Zoon wil 16-jarige vriendin mee op vakantie nemen

11-02-2019 20:09 315 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar gaan mijn man en ik met onze kinderen en hun partners een weekje op vakantie. Mijn jongste zoon (20) heeft sinds de zomer een relatie met een meisje van 16. Ik heb het daar best lastig mee, vind het leeftijdsverschil nu te groot, andere levensfase enz. (Met zijn ex had hij samenwoonplannen, zij zit in 5 gym en gaat nog studeren).
Nu wil hij dat ze ook mee op vakantie gaat. Mijn eerste reactie was dat ik dat niet wilde, door haar mee te nemen, voelt het voor mij alsof ik dan verantwoordelijk voor haar ben en ipv op vakantie met volwassenen er terug een kind bij heb. Van haar ouders mag ze eventueel mee met ons als gezin maar niet alleen op vakantie gaan met onze zoon.
Ik had hier graag wat inzichten/meningen over.
Dreamer schreef:
13-02-2019 10:38
Eh.. nou, nee. Als volwassene ben je hiervoor verantwoordelijk, zeker als het land waar ze zitten strenge regels heeft (en handhaaft), kan dat best een probleem geven.
Als het Oostenrijk betreft dan zitten ze goed, daar mag alcohol gewoon geschonken worden aan 16-jarigen.
redbulletje schreef:
13-02-2019 12:12
Als het Oostenrijk betreft dan zitten ze goed, daar mag alcohol gewoon geschonken worden aan 16-jarigen.
En de ouders van het meisje vinden het ook geen probleem want TO schreef dat ze thuis ook wijn drinkt.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
13-02-2019 11:37
Vindicat neemt ook hbo-scholieren aan.
:sun:

Nou, dat is dan weer een hele geruststelling voor TO :D
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dus.. Vivaforum unaniem: meisje mag mee.

Fijne vakantie Palmboom! :-D

(grapje.. natuurlijk ligt de beslissing bij jullie, maar ik zou het zonde vinden van de band met je zoon, als je haar niet meeneemt.)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-02-2019 11:47
Ik vind het ook vrij normaal dat een zestienjarige nog niet zonder ouders op vakantie gaat. Er zullen er zijn die het al wel doen, maar het is niet de norm, het is niet dat een zestienjarige die dat nog niet mag of wil minder volwassen is voor haar leeftijd. Ik mocht het ook nog niet - en ik was dan misschien niet enorm volwassen, maar wel ontzettend braaf op mijn zestiende.
ik lees het inderdaad vaker dat een norm is dat 16 jarige zonder ouders op vakantie gaan,
mensen zeggen dat het gewoon kan en gebeurd
ik betwijfel dat dat echt heel vaak gebeurd
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
--Olijfje-- schreef:
11-02-2019 23:50
Dus het is normaal om geen verdriet of zelfs jaloezie te voelen als je bloed eigen zoon die je hebt gebaard en waar je een sterke band mee hebt en die je hebt opgevoed op een dag zegt mama ik ga trouwen. Ik ga verhuizen naar haar stad en kom 1x per maand langs en kerst vier ik bij haar ouders want zij voelt zich niet comfortabel bij jou thuis. De bloemen de aandacht de zorgen alles gaat naar zijn vrouw en ik moet als mama zijnde van een zoon nog trots voelen ook dat zoon gaat trouwen.??
Ik kan het niet laten...
Hoe sterk is je band als hij zo weinig contact opneemt? Mijn schoonouders wonen in het buitenland en mijn eigen ouders ook niet in de buurt, dus langs gaan is niet elke dag/week mogelijk. Maar we hebben wel veel contact via de telefoon, app, Skype, post ed.

En ja, als jij zo jaloers doet, zou ik ook echt niet mijn kerst bij jou doorbrengen. Brrr...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
13-02-2019 12:23
Ik kan het niet laten...
Hoe sterk is je band als hij zo weinig contact opneemt? Mijn schoonouders wonen in het buitenland en mijn eigen ouders ook niet in de buurt, dus langs gaan is niet elke dag/week mogelijk. Maar we hebben wel veel contact via de telefoon, app, Skype, post ed.

En ja, als jij zo jaloers doet, zou ik ook echt niet mijn kerst bij jou doorbrengen. Brrr...
Ze heeft een perma voor trollen.
Alle reacties Link kopieren
Meenemen, maar wel duidelijke afspraken maken met de ouders. Dat je haar WEL opvangt als er iets fout gaat (teveel drinken, been breken enz), maar dat je je zoon en haar verder de gang laat gaan en ze niet controleert. Zwangerschap, coma-zuipen, delirium door slaaptekort, skieen buiten de piste enz is jou dus niet aan te rekenen. En laat het dan ook lekker los! Als ze een beetje fatsoenlijk is opgevoed laat ze dat ook wel uit haar hoofd om domme dingen te doen als ze te gast is.
Waarom zou TO trouwens verantwoordelijk voor haar zijn? De meerderjarige zoon van TO neemt haar mee en is dan toch verantwoordelijk voor haar. Ik hoop dat hij zich dat realiseert!
mamsvan schreef:
13-02-2019 12:22
ik lees het inderdaad vaker dat een norm is dat 16 jarige zonder ouders op vakantie gaan,
mensen zeggen dat het gewoon kan en gebeurd
ik betwijfel dat dat echt heel vaak gebeurd
Hier op Viva lijkt het zelfs de norm dat mensen hun 17-18jarige op kamers schoppen. En dan zouden ze op 16 nog niet alleen op vakantie mogen?
Alle reacties Link kopieren
tja ik betwijfel in elk geval of het in praktijk echt het geval is hoe makkelijk het hier soms word gezet

ik moet er niet aan denken dat mijn 16 jarige dochter alleen op vakantie is met vriendinnen, met vriend(in) + ouders prima
maar alleen als meiden (nee echt niet) geld ook voor mijn zoon overigens
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
palmboom22 schreef:
13-02-2019 08:58
Mijn grootste bezwaar is toch echt haar leeftijd. Noem me bekrompen, ouderwets maar ik vind het niet normaal dat een 16-jarige een week op reis gaat met haar vriend. Mss vergelijk ik te veel met mijn kinderen op die leeftijd maar ik kon me dat toen echt niet voorstellen.
Maar ik besef nu dat ik haar onvoldoende ken om dat voor haar te beslissen en dat ik het makkelijker vond met ex.
Want er blijft nog het deel verantwoordelijkheid, het is toch anders om enkel 20'ers mee te nemen. Mijn andere kinderen en partners zijn 25+.
Jemig ze is 16. Geen 6. Ik ging op mijn 16e ook met mijn vriend en zijn ouders op vakantie. Dat was ruim 30 jaar geleden.
mamsvan schreef:
13-02-2019 12:49
tja ik betwijfel in elk geval of het in praktijk echt het geval is hoe makkelijk het hier soms word gezet

ik moet er niet aan denken dat mijn 16 jarige dochter alleen op vakantie is met vriendinnen, met vriend(in) + ouders prima
maar alleen als meiden (nee echt niet) geld ook voor mijn zoon overigens


en op haar 18e mag ze wel in een grote stad een stuk verderop op kamers wonen van je?
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
13-02-2019 13:03
en op haar 18e mag ze wel in een grote stad een stuk verderop op kamers wonen van je?
als mijn kinderen hun doorgroei mogelijkheden zijn dat ze kunnen gaan studeren in een stad verderop dan zouden ze dat inderdaad mogen,

op vakanties met vriendinnen als ze 16 zijn vind ik geen goed idee,
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Ik ging op mijn 14e met mijn toenmalige vriendje en zijn ouders en zusje mee op vakantie. We mochten niet alleen op 1 kamer, maar zijn zusje moest erbij. Niet dat dat ons tegen hield ofzo, we verzonnen wel wat anders om te seksen. Maar dat ging gewoon prima hoor, die vakantie.
mamsvan schreef:
13-02-2019 12:22
ik lees het inderdaad vaker dat een norm is dat 16 jarige zonder ouders op vakantie gaan,
mensen zeggen dat het gewoon kan en gebeurd
ik betwijfel dat dat echt heel vaak gebeurd
Ga eens in de zomer kijken op jongerencampings in Renesse of op Terschelling, om maar wat te noemen. Daar is 16 geen uitzondering. Buitenland is wel een stapje verder natuurlijk maar het gebeurt...
Alle reacties Link kopieren
mamsvan schreef:
13-02-2019 12:22
ik lees het inderdaad vaker dat een norm is dat 16 jarige zonder ouders op vakantie gaan,
mensen zeggen dat het gewoon kan en gebeurd
ik betwijfel dat dat echt heel vaak gebeurd
Toen ik 16 was ging ik ook voor het eerst op vakantie met vriendinnen. (Ook nog met mijn ouders hoor). Met vriendinnen gewoon in Nederland op een camping. Heel gezellig! Was nog maagd overigens hoor en daar veranderde die vakantie niks aan. Ook ging ik op mijn 16e voor t eerst jaarlijks naar festivals. Dat doe ik nog steeds 😬.
Op mijn 18e-19e ging ik denk ik voor t eerst naar het buitenland op vakantie met vriendinnen. Met zo’n busreis via gogo tours oid 😂. Superleuk.
Wel vind ik een groot verschil zitten tussen 16 en 20. Bij mij wel iig. Op mijn 20e was ik een stuk volwassener dan op mijn 16e.
Alle reacties Link kopieren
palmboom22 schreef:
13-02-2019 08:58
Mijn grootste bezwaar is toch echt haar leeftijd. Noem me bekrompen, ouderwets maar ik vind het niet normaal dat een 16-jarige een week op reis gaat met haar vriend. Mss vergelijk ik te veel met mijn kinderen op die leeftijd maar ik kon me dat toen echt niet voorstellen.
Maar ik besef nu dat ik haar onvoldoende ken om dat voor haar te beslissen en dat ik het makkelijker vond met ex.
Want er blijft nog het deel verantwoordelijkheid, het is toch anders om enkel 20'ers mee te nemen. Mijn andere kinderen en partners zijn 25+.
Waarom is het anders? Ik neem aan dat ze volledig zelfstandig is, je niet haar brood hoeft te smeren of hoeft te helpen met haar kleren aandoen en dergelijke en dat ze een gezond stel hersenen heeft gezien haar opleidingsniveau. Wat is het wezenlijke verschil tussen de 16 jarige die op haar snufferd gaat en iets breekt of 1 van de partners van je andere kinderen? Daar hoef je niet naar om te kijken dan ofzo? Neem aan dat jullie dan ook allemaal zorgen dat het goed komt. Dus wat is nou het echte probleem?
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
13-02-2019 13:55
Ga eens in de zomer kijken op jongerencampings in Renesse of op Terschelling, om maar wat te noemen. Daar is 16 geen uitzondering. Buitenland is wel een stapje verder natuurlijk maar het gebeurt...
wat anderen ouders goedkeuren is hun zaak
niet de mijne
dus nee ik ga daar niet kijken
ik geloof best dat het gebeurd maar ik denk dat de aantal of procent er van nog wel meevalt met wat her en der word geschetst
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Enige wat ze nodig heeft is 'n goeie reisverzekering met wintersportdekking. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de volwassenen.
Maar ja, ineens denkt men dat ze naar Oostenrijk gaan. Kan net zo goed skivakantie heel ergens anders op de aardbol zij. Maar zo werkt het hier....1 persoon schrijft iets en de rest borduurt daar op voort.

En omdat twee mensen hun kind van 16 naar Renesse laten gaan en 1 kind van 15 mag liften met haar vriend naar en door Verweggistan.....(wist trouwens niet wat ik las!) is dat de standaard.

Ik zou in ieder geval denk ik anders besluiten,
En aan TO om een keuze te maken die bij haar en haar gezin past. Om welke reden dan ook. Ik denk namelijk dat alles geoorloofd is, want niet een ander dient te bepalen.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 18:43
0.33% gewijzigd
Ttroeteltje schreef:
13-02-2019 17:31
Maar ja, ineens denkt men dat ze naar Oostenrijk gaan. Kan net zo goed skivakantie heel ergens anders op de aardbol zijn.
Ik verwacht ergens niet dat ze naar de USA/Canada ofzo gaan. Gewoon een autovakantie waar de extra vriendin zo mee kan ipv dat er nog 'n vliegticket gescoord moet worden. Maar dat kan idd ook Frankrijk zijn. Of Zwitserland.
Het kan. We weten het niet. Jij dacht mee. Niets mis mee. Dat was het punt niet.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
13-02-2019 08:30
Op te letten???? Wat een vreemd beeld hebben jullie van een 16 jarige. Er is kans genoeg dat je op een 22 jarige die veel drinkt nog meer moet letten.
Ik snap er echt helemaal niets van
Ik zit vijf dagen per week tot aan mijn nek in de 16-jarigen. Ik ga al meer dan 15 jaar op buitenlandse excursies met 16-jarigen. Ik denk dat ik meer dan genoeg ervaring heb met allerlei ‘soorten’ pubermeiden van 16 om te stellen dat je er inderdaad op moet letten als je verantwoordelijk voor hen bent.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Op mijn 17e ging ik trouwens met mijn allereerste vriend mee op wintersport met zijn ouders. Naar Tsjechië. Omdat ik destijds mijn paspoort vergeten was :mrgreen: :facepalm: , stond ik daar op de grens met Tsjechië 😂.
Mijn vriend en ik zijn in Duitsland op de trein gezet naar Nederland en hebben helemaal zelfstandig (jaja dat mochten we gewoon) heen en weer gereisd om mijn paspoort op te halen in NL. Mijn ouders dachten er ook ff niet aan dat Tsjechië niet in de EU lag en mijn ID kaart daar niet geldig was 🤨.
Ach, ik ging als 17 jarige met vriendin een rondje Nederland doen.
Mijn vriend was 16 toen hij met een vriend die ook 16 was een trektocht ging maken in een Europees land..... ik bedoel maar....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven