Word beetje moedeloos van daten

29-08-2018 21:46 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff wie beurt me een beetje op? Wat is daten toch een vermoeiend gedoe!

Nu ruim een jaar single, ik kan goed alleen zijn maar ik heb echt wel zin in een lief in mijn leven. Liefst kom je natuurlijk spontaan iemand tegen. Maar nu in mijn veertiger jaren ontmoet ik gewoon niet zoveel nieuwe vrouwen meer. En ja lesbisch, dus ook nog een veel kleiner vijvertje om uit te vissen. En ze komen niet aanbellen.

Dus nou ja, dan maar internet en apps. Lastig om na een match een chatgesprek op gang te houden... zo plat en leeg, je weet het toch pas als je iemand ziet. Maar ook niet altijd zin om helemaal af te spreken, dat vind ik echt zó'n grote drempel en investering, en er ligt meteen zo'n druk op (ten opzichte van spontane ontmoetingen)...
Investeren in nieuwe mensen vind ik prima, als ik ze daarna vaker ga zien. Maar eenmalige kennismakingen, zó zwaar en vermoeiend voor mij als (heus ook sociale) introvert.

Laatst toch maar weer eens afgesproken. Leuke date, aantrekkelijke dame, wel wat gesloten, maar ik dacht misschien gewoon een kat-uit-de-boom-kijker. Maar nee hoor, ook deze zei weer de volgende dag na de date, opeens dat ze toch niet over een ex heen is. ZUCHT
"Bedenk dat even van tevoren!" denk ik dan..... Dit was al de 3e keer in een paar jaar tijd dat ik die te horen krijg. Of is dat soms algemeen bekende codetaal voor "je bent toch mijn type niet" voor mensen die te schijterig zijn om dat gewoon eerlijk te zeggen? Mis ik iets?

Pffff, had ik me weer opengesteld voor iemand, kwetsbaar opgesteld, toch beetje spannend zo'n ontmoeting... En dan weer zo'n suffe afwijzing waar je helemaal niks mee kan.

En ik heb ook wel een paar keer afgesproken met iemand waarbij ik zelf meteen al binnen 5 seconden wist: nee deze vrouw vind ik gewoon echt niet aantrekkelijk in real life (en dan wordt het ook nooit meer wat, zo goed ken ik mezelf inmiddels wel).

Ik krijg dan zin om het daten maar helemaal op te geven maarja ik heb ook geen zin om weer 2,5 jaar single te zijn zoals de laatste keer dat ik dat deed. (Omdat zoveel mensen toen zeiden: als je niet zoekt dan vind je. Nou echt niet dus!)

Wie praat me een beetje moed in, hoe houd ik er vertrouwen in dat een volgende date niet wéér gaat zeggen dat ze nog niet over haar ex heen is? Moet ik daar toch al naar vissen in een chatgesprek?
Ze zeggen dat op ieder potje een dekseltje past (in mijn geval een ander potje) maar waar blijft ze dan?
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
30-08-2018 10:51

Soms vraag ik me wel eens af of ik me toch teveel laat indoctrineren door wat ik maar even samenvat als 'de hollywoodfilms' (incl. reclames en alles wat je in bladen ziet) waarin de hoofdpersoon pas gelukkig is als dan eindelijk die ware voorbij komt.
Maar tegelijkertijd is het toch echt wel zo dat ik eigenlijk al decennia lang niemand heb om mee te nemen naar bruiloften, kerstetentjes en alle anderen wel.
Ook al heb ik wel relaties gehad, vaak net te kort om al mee te slepen naar familiedingen.
Nou en? Ik ging vroeger altijd met een vriendin naar dingen waar je alleen maar stelletjes zag. So what. Je kan ook een "paar" vormen met een non relatie. Maar dat zie jij niet. Waarom toch dat "ik moet een stelletje zijn" je wil een idee, het plaatje. En daar knappen mensen op af ja.
Je moet iemand altijd bij je willen hebben, om wat diegene is en niet omdat die jouw plaatje compleet maakt.
Dat hebben dates echt snel door hoor dat je zoekend bent naar een plaatje en niet de date doet om hun zelf beter te leren kennen.
patsy--stone schreef:
30-08-2018 10:59
Zo herkenbaar! Afzeggen doe ik dan niet, maar wel met tegenzin erheen. En dan denk ik, ach, daardoor kan het alleen maar meevallen. En dat doet de date zelf meestal ook. Vaak gewoon luchtig, gezellig etc. Maar dat gezeik erna... dat mensen niet gewoon eerlijk durven zijn.

Dat doet me dan denken aan dat programma First Dates, daar zeggen mensen wél gewoon eerlijk: "ik vind je een heel leuk mens, maar ik voelde geen 'spark' ". Wat is daar nou zo moeilijk aan? Waarom al die lulsmoezen over exen en bindingsangst?
Daarmee geef je iemand juist valse hoop. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Dus dames, nooit meer lulsmoezen geven. Wees gewoon eerlijk. Geen romantische klik voelen is géén belediging voor die ander. Is gewoon duidelijk, dan kan die ander even zijn wonden likken en dan zonder valse hoop of verwarring, dóór met zijn leven.

Veel plezier op je date, hopelijk!
Ga jij je nu vergelijken met een tv programma?? Dat is echt niet het echte leven hoor.
En waarom wil je toch persé die "spark" op een eerste date. Gewoon gezellig houden, je kán iemand niet binnenste buiten leren kennen op een date. Iemand zal zijn dag een keer niet hebben, nerveus zijn, moeite hebben met zichzelf zijn totdat die een paar keer jou heeft gezien/meegemaakt.
Wie weet heb je de liefde van je leven wel afgekapt omdat je geen spark voelde meteen de eerste keer.
Dat zoeken naar die klik al op de eerste date is erg needy en nogmaals echt niet aantrekkelijk.
Probeer er toch eens gewoon losser in te staan. En ga op date om naar dat café, restaurant, bos of strand te gaan en niet met de intentie om deze date je eeuwige partner te maken. En wees zelf eerlijk! Wat zou er gebeuren als jij zegt "ik voel niet direct een klik maar wil toch nog wel een keer koffie met je doen oid" Wie weet.
Ha Patsy--Stone, ik vind het wel herkenbaar wat je schrijft. Van eerder dan, maar ben net een paar weken geleden na 3 jaar 'gedumpt'. Voelt als 'weer opnieuw beginnen' en niet leuk. Ik ben nog even niet klaar voor een nieuwe/andere man. Ik weet niet of het zozeer een smoes is, maar het is natuurlijk een rotgevoel om te accepteren dat je partner uit je leven is. Ik denk dat veel mensen zich dan toch weer sneller dan wenselijk op datingsites storten, en misschien ook oprecht denken dat het weer goed is als ze weer blij worden van iemand. Maar dat werkt toch vaak niet zo. Onder de streep is het uiteindelijk hetzelfde, maar ik kan me je frustratie goed voorstellen. Ik ben me gelukkig wel bewust van mijn neiging van het rotgevoel af te willen, maar dat ik in dit stadium dan waarschijnlijk toch vooral nog met ex zou vergelijken in mijn hoofd of zo, dus we beginnen er nog maar even niet aan ;-)

