Wij gaan scheiden

29-09-2025 11:39 133 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Mijn man en ik hebben vanmorgen hét gesprek gehad: we gaan scheiden.

Ik voel me verdrietig en opgelucht tegelijk. Verdrietig omdat het ons niet is gelukt en ik het voor ons kind van 7 zo graag anders had gezien. Opgelucht omdat onze relatie al jaren niet meer lekker liep en het onvermijdelijk werd.

Ons kind staat voor ons beide op de eerste plaats. We hebben geen ruzie en willen er alles aan doen om de scheiding (en het leven daarna) harmonieus te laten verlopen.
Ik heb me al redelijk ingelezen en informatie opgezocht. We hebben besproken dat ik (als alles lukt financieel gezien) ga verhuizen en we een co-ouderschap willen. We gaan nu op zoek naar een mediator.

Het lijkt me fijn om hier met mensen te praten die ervaring hebben met scheiden of op dit moment door hetzelfde gaan. Ik merk dat ik best veel vragen heb, zoals wanneer vertellen we het aan onze zoon en aan de familie en vrienden? Ik sta ik open voor praktische informatie en tips.

Liefs, Liquido
LiquidoNarcotic schreef:
01-10-2025 11:28
In beide huizen eigen spullen hebben we het ook over gehad, lijkt ons erg belangrijk.

Goed idee om de regeling te veranderen op het moment dat zoon zelfstandiger wordt en zijn eigen mening krijgt.
En begin dan weer alsjeblief niet te miepen over dat kind "elkaars" onderbroeken aan heeft.

Ik ken een gescheiden vader waar kind voor de deur letterlijk uitgekleed en aangekleed wordt.
Want zijn onderbroeken of sokken zouden maar eens naar moeder meegaan én een keer niet of te laat terugkomen :-(.
Waarbij kind intussen puber is en pa dus intussen niet alleen meer tegen moeder uit zijn plaat gaat maar ook tegen kind als er toch eens een haarrekje achterblijft bij mam.

Koop desnoods om beurt elk jaar een serie onderbroeken en sokken - zolang kind groeit - en verdeel ze in elk de helft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
01-10-2025 20:25

Ik ken een gescheiden vader waar kind voor de deur letterlijk uitgekleed en aangekleed wordt.
Tips voor als je je kind nooit meer wil zien als het volwassen is!! Handig!
Wissewis schreef:
En begin dan weer alsjeblief niet te miepen over dat kind "elkaars" onderbroeken aan heeft.

Want zijn onderbroeken of sokken zouden maar eens naar moeder meegaan én een keer niet of te laat terugkomen :-(.
Waarbij kind intussen puber is en pa dus intussen niet alleen meer tegen moeder uit zijn plaat gaat maar ook tegen kind als er toch eens een haarrekje achterblijft bij mam.
Wow, dat is echt next level...

Gewoon een set kleren in elk huis. En dat rouleert dan automatisch, omdat het kind heen en weer gaat (en zijn kleren aanhoudt).
Wij kopen beiden wel wat nieuws regelmatig. Dat spul gaat ook over en weer. Ik ga wel 1 á 2x per jaar de kleding bij mijn ex door, en neem mee en geef weg waar ze uit zijn gegroeid. Daar heeft ie wat minder kijk op.

Als ik weet dat kind een speciale dag heeft, zoals feest / verjaardag van een oma, in mijn ex' weekend, geef ik dan wel kleding mee die voor zo'n gelegenheid is. Ook daar zal ie niet aan denken 😉
LiquidoNarcotic schreef:
01-10-2025 11:19
Ik doe nu doordeweeks net iets meer, hij in het weekend. We zitten inderdaad beide op ongeveer 50%. Daarnaast willen we hem allebei zoveel mogelijk zien. Grote voordeel is dat hij volledig thuis werkt, daar wordt 50/50 een stuk makkelijker door.
Het valt me op dat jij minder bent gaan werken om voor jullie kind te gaan zorgen, maar nu je uit elkaar gaan, de zorg 50-50 wel mogelijk is.
En je zegt eventueel meer te willen werken, maar alleen onder schooltijd.

Zorg aub goed voor jezelf, ook financieel. Want dezelfde levensstandaard willen houden klinkt leuk maar wat doe je als dat niet haalbaar is en/of de (partner)alimentatie op een gegeven moment wegvalt?
Ik zou dus zorgen dat jezelf kan onderhouden. Is dat door meer werken voor jou en bso voor je kind: dan is dat maar zo.

Verder lijken jullie hetzelfde doel te hebben voor je kind, heel fijn. Hopelijk kunnen jullie dat zo houden.
evelien2010 schreef:
01-10-2025 11:43
In dat geval kan een gezamenlijke kinderrekening toch prima? Daar storten jullie de kinderbijslag en het kindgebonden budget op. Kind op jouw naam want jij hebt het laagste inkomen en krijgt de meeste toeslagen. Je kunt op de site van de Belastingdienst vast een proefberekening maken. Daarnaast krijg je kinderopvangtoeslag gepasseerd op jouw inkomen. Als jullie beiden 50% zorgen heb je de kosten gedeeld en is er wellicht niet eens alimentatie nodig. Kind is de helft van de week niet bij jou en dan heb jij er ook geen kosten aan. Daarnaast kan jij op die dagen natuurlijk ook meer werken of meer uren maken. Verkijk je niet op wat je krijgt aan toeslagen. Daar kan je prima zaken van betalen voor jullie kind (denk aan kleding, sport, vervoer, laptop etc). Laat wel vastleggen wat ervan betaald mag worden. En dat jullie ieder zelf persoonlijke uitgaven betalen (bijvoorbeeld de vakanties).

Ik ken zowel privé als zakelijk heel wat scheidingen. En alimentatie staat bovenaan als reden voor conflicten. Je wilt van elkaar af maar blijft continu financieel verbonden. Terwijl de situatie gaat veranderen. En je bij iedere verandering continu in overleg moet (denk aan wijzigingen in jullie beider inkomens, nieuwe partners, samenwonen, ontslag of pensioen etc). Waarbij je zeer persoonlijke inkomens gegevens van elkaar nodig hebt. Dat is na bijvoorbeeld 5 of 10 jaar privé en willen mensen vaak niet meer laten zien. Ook gaat het credo wie betaalt bepaald vaak op. Dus onderlinge bemoeienissen met elkaars uitgavenpatroon. Ik zou (indien het mogelijk is) dat proberen te voorkomen. Of direct af te kopen (bedrag in een keer). Dan is alles afgerond nu jullie nog op goede voet zijn.
Niet doen hoor, dat kindgebonden budget op een gedeelde rekening! Het is een misvatting dat dat alleen voor kosten voor kinderen is. Het is een tegemoetkoming aan het gezin. Het telt ook mee bij de draagkrachtberekening dus als je het ‘weg geeft’ betaal je dubbel. Met jullie inkomensverhouding ‘ontkom’ je niet aan alimentatie. Dat is geen erekwestie of gebrek aan zelfstandigheid maar een logisch gevolg van de scheiding en het feit dat je kind in beide huishoudens goed verzorgd moet kunnen worden.
Wissewis schreef:

Koop desnoods om beurt elk jaar een serie onderbroeken en sokken - zolang kind groeit - en verdeel ze in elk de helft.
Haha typisch ja. Mijn ex is een prima vent, maar hij heeft hier ook lichtelijk een vleugje van. Ik had daar heel erg tegenin kunnen gaan, maar ben juist heeeeeeeel relax geworden. Als jij soms moeilijk wilt doen over sokken en onderbroeken, prima. Ik doe er niet moeilijk over, geef zelfs gerust extra 'van mij' mee voor bij hem, ik koop wel weer nieuwe. Hebben ze altijd 'mijn' schoenen aan naar school? Best, geen probleem. Ik zie en merk heus wel dat het van mij 10x sneller slijt maar so be it. Ik ga me daar niet druk om maken en denk dat het een hele hoop gezeik scheelt.
Niet dat ik in alles maar over me heen laat lopen he? Begrijp me niet verkeerd. Maar het is nu een beetje pick your battles. En ik ga niet battlen over onderbroeken.
Gewoon _melon met login problemen
KamilleT schreef:
01-10-2025 21:19
Niet doen hoor, dat kindgebonden budget op een gedeelde rekening! Het is een misvatting dat dat alleen voor kosten voor kinderen is. Het is een tegemoetkoming aan het gezin. Het telt ook mee bij de draagkrachtberekening dus als je het ‘weg geeft’ betaal je dubbel. Met jullie inkomensverhouding ‘ontkom’ je niet aan alimentatie. Dat is geen erekwestie of gebrek aan zelfstandigheid maar een logisch gevolg van de scheiding en het feit dat je kind in beide huishoudens goed verzorgd moet kunnen worden.
Dat dus
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Dubbel
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven