Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

dinsdag 9 maart 2021 om 23:19
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?

vrijdag 12 maart 2021 om 19:07
Wat ik vooral bij een aantal mensen niet lees wanneer en in hoeverre ze iemand wel schuldig vinden. Of dat dat nooit het geval is, kan ook je mening zijn: vreemdgaan is altijd goed (en waarom dan).
Dat situaties emotioneel complex kunnen zijn erken ik echt wel hoor. Maar een paar mensen maken de vraag extra complex om maar geen mening te hoeven vormen. "Ja maar als het nou anders zou zijn" is er het ultieme voorbeeld van. Trouwens zijn er ook reacties als "ja als de ander wat betreft seks niet wil praten dan vraagt die er ook wel om". Dat vind ik wel degelijk goedpraten van affaires.
(De vraag was een retorische vraag trouwens).

vrijdag 12 maart 2021 om 20:17
Dat zijn allemaal strafbare feiten, verboden voor de wet. Die vergelijking loopt mank.Lucieanders schreef: ↑12-03-2021 20:091 moord maakt je dus geen slecht mens? 1 inbraak? 1 verkrachting?
Vreemdgaan is wel stout en we zijn allemaal tegen maar het is niet verboden.

vrijdag 12 maart 2021 om 20:20
Dat weet ik maar toch lijkt het alsof je geen rust hebt tot je van iedereen een onomfloerst 'vreemdgaan is altijd verwerpelijk en valt nooit te begrijpen' krijgt. Alsof je een soort 'accountability' eist van iedereen die wel eens is vreemdgegaan of toegeeft zich te kunnen verplaatsen in een ander die dat zou kunnen doen. Die ga je gewoon niet krijgen. Het zijn morele categorieen, constructies in ieder z'n hoofd. De een heeft die graag zwart wit, de ander wil complexiteit toelaten. Het mag allemaal.
Ik lees niemand hier die vreemdgaan tof vindt en anderen tot drammens toe probeert te overtuigen om die gedachte over te nemen
vrijdag 12 maart 2021 om 20:29
Om toch even op je retorische vraag te antwoordenCeder schreef: ↑12-03-2021 19:07Wat ik vooral bij een aantal mensen niet lees wanneer en in hoeverre ze iemand wel schuldig vinden. Of dat dat nooit het geval is, kan ook je mening zijn: vreemdgaan is altijd goed (en waarom dan).
Dat situaties emotioneel complex kunnen zijn erken ik echt wel hoor. Maar een paar mensen maken de vraag extra complex om maar geen mening te hoeven vormen. "Ja maar als het nou anders zou zijn" is er het ultieme voorbeeld van. Trouwens zijn er ook reacties als "ja als de ander wat betreft seks niet wil praten dan vraagt die er ook wel om". Dat vind ik wel degelijk goedpraten van affaires.
(De vraag was een retorische vraag trouwens).

Ik denk dat er altijd verzachtende omstandigheden kunnen zijn. Om mij heen zie ik dat het merendeel van de mensen die vreemdgaan op zoek zijn naar spanning buiten de relatie en bevestiging dat ze zelf nog begeert worden. Maar ook dat er vaak diepere problemen zijn in de relatie. Ik poste hierboven iets over “over seks praten”. Ik probeerde daarmee geenszins vreemdgaan goed te praten, maar denk wel dat er vaak diepere relatieproblemen zijn dan alleen lust. En aan die problemen zal je samen moeten werken.

vrijdag 12 maart 2021 om 20:32
Carnaval 2020 heb ik met een oude bekende gezoend. 8 jaar daarvoor hadden we wat gescharreld, werden we vrienden, maar bloedde de vriendschap dood vanwege een meningsverschil. Heb me daarna nog vaak afgevraagd hoe het met hem zou gaan, en via via wist ik dat hij toen een relatie had, met zegmaar even Annie.
Bewuste dinsdagavond/nacht kwamen we elkaar tegen (niet zo gek als je bedenkt dat we nog steeds in dezelfde plaats wonen), en hebben we heel lang staan praten en lachen. Het voelde meteen weer als 8 jaar geleden, en omdat ik toch vrijgezel was, besloot ik de avond met hem af te sluiten. Hij had verder niks gezegd over een vriendin, dus dacht dat het wel snor zat. Lopend over straat, wat zoenend en voelend (boven de kleding!) riep iemand, schijnbaar een goede vriend van hem; Hé Pietje, je bent toch gewoon nog met Annie?! - of iets in die strekking. Het was in ieder geval duidelijk dat hij nog steeds in die relatie zat.
Ik heb me niet vaak zo rot gevoeld als toen. Ik keek hem aan, vroeg hoe het zat (hij gaf toe dat hij nogsteeds met Annie was), ik gaf hem een kus, draaide me om, en liep weg..
Ik voel me niet fout, ondanks dat hij met mij vreemd is gegaan. Ik had het ergens kunnen bedenken, maar ook vanwege de alcohol heb ik daar niet bewust aandacht aan besteed. Pas wanneer ik toch met hem mee was gegaan, zou ik fout zijn geweest, denk ik..
Bewuste dinsdagavond/nacht kwamen we elkaar tegen (niet zo gek als je bedenkt dat we nog steeds in dezelfde plaats wonen), en hebben we heel lang staan praten en lachen. Het voelde meteen weer als 8 jaar geleden, en omdat ik toch vrijgezel was, besloot ik de avond met hem af te sluiten. Hij had verder niks gezegd over een vriendin, dus dacht dat het wel snor zat. Lopend over straat, wat zoenend en voelend (boven de kleding!) riep iemand, schijnbaar een goede vriend van hem; Hé Pietje, je bent toch gewoon nog met Annie?! - of iets in die strekking. Het was in ieder geval duidelijk dat hij nog steeds in die relatie zat.
Ik heb me niet vaak zo rot gevoeld als toen. Ik keek hem aan, vroeg hoe het zat (hij gaf toe dat hij nogsteeds met Annie was), ik gaf hem een kus, draaide me om, en liep weg..
Ik voel me niet fout, ondanks dat hij met mij vreemd is gegaan. Ik had het ergens kunnen bedenken, maar ook vanwege de alcohol heb ik daar niet bewust aandacht aan besteed. Pas wanneer ik toch met hem mee was gegaan, zou ik fout zijn geweest, denk ik..
vrijdag 12 maart 2021 om 20:38
Nee, dat denk ik ook niet. Tenzij je die dag ervoor nog een foto van Annie met die gast op social media zag oid.SpringInhetveldje schreef: ↑12-03-2021 20:32Carnaval 2020 heb ik met een oude bekende gezoend. 8 jaar daarvoor hadden we wat gescharreld, werden we vrienden, maar bloedde de vriendschap dood vanwege een meningsverschil. Heb me daarna nog vaak afgevraagd hoe het met hem zou gaan, en via via wist ik dat hij toen een relatie had, met zegmaar even Annie.
Als hij zo doet, dan denk je normaalgezien dat het uit is.

vrijdag 12 maart 2021 om 20:42
Als ik voor mezelf spreek, kijk ik met carnaval ook niet zo heel nauw (als vrijgezel). Maar op zo’n moment, ondanks de alcohol, kan ik toch nog beredeneren dat ik zelf ook zwaar kut zou vinden als mijn vriend, ook tijdens carnaval, vreemd zou gaan.

vrijdag 12 maart 2021 om 20:47
Lucieanders schreef: ↑12-03-2021 16:06En ik denk dat wel, dat mag! Het leven bestaat uit het maken van keuzes en de keuzes definiëren een slecht of een goed mens.
En toch is de kans heel erg groot dat er ook onder jouw vrienden, kennissen of familieleden personen zijn die vreemdgaan of ooit een scheve schaats hebben gereden, maar dat je het domweg niet weet. Zo lang je het niet weet vallen ze dus nog onder de noemer ‘goed mens’?

vrijdag 12 maart 2021 om 20:49
Ja dan wordt het een beetje Schrodinger's verdorvenheid.loisnvt schreef: ↑12-03-2021 20:47En toch is de kans heel erg groot dat er ook onder jouw vrienden, kennissen of familieleden personen zijn die vreemdgaan of ooit een scheve schaats hebben gereden, maar dat je het domweg niet weet. Zo lang je het niet weet vallen ze dus nog onder de noemer ‘goed mens’?
En de vraag is dan nog: maakt het enig verschil voor de wereld of jij iemand in de categorie 'goed' of 'slecht' hebt (als je echt alleen die twee hanteert)?

vrijdag 12 maart 2021 om 21:00
Tis wel lekker overzichtelijk om mensen zo te categoriseren. Ik denk niet dat mensen in haar omgeving zoiets aan haar zullen opbiechten. Ze kijken wel uit.loisnvt schreef: ↑12-03-2021 20:47En toch is de kans heel erg groot dat er ook onder jouw vrienden, kennissen of familieleden personen zijn die vreemdgaan of ooit een scheve schaats hebben gereden, maar dat je het domweg niet weet. Zo lang je het niet weet vallen ze dus nog onder de noemer ‘goed mens’?
vrijdag 12 maart 2021 om 21:04
Tja dat is lullig maar daar kan jij toch niets aan doen? Je wist niet dat hij nog een relatie had. Aan hem om dat te zeggen, zodat je zelf kan beslissen of je dan wel of niet met hem wil zoenen.SpringInhetveldje schreef: ↑12-03-2021 20:32Carnaval 2020 heb ik met een oude bekende gezoend. 8 jaar daarvoor hadden we wat gescharreld, werden we vrienden, maar bloedde de vriendschap dood vanwege een meningsverschil. Heb me daarna nog vaak afgevraagd hoe het met hem zou gaan, en via via wist ik dat hij toen een relatie had, met zegmaar even Annie.

vrijdag 12 maart 2021 om 21:12
Mumper schreef: ↑12-03-2021 20:20Dat weet ik maar toch lijkt het alsof je geen rust hebt tot je van iedereen een onomfloerst 'vreemdgaan is altijd verwerpelijk en valt nooit te begrijpen' krijgt. Alsof je een soort 'accountability' eist van iedereen die wel eens is vreemdgegaan of toegeeft zich te kunnen verplaatsen in een ander die dat zou kunnen doen. Die ga je gewoon niet krijgen. Het zijn morele categorieen, constructies in ieder z'n hoofd. De een heeft die graag zwart wit, de ander wil complexiteit toelaten. Het mag allemaal.
Ik lees niemand hier die vreemdgaan tof vindt en anderen tot drammens toe probeert te overtuigen om die gedachte over te nemen

Antwoorden als:
"Ik weet niet wat ik ervan vind",
"Ik weet wel hoe ik wil dat het is op dit punt maar het lukt me niet om dat ook te doen",
"Ik vind dit en dat vinden de meesten niet", "Het is voor mij te persoonlijk"
...kan ik prima hebben.
Maar goed punt: ik kan het soms beter wat loslaten als mensen onduidelijk blijven over hun mening.

vrijdag 12 maart 2021 om 21:18
StardustZiggy schreef: ↑12-03-2021 21:00Tis wel lekker overzichtelijk om mensen zo te categoriseren. Ik denk niet dat mensen in haar omgeving zoiets aan haar zullen opbiechten. Ze kijken wel uit.
Exact, maar dat probeer ik haar dus ook duidelijk te maken al zal ook dit niet doordringen

vrijdag 12 maart 2021 om 21:23
Ik vind jou juist niet echt duidelijk, over wie heb je het hier? Ik zeg 'vaak ligt het complexer dan je als buitenstaander kunt begrijpen' en 'er zit altijd een verhaal achter', ook al keur ik het natuurlijk niet goed. Dat is net zo duidelijk als 'alle mensen die ooit zijn vreemdgegaan of dat zouden kunnen doen zijn slechte mensen'. Nuance is niet hetzelfde als onduidelijkheid.
Er zijn mensen die anders denken dan jij en die gaan jou niet gelijk geven, dat moet je accepteren. Heeft niks met duidelijkheid "eisen" te maken

vrijdag 12 maart 2021 om 21:26
Ceder schreef: ↑12-03-2021 21:12Ik hecht inderdaadwel aan duidelijkheid. Zowel wat betreft wat iemand bedoelt als wat zijn waarden en grenzen zijn. Dat eerste lijkt me ook heel zinnig in dit soort gesprekken en daarom vraag/redeneer ik door als mensen onduidelijk of onlogisch zijn.
Antwoorden als:
"Ik weet niet wat ik ervan vind",
"Ik weet wel hoe ik wil dat het is op dit punt maar het lukt me niet om dat ook te doen",
"Ik vind dit en dat vinden de meesten niet", "Het is voor mij te persoonlijk"
...kan ik prima hebben.
Maar goed punt: ik kan het soms beter wat loslaten als mensen onduidelijk blijven over hun mening.![]()
Voor jou zijn vele meningen onduidelijk, voor mij niet. Is beiden prima toch?

vrijdag 12 maart 2021 om 21:28
Mumper schreef: ↑12-03-2021 21:23Ik vind jou juist niet echt duidelijk, over wie heb je het hier? Ik zeg 'vaak ligt het complexer dan je als buitenstaander kunt begrijpen' en 'er zit altijd een verhaal achter', ook al keur ik het natuurlijk niet goed. Dat is net zo duidelijk als 'alle mensen die ooit zijn vreemdgegaan of dat zouden kunnen doen zijn slechte mensen'. Nuance is niet hetzelfde als onduidelijkheid.
Er zijn mensen die anders denken dan jij en die gaan jou niet gelijk geven, dat moet je accepteren. Heeft niks met duidelijkheid "eisen" te maken
Dit dus!

vrijdag 12 maart 2021 om 21:31
Die van de kat neem ik aan?

De eigenlijke vraag is inderdaad: welke gevolgen verbind je aan vreemdgaan? Als je het zelf doet, als je lief het doet, als je naasten het doen, als onbekenden het doen.
vrijdag 12 maart 2021 om 21:31
Ik zit nog eens na te denken over dit onderwerp. Een vriendin van mijn ouders kwam er ooit achter dat haar man al jaren een affaire had. Die affaire was echt wel ver gegaan, hij had zelf wel eens oud en nieuw gevierd met zijn minnares en tegen zijn vrouw gezegd dat hij een spoedgeval had (het was een arts). Zat zij daar de hele avond alleen met haar kleine kinderen waarvan eentje buikgriep had. In zo’n geval vind ik wel dat degene waarmee vreemd gegaan wordt ook erg fout is. Zijn minnares was er namelijk wel van op de hoogte dat hij twee kleine kinderen had thuis.
Die vent was helemaal een slappe zak hooi.
Het is vooral dat ik het ook niet zo snap, heel generaliserend maar als vrouw is het niet zo moeilijk om een leuke vrijgezelle vent te vinden. Het was ook niet dat ze stapelverliefd waren want toen de affaire uitkwam was hij ook binnen een maand over.
Die vent was helemaal een slappe zak hooi.
Het is vooral dat ik het ook niet zo snap, heel generaliserend maar als vrouw is het niet zo moeilijk om een leuke vrijgezelle vent te vinden. Het was ook niet dat ze stapelverliefd waren want toen de affaire uitkwam was hij ook binnen een maand over.

vrijdag 12 maart 2021 om 21:34
Ik adem door hoor. Waarom zou jij gevolgen moeten verbinden aan het vreemdgaan van onbekenden? Dan kom je toch nergens meer aan toe?
Als het mij zou overkomen bekijk ik dan wel wat ik doe, en dat is natuurlijk afhankelijk van de context, zoals alles.

vrijdag 12 maart 2021 om 21:47
Maar! Als ik het weet is het klaar...loisnvt schreef: ↑12-03-2021 20:47En toch is de kans heel erg groot dat er ook onder jouw vrienden, kennissen of familieleden personen zijn die vreemdgaan of ooit een scheve schaats hebben gereden, maar dat je het domweg niet weet. Zo lang je het niet weet vallen ze dus nog onder de noemer ‘goed mens’?
vrijdag 12 maart 2021 om 21:49
Wat vreemden doen is inderdaad niet zo interessant. Maar om te denken dat vreemdgaan alleen jezelf, partner en degene met wie je vreemdgaat treft is ook naïef. Ik vond het heel erg toen mijn tante vroeger vreemd ging en ik mijn neefjes daardoor amper meer zag. Ik heb haar daar jaren voor vervloekt. Nu jaren later zie ik wel hoe het haar getekend heeft (en mijn oom). Niet alleen het vreemdgaan maar ook de schaamte en de vernedering. Mijn tante werd keihard veroordeeld door familie, vrienden maar ook door buren en relatief onbekenden, de roddel ging snel door het dorp. Ze is daarom ook verhuisd naar een naastgelegen stad. Mijn oom zag zijn kinderen een stuk minder en werd een beetje paranoïde. Sneu om te zien wat voor impact vreemdgaan kan hebben, en hoe lang dat door kan etteren.