Als je weer datingsites wilt oppakken, heb je e-matching wel eens geprobeerd? Of zit daar weinig aanbod voor lesbiënnes? Het heeft natuurlijk de naam van 'hoogopgeleid', ik vind dat niet zo'n ding (je kunt er op iedere site wel op filteren, als je dat wilt), maar ik vind het fijn dat er uitgebreidere profielen op staan en dat je (tenminste een jaar of vier geleden) meer het idee hebt dat je een mail stuurt, dan dat je in een chat een oneliner moet lanceren. Want dat laatste, daar heb ik weinig mee. 'hoi', popt er dan op, ik word er niet geïnspireerd van. Mogelijk had mijn nu ex dat ook wel zo gedaan, dat is wel echt zo'n type dat ik denk ik niet via online dating had ontmoet.
Verder herken ik ook wel het zoeken in hoe het daten an sich niet te veel van me vraagt. Mensen willen vaak graag snel ontmoeten, en dat begrijp ik ook wel zoals iemand het hier uitlegde. Maar in ieder geval in de heterosituatie vind ik het dan lastig selecteren/knoop doorhakken of ik op date wil. Inderdaad eerst een drankje, maar na een half uur afkappen vind ik ook wel moeilijk. Maar ik denk dat ik dat wel ga doen als ik weer zou gaan daten over een tijdje. Heb wel vaak gehad dat de ander het - ook als ik het na twee drankjes wilde afronden - wél leuk vond, dus dat is dan wel lastig. Maar goed. Ik wil ook wel selectiever gaan zoeken. Als je op een bepaald moment bang bent toch uiteindelijk de boot te missen, word je misschien minder kritisch op bijvoorbeeld afstand,maar ik wil toch wel iemand uit de regio. Zou toch ook moeten kunnen, haha. Verder heb ik een soort radar voor rare mannen, dus ik ben dan uit veiligheidsoverwegingen geneigd om niet zelf te reageren, maar te láten reageren. Maar da's weer zo ongeëmancipeerd ;-p

Mijn ex ontmoette ik trouwens wel in het echt. Ik zit op dit moment in de fase dat ik denk dat die kans verkeken is en ik nu weer 'afhankelijk ben van de wereld van de datingsites' ;-p NOu ja, ik ben er ook nog niet aan toe. Maar omdat ik wel e.e.a. herken in wat je schrijft, wilde ik toch even reageren.
coolpack2 schreef:
30-08-2018 11:58

Mijn ex ontmoette ik trouwens wel in het echt. Ik zit op dit moment in de fase dat ik denk dat die kans verkeken is en ik nu weer 'afhankelijk ben van de wereld van de datingsites' ;-p NOu ja, ik ben er ook nog niet aan toe. Maar omdat ik wel e.e.a. herken in wat je schrijft, wilde ik toch even reageren.

Als je daar echt bang voor bent dan raad ik je aan om eerst eens ervoor te gaan zorgen dat je van die afhankelijkheid (van datingsites, van een relatie, van een partner) af komt... ;)
Dat is écht het allermooiste cadeau dat je jezelf kunt geven....
Als je voor jezelf kiest, krijg je er altijd iets mooiers voor terug..
Ik had niet voor niets aanhalingstekens en smiley toegevoegd... Valt wel mee dus met daar bang voor zijn, ik heb zoals ik.al schreef vers liefdesverdriet, dus zit nog vol gedachten en gevoelens die nou niet bepaald rationeel en representatief zijn voor de langere termijn. Dus ik laat het stof even neerkomen en zal dan nog wel eens zien. Daar zijn zat mensen al.niet toe in staat die meteen weer opvulling voor hun gevoel van leegte en verdriet gaan zoeken, dus ik denk dat het wel meevalt met die 'afhankelijkheid' bij mij.
Ik ken het helemaal, ik ben dan wel hetero maar ik word er ook stapelgek van.

Ik heb nu bijv. Een date die me eerst heel veel wilde zien, en nu ineens ermee komt.. Ik moet nadenken want ik heb je wat teveel gezien, tjaaaaa...

Ik weet ook niet zo goed wat er tegen te doen, ik leef gewoon maar mijn leven en af en toe kijk is op Tinder voor even iets leuks... maar echt op datingsites zit ik al niet meer,..

Ik hoop nog steeds elke dag dat ik iemand tegenkom en het ineens klopt
biobitch1984 schreef:
30-08-2018 08:37
Ik heb vanmiddag een eerste date waar ik eigenlijk geen zin in heb, hele lage verwachtingen van heb en ik een uur voor moet reizen. Maar de laatste 3 heb ik ook al afgezegd en heb nu goedkope treinkaartjes gescoord dus nu moet ik wel. Ik laat me verassen, wie weet wordt het wel gezellig
Hoe was je date?

Ik had ook geen zin in een eerste date een paar jaar geleden. Was moe, had hoofdpijn, blegh. Ik zei dat tegen m’n moeder en die zei, ga nou maar gewoon even, als het niet leuk is ben je toch zo weer thuis?

Die date zit nu naast me op de bank en ons dochtertje ligt boven in bed :love:

Enneuh, we hadden allebei niet meteen zoiets van ‘struck by lightning’ ofzo. Maar gewoon gezellig, relaxt. Vanaf het begin allebei geheel onszelf, geen ‘beter / anders voordoen dan ik ben’. Dat houd je niet vol.
Coolpack; :hug: wat klote joh! Ik ‘ken’ jou volgens mij nog van het minder van tinder topic, kan dat? Ik schreef daar mee onder mijn oude nick. Zo jammer dat het nu toch mis is gegaan!!! Echt blegh. :thunder:

Fitmommy ook een :hug:
Forum doet raar, post weg 😒 niet de eerste keer terwijl ik aan de laatste zin bezig was.

Hobbelster, ik denk niet dat je me van dat topic kent, ik heb er volgens mij nooit meegeschreven, of het moet een enkele bemoeiboeipost zijn geweest ooit? Tinderen heb ik nooit gedaan, niet zo mijn ding.
Heb jij je partner van Tinder?

Thanks voor de knuffel, het is inderdaad moeilijk.
Hobbelster schreef:
30-08-2018 21:22
Hoe was je date?

Ik had ook geen zin in een eerste date een paar jaar geleden. Was moe, had hoofdpijn, blegh. Ik zei dat tegen m’n moeder en die zei, ga nou maar gewoon even, als het niet leuk is ben je toch zo weer thuis?

Die date zit nu naast me op de bank en ons dochtertje ligt boven in bed :love:

Enneuh, we hadden allebei niet meteen zoiets van ‘struck by lightning’ ofzo. Maar gewoon gezellig, relaxt. Vanaf het begin allebei geheel onszelf, geen ‘beter / anders voordoen dan ik ben’. Dat houd je niet vol.
Wat attent dat je er naar vraagt. Die date moest ineens een vriendin/collega uit de brand helpen op werk en zei dus af.. anderhalf uur nadat ik dat treinkaartje had gekocht en al had verzilverd voor vandaagmet bestemming (couponcode).

Eerst dacht ik ooh yes t gaat niet door want ik zit ook vlak voor een verhuizing etc. En toen dacht ik 'oh shit ik heb 21 euro verspeeld aan een treinkaartje waar ik niks meer mee kan nu.

Gelukkig heb ik na bellen met klantenservice uit coulance een nieuwe couponcode gekregen.

Het is dan wel niet haar schuld maar de zin om af te spreken is wel ernstig verminderd
Zelf val ik op vrouwen en mannen, maar voel ik me romantisch meer aangetrokken tot vrouwen. Ik heb een tijd op Tinder gezeten, maar dat werd overstroomd door stelletjes die wel een unicorn zochten. Ik wilde gewoon daten. Ik was trouwens begin 20 en zeer introvert. Daten is gewoon vet awkward, vooral via de digitale snelweg. Ik was er helemaal klaar mee. Wat jij zegt over 'ik ben nog niet over mijn ex heen' had ik bij mannen die ik datete, ik werd er eerlijk gezegd schijtziek van. Ga dan niet daten :-x

Ga niet daten voor het plaatje. Dat werkt gewoon niet. Gewoon je eigen leven leiden, komt wel goed joh. Je komt echt wel iemand tegen, al is het via via.

Ik heb weinig vrouwen gedatet, Twee. En beide kende ik uit de vriendenkring van vrienden. En we zijn niet eens begonnen met daten, een goed gesprek en een keer samen koken werkt veel beter. Met de laatste vrouw die ik heb gedatet ben ik getrouwd :heart:
Hoera voor de blokkeerfunctie! Poeffff afzeikreacties verdwenen. :biggrin:

@Coolpack2, dank je voor je bericht, en sterkte met je liefdesverdriet. En ik denk dat je er heel goed aan doet om nog niet te gaan daten, waarbij je alleen maar jezelf en die ander voor zou liegen.

@Fitmommymk, ook sterkte. Het is dus toch wel herkenbaar voor veel mensen.

@Hobbelster wat gaaf voor je! Haha ik heb ook wel eens heel leuke mensen leren kennen terwijl ik eigenlijk op zag tegen de 1e date. Maar nu heb ik er even helemaal geen zin meer in.

@Biobitch, oh jammer (of niet)! En wie weet had die ander ook die weerzin tegen een eerste date en heeft ze daarom afgezegd..? Gelukkig kon je het treinkaartje nog opschuiven. Enne voor €21 aan reistijd was tóch ook veel te ver geweest ;-D (hou op schei uit over lange afstandrelaties)

@Wilgentak, hm dat zeggen zoveel mensen, dat je 'vanzelf' wel iemand tegenkomt. Maar als dat al decennia niet vanzelf gebeurt, zoals bij mij? Of alleen de foute types op me af komen die al bezet zijn of even hun rebound-verdriet willen uitleven op mij?
Voor mij is actief op zoek toch wel bijna het enige wat heeft gewerkt hoor, om mensen met een goed hart te vinden.
Maar nu even pauze.
Gefeliciteerd met je vrouw!
Verbinder schreef:
30-08-2018 05:58
Hoi Patsy,
Het is prima hoor, om effe te spuien.
Maar houd moed. Ik weet dat het afgezaagd klinkt en misschien ook wel saai en vermoeiend. Aan de andere kant vroeg je ook om verse moed.
Ik denk dat jij beter zal kunnen verwoorden in de toekomst( aan een potentiele partner)waar je voor staat, wat je zoekt/verwacht en hoe je kijkt naar de toekomst.
Dus inderdaad iets in de trent van: ik ben op zoek naar een langdurige relatie. Ik zoek in mijn partner hetzelfde: dat ze klaar is om een langdurige relatie aan te willen gaan bij de geschikte/juiste partner.
En klink zeker hierin.

Dat duidelijk kunnen verwoorden is een hele aantrekkelijke eigenschap en heel prettig om te horen voor een eventuele geschikte kandidaat.
Sorry nog niet op gereageerd, dank je wel, en ja dat is ook mijn ervaring, dat het meestal het beste klikt met mensen die gewoon durven toegeven dat ze een relatie willen, en die sowieso een beetje weten wat ze wel en niet willen.

Uit jouw en andere berichtjes haal ik wel: selectief zijn is juist wel goed, dan voorkom ik ook van die teleurstellingen en onzin-dates. Vroeger ging ik ook nog wel eens in zee met mensen die niet wisten of ze wel een relatie wilden (maar mij wel kwamen versieren). Altijd ellende, vooral voor mij dan.
Nu begin ik daar niet eens aan. Ga eerst nog maar even zelf uitzoeken wat je wilt, maar niet met mij.
Ja, selektief zijn is goed.
Je kunt al selektief zijn op je datingsite en ook als je een match krijgt kun je prima al gelijk vragen of deze persoon op zoek is naar een langdurige relatie. Verder kun je in verschillende chatgesprekken al aardig wat uitvinden van deze persoon door veel vragen te stellen.
Zogenaamde simpele vragen maar ondertussen geven ze jou veel achtergrondinformatie en zo krijg je al wat meer een plaatje van iemand voordat je een eventuele 1e ontmoeting hebt.
Zelf kun je ook veel informatie over jezelf geven, als je je daar comfortabel mee voelt. Misschien is het voor jou juist handig dat je wat meer gaat investeren in chatgesprekken en zo een begin van een relatie tot stand laat komen.
Makkelijker als je wat introverter bent.
En je richt je wat meer inhoudelijk.

( vragen als leeftijd, levensopvatting/ godsdienst, hobbies, interesses, werk, favoriete eten, familie, kinderen, vakantie, wat zijn de favoriete boeken, films etc)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven