Zoon is homo

30-09-2017 22:17 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar naar aanleiding van een andere topic heb ik toch de stap gezet. Ik wil hiermee niemand tegen de borst stoten.
Mijn tienerzoon heeft enkele maanden verteld dat hij homo is. Ik voelde mij gefaald als moeder, omdat ik het nooit heb zien aankomen. Ik heb mezelf altijd relatief ruimdenkend gevonden, maar toch heb ik het hier moeilijker mee dan ik wil toegeven. Waarmee ik precies moeite heb weet ik niet. Ik wil er zo niet over denken en ik probeer dan ook mijn best te doen. Ik heb hem gezegd dat het niets uitmaakt en dat ik niet minder van hem hou (wat ik wel meen), ik probeer naar hem te luisteren als hij er iets over verteld en de juiste vragen te stellen, ik probeer ook op andere manieren nog aandacht aan hem te geven, maar toch voel ik een soort afstand met hem. Bv seksuele voorlichting. Er zijn al heel vaak "gewone" vrienden blijven slapen en nu twijfel ik of ik de regels moet veranderen. Ik maak mij zorgen over de mogelijke risico's.
Ik heb hem eerlijk verteld dat ik tijd nodig had om aan het idee te wennen en ik heb hem dan ook gevraagd het nog even stil te houden. Hij heeft dit niet gedaan en heeft al enkele vrienden ingelicht. Ik vind het zo erg dat sommige mensen nu misschien minder over hem gaan denken. Ik vind het ook erg dat door zijn keuze van nu er andere dingen moeilijker/onmogelijk gaan worden (bv kinderen).
Ik vraag mij af hoe andere ouders met die twijfels omgaan.
NYC schreef:
01-10-2017 15:44
Wat ik trouwens zo jammer vind is dat het kennelijk nog steeds gebruikelijk lijkt te zijn voor jongeren om zichzelf ten opzichte van hun ouders/omgeving aan te duiden als zijnde homoseksueel/lesbisch etc. Dat je niet dus gewoon op je 13e kunt vertellen: "Ik vind Sophie uit klas 3 echt zo'n ontzettend leuke meid" terwijl je een half jaar weer je oog hebt laten vallen op klasgenootje Gijs. En volgend jaar weer helemaal weg bent van Olivia etc.

Dat zodra iemand verliefde en/of seksuele gevoelens ervaart voor iemand van het eigen geslacht het voor de omgeving meteen een "vraag/feit" lijkt te zijn, oh dus je bent homoseksueel/lesbisch/biseksueel etc.

Terwijl iemand die louter heteroseksuele gevoelens ervaart helemaal niet zo hoeft na te gaan denken over zijn/haar geaardheid, maar over homoseksuelen worden dan gezegd: "Hij/zij valt op mannen/vrouwen" en ik denk dat dat, zeker voor pubers, beangstigend kan zijn wanneer het zo enorm algemeen wordt gesteld. Gold tenminste wel voor mij.
Het valt me bij mijn meiden (16 & 18) op dat ze door de bomen het bos niet meer zien. De keuze is reuze. 'Gewoon bi' bestaat nog wel, maar je zou ook nog wel eens 'pan' kunnen zijn. En hoe kom je daar dan achter? Die neiging om hun seksuele geaardheid van een etiketje te voorzien, komt vanuit hun netwerk. Dat geldt in hun vriendengroepen ook als je hetero bent.

Mij zal het worst wezen. Ik vind het veel belangrijker dat ze uitvinden welk type bij ze past.
simbalabimba schreef:
01-10-2017 16:13
Misschien een " leg je niet zo vroeg vast, zie wat er op je pad komt".(een gezegde/zienswijze van @Solomio).
En juist om bovenstaande zou ik willen dat je thuis moet kunnen komen met het meisje of de jongen van je keuze op dat moment. Stel je voor dat je überhaupt maar één kans zou hebben, dan zat je nu aan tafel met je eerste liefde. Voor sommige misschien de waarheid, maar ik ben toch blij dat ik even heb mogen 'shoppen'.
yette schreef:
01-10-2017 15:06

Misschien kan je je eens verdiepen in de vraag van TO. Het is voor haar niet makkelijk om in één klap over dat gepieker heen te stappen. Waarschijnlijk omdat ze eigenlijk helemaal niet zo goed weet wat homoseksualiteit inhoudt en er in haar omgeving nogal moeilijk over wordt gedaan. Ze doet haar best, leest zich in en vraagt hier hoe ze dat het beste aan kan pakken.

En toch he, en toch. Het enige wat ze blijkbaar uit haar inlezerij heeft opgepikt is dat homo's aldoor maar geslachtsziekten hebben en wisselende contacten en zo. Ik kan daar niet vrolijk van worden, en wat mij betreft kan het helemaal geen kwaad dat TO erop gewezen wordt dat er in het bestaan van homo's meer is dan kontneuken en druipers oplopen.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 01-10-2017 16:20
2.57% gewijzigd
Heb meegelezen..... en anno 2017 is het toch wel erg teleurstellend hoe sommigen reageren.....

En To : het is eigenlijk heel eenvoudig...... Je zoon is Homo..... en nu? Hij blijft toch dezelfde persoon..... Ik denk meer dat dat al die problemen bij jezelf liggen....

Hier 5 pubers: voor ons is het allerbelangrijkste dat ze gelukkig zijn... en in welke form ze straks leven, dat weet ik niet.

En gelukkig hebben we genoeg lesbische/ homo^s in onze vriendenkring....
Lady*Voldemort schreef:
01-10-2017 16:18
En toch he, en toch. Het enige wat ze blijkbaar uit haar inlezerij heeft opgepikt is dat homo's aldoor maar geslachtsziekten hebben en wisselende contacten en zo. Ik kan daar niet vrolijk van worden, en wat mij betreft kan het helemaal geen kwaad dat TO erop gewezen wordt dat er in het bestaan van homo's meer is dan kontneuken en druipers oplopen.
Eens. Maar dat bereik je niet door maar te blijven roepen dat ze haar zoon laat vallen.
Ik snap overigens nog steeds het 'ik zag het niet aankomen' niet. Je weet toch dat er meerdere smaken zijn in het leven? Heb je dan nooit met je kind gepraat? Hier weten kinderen vanaf kleins af aan al dat je met een jongen of een meisje verkering kan hebben, kan trouwen, kinderen krijgen.
yette schreef:
01-10-2017 16:26
Eens. Maar dat bereik je niet door maar te blijven roepen dat ze haar zoon laat vallen.
Het opent wel haar ogen hoop ik. Als iedereen hier met haar zou gaan meehuilen, dan denkt ze nog dat ze het recht heeft om zich zo te gedragen over de seksuele geaardheid van haar zoon. Nu valt het kwartje hopelijk dat ze echt heel verkeerd bezig is en dat de oplossing die ze zoekt in haar zelf ligt, en nergens anders.

Het is toch ook wat, zij verwacht acceptatie voor haar bekrompen gevoelens, maar die heeft ze niet voor haar zoon zijn geaardheid.
Ycjoo- schreef:
01-10-2017 16:12
Net zo typen hoe jij doet dame. Waarschijnlijk...Jij gaat gewoon van iets uit terwijl dat niet eens hoeft te zijn. Super feiten! Ik heb een nuttig advies wat ik eerder schreef op pagina 6. Alsjeblieft mevrouw.
Bedoel je onderstaande quoot?
Ycjoo- schreef:
01-10-2017 01:02
Afschuwelijk dat er zulke ouders bestaan. Ja in mijn ogen heb je ook gefaald. Dat je niet open staat voor het geluk van anderen, je kind. Op welk manier ook.

To. Sorry maar jij bang voor reacties. Je kind verdiend echte liefde. Is dat er niet dan gun ik hem niet zo'n moeder. Ik ben blij dat ik je niet ken. Vind dit echt zo erg, afschuwelijk!!

Vaak 'oudere generatie' hebben hier moeite mee. Kan niet wachten tot het 10-15 jaar verder is dan wordt het meer geaccepteerd. Rotte appels hou je maar de acceptatie zal meer worden, godzijdank!!! :heart:
Sorry, daar zie ik geen advies in.
yette schreef:
01-10-2017 16:33
Bedoel je onderstaande quoot?

Sorry, daar zie ik geen advies in.
Jouw advies is meehuilen? Want ze heeft echt een probleem?
Ze maakt van iets een probleem. Dat is iets heel anders.
tampontouwtje schreef:
01-10-2017 16:32
Het opent wel haar ogen hoop ik. Als iedereen hier met haar zou gaan meehuilen, dan denkt ze nog dat ze het recht heeft om zich zo te gedragen over de seksuele geaardheid van haar zoon. Nu valt het kwartje hopelijk dat ze echt heel verkeerd bezig is en dat de oplossing die ze zoekt in haar zelf ligt, en nergens anders.

Het is toch ook wat, zij verwacht acceptatie voor haar bekrompen gevoelens, maar die heeft ze niet voor haar zoon zijn geaardheid.
Volgens mij had ze al wel door dat ze niet goed bezig was. Maar hoe doe je het beter als je komt van waar TO komt? Het lijkt me voor haar vooral nuttig om advies te krijgen over hoe je van zo'n vastgeroest beeld met bijbehorende angsten afkomt. Lezen levert blijkbaar niet genoeg op. Wellicht is het een goed idee om eens een bezoekje aan het COC te brengen?
http://www.cocnoordhollandnoord.nl/is-mijn-kind-homo/
NYC schreef:
01-10-2017 15:44
Wat ik trouwens zo jammer vind is dat het kennelijk nog steeds gebruikelijk lijkt te zijn voor jongeren om zichzelf ten opzichte van hun ouders/omgeving aan te duiden als zijnde homoseksueel/lesbisch etc. Dat je niet dus gewoon op je 13e kunt vertellen: "Ik vind Sophie uit klas 3 echt zo'n ontzettend leuke meid" terwijl je een half jaar weer je oog hebt laten vallen op klasgenootje Gijs. En volgend jaar weer helemaal weg bent van Olivia etc.

Dat zodra iemand verliefde en/of seksuele gevoelens ervaart voor iemand van het eigen geslacht het voor de omgeving meteen een "vraag/feit" lijkt te zijn, oh dus je bent homoseksueel/lesbisch/biseksueel etc.

Terwijl iemand die louter heteroseksuele gevoelens ervaart helemaal niet zo hoeft na te gaan denken over zijn/haar geaardheid, maar over homoseksuelen worden dan gezegd: "Hij/zij valt op mannen/vrouwen" en ik denk dat dat, zeker voor pubers, beangstigend kan zijn wanneer het zo enorm algemeen wordt gesteld. Gold tenminste wel voor mij.
Zoals ik al schreef heb ik tegen allebei mijn kinderen gezegd: kijk hoe het loopt. Zowel tegen mijn hetero-zoon als tegen mijn homo-zoon.
Omdat ik zelf nogal eens van 'voorkeur' wissel vind ik het gewoon jammer dat ze zich op zo vroege leeftijd al vastleggen.
Wat natuurlijk ook onzin is, want het kan bij mijn kinderen wel veel duidelijker zijn. Moeten ze het van mij vooral open laten. ......
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
shisha schreef:
01-10-2017 11:42
Ik heb tijdens die verjaardag een potje zitten huilen in de keuken in mijn eentje.
Het voelde zo eenzaam.
:hug: En dat was dan nog een tijdelijke situatie. Homoseksueel (of heteroseksueel) ben je je leven lang. Als zoon van TO daar van moeder niet voor uit mag komen kan dat leiden tot gevoelens van depressie en zelfmoordneigingen. Arme jongen.
yette schreef:
01-10-2017 16:45
Volgens mij had ze al wel door dat ze niet goed bezig was. Maar hoe doe je het beter als je komt van waar TO komt? Het lijkt me voor haar vooral nuttig om advies te krijgen over hoe je van zo'n vastgeroest beeld met bijbehorende angsten afkomt. Lezen levert blijkbaar niet genoeg op. Wellicht is het een goed idee om eens een bezoekje aan het COC te brengen?
Daar kom je op pagina 14 mee, na eerst anderen hebben lopen bekritiseren dat ze geen advies boden. En dan kom je niet verder dan het COC. Als TO die site nog niet heeft uitgeplozen staat ze er echt niet voor open.
tampontouwtje schreef:
01-10-2017 16:54
Daar kom je op pagina 14 mee, na eerst anderen hebben lopen bekritiseren dat ze geen advies boden. En dan kom je niet verder dan het COC. Als TO die site nog niet heeft uitgeplozen staat ze er echt niet voor open.
Nou, als ik zo de 'kennis' bezie die TO tentoonspreidt over homoseksualiteit denk ik dat een bezoekje aan het COC voor haar heel geen kwaad zou kunnen, dus zo'n raar advies vind ik het niet.
Ik vind ook dat de reactie van topicstarter niet handig is. Het is wel zo dat homoseksuele mannen meer risico hebben op bijvoorbeeld aids. Daarom mag je bijvoorbeeld een jaar geen bloed geven als je seksueel contact gehad hebt met een man. Ook al accepteer je homoseksualiteit volledig dan kun je je daar toch nog gewoon zorgen over maken? Overigens des te meer reden om het gesprek met je kind juist open te houden.

https://www.sanquin.nl/bloed-geven/kan- ... en-mannen/
Lady*Voldemort schreef:
01-10-2017 16:58
Nou, als ik zo de 'kennis' bezie die TO tentoonspreidt over homoseksualiteit denk ik dat een bezoekje aan het COC voor haar heel geen kwaad zou kunnen, dus zo'n raar advies vind ik het niet.
Moeilijk he lezen.
yette schreef:
01-10-2017 16:45
Heel simpel haar angsten mag niet boven het geluk van haar zoon komen. Als ouder kun je toch niet vragen aan je zoon of hij het even stil wil houden. Mensen kinderen.. Je moet, ook al heb je angsten en vind je het moeilijk te accepteren je zoon steunen ook voor anderen. Zijn angst moet afgenomen worden om zich zelf te zijn niet die van haar die juist de angsten vergroot voor haar zoon. En dit advies zou vanzelfsprekend moeten zijn voor elk ouder! Uit liefde van je kind mag je het op zijn minst proberen toch! Maar ik zie nergens dat ze dit wil. Het gaat steeds om haar.
Bam!!!!
nimbus schreef:
Ik vind ook dat de reactie van topicstarter niet handig is. Het is wel zo dat homoseksuele mannen meer risico hebben op bijvoorbeeld aids. Daarom mag je bijvoorbeeld een jaar geen bloed geven als je seksueel contact gehad hebt met een man. Ook al accepteer je homoseksualiteit volledig dan kun je je daar toch nog gewoon zorgen over maken? Overigens des te meer reden om het gesprek met je kind juist open te houden.

Nou nee, ik vind het typerend dat dat het eerste is waar TO aan denkt. Het zou anders zijn als ze het volledig accepteert en dan alleen over deze zorg een topic begint, maar dat is niet zo.

https://www.soaaids.nl/nl/professionals ... le-cijfers

https://www.soaaids.nl/nl/professionals ... d-2016/hiv
nimbus schreef:

Ja en de kans dat zoon zijn partner onverhoeds bezwangert is dan weer nihil, dus dan hoeft ze zich daar in elk geval geen zorgen over te maken O_o . Maar daar gaat het toch allemaal niet om? Als je als moeder van een homoseksueel kind niet verder komt dan dit soort gedachtegangen heeft je kind toch mooi een probleem, want het is inderdaad al niet zo'n feest met de acceptatie van homoseksualiteit maar als je eigen moeder je al niet accepteert...
tampontouwtje schreef:
01-10-2017 15:58
Tot het overgewaaid is, en hij ervoor kiest om hetero te zijn. Snapjetochwel.
Ah. Iksnapja.
Star² schreef:
01-10-2017 16:29
Ik snap overigens nog steeds het 'ik zag het niet aankomen' niet. Je weet toch dat er meerdere smaken zijn in het leven? Heb je dan nooit met je kind gepraat? Hier weten kinderen vanaf kleins af aan al dat je met een jongen of een meisje verkering kan hebben, kan trouwen, kinderen krijgen.

Weet je, je bent geweldig. Net zoals de meesten hier. Mijn zoon heeft brute pech dat hij in het verkeerde gezin geboren is.
Ycjoo- schreef:
01-10-2017 17:02
Heel simpel haar angsten mag niet boven het geluk van haar zoon komen. Als ouder kun je toch niet vragen aan je zoon of hij het even stil wil houden. Mensen kinderen.. Je moet, ook al heb je angsten en vind je het moeilijk te accepteren je zoon steunen ook voor anderen. Zijn angst moet afgenomen worden om zich zelf te zijn niet die van haar die juist de angsten vergroot voor haar zoon. En dit advies zou vanzelfsprekend moeten zijn voor elk ouder! Uit liefde van je kind mag je het op zijn minst proberen toch! Maar ik zie nergens dat ze dit wil. Het gaat steeds om haar.
Je vult vanalles in. Welke angsten heeft haar zoon? Ik lees niks over zijn angsten? Hij heeft het zijn vrienden gewoon verteld, ongeacht wat zijn moeder daarvan vond. Dus het zal wel meevallen. En ik lees ook nergens dat TO niet wil proberen haar zoon te steunen.

Waarschijnlijk heeft haar zoon zelf een twijfel- en acceptatie-periode achter de rug. De kans is dus groot dat hij prima begrijpt dat zijn moeder ook tijd nodig heeft voor het bijstellen van haar beeld.

Misschien ook een goede tip aan TO: vraag je zoon eens wat hij van je verwacht, wat hij nodig heeft?
Pascaline schreef:
01-10-2017 17:32
Weet je, je bent geweldig. Net zoals de meesten hier. Mijn zoon heeft brute pech dat hij in het verkeerde gezin geboren is.

Je had natuurlijk ook gewoon antwoord kunnen geven.
Pascaline schreef:
Nog cynisch doen ook.
Pascaline schreef:
Eigenlijk wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven