dan moet ie nu niet zomaar terugkrabbelen, terwijl jij nog steeds niet wil. Dan word jij de spelbreker/zondebok/ etc.

Praat met je man over wat jij voelt en vindt, en meldt dat dit midweekje tegen de afspraak in was. En waarom dat ook al weer was.

Sterkte, familiegezeik is niet leuk.

Zo, dus als zij het betalen dan moet je maar inkrimpen en buigen?

Wat een onzin. Hier gaan mijn haren van overeind staan.
quote:bosaapje schreef op 19 oktober 2008 @ 19:23:

Niet meegaan hoor. Zo meteen zit je elk jaar met de gebakken peren.

Ooit ben ik ook zo stom geweest om een midweek met de schoonfamilie mee te gaan naar een huisje. Ik heb nog nooit zoveel afgewassen als daar.

Dus een tip: Als je mee moet/gaat....zorg dat er een lijstje wordt gemaakt van taken die gedaan moeten worden want voor je het weet ben jij de L*l, en zien ze jou als huishoudelijke hulp. Dan heb je het weekend weer nodig om bij te komen van de ozo leuke vakantie (zocht eigenlijk een kotssmiley )Vind het toch wel 't minste wat ze kunnen doen is te zorgen dat ze een accommodatie boeken die van alle gemakken voorzien is, dus zeker met vaatwasser. Overigens is 'n hotel nog veel beter want dan heeft iedereen z'n eigen kamer en privacy en hoef je ook geen rommel op te ruimen in je eigen vakantie.
Ik zie het probleem niet zo. Je had al aangegeven dat je een weekend wel zou kunnen en een midweek niet. Gewoon blijven volhouden dat dat met je werk niet kan. En dat de andere vrije dagen aan de gewone vakantie met je gezin opgaan. Lijkt me niet zo moeilijk, gewoon heel direct hierin zijn, je had het tenslotte al aangegeven.
Wat een negativiteit hier. Weekendjes/ weekjes weg kunnen best meevallen hoor. Bij ons (bij mijn schoonfamilie) was het jaren een soort van traditie. De eerste keren waren idd wat gespannen, onduidelijke verwachtingen, maar sinds er afspraken zijn gemaakt om elkaar vrij te laten (dus te accepteren dat iemand liever gaat wandelen ipv winkelen) ging het een heel stuk beter.

Een week strak bij elkaar op de lip zitten is voor niemand goed, maar daar zijn m.i. wel afspraken over te maken.

Je poot stijf houden kan je doen, maar zijn die paar dagen een hoop herrie waard? Ik kan best principieel zijn, maar dit zou me toch echt niet interesseren. Of ik zou hooguit wel melden dat je dacht dat er wat afgesproken was, en of hier de volgende keer rekening mee gehouden kan worden. Of stel voor dat je de volgende keer zelf wat regelt.

Succes met je besluit.
quote:whopper schreef op 19 oktober 2008 @ 18:10:

Nou Kaetje, ik zou bij geen enkele gelegenheid toegeven aan zo'n beslissing. Ik vind het echt absurd dat mensen denken te kunnen beslissen over jouw vrijetijdsbesteding. Dus ook als het eenmalig is dan zou ik vriendelijk bedanken.

En daar ligt dus denk ik het probleem... TO wil het in haar eentje niet bederven en haar man heeft toch gekozen voor het uitje. Daar zit het volgens mij scheef. Ze hebben de keus om mee te gaan of om thuis te blijven. Schoonouders gaan tegen de afspraak in maar man ook. En dat zou ik zelf denk ik erger vinden...

Schoonouders betalen, schoonouders bepalen. En schoonouders bepalen dat het een midweek wordt. Nu is het aan TO (en haar man!!!!) om te zeggen dat ze dan niet mee gaan. Hoe moeilijk het ook is. (ik zou het niet kunnen, zeggen dat ik niet wil. Ik ben niet zo van de confrontaties...) En ik vind ook dat ze wel wat meer rekening met de genodigden hadden kunnen houden maar kan me ook voorstellen dat het vanwege de prijs voor hun aantrekkelijker is om een midweek te doen ipv een weekend.
Familie en vis blijven niet langer dan drie dagen goed zegt men toch altijd?
Oh manlief wil wel? Tja...dan heb je meer een probleem met je man. Met hem moet je op een lijn komen. Maar wil hij omdat hij echt WIL of omdat hij zich verplicht voelt? Vind ik nogal een verschil.
Ik vind sowieso dat als het om schoonfamilie gaat, de man het mag overleggen met zijn ouders! Anders heb je het als schoondochter toch vrij snel fout gedaan.

En als jouw familie zoiets voorstelt moet jij het met je man overleggen en daarna aan je ouders zeggen wat jullie willen. Als iedereen er gewoon eerlijk met zijn ouders over praat hoeft niemand gedwongen op vakantie!

En je kan het toch gewoon met je partner overleggen: hoeveel zin heeft hij erin? Hoe belangrijk is het voor hem?

Ik was een tijdje geleden een aantal dagen met mijn vriend naar mijn schoonouders in het buitenland. Voor mij echt even afzien en doorbijten, maar voor hem betekende het veel. Nou, en voor mijn vriend wil ik dat wel doen en 'gewoon gezellig meedoen'. (met wel een eigen hotelletje waar ik me af en toe kan terugtrekken ook al staat de rest op de camping en konden wij 'best een tent lenen'. Wel ook een beetje rekening houden met mij dus en ik ben niet het campingtypje)
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven