Zijn jullie al lang bij elkaar en nog steeds gelukkig? Wat i

25-09-2008 09:25 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zij genoeg onderwerpen op internet en tijdschriften over verdriet ,pijn en wanhoop van wat een relatie ons soms kan geven.

Maar eigenlijk waar ik na benieuwd ben is – zijn er ook mensen hier op dit forum die een “sterk” en gelukkig huwelijk hebben. En wat hun adviezen zijn?

Zelf ben ik 33 jaar en mijn man is 40. 14 jaargeleden hebben wij elkaar op mijn werk ontmoet. Ik werkte in een restaurant van een hotel waar hij voor zijn werk logeerde. Wij hadden gelijk een klik en aan het einde van 2 maand van zijn verblijf spendeerde wij bijna eerdere weekend samen.

De reden van mijn vraag jullie raden het al – wij hebben best moeilijk periode momenteel. Wel doen wij allebei ons best om de redenen van wrijvingen te begrijpen.

Aan mensen die al best lang samen zijn zou ik volgende vragen willen stellen:

Ben jij al relatief lang bij elkaar en zijn jullie nog steeds heel gelukkig samen ?

Wat is jullie advies voor andere stellen?

Hoe lossen jullie problemen op?

Wat vinden jullie heel belangrijk in jullie relatie?

Hoe gaan jullie met ruzies om?

Wat is het meest belangrijk wat je aan je partner kan geven? ( denk jij/jullie)

Wat is het meest belangrijk wat je van je partner kan krijgen?

Waar zou jij in een relatie niet zonder kunnen?

Wat maakt jullie sterk?

Wat brengt jullie steeds dichter bij elkaar?

Ik hoop dat mijn lijst niet op een verhoor lijkt. Het zijn maar een paar vragen die jullie als voorbelden in jullie antwoorden kunnen gebruiken.

En natuurlijk zouden jullie antwoorden geen universele antwoorden op huwelijks problemen zijn, maar een voorbeeld uit ander mans leven is soms ook heel interessant om dingen in het perspectief te bekijken.

Alvast bedankt.
Wat een leuk topic. Heb zelf nu zo'n 15 jaar een relatie en kan me eigenlijk gewoon aansluiten bij de rest.

Praten is idd belangrijk, maar gun de ander ook het zwijgen en weet het gesprek te timen (niet drammen dus ) Blijven praten voorkomt bv dat je de boel voor een ander gaat invullen, een groot risico als je elkaar al zo lang kent.

Blijf kiezen voor de positieve benadering van de ander. In je eigen intenties, maar veronderstel ook de 'goede' intenties in de ander. Als je van dat laatste niet uitgaat kan er een machtsstrijd ontstaan (ook in periodes gehad terwijl het ontdooien van de een vaak zorgt voor het ontdooien van de ander. Hier heb je wel vertrouwen voor nodig, iets wat er van meet af aan kan zijn maar soms moet / kan groeien.

Die positieve benadering geldt ook voor de meer aardse zaken. Een open deur misschien, maar val niet in de valkuil om op een gegeven moment alleen nog maar het negatieve te benoemen (vuilniszakkenruzies) en weet te relativeren. Dat heeft mij erg geholpen.

Het is wat fragmentarisch en misschien willekeurig, maar in mijn relatie heb ik geloof ik het bovenstaande vooral moeten leren.

Ja! Dat is ook nog een punt: sta open voor verandering en de visie van een ander. Zie het 'anders zijn' van de ander niet als een aanval of iets wat moet veranderen maar als iets waar je van kan leren (*zalvende toon*) en wat naast je eigen mening kan bestaan.
Ben jij al relatief lang bij elkaar en zijn jullie nog steeds heel gelukkig samen ?

Relatief wel ja, sinds de middelbare school samen, nu zo'n 21 jaar. Aantal relaties daarvoor: geen. En we zijn nog steeds heel gelukkig samen.

Wat is jullie advies voor andere stellen?

Als je beiden je in je relatie richt op wat je de ander kan geven, en niet op wat je zelf wil krijgen, krijg je alles wat je krijgen kan.

Hoe lossen jullie problemen op?

Samen. Als we problemen hebben, hebben we die met de buitenwereld.

Wat vinden jullie heel belangrijk in jullie relatie?

Onvoorwaardelijke trouw. Niet twee individuen zijn, maar één stel.

Hoe gaan jullie met ruzies om?

praten. praten. praten.

Wat is het meest belangrijk wat je aan je partner kan geven? ( denk jij/jullie)

Onvoorwaardelijke trouw. De ander totaal willen kennen, tot aan de zwartste geheimen aan toe, en dan de ander totaal lief hebben.

Wat is het meest belangrijk wat je van je partner kan krijgen?

Onvoorwaardelijke trouw. De ander totaal willen kennen, tot aan de zwartste geheimen aan toe, en dan de ander totaal lief hebben.

Waar zou jij in een relatie niet zonder kunnen?

Wat maakt jullie sterk?

Wat brengt jullie steeds dichter bij elkaar?

raad eens
Ik weet niet of bijna zeven jaar al lang bij elkaar is maar zo lang ben ik met mijn man samen en dat is nog iedere dag heel leuk.

Ruzie maken we bijna nooit en als we wel eens een clash hebben dan is dat met een half uurtje wel weer uit de lucht. Ik weet dat hij niets zou doen om me expres te kwetsen o.i.d. en andersom weet hij dat ook.

Eigenlijk vind ik het hebben van een goede relatie een stuk minder arbeidsintensief dan het hebben van een slechte relatie.
Als ik al die vragen zie heb ik ernstig het idee een enquete in te vullen.
Wij zijn bijna 20 jaar bij elkaar en het is nog steeds leuk.

Ruziemaken: even schreeuwen en dan net zo lang praten tot ik gelijk krijg.

Belangrijk: dat we twee individuen blijven, in plaats van één stel.

Niet zonder kunnen: eerlijkheid + veel lachen

Dichter bij elkaar: door open te staan voor verandering.

quote:Elizey schreef op 25 september 2008 @ 11:23:

Ik ben zo blij dat er koppels zijn al lang bij elkaaar zijn en nog samen gelukkig zijn. Ik word er ook een van.Probeer het eens met "wij worden er ook een van".
Heb nog een keer alle jullie reacties goed gelezen.

Wat is het toch fijn om alles nog een keer door te nemen en

jullie positieve "antwoorden" te lezen .

Dank jullie allemaal wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven