Werk en privé
donderdag 20 juli 2017 om 21:11
Hoi allemaal!
Een tijd geleden heb ik ontslag genomen bij het bedrijf waar ik een jaartje gewerkt heb. De reden hiervoor was omdat mijn bazin en ik geen fan van elkaar waren (kort gezegd: ze was een helleveeg
Een vriendinnetje bood toen aan om parttime te komen werken bij het bedrijf waar zij ook een baantje heeft. Ik kan hier een aantal dagen per week lekker aan de slag en tegelijkertijd solliciteren voor een vaste baan (mijn huidige baas is hier ook van op de hoogte en vind dit prima). Super lief van vriendin A om me op die manier te helpen. Er zit natuurlijk wel een addertje onder het gras want anders zou ik dit topic niet schrijven!
Vriendin A vindt het namelijk de normaalste zaak van de wereld om me persoonlijke (maar werkgerelateerde) vragen te stellen en verwacht hier ook een antwoord op. Deze vragen kunnen dingen zijn zoals “hoeveel verdien je eigenlijk?” “Waar ging die meeting over?” “Heeft de baas jouw reiskostenvergoeding gekort?”
In mijn ogen zijn dit soort vragen heel vervelend en eigenlijk gaat het haar ook niets aan. Ik heb dit al een keer subtiel duidelijk proberen te maken door, wanneer zij zoiets vertelde te zeggen “joh, dat wil ik helemaal niet weten hoor.” Daarbij heb ik het ook een keer gewoon gezegd: “Ik vind het een beetje vervelend als je dat soort dingen vraagt. Daar voel ik me soms een beetje ongemakkelijk bij.” Toen kreeg ik een paar dagen the cold shoulder en een paar weken later slopen dezelfde soort vragen er weer in.
Verder is ze een super lief vriendinnetje met wie ik alles kan bespreken. Werkgerelateerde dingen houd ik alleen liever voor mezelf. Zonder haar had ik dit baantje waarschijnlijk niet gehad maar hoe maak ik haar duidelijk (zonder onze vriendschap te schaden) dat ik werk en privé gescheiden wil houden? En hebben jullie zoiets ook wel eens meegemaakt?
Een tijd geleden heb ik ontslag genomen bij het bedrijf waar ik een jaartje gewerkt heb. De reden hiervoor was omdat mijn bazin en ik geen fan van elkaar waren (kort gezegd: ze was een helleveeg
Een vriendinnetje bood toen aan om parttime te komen werken bij het bedrijf waar zij ook een baantje heeft. Ik kan hier een aantal dagen per week lekker aan de slag en tegelijkertijd solliciteren voor een vaste baan (mijn huidige baas is hier ook van op de hoogte en vind dit prima). Super lief van vriendin A om me op die manier te helpen. Er zit natuurlijk wel een addertje onder het gras want anders zou ik dit topic niet schrijven!
Vriendin A vindt het namelijk de normaalste zaak van de wereld om me persoonlijke (maar werkgerelateerde) vragen te stellen en verwacht hier ook een antwoord op. Deze vragen kunnen dingen zijn zoals “hoeveel verdien je eigenlijk?” “Waar ging die meeting over?” “Heeft de baas jouw reiskostenvergoeding gekort?”
In mijn ogen zijn dit soort vragen heel vervelend en eigenlijk gaat het haar ook niets aan. Ik heb dit al een keer subtiel duidelijk proberen te maken door, wanneer zij zoiets vertelde te zeggen “joh, dat wil ik helemaal niet weten hoor.” Daarbij heb ik het ook een keer gewoon gezegd: “Ik vind het een beetje vervelend als je dat soort dingen vraagt. Daar voel ik me soms een beetje ongemakkelijk bij.” Toen kreeg ik een paar dagen the cold shoulder en een paar weken later slopen dezelfde soort vragen er weer in.
Verder is ze een super lief vriendinnetje met wie ik alles kan bespreken. Werkgerelateerde dingen houd ik alleen liever voor mezelf. Zonder haar had ik dit baantje waarschijnlijk niet gehad maar hoe maak ik haar duidelijk (zonder onze vriendschap te schaden) dat ik werk en privé gescheiden wil houden? En hebben jullie zoiets ook wel eens meegemaakt?
donderdag 20 juli 2017 om 21:17
Ik snap niet waarom je het zo erg vind. Ik begrijp sowieso niet waarom mensen altijd zo raar doen over wat ze verdienen etc.
Als jet je vriendin is bespreek je wel je laatste keer sex maar ojee reiskostenvergoeding nou dat hou ik liever voor mezelf. Onbegrijpelijk.
Maargoed als je gewoon je kaken op elkaar houdt dan houdt het vanzelf wel een keer op.
Als jet je vriendin is bespreek je wel je laatste keer sex maar ojee reiskostenvergoeding nou dat hou ik liever voor mezelf. Onbegrijpelijk.
Maargoed als je gewoon je kaken op elkaar houdt dan houdt het vanzelf wel een keer op.
donderdag 20 juli 2017 om 21:22
Ik heb dat krampachtige gedoe over geld nooit zo begrepen. Mijn collega's en ik weten allemaal wel van elkaar wat we ongeveer verdienen en we wijzen elkaar op reiskostenvergoedingen en verlofregelingen en zo. Of leuke bijscholingen waar de manager mee akkoord is gegaan en onder welke voorwaarden.
Verder zou ik loyaal zijn aan vriendin, zeker aangezien deze baas tijdelijk is.
Verder zou ik loyaal zijn aan vriendin, zeker aangezien deze baas tijdelijk is.
donderdag 20 juli 2017 om 21:22
Eerlijk gezegd vertellen wij elkaar niet in geuren en kleuren over seks. Vind jij dat dat moet als je vriendinnen bent dan? Tuurlijk vertellen we elkaar wel eens over slechte dates of gek borsthaar bij een fling maar zij weet van mij echt niet waar ik warm van wordt tussen de lakens hoorAls jet je vriendin is bespreek je wel je laatste keer sex maar ojee reiskostenvergoeding nou dat hou ik liever voor mezelf. Onbegrijpelijk.
donderdag 20 juli 2017 om 21:43
Hoe oud zijn jullie?
Door je manier van schrijven, met alle verkleinwoorden, klink je als een meisje van 16. Maar je bent toch al wat ouder begrijp ik uit je verhaal?
Als je je grenzen wil bewaken kun je dat alleen maar doen door duidelijk te zijn, dus niet zeggen dat je dat "een beetje" vervelend vindt of dat je je daar "een beetje" ongemakkelijk door voelt. En dan op de koop toenemen dat ze je negeert.
Door je manier van schrijven, met alle verkleinwoorden, klink je als een meisje van 16. Maar je bent toch al wat ouder begrijp ik uit je verhaal?
Als je je grenzen wil bewaken kun je dat alleen maar doen door duidelijk te zijn, dus niet zeggen dat je dat "een beetje" vervelend vindt of dat je je daar "een beetje" ongemakkelijk door voelt. En dan op de koop toenemen dat ze je negeert.
donderdag 20 juli 2017 om 21:44
Mijn beste vriendin is ook een collega. Zo is dat zo gelopen, we hebben elkaar daar namelijk leren kennen. Mijn collega's en ik delen ook gewoon dergelijke informatie met elkaar. Juist daardoor staan wij heel sterk tegenover 'de organisatie' en wordt er niemand in ons team genaaid. Echter, dat jij het niet wilt delen, is ook helemaal oke. Het is heel persoonlijk of je het wilt delen of niet. Misschien kun je het ook zo uitleggen? Dus bij jezelf houden?
'Joh, ik weet dat het stom is en het zijn hele normale vragen, maar ik vind het gewoon niet zo fijn om over dat soort dingen te praten... Ja suf he, haha'. Zoiets?
Dat zou ik doen, denk ik.
'Joh, ik weet dat het stom is en het zijn hele normale vragen, maar ik vind het gewoon niet zo fijn om over dat soort dingen te praten... Ja suf he, haha'. Zoiets?
donderdag 20 juli 2017 om 21:48
Waarom zou TO moeten zeggen dat het stom is en suf? Dat slaat nergens op, TO vind het gewoon niet fijn om zulke vragen te beantwoorden. Dat is prima, niets stoms of sufs aan en ze hoeft zich er ook niet voor te verontschuldigen. Dat andere mensen die info wel delen betekent niet dat TO iets stoms of sufs doet als ze dat niet wil.Nav__ schreef: ↑20-07-2017 21:44Mijn beste vriendin is ook een collega. Zo is dat zo gelopen, we hebben elkaar daar namelijk leren kennen. Mijn collega's en ik delen ook gewoon dergelijke informatie met elkaar. Juist daardoor staan wij heel sterk tegenover 'de organisatie' en wordt er niemand in ons team genaaid. Echter, dat jij het niet wilt delen, is ook helemaal oke. Het is heel persoonlijk of je het wilt delen of niet. Misschien kun je het ook zo uitleggen? Dus bij jezelf houden?
'Joh, ik weet dat het stom is en het zijn hele normale vragen, maar ik vind het gewoon niet zo fijn om over dat soort dingen te praten... Ja suf he, haha'. Zoiets?Dat zou ik doen, denk ik.
donderdag 20 juli 2017 om 21:59
Misschien wel waar allemaal maar toch zou ik die boodschap zo niet brengenRenaissance_ schreef: ↑20-07-2017 21:48Waarom zou TO moeten zeggen dat het stom is en suf? Dat slaat nergens op, TO vind het gewoon niet fijn om zulke vragen te beantwoorden. Dat is prima, niets stoms of sufs aan en ze hoeft zich er ook niet voor te verontschuldigen. Dat andere mensen die info wel delen betekent niet dat TO iets stoms of sufs doet als ze dat niet wil.
donderdag 20 juli 2017 om 22:02
Dat snap ik wel, hoor. Daarom zei ik ook dat het geheel oke is dat ze zich er niet fijn bij voelt. Echter, als TO het zo makkelijk vond om dat gewoon duidelijk te zeggen, hoefde ze hier geen topic te openen, wel? Volgens mij vindt ze het lastig en als ik iets lastig of ongemakkelijk vind om te zeggen, los ik het op door het bij mezelf te houden. Boodschap is eruit en overgekomen, zonder dat de ander zich aangevallen voelt. Tactische communicatie, niets mis mee...Renaissance_ schreef: ↑20-07-2017 21:48Waarom zou TO moeten zeggen dat het stom is en suf? Dat slaat nergens op, TO vind het gewoon niet fijn om zulke vragen te beantwoorden. Dat is prima, niets stoms of sufs aan en ze hoeft zich er ook niet voor te verontschuldigen. Dat andere mensen die info wel delen betekent niet dat TO iets stoms of sufs doet als ze dat niet wil.
donderdag 20 juli 2017 om 22:04
Jezelf verontschuldigen als je niets fouts doet en jouw keuze/actie beschrijven als suf en stom is in mijn ogen niet tactisch, maar is jezelf kleiner maken dan je bent.Nav__ schreef: ↑20-07-2017 22:02Dat snap ik wel, hoor. Daarom zei ik ook dat het geheel oke is dat ze zich er niet fijn bij voelt. Echter, als TO het zo makkelijk vond om dat gewoon duidelijk te zeggen, hoefde ze hier geen topic te openen, wel? Volgens mij vindt ze het lastig en als ik iets lastig of ongemakkelijk vind om te zeggen, los ik het op door het bij mezelf te houden. Boodschap is eruit en overgekomen, zonder dat de ander zich aangevallen voelt. Tactische communicatie, niets mis mee...
Maar goed, als dat voor jou goed werkt, prima. Misschien dat dat voor TO ook werkt. Ik hoop dat ze wat meer zelfvertrouwen heeft dan dat. En als ze dat zelfvertrouwen niet heeft dan is het handig om te lezen hoe je goed feedback geeft, met de ik-boodschap etc. en om te werken aan dat zelfvertrouwen.
anoniem_348026 wijzigde dit bericht op 20-07-2017 22:06
8.79% gewijzigd
donderdag 20 juli 2017 om 22:43
Waarom heb je meteen een gebrek aan zelfvertrouwen als je je jezelf uit ongemak ogenschijnlijk iets kleiner maakt?Renaissance_ schreef: ↑20-07-2017 22:04Jezelf verontschuldigen als je niets fouts doet en jouw keuze/actie beschrijven als suf en stom is in mijn ogen niet tactisch, maar is jezelf kleiner maken dan je bent.
Maar goed, als dat voor jou goed werkt, prima. Misschien dat dat voor TO ook werkt. Ik hoop dat ze wat meer zelfvertrouwen heeft dan dat. En als ze dat zelfvertrouwen niet heeft dan is het handig om te lezen hoe je goed feedback geeft, met de ik-boodschap etc. en om te werken aan dat zelfvertrouwen.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
donderdag 20 juli 2017 om 22:45
Ik snap ook niet waarom je daar moeilijk over doet. Doordat mensen hier geheimzinnig over doen komen werkgevers vaak weg met dubbele standaarden etc. Bovendien voelt het voor je vriendin nu waarschijnlijk alsof jullie in hetzelfde 'clubje' zitten. Dat versterkt jullie band, zeker als je er ook nog over praat. Waarom vind je het vervelend als ze deze dingen vraagt? Ik zou als ik haar was denken dat je haar als concurrent ziet, of dat de vriendschap niet zo diep zit.
De oplossing is lastig, je hebt gekozen voor een extra dimensie in jullie relatie door collega's te worden. Daar hoort praten over je werk volgens mij (en de meeste mensen die op je topic reageren) bij. Ik zou dat alleen al doen uit dankbaarheid als ik jou was en dit niet heel prettig vond.
Je kúnt aangeven dat je het echt niet wilt, maar de kans is er groot dat dat niet lekker valt. Wil je echt voet bij stuk houden en je vriendschap op het spel zetten?
De oplossing is lastig, je hebt gekozen voor een extra dimensie in jullie relatie door collega's te worden. Daar hoort praten over je werk volgens mij (en de meeste mensen die op je topic reageren) bij. Ik zou dat alleen al doen uit dankbaarheid als ik jou was en dit niet heel prettig vond.
Je kúnt aangeven dat je het echt niet wilt, maar de kans is er groot dat dat niet lekker valt. Wil je echt voet bij stuk houden en je vriendschap op het spel zetten?
vrijdag 21 juli 2017 om 00:09
Oh maar ik zeg ook niet dat ze een heel verhaal moet houden. "dat hou ik liever voor mezelf" zou ik zeggen.
vrijdag 21 juli 2017 om 08:54
Klein en heel jong denk ik.
Maar dit woord is gelukkig beter dan het gruwelijke 'dinnetje' of 'bestie'...
Ik denk dat TO ook een type is dat het heeft over 'collegaatjes'.