Zegt jaloezie iets over liefde?

21-12-2018 20:36 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag; zegt jaloezie iets over je gevoel voor je partner? Ik ben iemand die best veel & vaak nadenkt over bepaalde dingen. Wat ik me nu afvraag is; houdt jaloezie in dat je om iemand geeft of staat dat er los van?

Voorbeeld; als mijn vriend uitgaat, voel ik me de hele avond onrustig, omdat ik dan denk straks ontmoet hij iemand anders (ik vertrouw hem volledig hoor, die onzekerheid ligt bij mijzelf, altijd al gehad in relaties)
Zegt dit (naast mijn eigen onzekerheid ) iets over mijn gevoelens voor hem? Want als hij me niet wat/genoeg zou doen, zou ik me hier toch niet rot onder voelen?

Het volgende kwam nl. in me op; we hebben inmiddels 4 maanden met elkaar, maar ik weet niet in hoeverre ik hem zou missen als hij er niet zou zijn. Als ik dan denk dat hij een ander zou hebben, zou ik me heel erg rot voelen. Zegt dat iets óf niets?
Nee hoor, bij mijn weten kan je jaloers zijn zonder te willen hebben wat die ander heeft.

Bijvoorbeeld je kan jaloers zijn als een man heel lief is voor zijn vrouw terwijl jij die man helemaal niet zou willen. Het is eigenlijk egopijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Populariteit is ook duidelijk een reden om jaloers te zijn. En succes.

Het is de pijn die je voelt als een ander op een hoger treetje staat dan jij. Alles kan een reden tot jaloezie zijn. Je kleine zusje die meer aandacht van je vader krijgt. Je collega die meer waard wordt gevonden omdat hij een hogere functie krijgt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
En wat nou als je vriend bij je langs wil komen terwijl je ziek bent, maar hij dit uiteindelijk afblaast omdat hij te lang bij een vriend is blijven hangen?
P3arl schreef:
22-12-2018 07:39
En wat nou als je vriend bij je langs wil komen terwijl je ziek bent, maar hij dit uiteindelijk afblaast omdat hij te lang bij een vriend is blijven hangen?
Nou, dat kan gebeuren. Hij was immers moe zei je en heeft zijn excuses aangeboden. En, oh, hij kwam uiteindelijk toch, na een discussie....

Jouw vermoeiende, bezitterige en onzekere gedrag werkt niet mee aan een volwaardige en leuke relatie.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 22-12-2018 07:54
6.55% gewijzigd
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
Nee, het heeft in dit geval te maken met de angst om alleen te zijn en de angst dat hij met iemand anders is. Deze gevoelens gaan over jezelf en niet zo zeer over hem. Liefde is ook iemand een leuke tijd gunnen en iemand loslaten.

Liefde is wel hopen dat hij heel thuis komt. Hopen dat hij niet alcohol op in de auto stapt...e.d.

Je kunt niet al je gevoelens 1 op 1 bij een ander neerleggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Sweetfirefly, dat klopt ook hoor, dat hij is gekomen, maar ik bedoel meer dat gevoel op dat moment (dus die avond zelf, voordat ik wist dat hij de volgende dag alsnog kwam) dat ik teleurgesteld/jaloers was.
Ben ik zo’n trut dan dat ik liever wat samen doe dan dat hij op stap wil met vrienden? Los van het feit dat ik hem dat gun hoor, echt, want ik gun het hem. Alleen ik vind het stiekem wel fijn als hij toch met mij afspreekt.
Heb je geen eigen leven?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja, echt wel hoor Amber. We zien elkaar niet zoveel. Ik doe verder lekker mijn eigen ding en hij ook.
P3arl schreef:
21-12-2018 21:47
het is meer dat ik niet wil dat iemand mijn plaats inneemt en dat ik hem kwijt ben.

Jij wilt maar horen dat jouw jaloezie een bewijs is dat je veel van hem houdt, maar dat is het niet. Integendeel. Als het echt pure, onbaatzuchtige liefde zou zijn zou je niets liever willen dan dat hij gelukkig is. Of dat nu met jou of zonder jou is. Liefde is (ook) loslaten.
Trotter, ik wil dat hij gelukkig is en dat meen ik echt!
Ik vroeg me alleen af of de voorbeelden die ik heb genoemd, erop wijzen dat je iemand leuk vindt.

Ik snap dat jullie het gevoel krijgen dat ik hem wat misgun en mijzelf wel gun, maar zo bedoel ik het eigenlijk niet. Misschien heb ik mezelf verkeerd verwoord, maar waar het mij om gaat en wat ik me afvroeg is ; als ik hem niet leuk zou vinden, dan zou ik mij toch niet zo druk om hem maken?
Pearl het klinkt mij alsof je helemaal niet zo lekker in je vel zit. Verliefdheid en het begin van een relatie is altijd een periode met veel gemengde gevoelens en onzekerheden. Als je niet lekker in je vel zit komt dat alleen maar duidelijker naar voren. Ik herken wel wat dingen hoor die je zegt. Zo teleurgesteld zijn als gemaakte plannen met je vriend niet doorgaan enzo. Het kwam bij mij voort uit het feit dat ik niet zo lekker in mijn eigen vel zat, veel veranderingen zorgden voor stress het was nog een nasleep van mijn depressie. Toen voelde me ik ook telkens rot over dat doort kleine dingetjes. Dat is zo jammer. Je wil meteen die stabiele veilige ralatie die echt wel even duurt om op te bouwen. Dat kan dus niet. Je zal altijd door een periode van opbouwen heen moeten. Probeer de gevoelens van onzekerheid en teleurstellingen niet te veel aandacht te geven. Besteed juist aandacht aan de positieve dingen. Wat je zo leuk en fijn aan hem vindt. Je bent zo te lezen nu veel te veel de negatieve kant aan het analyseren.

Zijn er dingen buiten je relatie om waar je mee zit? Zo te lezen is je zelfvertrouwen niet al te best?
Aardvarkentje, ik stuur je wel even een PM.
P3arl schreef:
22-12-2018 10:25
Trotter, ik wil dat hij gelukkig is en dat meen ik echt!
Ik vroeg me alleen af of de voorbeelden die ik heb genoemd, erop wijzen dat je iemand leuk vindt.

Ik snap dat jullie het gevoel krijgen dat ik hem wat misgun en mijzelf wel gun, maar zo bedoel ik het eigenlijk niet. Misschien heb ik mezelf verkeerd verwoord, maar waar het mij om gaat en wat ik me afvroeg is ; als ik hem niet leuk zou vinden, dan zou ik mij toch niet zo druk om hem maken?
Als je hem niet leuk zou vinden dan zou je geen relatie met hem hebben.

Jouw gevoelens hebben met onzekerheid te maken en je doet er alles aan om niet naar jezelf te hoeven kijken maar je kunt hem niet vastbinden tussen het bed en de keuken omdat zo gezegd zo veel van hem houdt. Liefde is ook vertrouwen. Het vertrouwen om iemand zichzelf te laten zijn.
1-0, Amber. Dat wil ik eigenlijk ook helemaal niet
Jaloezie is gebaseerd op angst. Niet op liefde.
misschien is het nog te vroeg om van liefde te spreken.
het is me in ieder geval duidelijk dat jaloezie daar compleet los van staat.
P3arl schreef:
22-12-2018 11:52
misschien is het nog te vroeg om van liefde te spreken.
het is me in ieder geval duidelijk dat jaloezie daar compleet los van staat.
Liefde = respect, vertrouwen, bewondering...

Waar in jaloezie vind je die 3 dingen terug?

Jaloezie is voornamelijk angst, om te verliezen, te falen, te weinig te krijgen. Dat heeft dus te maken met je eigen onzekerheid. Niet met de liefde voor die ander.

Jaloezie kan ook een waarschuwingssignaal voor je zijn: vechten of vluchten.

Groei je over die angst(en) heen, dan kan liefde groeien. Of degene je liefde waard is, moet je nog ontdekken, in de praktijk.

Een teken van liefde kan zijn dat je bereid bent om je angsten te overwinnen, hem te gaan leren vertrouwen. Of hij dat waard is, of hij jouw vertrouwen verdient, kan jij alleen voor jezelf bepalen, op basis van jouw bewondering en respect voor hem.

Als hij een oetlul is verdient hij jouw liefde niet.
Daar is het nog te pril voor, bedoel je Julia?
Ik ben het met je eens hoe liefde in elkaar zit. Naar mijn weten voel ik jouw omschrijving zeker wel voor mijn vriend, al komt dat misschien niet zo over. Ik zal mijn eigen onzekerheid aan de kant moeten zetten om liefde te (kunnen ) laten groeien.
Misschien moet je ook eens even stoppen met dit gepieker of je wel het juiste voelt, of dit wel een duurzame relatie is, etc etc. en dingen gewoon over je heen laten komen. Je kunt niet alles voorspellen en controleren, alleen afwachten of jullie over 20 jaar nog samen zijn. Gepieker voegt niets toe, maar ontneemt je enkel de kans om gewoon te genieten van het nu.
P3arl schreef:
21-12-2018 23:13
Girlygirl, ik herken overigens echt wat je zegt hoor ;) Ik ben ook geneigd mijn Karakter negatief af te doen, want hè, wat heb je aan een gezellige gezette dame die qua uiterlijk niet eens aantrekkelijk is. Ik kan me daar ontzettend druk om maken. Nu krijg ik nog niet bepaald de bevestiging van mijn vriend dat ik er misschien mag zijn? Maar we zijn ook nog niet zo lang samen. Hopelijk groeit dat. Misschien moet ik even met mezelf aan de slag.

Ik denk dat je hier wel de kern van het probleem te pakken hebt. Als iemand een relatie met je aangaat dan mag je toch aannemen dat diegene je leuk genoeg vindt om zijn/haar leven mee te delen. Als je vervolgens jezelf niet goed genoeg vindt voor hem dan trek je zijn goede smaak en oordeelsvermogen in twijfel. Wat moet hij doen om te bewijzen dat hij je de moeite waard vindt, anders dan je partner zijn? Zolang je jezelf niet goed genoeg vindt kan doen wat hij wil, maar voor jou bewijst dat niks. Hooguit worden zijn meest onhandige acties voor jou de bevestiging van wat je toch al vreesde. Je eigen onzekerheid maakt het voor hem extra moeilijk om je oprecht leuk te vinden en dat niet verder te hoeven uitleggen.

Anders is het wanneer hij zich als een hork gedraagt en de relatie jou vooral iets kost en voor hem vooral iets oplevert. Als dat het geval is dan zit er iets helemaal niet goed en kun je er beter eerder dan later een punt achter zetten.
P3arl schreef:
22-12-2018 12:04
Daar is het nog te pril voor, bedoel je Julia?
Ik ben het met je eens hoe liefde in elkaar zit. Naar mijn weten voel ik jouw omschrijving zeker wel voor mijn vriend, al komt dat misschien niet zo over. Ik zal mijn eigen onzekerheid aan de kant moeten zetten om liefde te (kunnen ) laten groeien.
Vertrouwen moet groeien he, dat gebeurt in het elkaar beter leren kennen en samen positieve ervaringen te hebben met elkaar.

Naarmate je langer in een positieve relatie zit, maakt angst plaats voor liefde. Hoe meer positieve ervaringen, hoe minder redenen voor onzekerheid/angst/jaloezie.

Als hij ook van jou houdt, zal hij jou daarbij helpen. Onbewust (zoals hij is, een betrouwbaar persoon) en bewust, als hij het voor jou naar vindt als jij je onzeker voelt: hij zal dan op zijn manier zijn best doen je niet zo naar te hoeven voelen, hij zal je bijvoorbeeld gerust stellen. Hij zal je in woord en daad laten voelen dat jouw vertrouwen, bewondering en respect bij hem veilig zijn. Dan is de liefde en het respect wederzijds.

En hij zal op zijn beurt ook vast wel eens onzeker zijn. Als jullie er voor elkaar kunnen zijn, dan groeit de liefde.
Erizon schreef:
22-12-2018 16:13
Misschien moet je ook eens even stoppen met dit gepieker of je wel het juiste voelt, of dit wel een duurzame relatie is, etc etc. en dingen gewoon over je heen laten komen. Je kunt niet alles voorspellen en controleren, alleen afwachten of jullie over 20 jaar nog samen zijn. Gepieker voegt niets toe, maar ontneemt je enkel de kans om gewoon te genieten van het nu.
Ja, ook (leren te) vertrouwen in de relatie. Genieten van al het goede ervan. Elk moment dat jullie samen hebben. Ook de minder fraaie momenten kunnen veel goeds betekenen.

Je realiseren dat hij met jou wil zijn, dat hij van jou houdt, hij wil jou om wie/wat/hoe jij bent. Hoe anderen zijn of hoe ze het doen doet er voor jullie verhaal niet toe. Het gaat niet om anderen. Dit gaat om jullie.

Jij bent voor hem nr 1. Er is op die positie geen ander. Jij bent voor hem de leukste, liefste, mooiste, in jouw uniciteit. Er is niemand zoals jij. En zijn liefde naar jou is uniek, dat kan alleen in de combinatie jij en hij.

Hij ziet al het mooie en unieke in jou, als hij voor jou wil gaan.
En andersom ook, als het goed zit, dan zijn jullie speciaal voor elkaar. Dat is een kwestie van samen uitzoeken en ervaren met elkaar. Waar dit naar toe gaat, hoe jullie er invulling aan geven.

Liefde ontdekken bij en met elkaar. Is soms eng, soms pijnlijk, en hopelijk vooral is het mooi.
Mooie, warme berichten. Zet me aan het denken.

Bedankt voor alle fijne, welgemeende adviezen allemaal.
girlygirly22 schreef:
21-12-2018 22:18
Precies dit ..

Ik ben zelf wel ook jaloers in relaties. Maar dat is ook puur ook door de emotionele afhankelijkheid die ik dan voel .. Opeens wil ik dan voldoen aan het ideaal plaatje van die persoon. Alles was hij zegt is dan bepalend..Dus als hij zou zeggen: ´ik hou van vrouwen met blauwe ogen.´
Dan zou ik zeggen: ´ Oh dus mijn ogen zijn niet mooi´Omdat ik bruine ogen heb. En daarna zou ik daar best wel een tijdje kapot van zijn wantja ik ben dan niks waard want ik heb bruine ogen. Waarom pakt hij mij.??..

Of een ex vriend hield van dikke billen.. En ik ben tenger gebouwd. Als we dan bijv. Doggy deden dan was ik onzeker wantja hij had het zicht op me billen.. ´ en hij zou vast wel denken aan een meid met mooie billen... Of als ik in de verte een meid met dikke billen zag dan volgde ik de ogen van hem om te kijken of hij keek.. Omdat ik wist dat hij dit mooi vond... dat soort gedachtes.. Jaloersheid is ook je snel aangevallen voelen vaak ook door een laag zelfbeeld. Je kan niet meer genieten daardoor. Want je let op alles waar je onzeker over bent.

Of bij een film: ´ Goh dat is een mooie vrouw´
Dan voel ik dat ik dat niet leuk vind. Opeens is me dag dan verpest ...Omdat een stemmetje in me dan zegt ´ ja en jij bent niks waard en alles draait om uiterlijk een kut karakter boeit niks meer tegenwoordig´ . Waardoor ik dus nog meer tijd ga besteden aan mijn uiterlijk/onzekerheden en daardoor vergeet ik mijn ziel te voeden en dus met een chronisch leeg gevoel leef omdat alles gaat om mijn ego en de bevestiging van mijn vriend. Door bepaalde uitspraken krijg ik dan het gevoel dat mijn uiterlijk van belang is en niet mijn innerlijk.

Natuurlijk was ik ook lief. Maar daar achter schuilde enorme onzekerheid...Soms als je je uiterlijk/omgeving (andere mooie meiden) niet opzij kunt zetten omdat je de ogen van je vriend volgt dan zal dat je vaak belasten en kun je niet eens genieten van de activiteiten die je onderneemt .. Jezelf accepteren en blij zijn met hoe je bent daar mag een man geen invloed op hebben.. Of je nu wel of geen relatie hebt.

Want de enige die dood ongelukkig wordt van jaloers gedrag ben jezelf.

Zijn meerdere vrouwen die dit gevoel trouwens kennen?

Soms heb ik wel eens het idee dat dit echt borderline gedrag is.

ik herken mij precies in jou verhaal..echt precies.. ik heb precies het zelfde en had dit zo geschreven kunnen hebben.. als je wilt mag je pb sturen en verder praten :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven